Nepaisant to, kad pacientų bendradarbiavimui gerinti pastaruosius dešimtmečius buvo skiriama daug dėmesio, ši problema ne tik neišspręsta, bet dar niekada nebuvo tokio masto kaip dabar.
Remiantis tyrimais, gydytojų nurodymų nepaiso 30-60 proc. pacientų, o kai kuriais atvejais – ir iki 94 proc. (pvz., kai kalbama apie nurodymų laikymąsi vartojant antibiotikų).
Bendradarbiavimui turi reikšmę demografinė padėtis, ligos sunkumas, vaisto rūšis, šalutinių poveikių dažnumas, vaisto efektyvumas ir kt.
Kaina, kuria galima įvertinti pacientų nebendradarbiavimą, yra ne tik ilgesnė ligos trukmė, bet ir dažnesni vizitai pas gydytojus, ilgesnis sveikimo laikas, ilgesnis nedarbingumo laikas bei būtinybė gydytis ligoninėje, kurios būtų galima išvengti. Tokias atvejais nuostoliai visuomenei skaičiuojami milijonais.
Atliekant tyrimus paaiškėjo, kad ne visada galima visiškai pasitikėti tuo, ką sako pacientai. Objektyviais metodais patikrinus nustatyta, kad iš 78 proc. pacientų, kurie teigė, jog laikosi gydytojo nurodymų, jų tiksliai laikėsi tik apie 46 proc.
Numatyti, ar pacientas bendradarbiaus, gali padėti paprasti klausimai:
• Ar jūs kartais pamirštate išgerti savo vaistų?
• Ar būna, kad protarpiais nesirūpinate, ar išgėrėte vaistų, ar ne?
• Ar būna, kad nustojate gerti vaistų, kai jaučiatės geriau?
• Ar nustojate gerti vaistų, kai pasijaučiate blogiau?
Pirmiausia, svarbu užtikrinti gydymo kontrolę. Pacientas turėtų reguliariai lankytis pas gydytoją arba konsultuotis su juo vaistų vartojimo klausimais bent jau telefonu.
Praktiniai būdai bendradarbiavimui pagerinti:
• Parinkite kiek įmanoma paprastesnį ir trumpesnį gydymo režimą.
• Sužinokite paciento požiūrį į sveikatą. Ar jis aiškiai suvokia savo būsenos rimtumą? Ar pacientas tiki, kad gydymas jam padės? Ar pacientas galvoja, kad gydymo nauda viršys riziką? Jei išaiškėja problemų šiose srityse, pabandykite jas išspręsti. Jei būtina, skirkite alternatyvų gydymą.
• Pritaikykite gydymo režimą paciento gyvenimo būdui. Tam visada reikia panaudoti reikšmingus dienos įvykius, kurie primintų, kad reikia išgerti vaistų bei sumažintų nepatogumus, kuriuos žmogus jaučia laikydamasis gydymo režimo.
• Įsitikinkite, kad pacientas patenkintas gautu informacijos apie gydymą kiekiu.
• Įsitikinkite, kad pacientas aiškiai supranta, kokį kiekį, ar dažnai, kada ir ar ilgai reikia vartoti vaistų. Duokite aiškias ir trumpas instrukcijas, pvz.:
- vaisto vartoti reikia kasdien,
- taip gydytis reikia 2-4 savaites, net jei būklė ir negerėtų,
- būtina toliau vartoti vaisto, net pasijutus geriau,
- reikia nenutraukti vaisto vartojimo be gydytojo žinios,
- apie gydymą reikia klausti visko, kas yra neaišku.
• Būkite tikri, kad pacientas supranta, kodėl paskirtas toks gydymo režimas.
• Jei įmanoma, duokite rašytinę informaciją, kaip vartoti vaistus – taip išvengsite pavojaus, kad žmogus užmirš nurodymus.
• Jei tai įmanoma, įtraukite į gydymą artimuosius.
• Kiekvieną kartą matydami pacientą, paklauskite, su kokiais sunkumais jis susidūrė vykdydamas gydymo režimą, ir išsiaiškinkite bet kokias jo abejones gydymo atžvilgiu. Raskite šių problemų ir abejonių sprendimo būdus. Jei būtina, pakeiskite gydymo režimą.
• Duokite pacientui atgalinį ryšį apie gydymosi progresą. Jei jam sekasi laikytis nurodymų, pagirkite. Rekomenduokite pacientui save stebėti ir paprašykite, kad, pvz., sąsiuvinyje rašytų apie savo savijautą, pildytų specialias savijautos formas, turėtų namie kraujospūdžio matavimo aparatą bei nuolat jį matuotų ir pan. Kadangi paciento savęs stebėjimas taip pat susijęs su bendradarbiavimu, pritaikykite visas aukščiau išvardytas priemones, kad paskatintumėte pacientą stebėti savo būklę.
Rezultatų pasiekiama tik derinant visus paminėtus būdus – tada bendradarbiavimas pagerėja 20-25 proc. Jei bendradarbiavimas yra labai svarbus, tačiau įprastinėmis aukščiau nurodytomis priemonėmis jo pasiekti nepavyksta, reikia klinikinio psichologo konsultacijos.
Nepatenkinti lūkesčiai
Net ir pritaikius visas aukščiau minėtas priemones, dalis pacientų ir toliau nebendradarbiauja. Kodėl?
Patyrinėjus nebendradarbiavimo reiškinį psichologiškai, paaiškėjo, kad nebendradarbiaujančius pacientus labai dažnai vienija tai, jog jų lūkesčiai per susitikimą su gydytoju nebuvo patenkinti. Visi žmonės skirtingi ir jų lūkesčiai skirtingi. Juos išgirdus ir patenkinus, galima labai pagerinti ne tik bendradarbiavimą, bet, aišku, ir sveikatą.
Informacija, kuri atsiskleidžia per konsultaciją, dažnai yra labai svarbi diagnozei ir gydymui. Neverbalinis gydytojo elgesys parodo pacientui jo susidomėjimą ir empatiją, o tai lemia, ką pacientas gydytojui pasakys per konsultaciją. Deja, dažnai nei konsultacijos procesas, nei rezultatai pacientų netenkina. Šios srities tyrimai rodo, kad pacientai būna nepatenkinti nepakankamu informacijos kiekiu, neaiškiai pateiktais nurodymais ir kt. Tai arba skatina atmesti gydytojo patarimus, arba jų laikytis tampa tiesiog neįmanoma, nes jie nesuprantami.
Įdomu, kad mokslininkai nustatė, jog nėra labai aiškaus ryšio tarp konsultacijos proceso ir jo pasekmių. Labai svarbi to priežastis - pacientų lūkesčių ir prioritetų skirtumai. Taigi gydytojo ir paciento bendravimo sėkmę lemia ryšys tarp trijų faktorių: individualių faktorių (to, ką gydytojas ir pacientas atsineša į šį bendravimą – požiūrius, įsitikinimus, lūkesčius), konsultavimo proceso ir jo pasekmių (trumpalaikio ir ilgalaikio poveikio pacientui).
Čia priklauso ne tik gydytojo ir paciento įnašas į tarpusavio bendravimą, bet ir kontekstas bei aplinka, kurioje vyksta konsultavimas. Pvz., daug kur konsultacijoms skiriama 10 min., tačiau kai kuriose šalyse – du ar tris kartus daugiau laiko. Ilgesnė konsultacija nebūtinai lemia geresnę kokybę, bet ilgesnės ir trumpesnės konsultacijos poveikis pacientui skiriasi.
Daugelis tyrimų parodė, kad pacientai su grėsme savo sveikatai susidoroja skirtingais būdais ir jie skirtingai nori būti įtraukti į gydymo procesą bei nori skirtingo kiekio informacijos apie savo sveikatos problemas. Vieni nori būti labai informuoti, kitiems labiau patinka gauti santykinai mažai informacijos. Priešingai nei paplitusi nuomonė, pacientai ne visada nori žinoti savo diagnozę ir gydymą. Kartais jiems svarbiau, kad gerai suprastų savo sveikatos problemas arba jį suprastų bei paremtų gydytojas. Taigi labai svarbus pradinis kiekvienos konsultacijos momentas yra identifikuoti kliento lūkesčius, prioritetus ir įsitikinimus.
Gydytojai taip pat gana stipriai skiriasi savo įsitikinimais ir požiūriu ne tik į savo ir paciento vaidmenį, bet ir į konsultacijos funkciją bei elgesį jos metu. Vieni labiau koncentruojasi į techninius, kiti – į psichosocialinius pacientų priežiūros aspektus. Gydytojų nuomonė, kaip aktyviai į gydymo procesą ir sprendimų priėmimą reikia įtraukti pacientus, skiriasi. Be abejo, skirtingą konsultacijų stilių lemia skirtingi požiūriai.
Skiriamos į pacientą ir į gydytoją koncentruotos konsultacijos. Į gydytoją koncentruota konsultacija yra tokia, kai dažniau užduodami uždari klausimai ir konsultacijos kryptį nustato gydytojas, pirmiausia kreipdamas dėmesį į medicinines problemas. Į pacientą koncentruotos konsultacijos metu dažniau užduodami atviri klausimai, paliekant didesnę erdvę pacientams iškelti savo pačių susirūpinimą ir kryptį. Šiuo metu yra tendencija galvoti, kad labiau pageidautinas yra į pacientą ir į emocijas koncentruotas požiūris, nes jis labiau padeda gydytojui ir pacientui sutarti problemos pobūdžio ir gydymo plano klausimais.
Gydytojo ir paciento bendravimą bandoma suskirstyti į verbalinį ir neverbalinį. Verbalinis dar skirstomas į informacijos suteikimą, paiešką, socialinį pokalbį, pozityvųjį bendravimą, negatyvųjį bendravimą, partnerystės kūrimą. Tyrėjai, kurie vertino, kokią vietą gydytojo ir paciento bendravime užima šios bendravimo rūšys, nustatė, kad gydytojai dažniausiai suteikia informaciją (35 proc. gydytojo bendravimo laiko), jos ieško (apie 22 proc.), pozityviai bendrauja (15 proc.), kuria partnerystę (10 proc.), naudoja socialinį pokalbį (6 proc.) ir negatyvų bendravimą (1 proc.). Kaip kontrastas, pagrindinis paciento bendravimas su gydytoju susidaro iš informacijos suteikimo (apie 50 proc.) ir rečiau – (apie 10 proc.) iš klausimų.
Tiriant gydytojų ir pacientų pokalbių turinį nustatyta, kad
kartais gydytojo pateikta medicininė informacija gali būti pernelyg sudėtinga, dėl to pačios svarbiausios informacijos pacientas gali nesuprasti arba neįsiminti. Taip pat yra įrodymų, kad tą pačią informaciją gydytojai ir pacientai interpretuoja skirtingai, ypač vartodami anatomijos ar kitus techninius terminus.
Pagrindinė ir plačiausiai tyrinėta konsultacijos pasekmė yra paciento pasitenkinimas.
Pastebėta, kad svarbus faktorius yra ir paciento žinios po konsultacijos bei sugebėjimas pakartoti, ką sužinojo. Kuo informacija pateikiama aiškiau ir suprantamiau, tuo geriau pacientai ją pakartoja ir suvokia. Vis dėlto labai dažnai pacientai iš gydytojo kabineto išeina turėdami nepakankamai informacijos ar nepakankamai supratę savo problemas ir pamiršta didžiąją dalį to, apie ką buvo kalbėta.
Buvo tiriama, kaip pasikeitė pacientų įsitikinimai prieš ir po konsultacijos. Paaiškėjo, kad konsultacija retai turi įtakos įsitikinimams, dažniausiai dėl to, kad jie nebūna aiškiai aptariami. Paciento pasitenkinimas, supratimas ir įsitikinimai gali vaidinti labai svarbų vaidmenį renkantis, ar laikytis gydytojo nurodymų, ar ne.
Pirmas ir svarbiausias uždavinys siekiant geresnio pacientų bendradarbiavimo – gerinti medicinos studentų ir gydytojų bendravimo įgūdžius. Tam Vakarų šalyse skiriama labai daug dėmesio. Gydytojo ir paciento bendravimas ten laikomas svarbiausiu medicinos mokymo uždaviniu. Čia priklauso ir aktyvus klausymasis, gero kontakto užmezgimas, atviri klausimai, tinkamas akių kontaktas bei kitoks paciento paskatinimas kalbėti, sugebėjimas apibendrinti išgirstą informaciją, parodyti paciento problemų supratimą. Tokiam mokymui naudojami “žaidimai” pasiskirsčius vaidmenimis, kartais – filmuota medžiaga. Tai labai padeda pagerinti įgūdžius bendraujant su pacientais. Taip pat studentai mokomi, kaip kalbėti jautriais ar sunkiais medicinos praktikos klausimais, įskaitant ir bendravimą su streso apimtais artimaisiais ar “blogų žinių” pranešimą.
Bendravimo aiškumas, įsitikinimų, lūkesčių ir poreikių įvertinimas labai svarbūs atliekant konsultacijas, susijusias su ilgalaike paciento sveikatos ar vaisingumo prognoze, bei prieš stresą keliančias medicinines procedūras ar tyrimus.
Kokybiško bendravimo su pacientu nauda:
• Pacientas geriau supranta ir įsimena pateiktą informaciją.
• Jei pacientas jaučia, kad gydytojas supranta jo rūpesčius ir yra empatiškas, jis labiau pasitiki jam duotais patarimais bei nurodymais.
• Empatiškas bendravimas sumažina paciento nerimą, o tai ne tik leidžia lengviau įsiminti informaciją, bet ir padeda susidoroti su problemomis.
• Svarbiausia – visos šios pastangos lemia geresnę žmonių sveikatą ir greitesnį sveikimą.
Iki šiol mažiau buvo kreipiama dėmesio į pačių pacientų mokymą. Tačiau Vakaruose besiruošiantiems eiti pas gydytoją konsultuotis yra sukurtos trumpos vaizdinės priemonės, kurios moko pasiimti iš konsultacijos tai, ko nori pacientas. Jų tikslas – padaryti efektyvesnį pačių pacientų dalyvavimą konsultacijoje, ypač pabrėžiant tai, kad jie išsakytų savo lūkesčius, iškeltų labiausiai rūpimus klausimus ir gerai suprastų gydytojo pateiktą informaciją. Tokie išmokyti pacientai aktyviau dalyvauja pokalbyje, o tai turi įtakos pasitenkinimui konsultacija. Geresnis kontrolės jausmas, kuris kyla aktyviau sudalyvavus konsultacijoje, taip pat teigiamai veikia sveikatą.
Literatūros sąrašas - redakcijoje.
Dauguma žmonių neretai pernelyg smarkiai jaudinasi ir kai kuriais gyvenimo atvejais patiria itin stipraus streso būseną. Kartais nerimas suaktyvėja ir nedingsta, o galiausiai netgi tampa labai stiprus ir jaučiamas visada. Tuomet diagnozuojamas nerimo sutrikimas. Kartu pasireiškia įvairių vidaus organų nervinės reguliacijos sutrikimo simptomų. Nustatyta, kad nerimo sutrikimais serga 3–5 proc. visų žmonių....
Skaityti daugiauRankose laikote žurnalą „Sveikas žmogus“, kuriame įprasta rasti daugybę informacijos apie įvairias ligas bei jų gydymą, sveiką gyvenseną, sportą, liaudies mediciną, psichologiją. Visa tai logiška, tačiau ar nevertėtų savęs paklausti, ar viso to užtenka, kad žmogus būtų visavertis ir sveikas plačiąja prasme? Kad gerai jaustųsi ne tik dėl to, kad neserga, bet ir todėl, kad gali laisvai bendrauti, pasitiki savimi, nejaučia jokių barjerų. Viena iš sričių, kurios neišmanydamas joks žmogus nesijaus laisvai bet kurioje situacijoje, – etiketas. Taigi apie etiketą, jo prasmę, esmę ir dar daugiau kalbamės su etiketo protokolo specialistu Seimo nariu Arminu LYDEKA...
Skaityti daugiauar ilgai reikia gydyti depresiją? paskutiniųjų dvidešimties metų tyrimai...
Skaityti daugiauyra daug būdų, padedančių kovoti su depresija: • prisiminkite, kad...
Skaityti daugiauEglę ir Darių Kauneckus dauguma žino kaip Ajurvedos pradininkus Lietuvoje. Jau prieš daugelį metų jie susidomėjo ezoterika, pradėjo ieškoti atsakymų į klausimus, kas aš esu, iš kur atėjau ir kokia mano paskirtis šiame gyvenime. Tačiau svarbiausia priežastis, paskatinusi ieškoti Ajurvedos žinių, – šeimos sukūrimas. Eglė pasakoja, kad jiems buvo labai svarbu palanki dvasinė ir fizinė aplinka, norėjosi švariai pradėti, nešioti, auginti savo atžalas, rūpintis jų sveikata ir dvasiniu gyvenimu. Kai susikaupė tikrai nemažai žinių ir patirties, atėjo ir natūralus noras dalinti. Taip atsirado Ajurvedos centras SPA Shanti, vienijantis norinčiuosius eiti savęs pažinimo, tobulėjimo, fizinės ir dvasinės sveikatos stiprinimo keliu. ...
Skaityti daugiauLytinis brendimas – sudėtingas ir labai svarbus kiekvieno žmogaus gyvenimo periodas. Šį keletą metų besitęsianti procesą galima apžvelgti ir iš fiziologinės, ir iš psichologinės pusės. Fiziologija veikia bręstančio vaiko psichologiją. O psichinė bręstančio žmogaus būsena dažnai keičiasi ir jam pačiam net kartais būna sunku su savimi, jau nekalbant apie aplinkinius. Lytinis brendimas – periodas, kuris gali turėti įtakos ir tolimesniam žmogaus gyvenimui. Tad verta žinoti, ką apie šį nelengvą laikotarpį mano gydytojas psichoterapeutas-seksologas bei lytinio brendimo fiziologiją stebinti vaikų endokrinologė. ...
Skaityti daugiauGyvenimas lieka gyvenimu, ir norime to ar ne, kartais atsiduriame meilės trikampyje. Gana dažnai moterys draugauja su vedusiais vyrais. Kartais tai tęsiasi ne metus ar dvejus, o dešimtmečius. Kodėl tai vyksta? Mūsų pašnekovė gydytoja ginekologė Ingrida Kravčenkienė sako: „Esu moteris, sukaupusi nemažą gyvenimo patirtį. Bėgant metams jaunatvišką maksimalizmą iškeičiau į maksimalią toleranciją.“ Taigi laisvos moters ir vedusio vyro santykių peripetijos ir perspektyvos moterų gydytojos akimis....
Skaityti daugiauNieko neveikdamas žmogus gali susirgti. Nes jis nerealizuoja savęs, jaučiasi nelaimingas. Tas nieko neveikimas gali parodyti, kad žmogus turi gilesnių psichologinių problemų. Kaip teigia psichologė-psichoterapeutė Loreta DIELIAUTIENĖ, kartais prie tinginystės priveda neišspręsti vidiniai konfliktai. Kai jie išsprendžiami (jei žmogus dirba su savimi), pajudama pirmyn. ...
Skaityti daugiauKaip bet kuri kita emocija, pyktis sukelia tam tikrus fiziologinius pokyčius: supykus į kraują plūsteli adrenalinas, padažnėja širdies susitraukimų dažnis, kvėpavimas, įsitempia raumenys, padidėja prakaitavimas, keičiasi mąstymas, nuslopsta virškinimo ir medžiagų pasisavinimo procesai. Vis daugiau mokslinių tyrimų įrodo ryšį tarp pykčio ir ligų. ...
Skaityti daugiauManipuliacija – tai slaptas psichologinis poveikis kitam žmogui, siekiant naudos sau. Iš tikrųjų manipuliacija yra visur, kur nėra logikos, ir tai yra tiek įprastas bendravimo būdas, kad dažniausiai jo net nepastebime. Kai sakome „Kaip man pasisekė“ ir kartu tikimės pagyrimo, – tai jau manipuliacija. Jei žmogus norės būti mandagus ir pasirodyti geranoriškai nusiteikęs mūsų atžvilgiu, – jis bus priverstas pagirti. Manipuliatorius visada apeliuoja į jausmus, o ne į proto argumentus....
Skaityti daugiauŽmonės (dažniau moterys, nors pasitaiko ir vyrų) teiraujasi, kaip padėti šeimos nariui ar partneriui išmokti kontroliuoti pyktį arba kaip padėti jį išsklaidyti. Tokie asmenys paprastai sako, kad myli savo žmoną (vyrą), kad tai puikus žmogus, turintis tik vieną trūkumą – pykčio priepuolius. Tokius pykčio priepuolius sunkiai išgyvena vaikai, dažnai tampantys pykčio objektu, kaip silpnesni ir nemokantys apsiginti. ...
Skaityti daugiauKairiarankystė — ne liga, ne įprotis ir ne defektas. Manoma, kad tai įgimtas dalies žmonių organizmo požymis, už kurį nuolat buvo baudžiama ir šaipomasi. Mokslininkų teigimu, dešiniarankiai ir kairiarankiai – visiškai skirtingi žmonių tipai, turintys skirtingą sąmonę ir pasaulio suvokimą. Kairiarankiams sunkiau gyventi ne pagal savo įpročius sutvarkytame pasaulyje, tačiau jie puikiai sugeba prisitaikyti ir naudotis savo unikalumu....
Skaityti daugiauSkonį vadina penktuoju jausmu. Dažniausiai net nesusimąstome, kaip praturtina mūsų gyvenimą gebėjimas jausti skonį. Valgydami skanų patiekalą jaučiame malonumą vien dėl to, kad galime pajusti ir įvertinti jo skonį, ir neprisiliečiame prie jo, jei skonis pasirodo įtartinas. ...
Skaityti daugiauNiekas negali išvengti streso - tai yra neatskiriama šiuolaikinio gyvenimo dalis. Prie to prisideda įtampa darbe, šeimoje ir netaisyklingi mitybos įpročiai. Tačiau jūs stresą galite valdyti. Šie patarimai padės jums apmąstyti savo gyvenimo būdą ir valdyti įtampą bet kurioje situacijoje....
Skaityti daugiauKartais sakoma, kad „visos ligos dėl nervų“. Ir čia yra nemažai tiesos – nervų įtampa gali sukelti ne vieną ligą. Sirgti nenorime nė vienas, bet kaip šios įtampos išvengti? Apie tai kalbamės su medicinos centro „Neuromeda“ neurologe dr. Vanda LIESIENE....
Skaityti daugiauGydytojo duris dažnai praveria pacientai, skųsdamiesi, jog jų galvos smegenų funkcijos suprastėjo: sunku susikaupti, mąstymas sulėtėjo, tapo išsiblaškę, lieka daug neatliktų darbų. Ar tai su amžiumi susiję pokyčiai? Bei jei pacientui tik 30? Ar gali tokių sutrikimų atsirasti dėl nuovargio?...
Skaityti daugiau
Parašykite savo nuomonę