Šiuolaikinė duona kenkia Jūsų sveikatai!

Duona yra populiariausias produktas, be kurio daugelis iš mūsų neįsivaizduoja maitinimosi raciono. Jau šimtmečius žmonės valgė duoną, neabejodami jos pranašumais. Tačiau paskutiniu metu skalambijama apie duonos žalą sveikatai.  Taigi, kas pasikeitė?

Dažna duonos  sudėtis: rafinuoti miltai, glitimas, maisto priedai (konservantai, spalvos ir skonio stiprikliai), augaliniai aliejai, trans-riebalai, kiaušiniai, pienas, druska, mielės. Ar tokią duoną valgė mūsų senoliai?

Rafinuoti miltai

Miltų perdirbimo procesas yra grūdų "balastinių medžiagų", kurios, tiesą sakant, yra labiausiai naudingi komponentai grūduose, pašalinimas.

Pirmiausia iš grūdo pašalinamas gemalas - biologiškai aktyvi augalo dalis. Gemale susitelkusi koncentruota vitamino E forma ir masė kitų biologiškai aktyvių mikroelementų. Tačiau grūdų gemalas greitai genda, todėl jis pašalinamas pirmiausia.

Tada pašalinamos sėlenos – grūdo apvalkalas, visada buvęs svarbiausiu  ląstelienos šaltiniu žmogaus mityboje, B grupės vitaminų ir mineralų šaltinis.

Pagaliau, aukštos kokybės miltų gamybos procese  pašalinamas aleurono sluoksnis - vertingas baltymų šaltinis (albuminas ir globulinas).

Kas lieka? Beveik grynas krakmolas (endospermas) – kurio perteklius lemia nutukimą.

Glitimas

Beglitiminės dietos dabar yra labai populiarios, o maisto produktai, kurių sudėtyje nėra glitimo, užima vis daug vietos prekybos centrų lentynose.

Net jei jūs neturite alergijos glitimui (celiakijos), pabandykite atsisakyti glitimo  turinčių produktų bent mėnesiui. Išanalizuokite sveikatos pokyčius.  Jeigu jaučiate sunkumą skrandyje, pabandykite Mezym iškart pajusite lengvumo jausmą skrandyje.

Glitimo dažnai pridedama  į kvietinių miltų kepinius purumo savybėms pagerinti. Duonai iš aukščiausios rūšies miltų papildomo glitimo kiekio nereikia, nes ten ir taip jo daug.

Trans- riebalai

Duonos sudėtyje dažniausiai yra margarino. Jame, savo ruožtu, iki 20%   trans- riebalų. Šie nėra tinkami maistui. Faktas patvirtintas neseniai, atlikus mokslinius tyrimus  dėl trans- riebalų poveikio žmogaus organizmui.

Produktai, kurių sudėtyje yra trans- riebalų, 2 kartus kelia  širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Skatina krūties vėžio, nevaisingumo ir diabeto vystymąsi.

Maisto priedai

Skoniui pagerint tešla praturtinama  konservantais (daugiausia sorbo rūgštimi,  atsparia mielėms),  įvairiais maisto dažikliais ir kvapniosiomis medžiagomis (dažnai nenatūraliomis).

Grūdai, siekiant tinkamai juos išsaugoti, apdorojami antioksidantais ir antibakterinėmis medžiagomis.

Augaliniai aliejai

Paprastai tešla papildoma augaliniais aliejais, kurie kaitinant išskiria kancerogenines medžiagas. Be to, parenkami ne naudingiausi aliejai, bet dažnai pigesni.

Kiaušiniai ir pienas

Kiaušiniuose ir piene pasitaiko hormonų bei antibiotikų. Reta kepykla naudoja kaimo viščiukų bei karvių produkciją.

Druska

Didesnės druskos dozės gali įveikti  glitimo minkštėjimo, tešlos skystėjimo ir  neelastingumo, lipnumo savybes. Todėl dažnai padidinamas į tešlą dedamas druskos kiekis. Naudojant aukštos kokybės miltus, galima kepti duoną be druskos.

Kriterijai, pagal kuriuos rekomenduojama rinktis duoną:

{banner-24}

Žala:                                                                     

mielinė duona,                                                   

duona iš rafinuotų miltų,                                  

duona iš kviečių miltų,                                     

sudėtyje  ilgas maisto priedų sąrašas,            

su kiaušiniais ir pienu,                                       

turi daug druskos.                                              

 

Nauda:

natūralaus raugo duona arba įvairūs  pyragai,

duona iš rupių miltų,

duona iš rugių miltų,

nėra maisto priedų ir skonio stipriklių,

be kiaušinių ir pieno,

duona be druskos.

Labiausiai kenksminga  laikoma mielinė duona, pagaminta iš baltų (kviečių) aukščiausios rūšies miltų, praturtinta maisto papildais, augaliniais aliejaus, kiaušiniais ir pienu. Dažnai tokia duona atrodo labai patraukliai, o tai jokiu būdu nedidina jos naudingumo.

Rezultate, labiausiai naudinga duona – iškepta iš stambaus malimo ruginių miltų, vandens ir natūralaus raugo, nepridedant druskos. Pirkdami šią duoną, galite būti tikri, kad nepakenksite savo sveikatai.

Parengė: L.Varanavičienė

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Mūsų draugai