Sveika vertybių sistema – kaip tokią išsiugdyti?

Mes ieškome informacijos apie dietą, mat trokštame atrodyti ir jaustis puikiai. Mes ieškome informacijos apie įvairius sporto pratimus, mat trokštame gražaus kūno. Tačiau pamirštame paieškoti informacijos apie sveiką vertybių sistemą, mat svarbu tapo tik tai, kas plika akimi matoma. Bet tai, kas yra mūsų viduje, rodos, savaime suprantama ir aišku. Bet ar tikrai?

Vertybių nusistatymas

Kiekvienas žmogus turi savo vertybes. Jos susiformuoja dar vaikystėje, tačiau vėliau ima kisti. Pavyzdžiui, jei paauglystėje mums didžiausia vertybė buvo laikas su draugais, tai laikui bėgant imame suprasti, kad didžiausia vertybė jau nebe draugai, bet šeima. Vertybes formuoja tėvai, aplinka, kurioje mes augame (mūsų autoritetai) bei įvairios gyvenimo patirtys, kurių mes išvengti kartais negalime.

Vertybių ugdymas

Paaugus, kai jau žinote, kokios jums vertybės gyvenime yra svarbiausios, ateina metas jas ugdyti. Tačiau ugdant vertybes susiduriame su tam tikromis kliūtimis. Pavyzdžiui, baimė – tai emocija, kuri žmogui neleidžia siekti asmeninės laimės, dažnai įtakoja depresiją bei trukdo ugdyti daugumą vertybių.

Kognityvinės terapijos atstovas, profesorius Davidas Burnsas ugdant vertybių sistemą ir šalinant iš jos veiksnius, kurie trukdo norimų vertybių „auginimui“, siūlo pasinaudoti vertikalios rodyklės principu. Tereikia savo baimes sudėlioti schematiškai. Kaip? Labiausiai tą paaiškins žemiau esantis pavyzdys iš gyvenimo.

Situacijos gyvenime

Mintyse kiekvienas iš mūsų bent kartą gyvenime esame darę tam tikras prielaidas. Pavyzdžiui, jei mums viena iš vertybių yra išsilavinimas, teks nugalėti egzaminų baimę. Egzaminai ne vienam iš mūsų tampa tikras galvos skausmas. Jiems net neprasidėjus mes imame mintyse kurti pačius blogiausius egzaminų baigties variantus, neįvertinę to, kad daug studijavome, ruošėmės egzaminams ir mums viskas turėtų puikiai pasisekti. Tačiau dalis žmonių galvoja būtent taip:

Aš gerai neišmokau penktosios temos, dabar jau nespėsiu išmokti ir neišlaikysiu egzamino

Jei aš neišlaikysiu egzamino, mane pašalins iš kurso.

Aš turėsiu susimokėti pinigus už naują kursą, tėvai pyks, galvos, kad aš nevykėlis.

Tada aš jausiuosi labai blogai,  nes man reikės laiko, pastangų ir gerų  žodžių iš kitų žmonių, kad ir vėl jausčiausi gerai.

Tokia vertikalių rodyklių technika leidžia pamatyti pačias didžiausias mūsų baimes ir abejones. Kad baimės ir savęs nuvertinimo jausmų nebeliktų, vertėtų šalia tokių savo minčių pasirašyti dar keletą punktų: jei tai tikrai bus tiesa ir aš neišlaikysiu egzamino, ką tai man, o ne kitiems reikš? Kodėl tai mane liūdins? Ar tikrai vienas egzamino neišlaikymas reikštų pašalinimą iš kurso? Ar tėvai tikrai pyktų, jei man nepasisektų? Ar jie tikrai galvotų, kad aš nevykėlis? Atsakius į šiuos klausimus baimių turėtų sumažėti. Dažniausiai mus baugina tik tie dalykai apie kuriuos neturime žinių.

Bijojimo - fantazijos technika

Tai dar viena technika, kurios išmokę nesunkiai išsiugdysime pasitikėjimą savimi, kuris padės siekti daugelio vertybių, tokių kaip turtas, bendradarbiavimas, saugumas ir t.t. Pasinaudoję šiuo metodu pamatysite, jog viskas, ko bijojote, tebuvo tik išpūstas balionas, kuris subliuško sulig jums jį palietus.

Prieš nugalint savo baimę, mes turime jai pažvelgti į akis. Pavyzdžiui, jei mes bijome kilti eskalatoriumi, tai mes privalome žengti pirmą žingsnį ir atsistoti ant jo. Stovėti ten tol, kol mūsų baimė mus paliks. Pastovėjus ant eskalatoriaus keletą minučių galima įsitikinti, kad mūsų baimė buvo ne kas kitas, kaip tik įsivaizduojamas monstras, kuris gyveno mūsų galvoje, bet ne realybėje.

Taigi, sėkmės ugdant vertybių sistemą!

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai