2008-03-25

Kuo naudingos sėlenos?

Sveikas maistas stiprina sveikatą, didina atsparumą įvairioms ligoms. Vis dažniau sveikų produktų pasirodo ant mūsų stalo. Šiandien pakalbėkime apie vieną iš tokių produktų - sėlenas. Koks tai produktas ir kodėl jis naudingas? Konsultuoja Lietuvos dietologų draugijos prezidentė Laisvūnė Petkevičienė
 

Sveikiausios grūdo dalys yra sėlenos ir gemalai. Kviečių sėlenos - tai luobelės, kurios lieka sumalus grūdą. Jose gausu ne tik įvairiausių vitaminų, bet ir biologiškai veiklių skaidulinių bei mineralinių medžiagų.
Sėlenų skaidulinės medžiagos skatina žarnyno peristaltiką ir tuštinimąsi. Jose gausu ląstelienos, kuri gerina virškinimą, neleidžia kauptis riebalams, mažina cholesterolio koncentraciją kraujyje. Jau septintajame dešimtmetyje buvo padarytos mokslinės išvados, kad skaidulinės medžiagos saugo nuo hemorojaus, storąsias žarnas - nuo vėžinių pakitimų.
25-30 g sėlenų kiekvieną dieną - puiki vidurių užkietėjimo profilaktika.
Maistinės sėlenos dėl savo itin efektyvaus poveikio tiek liaudies, tiek medicinos terminologijoje yra vadinamos „žarnyno šluota“. Jos padeda iš organizmo pašalinti toksinus.
Sėlenos gana greitai išbrinksta skrandyje ir suteikia sotumo jausmą, todėl jas naudinga valgyti sergantiesiems cukralige ar turintiems antsvorio.

 

Su kokiu maistu sėlenas tinka vartoti labiausiai?


Kvietines sėlenas geriausia išbrinkinti vandenyje ir dėti į įvairias sriubas, garnyrus, košes. Jos gali būti vartojamos ir su jogurtu, pasukomis, vaisių ar daržovių sultimis, įmaišant kelis arbatinius šaukštelius į stiklinę pasirinkto gėrimo.
Kotletus ar žuvį apibarsčius sėlenomis, patiekalas įgauna malonų prieskonį, atrodo neįprastai ir yra sveikesnis. Sėlenų galima įmaišyti į tešlą kepant blynus ar pyragą - bus gardu ir sveika.
Džiugu, kad Lietuvos gamintojai pasiūlo vis daugiau sveikų maisto produktų. Neseniai prekyboje pasirodė visiškai naujas AB „Malsena“ produktas - miltų mišinys su kviečių sėlenomis ir soja „Naturalis“. Šiam mišiniui pagaminti greta didžiausią dalį sudarančių kviečių sėlenų yra vartojamas 100 proc. genetiškai nemodifikuotas sojos koncentratas. Jį rekomenduoja ir Lietuvos dietologų draugija, kuri savo rekomendacijas teikia tik genetiškai nemodifikuotiems produktams. Šie skaidulinėmis medžiagomis papildyti miltai yra daug vertingesni už aukščiausios rūšies miltus.
Ant kartoninės dėžutės - Dietologų draugijos rekomenduojami receptai, pagal kuriuos iš sausos mišinio masės, pridedant įprastų produktų - varškės, kiaušinių, kopūstų, morkų, galima pasigaminti įvairių patiekalų,
 

Pateikiame kelis receptus.


Dietiniai kepsneliai
300 g mišinio „Naturalis“ augalinio aliejaus kepimui padažui:
100 g sviesto, žiupsnelio krapų, petražolių
Į dubenį įpilti apie 430 ml vandens, suberti visą mišinį ir išmaišyti. Iš gautos masės formuoti norimo dydžio kepsnelius. Kepti įkaitintoje keptuvėje. Patiekti su lydyto sviesto ir kapotų žalumynų padažu.
Suktinukai su džiovintomis slyvomis
130 g mišinio „Naturalis“
200 ml šalto virinto vandens
pusė kiaušinio
52 g džiovintų slyvų
druskos
Mišinį „Naturalis” užpilti šaltu vandeniu ir brinkinti 30 min. Į išbrinkusią masę įmušti kiaušinį, įdėti druskos. Suformuoti paplotėlį, į jį įdėti džiovintas susmulkintas ir nuplikytas slyvas. Formuoti suktinukus ir virti garuose 20 min. Patiekti su grietinės padažu.
2008 kovo 25
Parengė Monika Danienė
Susijusi informacija

Lankytojų komentarai

Algimantas
2012-01-21 14:48
Visi žinome, kad prieš javapjūtę vienodesniam javų subrendimui ir geresniam išdžiūvimui , javai purškiami chemikalu raundapu, nors tai yra grubus nusižengimas ekologijai. Sakoma, kad raundapas greitai suyra, tačiau jo randama net miltuose. Kadangi sėlenos yra grūdo luobelė, tai išeitų, kad jas valgydami gauname padidintą chemikalo kiekį. Taigi kyla klausimas: ar lyg ir sveikai maitindamiesi(valgydami sėlenas), nesinuodijame? Gal kas gali argumentuotai į tai atsakyti? Ačiū.
snieguolezilaila
2011-06-22 07:36
ryte pries kava labai gerai du sauksteliai selenu su vandieniu,issivalo organizmas ir jausites zvaliai
Alda
2011-05-29 20:32
Labas,noriu pasiteiraut,ar galiu kvieciu selenu per diena gert kaskart gerdama sultis,jogurta ar valgydama vis galiu isidet po 5,6 sauksciukus?ar ne Galiu vartot kiek noriu ar yra nustatyta dienos norma?per daug ju naudoju?skundziuos viduriu uzkietejimu ir skrandzio rugstingumas didelis.Aciu.
Oksana
2011-04-26 13:23
Esu nėščia ir nusprendžiau naudoti sėlenas, o to pasekoje nebeturiu jokių problemų su vidurių užkietėjimu ir tai žinoma padaro mano gyvenimą paprastesniu šiuo gyvenimo laikotarpiu, aš jų nenutrauksiu vartoti ir tikiuosi man jos padės pasiekti norimą svorį ir po gimdymo, jos yra mano dienos racijono dalis ir siūlau visiems jas naudoti, skanaus ir geros sveikatos.
Eligija
2010-12-15 13:30
Esu neįgali - maniau, kad vaikščioti sunku dėl kojų ir stuburo. Nejudrumas - aptukimas. Sumažinti svorį padėjo Sėlenos. Tad patariu kitiems.
to Mantas
2010-10-21 17:53
Ir straipsnyje buvo rasyta ir siaip galiu pasakyti, kad selenose gausu baltymu :)
Būsima sveikuolė
2010-03-23 23:08
Nors iš pirmo žvilgsnio atrodo kaip kombikormas,tai tikrai puikus dalykas. Geriau dubenėlis šių lukštų nei lėkštė keptų bulvyčių. Į sveikatą!
AUDRA
2009-09-25 17:19
Labai gerai,tai tikra organizmo sluota.Puikus produktas - selenos, rekomenduoju isbandyti.Z.u specialiste
Mantas
2009-03-13 21:06
As esu Baidaristas ir mums treneris dave selenu ir sake gert kiekviena diena. As noriu paklaus ar jose yra baltimu ar siaip kokiu prieaparatu kurie skatintu raumenu augima?

Parašykite savo nuomonę

Jūsų vardas: El. pašto adresas:
Jūsų komentaras:
:) (happy) :D (super)
(hi) (red) (fu) (fool)
(weird) :P :( (hooray)
(bad) (think) 8| (ok)
Apsaugos kodas:
 
Sveikas žmogus
Rubrikos
Naudinga informacija
Neradote ko ieškote?
Pabandykite pasinaudoti paieška:
© Sveikas žmogus 2014. Visos teisės saugomos