Kaip pastebėti vaiko gabumus ir padėti juos puoselėti?

Kiekvieni tėvai ar globėjai tikisi, kad jų vaikas pasieks daugiau už juos pačius. Toks noras puikus, tačiau per didelis vaiko užimtumas ir nuolatinis skatinimas domėtis įvairiomis sritimis gali padaryti meškos paslaugą. Šiuolaikinė visuomenė bruka mintį, kad maža asmenybė turi lankyti dešimt būrelių, mokėti groti keliais instrumentais ir susikalbėti keliomis užsienio kalbomis dar iki mokyklos lankymo... Tikėtina, kad palaikant tokius tempus vaikas tiesiog pervargs ir galiausiai atmes viską, kas jam siūloma. Jei vaikui bus leidžiama pačiam rinktis tai, kas jam patinka ir būti kūrybiškam, tėvams bus lengviau pastebėti išskirtinius vaikus gabumus ir padėti juos puoselėti. Toks ir yra tėvų bei globėjų darbas – padėti vaikui tobulėti ten, kur jam geriausiai sekasi. 

 

  • Išskirtinumas lyginant su kitais vaikais

Gabus vaikas gana ryškiai išsiskiria iš savo bendraamžių. Jo raida spartesnė, jis mokosi greičiau ir pasaulį pažįsta „giliau“, taikydamas savitus būdus. Specialistai teigia, kad ypatingų gabumų turintis vaikas savo bendraamžius lenkia bent vieneriais ar dvejais metais. Jei vaiko raida atidžiai sekama, paprastai tokį pažangumą pastebėti sunku nebūna – tėvai, darželio ar mokyklos darbuotojai ir tie, kurie su vaiku praleidžia daugiau laiko pastebi, kad tokia maža asmenybė mąsto giliau, problemas sprendžia greičiau, bet kokius veiksmus atlieka lengviau arba daro tai itin originaliais, savitais, išskirtiniais, kūrybiškais ir nestereotipiškais būdais. 

 

  • Dėmesio sukoncentravimas

Gabus vaikas išsiskiria ypatingu dėmesio sukoncentravimu ties viena jį dominančia veikla. Jis gali labai ilgai ir kruopščiai užsiimti tuo, kas jam patinka. Paprastai būna labai sunku atitraukti vaiką nuo tokio užsiėmimo – mažoji asmenybė nepaiso jokių aplinkos dirgiklių ir toliau mėgaujasi jam malonia veikla. Jei taip kartojasi dažnai ir būtent su tokio pačio tipo užsiėmimu, tuomet tikėtina, kad vaikas linkęs puoselėti savo gabumus ta kryptimi. Tėvai arba globėjai turėtų suteikti vaikui priemones užsiimti mylima veikla, tačiau turi likti erdvės ir jo asmeniniam kūrybiškumui. 

 

  • Labai gera atmintis

Jei vaikas dažnai nustebina įsimindamas daug ir skirtingos informacijos, o vėliau vis nudžiugina ją panaudodamas  praktiškai – tikėtina, kad mažoji asmenybė turi labai gerą atmintį ir moka išnaudoti jos privalumus. Gabus vaikas naudojasi savo atminties teikiamais privalumais ir vysto ją įvairiausiais būdais. Tėvai arba globėjai gali padėti tai daryti pasiūlydami galvosūkių ar paskaityti įdomių istorijų ir vėliau paprašyti jas atpasakoti. Tikėtina, kad vaikas istoriją papasakos savo būdu ir gal netgi su paties sugalvota pabaiga – gabiam vaikui būdinga rišliai reikšti mintis ir sklandžiai kalbėti bei daryti tai žymiai geriau už savo bendraamžius. 

 

  • Sparčiau besivystantis emocinis intelektas

Gabus vaikas pasižymi aukštesniu emociniu intelektu. Jam įdomūs kiti žmonės ir jis siekia juos pažinti. Jis stengiasi suprasti, kodėl vienu metu jaučia vienokius jausmus, o kitu metu – kitokius ir kaip vieni veiksmai ar nutikimai susiję su tam tikrais patiriamais jausmais. Aukšto emocinio intelekto vaikas linkęs padėti kitiems, moka išklausyti, nebijo daryti klaidų ir ilgai nesisieloja, jei kažkas nepavyko (geriau pamėgina dar kartą). Toks vaikas pasižymi puikiu ir savitu humoro jausmu, dažniau patiria teigiamas emocijas. Tėvai arba globėjai atsakingi už vaiko emocinio intelekto tobulėjimą – tai, kaip jie išreiškia savo jausmus ir susitvarko su nebūtinai maloniomis emocijomis, yra pats vaizdingiausias pavyzdys sparčiai besivystančiai asmenybei. 

 

  • Pasaulio pažinimo troškulys

Gabus vaikas klausinėja daugiau už kitus. Jo smalsumas – ypatingai didelis. Kasdien jis siekia sužinoti ir pažinti vis daugiau, jaučia labai didelį žinių troškulį ir mėgaujasi suprasdamas vis daugiau pasaulio dėsningumų. Tėvai arba globėjai turi pasistengti kuo išsamiau atsakyti į nuoširdžius vaiko klausimus ir padėti jam tobulėti. Nesvarbu, kad klausimas kartojasi ar atrodo juokingas – vaikui labai svarbu kurti savitą suvokimą apie aplinką ir jį pritaikyti praktikoje. 

 

 

Parengė: farmacininkė Rūtelė Foktienė

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Mūsų draugai