Kaip nuriedėti tūkstančius kilometrų ir likti sveikam

Prasidėjus vasarai daugelis laukia nesulaukia, kol galės šokti į mašiną ir vedami vingiuoto kelio vykti į tolimesnius ar artimesnius dar nepažintus, o gal tiesiog mylimus kraštus. Tokių kelionių metu nuvažiuojama šimtai, o kartais ir tūkstančiai kilometrų, ir nors įspūdžiai tikrai to verti, nuo ilgo vairavimo ir sėdėjimo automobilyje metu suskaudusi nugara, pradėjusios perštėti akys ar apėmęs silpnumas atostogas gali gerokai apkartinti.
 

Vieni iš dažniausių sveikatos sutrikimų ir nepatogumų ilgos kelionės metu vairuojant yra raumenų sustingimas ir skausmas. Gydytoja Daina Barzdienė, Vilniaus miesto klinikinės ligoninės Fizinės medicinos ir reabilitacijos skyriaus vedėja, aiškina, kad ilgai sėdint sustingsta šlaunų lenkiamieji raumenys, sustingsta ir sukietėja kaklo, nugaros raumenys, pablogėja kaklo, kojų kraujotaka – kraujas susitelkia blauzdose ir pėdose, todėl kyla įvairūs skausmai.
Pritaikykite automobilį
Specialistė, paklausta, kaip būtų galima išvengti šių nemalonių skausmų, teigia, kad pirmiausia būtina pritaikyti automobilio sėdynę: ją reikia pritraukti arčiau, kad nereikėtų lankstytis perjungiant pavaras, taip nuo įtampos apsaugojamas juosmeninės dalies stuburas. Atstumas nuo sėdynės iki pedalų, anot gyd. D. Brazienės, turi būti toks, kad klubai ir keliai būtų sulenkti apie 90 laipsnių kampu, kadangi taip neapkraunami didieji klubų ir kelių sąnariai. Sureguliuoti būtina ir vairą: „Sėdint reikia tiesiai laikyti pečius ir kaklą, jie turi būti atpalaiduoti, nejausti įtampos, dėl to turi būti sureguliuotas vairas – paaukštintas, atstumtas nuo savęs – pagal automobilio galimybes“, – aiškina pašnekovė.
Labai dažnai važiuojant ilgus atstumus pradeda skaudėti nugarą, todėl, jei automobilyje yra įmontuota juosmens atrama, gydytoja ją pritaikyti rekomenduoja taip, kad apatinė juosmens dalis jaustų lengvą spaudimą. „Jei atramos automobilyje nėra, galima naudoti paprastą pagalvėlę ir ją užkišti ją taip, kad jaustųsi spaudimas – taip atpalaiduojami nugaros raumenys“, – sako ji. Dar geriau – speciali ortopedinė viskoelastinė pagalvėle.
Galiausiai – automobilio veidrodžiai. Ilgai kelionei juos pritaikyti reikia taip, kad nereikėtų lankstytis ir staigiai sukinėti galvos – taip kaklo ir pečių juostos raumenys nebus traumuojami.
Darykite pertraukas
Be abejo, vien gerai pritaikyto automobilio ar papildomos pagalvėlės neužteks. Ilgai vairuojant labai rekomenduojama kas 2–3 valandas sustoti, padaryti trumpą pertraukėlę, pasivaikščioti, pasirąžyti. Gyd. D. Brazienė taip pat primena, kad į kelionę jokiu būdu negalima užmiršti pasiimt vandens: „Per pertraukėlę rekomenduojama išgerti 200–400 ml vandens, kadangi taip pagerėja audinių kraujotaka, pagreitėja kraujo cirkuliacija, sumažėja kraujo tirštumas“, – teigia ji.
Jei jaučiate, kad pradeda tempti, skaudėti raumenis ar tiesiog norite tam užkirsti kelią iš anksto, sustoję pailsėti arba atvykę į kelionės tikslą atlikite įvairius tempimo pratimus. Anot pašnekovės, jie sumažins skausmus, maudimą, pagerins kraujotaką.
Pavargusios akys
Be maudžiančių pečių ir sustingusių kojų, vairuojat dažnai iškyla ir regėjimo problemų. Ilgai žiūrint į kelią akis pradeda perštėti, skaudėti, jos ašaroja, parausta, kartais nebegali sukoncentruoti vaizdo. Dažnai dėl suprastėjusio regėjimo pradeda skaudėti galvą, susilpnėja koncentracija – ypač naktį, o tai itin pavojinga. Šie regėjimo sutrikimai, be abejo, pirmiausia kyla dėl ilgo vairavimo be pertraukos ir nuovargio, dažnai ir nuo netinkamų užkandžių ir gėrimų kelionės metu – per daug cukraus, kofeino, energetinių gėrimų, taip pat ir cigarečių. Visą tai vairuotojai itin mėgsta, kadangi tikisi, jog šie produktai padės ilgiau išlikti budriems.
Norėdami išvengti akių skaudėjimo ir suprastėjusio regėjimo, vairuodami darykite pertraukėles, sustoję atlikite akių mankštą – išlipę iš mašinos kuriam laikui sukoncentruokite dėmesį į kokį nors vieną objektą tolyje. Kelionėje taip pat geriau nešiokite akinius, o ne kontaktinius lęšius, kadangi nuo jų ilgainiui akys taip pat pavargsta. Jei akis pradeda labai skaudėti, perštėti, prigulkite ant sėdynės ir kelioms minutėms uždėkite šaltus kompresus. Galiausiai – venkite per didelio kofeino, cukraus kiekio (saldumynų, vaisvandenių), nikotino.
Silpnumas ir nuovargis
Kita vairuotojus dažnai užklumpanti neganda, ypač tuos, kurie ilgus atstumus vairuoja rečiau, tik per atostogas, yra atsiradęs silpnumas ir didžiulis nuovargis. Tokią savijautą sukelia didelis stresas, atsirandantis vairuojant, pavyzdžiui, itin judrus eismas, nepažįstamos gatvės, arba, priešingai – labai ilgas ir monotoniškas kelias, pavyzdžiui, autostradose. Silpnumą sukelti gali ir keliuose susikoncentravę toksinai, patenkantys į automobilio saloną, pvz., anglies monoksidas. Juos įkvėpus jaučiamas galvos skausmas, pykinimas.
Kad viso to išvengtumėte, nuo monotoniško vairavimo gelbėkitės muzika, bendravimu, įvairiais kelionės žaidimais. Taip pat susiplanuokite kelionę taip, kad galėtumėte sustoti įdomiose vietose, pasivaikščioti, suvalgyti vaisių ar daržovių, atsigerti, apsidairyti. Jei kurį laiką tenka važiuoti labai užterštomis vietovėmis, venkite atsidaryti langus, kad į vidų nepakenktų užteršto oro.
Pyktis ir stresas
Galbūt pyktis ir neatrodo rimtas sveikatos sutrikimas, tačiau iš tiesų jis gali būti labai nemalonus kelionės palydovas. Tikrai ne vienam stresas ir pyktis vairuojant yra puikiai pažįstamas – kartais atrodo, kad galva tiesiog sprogs. Tokius jausmus sukelia judrus eismas, sudėtingi – ypač užsienyje – keliai, posūkiai, nepažįstamos vietovės, eismo kamščiai, įvairios eismo nelaimės, užterštas oras, kiti pikti vairuotojai, konfliktai automobilyje su bendrakeleiviais. Nevaldomas pyktis gali kilti ir dėl fizinio nepatogumo – nugaros, kaklo, pečių skausmų, kilusių dėl ilgo sėdėjimo. Galiausiai ir per didelis stimuliantų – kavos, energinių gėrimų vartojimas žmones taip pat daro nervingus.
Tokiais atvejais stenkitės nusiraminti, nesivelkite į lenktynes ar panašius konfliktus su kitais vairuotojais, venkite agresyvių eismo dalyvių, mąstykite pozityviai, sustoję pasivaikščiokite, giliai kvėpuokite, atsipalaiduokite. Automobilyje klausykitės ramios muzikos, paprašykite keliaujančiųjų kartu netriukšmauti, padėti painiose situacijose kelyje bei galvokite apie galutinė kelionės tikslą – tai padės ištverti visus sunkumus.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Mūsų draugai