Riebaluose tirpūs vitaminai: svarbiausi šaltiniai ir dažniausi trūkumo požymiai

Riebaluose tirpiems vitaminams priskiriami keturi vitaminai: A, D, E ir K. Visi jie labai svarbūs žmogaus organizmui. Jie reikalingi normaliai medžiagų apykaitai (ypatingai baltymų sintezei). Pavyzdžiui, vitaminas K būtinas kraujo krešėjimo procesui ir didelė jo stoka gali būti netgi pavojinga gyvybei, ypatingai naujagimiams. Gamtoje natūraliai randami riebaluose tirpūs vitaminai nėra aktyvūs – tokiais jie tampa tik organizme. 

 

Vitaminas A

Vitaminui A priskiriama visa grupė panašios cheminės struktūros medžiagų. Geriau vitaminas A pasisavinamas iš gyvūninės kilmės produktų. Žinoma, kad didžiausia vitamino A koncentracija randama žuvų taukuose. Kiti maisto produktai, kuriuose vitamino A taip pat gausu, yra menkės ir jautienos kepenėlės, kiaušinio trynys. Šio riebaluose tirpaus vitamino šaltiniams priskiriami ir pieno produktai, pavyzdžiui, grietinė, grietinėlė, sviestas, pienas, sūris (ypatingai fermentinis ir kuo riebesnis). Augalinio vitamino A pirmtako (provitamino, pigmento) beta karotino, iš kurio organizme pagaminamas aktyvios formos vitaminas A, randama oranžinės ir geltonos spalvos vaisiuose ir daržovėse, taip pat ir tamsiai žalios spalvos augaluose, pavyzdžiui, moliūguose, morkose, špinatuose, brokoliuose, abrikosuose, pomidoruose, persikuose, kopūstuose. Vienas pirmųjų vitamino A trūkumo požymių yra vištakumas arba naktinis aklumas – žmogus blogiau mato prietemoje; taip pat atsiranda šviesos baimė. Dėl vitamino A stokos aptinkama odos pokyčių – ji tampa sausa ir pleiskanojanti, formuojasi spuogai ir kitokie išbėrimai, paviršius būna šiurkštus. Nagai tampa trapesni, slenka plaukai. Pažeidžiamos ir gleivinės – atsiranda mažų žaizdelių, įtrūkimų, todėl sutrinka apsauginė jų funkcija ir sumažėja atsparumas įvairioms infekcijoms. Susilpnėja arba dingsta apetitas, kamuoja nuovargis, pakenkiama normaliam skrandžio, kepenų ir kitų organų funkcionavimui, gali prasidėti mažakraujystė. Sutrikdomas normalus vaikų augimas. 

 

Vitaminas D

Vitaminui D priskiriamos dvi cheminės jo formos. Vitaminas D2 (ergokalciferolis) kaupiamas augaluose, vitaminas D3 (cholekalciferolis) yra gyvūninės kilmės. Cholekalciferolis sintetinamas žmogaus odoje (reikalingas saulės spindulių poveikis). Daugiausia vitamino D randama žuvų taukuose ir riebiose žuvyse (silkėje, lašišoje), menkės kepenyse, ikruose. Taip pat jo daug ir pieno produktuose (svieste, piene, sūryje), kiaušinio trynyje. Augaliniame maiste vitamino D beveik nėra arba yra labai mažai. Stokojant vitamino D sutrinka kalcio apykaita. Viena žinomiausių ligų yra rachitas, kai mažiems vaikams atsiranda kaukolės it stuburo deformacijų, o kojų forma tampa panaši į O arba X raidę. Vaikams pakinta žandikaulio ir dantų formavimasis. Suaugusiems asmenims sutrinka natūrali imuniteto apsauga, atsiranda raumenų silpnumas, ilgainiui gali netgi suminkštėti kaulinis audinys (prasidėti vadinamoji osteomaliacija) ir išsivystyti osteoporozė. 

 

Vitaminas E

Vitaminui E priskiriami aštuoni cheminiai junginiai, iš kurių pats aktyviausias alfa tokoferolis. Jis sudaro pačią didžiausią žmogaus vitamino E atsargų dalį. Vitamino E randama augaliniuose maisto produktuose, pavyzdžiui, įvairiuose aliejuose (alyvuogių, saulėgrąžų), kruopose, ankštiniuose augaluose, lapinėse daržovėse, sojoje. Svarbus vitamino E šaltinis yra kiaušinio trynys. Norint papildyti šio riebaluose tirpaus vitamino atsargas verta valgyti mėsą, kepenis, pieno produktus. Vitamino E stoka pasitaiko gana retai, nes jis kaupiamas žmogaus riebaliniame audinyje ir jo randama daugybėje maisto produktų. Vitamino E trūkumui būdingos alergijos, vaisingumo problemos, nervų sistemos ir virškinimo trakto sutrikimai, raumenų funkcijos susilpnėjimas, ląstelių membranos pažaidos. Moterims padidėja persileidimo rizika, o vyrams pakinta lytinis potraukis (sumažėja libido). 

 

Vitaminas K

Vitaminui K priskiriama daug panašios struktūros ir savybių medžiagų, tačiau pagrindinės yra dvi: K1 ir K2. Šią kraujo krešėjimui svarbią medžiagą gamina žarnyne esančios bakterijos. Taip pat jos randama augaliniuose produktuose (žaliose daržovėse, pomidoruose, liucernoje, bulvėse, šermukšnio ir žemuogių uogose). Vitamino K randama ir gyvulinės kilmės produktuose, pavyzdžiui, kepenyse ir kiaušinio trynyje (nesunku pastebėti, kad šiuose produktuose yra visų riebaluose tirpių vitaminų). Pagrindiniai vitamino K trūkumo simptomai yra pakitęs kraujo krešumas – sunkiau gyja žaizdos, dažniau bėga kraujas iš nosies, kraujuoja dantenos, atsiranda poodinių kraujavimų. Vitamino K trūkumas ypatingai pavojingas kūdikiams, todėl jų vitamino K atsargos papildomos jau pirmosiomis gyvenimo valandomis. 

 

Autorius: farmacininkė Rūtelė Foktienė. 

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Mūsų draugai

Mūsų draugai