Nepaisant to, kad pacientų bendradarbiavimui gerinti pastaruosius dešimtmečius buvo skiriama daug dėmesio, ši problema ne tik neišspręsta, bet dar niekada nebuvo tokio masto kaip dabar.
Remiantis tyrimais, gydytojų nurodymų nepaiso 30-60 proc. pacientų, o kai kuriais atvejais – ir iki 94 proc. (pvz., kai kalbama apie nurodymų laikymąsi vartojant antibiotikų).
Bendradarbiavimui turi reikšmę demografinė padėtis, ligos sunkumas, vaisto rūšis, šalutinių poveikių dažnumas, vaisto efektyvumas ir kt.
Kaina, kuria galima įvertinti pacientų nebendradarbiavimą, yra ne tik ilgesnė ligos trukmė, bet ir dažnesni vizitai pas gydytojus, ilgesnis sveikimo laikas, ilgesnis nedarbingumo laikas bei būtinybė gydytis ligoninėje, kurios būtų galima išvengti. Tokias atvejais nuostoliai visuomenei skaičiuojami milijonais.
Atliekant tyrimus paaiškėjo, kad ne visada galima visiškai pasitikėti tuo, ką sako pacientai. Objektyviais metodais patikrinus nustatyta, kad iš 78 proc. pacientų, kurie teigė, jog laikosi gydytojo nurodymų, jų tiksliai laikėsi tik apie 46 proc.
Numatyti, ar pacientas bendradarbiaus, gali padėti paprasti klausimai:
• Ar jūs kartais pamirštate išgerti savo vaistų?
• Ar būna, kad protarpiais nesirūpinate, ar išgėrėte vaistų, ar ne?
• Ar būna, kad nustojate gerti vaistų, kai jaučiatės geriau?
• Ar nustojate gerti vaistų, kai pasijaučiate blogiau?
Pirmiausia, svarbu užtikrinti gydymo kontrolę. Pacientas turėtų reguliariai lankytis pas gydytoją arba konsultuotis su juo vaistų vartojimo klausimais bent jau telefonu.
Praktiniai būdai bendradarbiavimui pagerinti:
• Parinkite kiek įmanoma paprastesnį ir trumpesnį gydymo režimą.
• Sužinokite paciento požiūrį į sveikatą. Ar jis aiškiai suvokia savo būsenos rimtumą? Ar pacientas tiki, kad gydymas jam padės? Ar pacientas galvoja, kad gydymo nauda viršys riziką? Jei išaiškėja problemų šiose srityse, pabandykite jas išspręsti. Jei būtina, skirkite alternatyvų gydymą.
• Pritaikykite gydymo režimą paciento gyvenimo būdui. Tam visada reikia panaudoti reikšmingus dienos įvykius, kurie primintų, kad reikia išgerti vaistų bei sumažintų nepatogumus, kuriuos žmogus jaučia laikydamasis gydymo režimo.
• Įsitikinkite, kad pacientas patenkintas gautu informacijos apie gydymą kiekiu.
• Įsitikinkite, kad pacientas aiškiai supranta, kokį kiekį, ar dažnai, kada ir ar ilgai reikia vartoti vaistų. Duokite aiškias ir trumpas instrukcijas, pvz.:
- vaisto vartoti reikia kasdien,
- taip gydytis reikia 2-4 savaites, net jei būklė ir negerėtų,
- būtina toliau vartoti vaisto, net pasijutus geriau,
- reikia nenutraukti vaisto vartojimo be gydytojo žinios,
- apie gydymą reikia klausti visko, kas yra neaišku.
• Būkite tikri, kad pacientas supranta, kodėl paskirtas toks gydymo režimas.
• Jei įmanoma, duokite rašytinę informaciją, kaip vartoti vaistus – taip išvengsite pavojaus, kad žmogus užmirš nurodymus.
• Jei tai įmanoma, įtraukite į gydymą artimuosius.
• Kiekvieną kartą matydami pacientą, paklauskite, su kokiais sunkumais jis susidūrė vykdydamas gydymo režimą, ir išsiaiškinkite bet kokias jo abejones gydymo atžvilgiu. Raskite šių problemų ir abejonių sprendimo būdus. Jei būtina, pakeiskite gydymo režimą.
• Duokite pacientui atgalinį ryšį apie gydymosi progresą. Jei jam sekasi laikytis nurodymų, pagirkite. Rekomenduokite pacientui save stebėti ir paprašykite, kad, pvz., sąsiuvinyje rašytų apie savo savijautą, pildytų specialias savijautos formas, turėtų namie kraujospūdžio matavimo aparatą bei nuolat jį matuotų ir pan. Kadangi paciento savęs stebėjimas taip pat susijęs su bendradarbiavimu, pritaikykite visas aukščiau išvardytas priemones, kad paskatintumėte pacientą stebėti savo būklę.
Rezultatų pasiekiama tik derinant visus paminėtus būdus – tada bendradarbiavimas pagerėja 20-25 proc. Jei bendradarbiavimas yra labai svarbus, tačiau įprastinėmis aukščiau nurodytomis priemonėmis jo pasiekti nepavyksta, reikia klinikinio psichologo konsultacijos.
Nepatenkinti lūkesčiai
Net ir pritaikius visas aukščiau minėtas priemones, dalis pacientų ir toliau nebendradarbiauja. Kodėl?
Patyrinėjus nebendradarbiavimo reiškinį psichologiškai, paaiškėjo, kad nebendradarbiaujančius pacientus labai dažnai vienija tai, jog jų lūkesčiai per susitikimą su gydytoju nebuvo patenkinti. Visi žmonės skirtingi ir jų lūkesčiai skirtingi. Juos išgirdus ir patenkinus, galima labai pagerinti ne tik bendradarbiavimą, bet, aišku, ir sveikatą.
Informacija, kuri atsiskleidžia per konsultaciją, dažnai yra labai svarbi diagnozei ir gydymui. Neverbalinis gydytojo elgesys parodo pacientui jo susidomėjimą ir empatiją, o tai lemia, ką pacientas gydytojui pasakys per konsultaciją. Deja, dažnai nei konsultacijos procesas, nei rezultatai pacientų netenkina. Šios srities tyrimai rodo, kad pacientai būna nepatenkinti nepakankamu informacijos kiekiu, neaiškiai pateiktais nurodymais ir kt. Tai arba skatina atmesti gydytojo patarimus, arba jų laikytis tampa tiesiog neįmanoma, nes jie nesuprantami.
Įdomu, kad mokslininkai nustatė, jog nėra labai aiškaus ryšio tarp konsultacijos proceso ir jo pasekmių. Labai svarbi to priežastis - pacientų lūkesčių ir prioritetų skirtumai. Taigi gydytojo ir paciento bendravimo sėkmę lemia ryšys tarp trijų faktorių: individualių faktorių (to, ką gydytojas ir pacientas atsineša į šį bendravimą – požiūrius, įsitikinimus, lūkesčius), konsultavimo proceso ir jo pasekmių (trumpalaikio ir ilgalaikio poveikio pacientui).
Čia priklauso ne tik gydytojo ir paciento įnašas į tarpusavio bendravimą, bet ir kontekstas bei aplinka, kurioje vyksta konsultavimas. Pvz., daug kur konsultacijoms skiriama 10 min., tačiau kai kuriose šalyse – du ar tris kartus daugiau laiko. Ilgesnė konsultacija nebūtinai lemia geresnę kokybę, bet ilgesnės ir trumpesnės konsultacijos poveikis pacientui skiriasi.
Daugelis tyrimų parodė, kad pacientai su grėsme savo sveikatai susidoroja skirtingais būdais ir jie skirtingai nori būti įtraukti į gydymo procesą bei nori skirtingo kiekio informacijos apie savo sveikatos problemas. Vieni nori būti labai informuoti, kitiems labiau patinka gauti santykinai mažai informacijos. Priešingai nei paplitusi nuomonė, pacientai ne visada nori žinoti savo diagnozę ir gydymą. Kartais jiems svarbiau, kad gerai suprastų savo sveikatos problemas arba jį suprastų bei paremtų gydytojas. Taigi labai svarbus pradinis kiekvienos konsultacijos momentas yra identifikuoti kliento lūkesčius, prioritetus ir įsitikinimus.
Gydytojai taip pat gana stipriai skiriasi savo įsitikinimais ir požiūriu ne tik į savo ir paciento vaidmenį, bet ir į konsultacijos funkciją bei elgesį jos metu. Vieni labiau koncentruojasi į techninius, kiti – į psichosocialinius pacientų priežiūros aspektus. Gydytojų nuomonė, kaip aktyviai į gydymo procesą ir sprendimų priėmimą reikia įtraukti pacientus, skiriasi. Be abejo, skirtingą konsultacijų stilių lemia skirtingi požiūriai.
Skiriamos į pacientą ir į gydytoją koncentruotos konsultacijos. Į gydytoją koncentruota konsultacija yra tokia, kai dažniau užduodami uždari klausimai ir konsultacijos kryptį nustato gydytojas, pirmiausia kreipdamas dėmesį į medicinines problemas. Į pacientą koncentruotos konsultacijos metu dažniau užduodami atviri klausimai, paliekant didesnę erdvę pacientams iškelti savo pačių susirūpinimą ir kryptį. Šiuo metu yra tendencija galvoti, kad labiau pageidautinas yra į pacientą ir į emocijas koncentruotas požiūris, nes jis labiau padeda gydytojui ir pacientui sutarti problemos pobūdžio ir gydymo plano klausimais.
Gydytojo ir paciento bendravimą bandoma suskirstyti į verbalinį ir neverbalinį. Verbalinis dar skirstomas į informacijos suteikimą, paiešką, socialinį pokalbį, pozityvųjį bendravimą, negatyvųjį bendravimą, partnerystės kūrimą. Tyrėjai, kurie vertino, kokią vietą gydytojo ir paciento bendravime užima šios bendravimo rūšys, nustatė, kad gydytojai dažniausiai suteikia informaciją (35 proc. gydytojo bendravimo laiko), jos ieško (apie 22 proc.), pozityviai bendrauja (15 proc.), kuria partnerystę (10 proc.), naudoja socialinį pokalbį (6 proc.) ir negatyvų bendravimą (1 proc.). Kaip kontrastas, pagrindinis paciento bendravimas su gydytoju susidaro iš informacijos suteikimo (apie 50 proc.) ir rečiau – (apie 10 proc.) iš klausimų.
Tiriant gydytojų ir pacientų pokalbių turinį nustatyta, kad
kartais gydytojo pateikta medicininė informacija gali būti pernelyg sudėtinga, dėl to pačios svarbiausios informacijos pacientas gali nesuprasti arba neįsiminti. Taip pat yra įrodymų, kad tą pačią informaciją gydytojai ir pacientai interpretuoja skirtingai, ypač vartodami anatomijos ar kitus techninius terminus.
Pagrindinė ir plačiausiai tyrinėta konsultacijos pasekmė yra paciento pasitenkinimas.
Pastebėta, kad svarbus faktorius yra ir paciento žinios po konsultacijos bei sugebėjimas pakartoti, ką sužinojo. Kuo informacija pateikiama aiškiau ir suprantamiau, tuo geriau pacientai ją pakartoja ir suvokia. Vis dėlto labai dažnai pacientai iš gydytojo kabineto išeina turėdami nepakankamai informacijos ar nepakankamai supratę savo problemas ir pamiršta didžiąją dalį to, apie ką buvo kalbėta.
Buvo tiriama, kaip pasikeitė pacientų įsitikinimai prieš ir po konsultacijos. Paaiškėjo, kad konsultacija retai turi įtakos įsitikinimams, dažniausiai dėl to, kad jie nebūna aiškiai aptariami. Paciento pasitenkinimas, supratimas ir įsitikinimai gali vaidinti labai svarbų vaidmenį renkantis, ar laikytis gydytojo nurodymų, ar ne.
Pirmas ir svarbiausias uždavinys siekiant geresnio pacientų bendradarbiavimo – gerinti medicinos studentų ir gydytojų bendravimo įgūdžius. Tam Vakarų šalyse skiriama labai daug dėmesio. Gydytojo ir paciento bendravimas ten laikomas svarbiausiu medicinos mokymo uždaviniu. Čia priklauso ir aktyvus klausymasis, gero kontakto užmezgimas, atviri klausimai, tinkamas akių kontaktas bei kitoks paciento paskatinimas kalbėti, sugebėjimas apibendrinti išgirstą informaciją, parodyti paciento problemų supratimą. Tokiam mokymui naudojami “žaidimai” pasiskirsčius vaidmenimis, kartais – filmuota medžiaga. Tai labai padeda pagerinti įgūdžius bendraujant su pacientais. Taip pat studentai mokomi, kaip kalbėti jautriais ar sunkiais medicinos praktikos klausimais, įskaitant ir bendravimą su streso apimtais artimaisiais ar “blogų žinių” pranešimą.
Bendravimo aiškumas, įsitikinimų, lūkesčių ir poreikių įvertinimas labai svarbūs atliekant konsultacijas, susijusias su ilgalaike paciento sveikatos ar vaisingumo prognoze, bei prieš stresą keliančias medicinines procedūras ar tyrimus.
Kokybiško bendravimo su pacientu nauda:
• Pacientas geriau supranta ir įsimena pateiktą informaciją.
• Jei pacientas jaučia, kad gydytojas supranta jo rūpesčius ir yra empatiškas, jis labiau pasitiki jam duotais patarimais bei nurodymais.
• Empatiškas bendravimas sumažina paciento nerimą, o tai ne tik leidžia lengviau įsiminti informaciją, bet ir padeda susidoroti su problemomis.
• Svarbiausia – visos šios pastangos lemia geresnę žmonių sveikatą ir greitesnį sveikimą.
Iki šiol mažiau buvo kreipiama dėmesio į pačių pacientų mokymą. Tačiau Vakaruose besiruošiantiems eiti pas gydytoją konsultuotis yra sukurtos trumpos vaizdinės priemonės, kurios moko pasiimti iš konsultacijos tai, ko nori pacientas. Jų tikslas – padaryti efektyvesnį pačių pacientų dalyvavimą konsultacijoje, ypač pabrėžiant tai, kad jie išsakytų savo lūkesčius, iškeltų labiausiai rūpimus klausimus ir gerai suprastų gydytojo pateiktą informaciją. Tokie išmokyti pacientai aktyviau dalyvauja pokalbyje, o tai turi įtakos pasitenkinimui konsultacija. Geresnis kontrolės jausmas, kuris kyla aktyviau sudalyvavus konsultacijoje, taip pat teigiamai veikia sveikatą.
Literatūros sąrašas - redakcijoje.
Skausmas - subjektyvus pojūtis. Jo intensyvumas priklauso nuo organų pažeidimo, skausmo slenksčio, centrinės nervų sistemos būklės. Daugybė moterų nuolat patiria nuolatinį ar epizodinį skausmą, kuris trukdo gyventi, pailsėti, užmigti. Jis yra pagrindinis daugelio ginekologinių ligų simptomas. Nukenčia asmeninis, socialinis ir seksualinis gyvenimas, moteris atrodo liguistai ir nuolat pavargusi....
Skaityti daugiauKiek turėtų trukti lytinis aktas, geriausiai žino moteris, todėl jos ir reikia pasiklausti. Bet ar verta patikėti, kai ji meilikaujančiai sako, jog jai užtenka ir tų 30 sekundžių? Greičiausiai protinga ir mylinti moteris labai nenusimins dėl kelių per greitai išsiveržusios sėklos kartų, bet jeigu taip atsitinka visada? Paguodžiant galima pasakyti, kad priešlaikinė ejakuliacija - lengviausiai išsprendžiama seksualinė problema....
Skaityti daugiauKasdien pas ginekologus apsilanko daugybė įvairaus amžiaus moterų, kurias vargina mėnesinių ciklo sutrikimai. Kartais gali užtekti tik menko streso, didelio nuovargio, ir menstruacijos sutrinka. Kiekviena moteris bent kartą patiria nedidelių ciklo nukrypimų, kurie nekelia didelio pavojaus, tačiau kartais tai gali būti prasidedančios ligos signalas. Kaip išgirsti tokį signalą ir juo pasirūpinti? Kalbamės su akušere-ginekologe Vita JAUNIŠKIENE....
Skaityti daugiauPrižiūrėti ausis ne mažiau svarbu nei reguliariai valyti dantis, plauti plaukus ar karpyti nagus. Daugiausia ausų priežiūros sunkumų sukelia joje besikaupiančios tąsios, geltonos išskyros - ausies siera. Šių išskyrų kiekis yra individualus: vieniems jos gaminasi tiek mažai, kad ji niekada nesikaupia, tuo tarpu kitų ausyse kamščiai susidaro kas du trys mėnesiai. Nepamanykite, jog ausies siera tik teikia rūpesčių - ji yra labai svarbi bei naudinga, nes apsaugo ausų landas (nuo būgnelio iki išorinės ausies) nuo dulkių, bakterijų ir kitų nešvarumų. Taigi jos ausyje turi būti, tik, žinoma, ne per daug....
Skaityti daugiauBeveik kiekvienam bent kartą gyvenime ūžė, spengė ar zvimbė ausyse. Tačiau ar visada į tokius dalykus reikia kreipti dėmesį? Viena mūsų žurnalo skaitytoja pasakoja apie savo problemą ir klausia: „Jau keleri metai man tiek dieną, tiek naktį ūžia ausyse. Ar yra kokių gydymo būdų nuo to ūžesio išsigydyti, ar teks kentėti visą gyvenimą?“ Manau, šis klausimas labai aktualus daugeliui, taigi pasistengsiu papasakoti apie šį simptomą išsamiau...
Skaityti daugiauTikrai nedaugelis vos sunegalavę skuba pas gydytoją. Visų pirma, kol užsiregistruosi ir pateksi, nesunki liga praeis savaime, o jei reikia tik konsultacijos... Gyvename XXI amžiuje, todėl daugeliui visagalis internetas yra geriausias patarėjas. Veikiausiai todėl žurnalo „Sveikas žmogus“ interneto tinklalapyje, taip pat vis populiarėjančiame „Facebook“ puslapyje ir sulaukiame daugiausia mūsų skaitytojų klausimų. Kiti savo problemas išdėsto laiške redakcijai. Apžvelgsime dalį jų. Šįkart pasirinkome ginekologiją, o į klausimus atsako Kauno klinikų Akušerijos ir ginekologijos klinikos Moterų konsultacijos vadovė docentė Rosita Aniulienė....
Skaityti daugiauKiekvienai porai moters nėštumo metu lytiniai santykiai sukelia tam tikrų dvejonių. Vienoms poroms nėštumas seksualiniam gyvenimui teikia tik privalumų, kitoms – tai susirūpinimas ir problemos. Iškyla begalės klausimų, į kuriuos atsakymus gali pateikti tik moterį nėštumo metu prižiūrintis gydytojas. Kas atsitiks, jeigu moteris patirs orgazmą? Ar galima mylintis sužaloti kūdikį? Ar gali seksas sukelti persileidimą? Kokia yra infekcijos patekimo rizika? Į šiuos klausimus atsako Vilniaus gimdymo namų akušerė-ginekologė ALINA KITOVIENĖ....
Skaityti daugiauMoksliniai tyrimai nustatė, kad natūrali kontracepcija ne tik įmanoma, bet ir gali būti efektyvi (toms, kurių ciklas reguliarus, patikimumas – daugiau nei 90 proc.). Kiekviena moteris turi tam tikrą ciklo ritmą, todėl reikia tik išmokti stebėti savo pojūčius. Dažniausiai rekomenduojama naudotis keliomis vaisingų ir nevaisingų dienų nustatymo metodikomis. Apie kalendorinį, temperatūros ir gleivių stebėjimo metodus konsultuoja gydytojas ginekologas med.dr. Genadijus KRAVČENKA....
Skaityti daugiauGinekologė Violeta Jonaitienė jau septynerius metus nepaliauja žavėtis Suomijos mokslininkų išradimu – hormonine gimdos spirale. Šiai kontracepcijos priemonei prieš dešimtmetį pasirodžius Lietuvoje, gydytoja viena pirmųjų šalyje ėmė ją siūlyti savo pacientėms. Pasak ginekologės, per tiek metų neteko girdėti blogų atsiliepimų, o dažna moteris po kurio laiko grįžta „antram kartui“. Jonaitienė yra tokia tikra šios priemonės veiksmingumu, nes pati yra ją išbandžiusi. Gydytoja ją dažniausiai skiria nemaloniam sutrikimui, kuris kamuoja daugelį moterų, – gausioms mėnesinėms mažinti....
Skaityti daugiauVitaminai ir mikroelementai – kiekvieno žmogaus organizmui būtinos medžiagos. Norėdami išvengti organizmo išsekimo, imuninės sistemos susilpnėjimo, turėtume kasdien papildyti savo maisto racioną vitaminais ir mineralinėmis medžiagomis. Šįkart apie tai, kodėl mūsų organizmui taip reikalingas magnis....
Skaityti daugiauŽmogaus kūne nuolatos vyksta įvairios cheminės reakcijos. Vykstant medžiagų apykaitai, kūno temperatūra svyruoja apie + 37°C. Tačiau žmonės ar net žmonių bendruomenės turi individualias „normalios“ kūno temperatūros variacijas. Išsamiau apie visa tai kalbamės su Kauno medicinos universiteto klinikų Infekcinių ligų klinikos prof. Alvydu Laiškoniu....
Skaityti daugiauNuo senų laikų geriamoji soda buvo patikima pagalbininkė ir pyragą kepant, ir virtuvę valant, ir ligas visokias išvaikant. Prisiminkime jos galias ir paklausykime įvairių specialistų nuomonės, kuo soda gali padėti dabar....
Skaityti daugiauMedicinos specialistai, remdamiesi pasaulio statistikos duomenimis, teigia, kad dauguma ligų prasideda nuo žarnyno veiklos sutrikimų. Norint išgydyti organizmą ar išvengti ligų, visų pirma būtina išvalyti organizmą – pašalinti jame susikaupusius šlakus bei toksinus....
Skaityti daugiauPakilusi temperatūra nėra liga, o tik ligos požymis. Net keliais laipsniais pakilusi temperatūra rodo organizmo reakciją į ligą – vadinasi, organizmas pradeda kovoti su liga. Žmogaus kūno temperatūra svyruoja – mažiausia ji yra naktį (tuomet lėčiausia medžiagų apykaita) ir ryte, o, organizmui tampant aktyvesniam (dieną), ji vertinama kaip normali, kai yra 36,4–36,7°C. Nuo neaukštos temperatūros vaistų nereikia. Tačiau ką daryti jei temperatūra nedaug pakilusi laikosi ilgesnį laiką? Ką rodo ilgalaikė pakilusi temperatūra, kokios galimos priežastys ir ką tokiu atveju daryti, konsultuoja Vilniaus sveikatos namų vaikų ligų gydytoja Lorita BUDRIENĖ....
Skaityti daugiauNe vieną šimtmetį stengiamasi padėti tiems, kuriems išsivysto priklausomybė nuo alkoholio. Kuriami vaistai, atrandamos vis naujos psichoterapinės metodikos, praktikuojama ir „bobučių medicina“. Kelyje į pergalę prieš priklausomybę visi metodai tinkami? Bent jau tokios nuomonės yra net kompetentingiausi medikai, dirbantys su priklausomais žmonėmis. Anot jų, alkoholizmo gydymas turi būti kompleksinis, tačiau kas įeina į tą kompleksą – artimųjų ir pačio žmogaus reikalas. TV laidos kūrybinė grupė pasikalbėjo su keliais specialistais, turinčiais ne vienerių metų darbo patirtį. Teiravomės apie vieną dažnai taikomą metodą, kuris kartais suteikia žmogui antrą galimybę, o kartais ir ne. Apie kodavimą. ...
Skaityti daugiauŠiame straipsnyje sužinosite, kokie yra pagrindiniai priklausomumo nuo alkoholio simptomai, kokios gali būti jo priežastys ir kokios šiandien yra alkoholizmo gydymo galimybės....
Skaityti daugiau
Parašykite savo nuomonę