Smegenų veiklą aktyvina fiziniai pratimai

Naujas pagalbos būdas vaikams

 

„Pagerėjo sūnaus kalba – jei anksčiau sunkiai sekdavosi greitai kalbėti, tai dabar greitakalbė liejasi laisvai. Pirmi keturi mėnesiai smarkiai padėjo sukaupti dėmesį... Galiu pagaliau pasidžiaugti, kad suradom specialistę, kuriai mano vaikas svarbus, ji seka jo būklę...“ Taip viename interneto forumų pasisakiusi mama kalba apie neuropsichologinę sensomotorinę korekciją. Apie šį maždaug prieš porą dešimtmečių pradėtą taikyti būdą išsamiau paprašėme paaiškinti Jolantos Lazutkienės, ji kartu su kolege Raimonda Girčiene taiko šį metodą savo darbo praktikoje.

 

Pirmiausia, ką reiškia žodžiai „neuropsichologinė“, „sensomotorinė“?

 

Neuropsichologija yra psichologijos mokslo šaka, kuri priskiriama ir neuromokslams. Ji tiria psichikos funkcijas – kalbą, emocijas, mąstymą, sąmonę, jų mechanizmus. Sensomotorika (lotyniškai sensus – „jausmas“, motor – „judėjimas, judintojas“) – tai procesų, apimančių pojūčius ir atsakomąjį judesį, visuma.

 

Kam neuropsichologinė sensomotorinė korekcija yra skirta? Koks pagrindinis tokios korekcijos programos tikslas?

 

Apibendrinant aukščiau paminėtą informaciją, galima pasakyti, kad neuropsichologinė sensomotorinė korekcija yra metodas, kai, pasitelkiant fizinius pratimus (o tai yra labai puiku šiais informacinių technologijų laikais, kai vaikai tiesiog „gyvena“ prie kompiuterio. Beje, ir dauguma suaugusiųjų negali pasigirti dideliu judėjimu ar kokia nors aktyvia veikla), yra aktyvinama smegenų veikla ir siekiama koreguoti sutrikusias neuropsichologines funkcijas.

 

Kiek toks metodas yra naujas? Kiek jau yra patirties pasaulyje ir Lietuvoje?

 

Kaip mokslas neuropsichologija yra laikomas pakankamai nauju mokslu. Todėl, savaime suprantama, ir neuropsichologinė sensomotorinė korekcija yra nesena metodika. Lietuvoje ši metodika atsirado maždaug prieš penkerius metus, o užsienyje ji taikoma jau kelis dešimtmečius. Apie 1970-uosius metus Rusijoje A. Lurijos iniciatyva pradėta formuoti vaikų neuropsichologija.

 

Kada ir kaip pradėjote šį metodą taikyti savo praktikoje?

 

Vedina profesinio smalsumo, prieš šešerius metus sužinojau apie neuropsichologinę sensomotorinę programą, kuri Latvijoje jau buvo taikoma penketą metų, ir rezultatai buvo puikūs. Kilo klausimas, kodėl gi mes Lietuvoje negalime padėti vaikams pasitelkę šią programą. Pati praėjau domėtis neuropsichologinės sensomotorinės korekcijos metodu, kad geriau įsigilinčiau į visus niuansus ir kad dirbdama galėčiau pasiekti geresnių rezultatų. Po to sekė trijų etapų mokymai Rygoje pas programos autorius, kurie atvažiuodavo į Rygą iš Maskvos.

 

Kuo pasižymi šis korekcijos metodas, kuo jis skiriasi nuo kitų ir koks jo veikimo mechanizmas?

 

Neuropsichologinės sensomotorinės korekcijos metodas apima ir fizinį, ir psichinį vaikų tvirtėjimą. Be to, kaip pastebi specialistai, vaikams kyla įvairių sunkumų ir dėl neigiamų veiksnių, kurie sutrikdė smegenų vystymąsi ankstyvame amžiuje, t.y. nėštumo, gimdymo, kūdikystės metu. Šiais visais atvejais labai veiksmingas mūsų taikomas metodas. Dėl skirtumo nuo kitų tokiais atvejais taikomų metodų, tai reikia pasakyti, kad dauguma pagalbos metodų veikia tik aukštesniuosius psichikos lygmenis, o neuropsichologinė sensomotorinė korekcija pradeda veikti nuo bazinio sensomotorinio lygmens. Kitaip tariant, pradeda vystyti deficitines funkcijas, kurios sutriko vaiko vystymosi metu.

 

Kaip vyksta užsiėmimai? Kas daroma? Ar jie grupiniai, ar individualūs, ar juose turi dalyvauti tėveliai?

 

Užsiėmimai yra individualūs. Jų trukmė gali būti nuo valandos iki pusantros. Užsiėmimų metu atliekamas nustatytų pratimų kompleksas, susidedantis iš kvėpavimo, šliaužimo, sukamųjų judesių, tempimo-atsipalaidavimo, savarankiško masažo, smulkiosios motorikos, kompleksinių ir kt. pratimų. Visa tai daroma stebint specialistui. Pirmus tris mėnesius tėvelių dalyvavimas užsiėmimuose būtinas.

 

Kiek laiko jie trunka (turiu galvoje būtiną kursą), kiek tokių užsiėmimų reikia?

 

Užsiėmimai trunka ne mažiau nei 9 mėn., o dažniausiai daugiau (apie metus), tai priklauso nuo sutrikimų sunkumo, vaiko ar suaugusiojo fizinio pajėgumo. Du kartus per savaitę reikia lankytis pas neuropsichologinės sensomotorinės specialistą, nes retesni apsilankymai ilgina korekcijos laikotarpį. Beje, kuo jaunesnis vaikas, tuo laikas ilgesnis, tačiau rezultatai platesnio spektro, vaikas greičiau išmoksta atlikti tas veiklas, kurios būtinos jo vystymuisi ir kurios anksčiau atrodė sunkiai įveikiamos.

 

Nuo kelerių metų vaikams skiriamas šis metodas?

 

Neuropsichologinės sensomotorinės korekcijos programa rekomenduojama visiems vaikams nuo 5 metų, tiek tiems, kuriems yra įvairių formų įgytų (neįgimtų, t.y. kai sutrikimas nėra nulemtas genetinių veiksnių) patologijų, tiek ir tiems, kuriems jokių patologijų nėra.

 

Ar jis tinka tik vaikams, ar taikomas ir suaugusiesiems?

 

Šis metodas tinkamas ir suaugusiesiems, kuriems įgyti sutrikimai labai trukdo gyvenime, taip pat ir sveikiesiems, siekiantiems, kad maksimaliai atsiskleistų jų potencialios galimybės. Neuropsichologinė sensomotorinė korekcija labai tinka sportininkams, taip pat ir įvairaus amžiaus žmonėms po insulto, kuriems nėra asmenybinių pakitimų. Tačiau šiems asmenims iš karto šis metodas nerekomenduojamas iš karto – nuo ligos pradžios turi praeiti maždaug šeši mėnesiai, kol sugrįžta tos funkcijos, kurios po insulto išliko.

 

Ar yra atvejų, kai šis metodas netinka?

 

Taip, yra keletas kontraindikacijų, kada šios programos taikyti negalima. Ji netinkama žmonėms, kutriems nuolat reikia gerti galvos smegenis stimuliuojančių vaistų, kurie serga šizofrenija, epilepsija, ir, kaip jau esu minėjusi, ji netaikoma esant genetinei patologijai.

 

Ar tai vaikams nėra per daug sudėtinga ir ar jie noriai lanko užsiėmimus?

 

Vaikams iš pradžių būna įdomu, vėliau, kai užsiėmimai tampa kasdienybe, pasidaro nuobodu. Dar vėliau kai kurie pradeda tingėti, atsiranda neigimas, kaip beveik visose veiklose, kurias reikia būtinai atlikti kiekvieną dieną. Įveikę šiuos sunkumus, kurie yra normalūs ir būtini minėtai korekcijai, stipriname save ir jau aptartas psichines funkcijas. Ši programa paremta žmogaus fiziologija ir, laikantis visų rekomendacijų, pakenkti negali.

Dėl sudėtingumo, tai galiu pasakyti tiek, kad tik sunkumų įveikimas padeda žmogui stiprėti. Pagrindinis šios programos principas – nuo paprasto, lengvesnio lygio judama sudėtingesnio link. Tiek, kiek leidžia galimybės. Niekada nereikalaujama puikiai atlikti tokio pratimo, kuris yra sudėtingas ir iš pradžių „neįkandamas“. Tačiau orientuojamasi į tai, kad kiekvieno pratimo metu asmuo galvotų, pratimą atliktų kuo tiksliau.

 

Ką koreguoja, t.y. kokius sutrikimus padeda šalinti?

 

Sensomotorinė korekcija padeda įveikti tokias problemas, kaip bloga atmintis, valios stoka, dėmesio nesukaupimas, negalėjimas išsėdėti vienoje vietoje, naktinis šlapinimasis, kalbos, rašymo ir skaitymo sunkumai, autistiniai (neskirta tikriems autistams, o tik tiems, kuriems yra autizmo bruožų), kvėpavimo, smulkiosios motorikos ir miego sutrikimai, sumažėjęs tonusas, įkyrūs judesiai (nagų kramtymas, plaukų sukimas, lingavimas ir kt.), greitas nuovargis, kūno įtampa, judesių koordinacijos, judėjimo sunkumai. Ši metodika padeda lengviau prisitaikyti prie mokyklinės programos ir mažiau patirti psichologinės įtampos (pradinukams, ikimokyklinukams). Po šios programos sustiprėja organizmas, dėl to vaikai mažiau serga. Padidėja jų motyvacija ir pasitikėjimas savimi. Susireguliavus vestibiuliariniam aparatui, nustoja pykinti transporte.

Be to, labai svarbu tai, kad tėveliai korekcijos metu praleidžia daugiau laiko kartu su vaiku, o juk laiko trūkumas yra viena iš šių dienų problemų, kai tėveliams nebelieka kada pabendrauti su savo atžalomis, ir tai tampa sudėtingesnių problemų atsiradimo priežastimi.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Laima
2013-03-03 10:02
Ar yra specialistai Vilniuje?
raimonda
2013-01-23 18:39
Svarbus ir aktualus straipsnis

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Mūsų draugai

Mūsų draugai