Tvarumo tendencijos keičia ne tik vartotojų įpročius: ar įmonės spėja paskui žaliuosius pirkėjus?

 

 

„Pirkite, pirkite, pirkite“ – kasdien kviečia ryškiaspalvės reklamos. Tačiau naujausi tyrimai atskleidžia, kad pirkėjų širdis pastaruosius penkerius metus laimi tos įmonės, kurios siūlo tvarius ir ekologiškus produktus. Ir kuo toliau, tuo tvarūs vartotojų poreikiai tik didėja, o į tai reaguoja ir įmonės – jei prieš dvejus metus ekologiškų produktų rinkos dydis siekė kiek daugiau nei 30 milijonų JAV dolerių, dabar ji yra dvigubai didesnė. Tad kas lemia šį pokytį ir kas labiausiai domina vartotojus?

 

Už tvarius produktus pasiryžę mokėti daugiau

 

Dar 2020-aisiais metais Jungtinių Valstijų analitikai apklausę amerikiečius sužinojo, kad dauguma jų – arti 80-ies procentų – ne tik stengiasi gyventi tvariai ir perka Žemei draugiškus produktus, bet ir daugiau nei pusė jų yra pasiruošę už šiuos produktus mokėti daugiau. 

 

Panašu, kad Atlanto vėjai tokį patį požiūri atnešė ir į senąjį žemyną – Europos Sąjungos užsakyta apklausa atskleidžia, kad beveik 80 procentų europiečių lygiai taip pat už tvarius produktus yra pasiruošę mokėti daugiau. 

 

Už šio pasiryžimo pakloti daugiau pinigų slypi paprasta priežastis – žmonių susirūpinimas klimato kaita, kurią iliustruoja ir siaubinga statistika: 2030 metais klimato pokyčiai gali pasiekti tokį lygį, kad bus negrįžtami, daugiau nei milijonas gyvūnų rūšių yra ties išnykimo liga, o milijonai tonų plastiko guli vandenynų dugnuose.

 

Tai tėra keletas pavyzdžių, tačiau ir jų pakanka, kad visuomenė reaguotų ir imtų keisti savo įpročius. Štai naujausia „The Economist“ atlikta apklausa atskleidė, kad daugiau nei du trečdaliai vartotojų prieš pirkdami galvoja apie ekologiją ir ieško būtent tvarių produktų. Mat, kaip paaiškėjo, žmonėms nebepakanka geros reklaminės kampanijos ar gražaus įpakavimo – jiems daug svarbiau, kad sutaptų jų ir įmonių, iš kurių jie perka, vertybės. Atsakingai vartodami jie jaučiasi prisidėję prie aplinkosaugos problemų sprendimo. 

 

Tačiau jei vienus vartotojus ieškoti tvarių produktų skatina susirūpinimas globaliniu atšilimu ir klimato pokyčiais, kitus – sveikesnių alternatyvų paieška. Tai atskleidė Portugalijos mokslininkai – anot jų, vartotojai tvarius produktus laiko sveikesniais ir geresnės kokybės, ypač jei kalba eina apie maistą ar kitus suvartojamus produktus. Žmonės nori, jog jų vartojami produktai būtų auginami ekologiškai, naudojant kuo mažiau chemijos, taip pat – ir kuo toliau nuo taršių vietovių. Be to, pageidautina, kad produkcija būtų vietinė, mat tuomet sumažėja transportavimo grandinės ilgis, o kartu – ir tarša. 

 

Ieško net ekologiškų išmaniųjų telefonų

 

Viena kanadiečių elektroninės prekybos startuolis „Oberlo“ sudarė ir tvarių produktų, kurių pastarųjų metu pirkėjai dažniausiai ieško, sąrašą. Pirmiausia, esą vartotojai nori savo sukuriamą taršą sumažinti namuose, todėl ieško daugkartinių popierinių rankšluosčių, perka perdirbtą tualetinį popierių, atsisako vienkartinių šiaudelių, o vietoj jų įsigyja metalinius ar stiklinius. 

 

Tvarius produktus jie renkasi ir pirkdami asmenines higienos ir buitinės chemijos priemones – įdėmiai skaito sudėtis, gilindamiesi, ar produktuose nėra itin taršių, Žemei kenksmingų ingredientų. O jei produktas lūkesčių nepateisina, namo vartotojai jų neparsineša. Tai pirkėjai sieja ir su sveikata – juk kuo mažiau chemijos naudojame plaudami indus ar grindis, tuo mažiau jos per orą patenka ir į mūsų organizmą.

 

Tas pats galioja ir kosmetikos priemonėms – žmonės vis mieliau perka produktus, kurie yra arčiau gamtos, pavyzdžiui, tokius, kuriuose yra natūralių aliejų. Iš vonios kambarių taip pat dingsta ir vienkartiniai vatos diskeliai – vartotojai perka medvilnines „vateles“, taip išvengdami daug atliekų. 

 

Tvarų gyvenimo būdą propaguojantys žmonės ieško net ekologiškų išmaniųjų telefonų. Priežastis – paprasta – technologijų industrija atsakinga už 50 milijonų tonų elektroninių atliekų kasmet. Nors rinka kol kas nesiūlo daug ekologiškų telefonų, vartotojai vis dažniau renkasi tuos, kurie yra pagaminti iš perdirbtų medžiagų, o jų pakuotės yra perdirbtos, tvarios.

 

Beje, būtent pakuotėms vartotojai skiria daug dėmesio – vietoj plastikinių maišelių renkasi daugkartinius medžiaginius arba popierinius maišelius. O net daugiau nei pusė vartotojų atsisako pirkti produktą, jei jo įpakavimas nėra tvarus.

 

Įmonės už ekologiją atsakingos tiek pat, kiek ir vyriausybės?

 

Ir visus šiuos pirkėjų poreikius turi atliepti įmonės, norinčios žengti koja kojon su šiuolaikinių žmonių prioritetais. Juolab, kad „The Economist“ apklausa atskleidė, jog vartotojai mano, kad įmonės už pozityvius pokyčius aplinkosaugoje yra atsakingos lygiai tiek pat, kiek ir šalių vyriausybės. 

 

Kiekviena įmonė visuomenės poreikius patenkinti bando skirtingai – priklausomai nuo to, kokioje industrijoje dirba. Štai įmonės, kurios sukuria didžiausią taršą ir tiesiogiai priklauso nuo iškastinių išteklių, ieško, kaip sumažinti šią priklausomybę. Pavyzdžiui, automobilių gamintojai stengiasi į rinką paleisti kuo daugiau tvaresnių – elektrinių ar hibridinių – transporto priemonių.

 

Kitos investuoja į ekologiškus sprendimus – pavyzdžiui, atsinaujinančią energetiką. Mat vartotojai žvelgia ir į platesnį paveikslą – įmonę laiko socialiai atsakinga ne tik dėl jos tvarios produkcijos, bet ir kitų tvarių iniciatyvų.

 

Vis tik vienas pagrindinių pokyčių, kurį įgyvendina įmonės, yra medžiagos, kurias jie naudoja gamyboje ar įpakavimams. Norint patenkinti šiandieninį plastiko poreikį rinkoje, kasmet jo gamybai reikia nuo 4 iki 8 procentų visų iškastinių išteklių. Tad visos išties tvarios įmonės stengiasi braukti plastiką iš savo gamybos ir tiekimo grandinių. 

 

Tokios atsakingos įmonės veikia ir Lietuvos rinkoje, tarp jų – ir maisto papildų ženklas „Ecosh“. Jo vadovė Aistė Pranukevičienė tikina, kad tvari įmonės filosofija atsispindi ir mažuose veiklos žingsniuose: „Mūsų buteliukai yra gaminami iš perdirbto stiklo. Nenaudojame antrinės pakuotės - tai yra, nepakuojame buteliukų į kartonines pakuotes, visą reikalingą informaciją stengiamės pateikti produkto etiketėje. Siekiame, jog visos skrajutės, kita reklaminė medžiaga būtų gaminama iš perdirbto popieriaus, taip pat ieškome kaip kuo tvariau produktai galėtų pasiekti pirkėjus.“

 

O štai kitos įmonės su pakuotėmis tvarkosi dar kitaip – tarkime, kavinės klientams siūlo patiems atsinešti savo puodelius, į kuriuos jiems įpila kavos, taip sumažindamos sunaudojamų vienkartinių puodelių kiekį. Kai kurios specializuotos parduotuvės – net ir Lietuvoje – siūlo atsinešti savo stiklainius ir kitas talpas, į kurias galima įsipilti makaronų, kruopų ar net skalbiklio. 


 

Šaltiniai

 

Martins, A. Most Consumers Want Sustainable Products and Packaging, Business News Daily. 2023. Prieiga per internetą: https://www.businessnewsdaily.com/15087-consumers-want-sustainable-products.html.

 

Statista. Green technology and sustainability market size worldwide from 2021 to 2030. 2022. Prieiga per internetą: https://www.statista.com/statistics/1319996/green-technology-and-sustainability-market-size-worldwide/

 

 McKinsey & Company. Consumers care about sustainability—and back it up with their wallets. 2023. Prieiga per internetą: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/consumers-care-about-sustainability-and-back-it-up-with-their-wallets. 

 

Eurobarometer. Attitudes of Europeans towards building the single market for green products. 2013. Prieiga per internetą: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/1048. 

 

Budd, S. Six scary facts about climate change, Ecotricity. 2017. Prieiga per internetą: https://www.ecotricity.co.uk/our-news/2017/six-scary-facts-about-climate-change.

 

Gomes S., Lopes J. M., Nogueira, S. Willingness to pay more for green products: A critical challenge for Gen Z. 2023. Prieiga per internetą:  https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652623002500. 

 

Gaid, A. Top 9 eco-friendly products for profitable sales in 2023, Oberlo.  2023. Prieiga per internetą: https://www.oberlo.com/blog/eco-friendly-products. 

 

Murray, A. The best green phones: Sustainable and eco-friendly smartphones, ZdNet.  2023. Prieiga per internetą: https://www.zdnet.com/home-and-office/sustainability/best-green-phone/.

 

Statista. Global E-Waste - Statistics & Facts. 2023. Prieiga per internetą: https://www.statista.com/topics/3409/electronic-waste-worldwide/#topicOverview.

 

Trivium Packaging. New Data Reveals Preference for Sustainable Packaging Remains Strong in a Changing World. 2022. Prieiga per internetą: https://www.prnewswire.com/news-releases/new-data-reveals-preference-for-sustainable-packaging-remains-strong-in-a-changing-world-301530676.html. 

 

Little, B. What companies are doing to become more sustainable, WeWork. 2022. Prieiga per internetą: https://www.wework.com/ideas/research-insights/research-studies/what-companies-are-doing-to-become-more-sustainable. 


 

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Mūsų draugai

Mūsų draugai