Dažnam, išgirdus žodį “islamas”, kyla asociacijos su teroristiėmis organizacijomis, galimybe legaliai vienu metu turėti daugiau nei vieną žmoną. Pastarasis faktas yra visiškai teisingas - islamiškoji teisė formaliai leidžia vyrui turėti iki keturių žmonų tuo pačiu metu, tačiau jo detalės dažniausiai lieka nežinomos. Taigi kokiomis sąlygomis musulmonas gali turėti keletą žmonų, kokios yra tokio leidimo socialinės pasekmės ir apskritai kodėl gi musulmonams buvo leista turėti daugiau žmonų?
Nors daugelyje Korano vietų moterys aptariamos ar bent minimos, socialiniai santykiai tarp lyčių etalonizuoti pranašo Muchamedo gyvenimu, jo Suna. Muchamedas, būdamas 25-erių, vedė 40 metų našlę Khadydžą, su kuria susilaukė šešių (kitais duomenimis, aštuonių) vaikų. Po Khadydžos mirties, kai jam buvo apie 50 metų, Muchamedas vedė dar bent 10 kartų (gal net 14!). Tiesa, kelios jo žmonos mirė, su keliomis jis išsiskyrė. Vis dėlto paskutinį savo gyvenimo dešimtmetį Islamo pranašas vienu metu turėjo daugiau žmonų nei eiliniam musulmonui leista. Pranašo elgesį su savo žmonomis akylai stebėjo jo pasekėjai - musulmonai.
Poliginija (daugpatystė) islame institucionalizuota: Korane
(4:3) leidžiamų vienu metu turėti žmonų skaičius apibrėžiamas keturiomis. Tačiau toje pačioje šventraščio eilutėje yra keliama sąlyga: vyras, norintis vesti antrą, trečią ar ketvirtą žmoną, turi garantuoti, kad galės visiškai išlaikyti ją, su ja susilauktus vaikus ir jau turimą (turimas) žmoną bei vaikus. Todėl esminė vedybų sąlyga išlieka ekonominė: turtingesnis vyras potencialiai turės ir daugiau žmonų. Musulmonų teisininkai amžiams bėgant pridėjo dar vieną formalią sąlygą: jau esanti (esančios) žmona turi duoti savo sutikimą naujai santuokai. Kiek realybėje ši sąlyga buvo veiksminga, sunku patikrinti. Vis dėlto reikia pastebėti, kad poliginija, nors legali, islamo istorijoje nebuvo paplitusi, išskyrus pavienius periodus ir kraštus, ir praktikuojama ji buvo daugiausia valdovų bei politinio ir religinio elito.
Tačiau kodėl islame leista daugpatystė? Istoriškai į šį klausimą atsakyti gana lengva: Muchamedo bendruomenei persikėlus iš Mekos į Jasribą (po 622 m.) ir prasidėjus kariniams susidūrimams, musulmonų vyrų ir moterų santykis buvo apytikriai vienas ir keturios. Norėdamas sustiprinti savo pasekėjų gretas (vedybos Muchamedo akimis buvo socialinis ir ekonominis kontraktas) bei pagausinti bendruomenę per būsimas kartas, islamo pranašas nutarė “legalizuoti” poliginiją. Tuomet našlėmis likusios jaunų musulmonų kovotojų žmonos galėjo tikėtis vėl ištekėti, nors ir buvo akivaizdus vyrų stygius. Tiesą sakant, Muchamedui nereikėjo įtikinėti musulmonų, kad poliginija yra priimtinas dalykas - ji buvo gana plačiai praktikuojama Arabijoje dar iki islamo. Muchamedo leistoji poliginija galbūt buvo numatyta kaip laikina priemonė, bet jam jos neatšaukus, daugpatystės praktikavimas musulmoniškose kultūrose tebebuvo toleruojamas po pranašo mirties iki pat dvidešimtojo amžiaus.
Musulmonai tik iš dalies sutinka, kad poliginijos įteisinimas buvo istoriškai nulemtas praktiškas jų pranašo žingsnis. Anot musulmonų, poliginija įteisinta Korane, o Koranas yra paties Dievo Žodis, visiškai nepriklausęs nuo Muchamedo valios. Netgi priešingai, Muchamedas turėjo paklusti Dievo Žodžiui - Koranui. Taigi, anot islamiškosios tradicijos, Dievas, o ne Muchamedas leido musulmonams turėti iki keturių žmonų vienu metu. Bet kodėl Jis, Dievas, manė reikalinga musulmonams vyrams suteikti galimybę turėti daugiau nei vieną žmoną vienu metu? Į šį klausimą tiksliai negali atsakyti ir patys musulmonai. Dažniausiai pateikiamas argumentas toks: vyrui gali reikėti iki keturių moterų savo seksualiniams poreikiams patenkinti. Kodėl keturių - vienas Dievas težino.
Kad ir kokia poliginijos įteisinimo priežastis - ekonominė, politinė, socialinė, teologinė ar net seksualinė, neabejotina jos, kaip prevencinės priemonės, funkcija. Vyras, turintis tris ar keturias žmonas, gali tikėtis patenkinti savo seksualinius poreikius praktiškai bet kada, visuomet tai darydamas įstatymų apibrėžtose ribose - santuokoje. Taigi svetimavimo arba prostitucijos poreikis turėtų sumažėti, jei ne visai išnykti. Be to, svetimavimas (prostitucija, be abejo, laikytina viena iš jo formų) islame yra vienas iš sunkiausių nusikaltimų, baudžiamų mirties bausme. Dar ir šiais laikais pasitaiko atvejų, kai musulmoniškuose kraštuose islamo teismai pasmerkia myriop svetimautojus. Vis dėlto nei poliginijos įteisinimas, nei griežtos bausmės neatbaidė musulmonų nuo svetimavimo pagundos, kuri per visus islamo amžius klestėjo. Taigi Dievo ar pranašo sumanytoji priemonė praktikoje neatliko savo vaidmens - vyrai tebesidairė svetimų moterų.
Teisingumo vardan reikia pastebėti, kad musulmoniškose
kultūrose buvo toleruojamas sanguliavimas su vergėmis. Vergė, kaip daiktas, buvo visiškoje šeimininko valioje, tad su ja jis galėjo elgtis beveik kaip tinkamas (tiesa, smurtas ar nužudymas buvo sunkūs nusikaltimai). Žinoma, seksualinių santykių pasekmės su vergėmis nebuvo tapačios santykių su žmonomis pasekmėms.
Išsamumo labui reikėtų priminti, kad šalia poliginijos Muchamedas musulmonams leido (gal tiksliau būtų sakyti, neuždraudė iki islamo buvusios muta santuokos tipo - laikinos santuokos). Muta santuoka yra tokia santuoka, kai besituokiantys vedybų kontrakte, be visų įprastinei santuokai būdingų sąlygų, numato ir santuokos pabaigos laiką. Žodžiu, muta yra terminuota santuoka. Muta santuokos terminas apibrėžiamas individualiai ir gali būti nuo kelių minučių iki penkiasdešimt ar daugiau metų. Suėjus terminui, vyras ir moteris automatiškai laikomi išsiskyrę. Turtiniai ir paveldėjimo klausimai muta santuokoje sprendžiami kaip ir įprastinėje santuokoje.
Muchamedas, kaip sakyta, laikinų santuokų neuždraudė, tačiau antrasis kalifas Umaras šį santuokos tipą paskelbė antiislamišku ir jį uždraudė. Vis dėlto Umaro valdžiai nepaklusę šiitai, argumentuodami tuo, kad ko neuždraudė pranašas, negali uždrausti kalifas, ir toliau praktikavo muta santuoką. Todėl šiitų islame muta iki šiol tebėra legalus santuokos tipas. (Šiitai sudaro apie 15 proc. visų pasaulio musulmonų, t.y. apie 200 mln. žmonių). Irane muta vėl legalizuota po 1979 islamo revoliucijos. Buvęs Irano prezidentas Rafsandžani viešai kvietė jaunimą praktikuoti šį santuokos tipą. Muta santuoka primena legalizuotą prostituciją, bet ji, panašu, yra daug veiksmingesnė priemonė, išlaikant musulmonų seksualinę veiklą legalumo ribose.
Iš tiesų musulmoniškuose kraštuose praktiškai nebūta netekėjusių moterų problemos - joms visada atsirasdavo jaunikis, net jei jau ir turintis porą žmonų. Musulmonų teisininkai postringavo apie taikų žmonų sugyvenimą. Deja, daugelis faktų rodo, kad tarp žmonų vyraudavo pavyduliavimo ir nesveikų intrigų atmosfera, dažnai pasibaigdavusi skyrybomis. Netgi pranašo žmonos varžėsi tarp savęs. Jam teko sudaryti grafiką, pas kurią jis praleis naktį. Taigi, viena vertus, moteris galėjo tikėtis ištekėti ir įgauti statusą bei saugumą, teikiamą vyro bei šeimos, bet kita vertus, daugpatystė atvėrė kelius įvairiausiems nesveikiems įvykiams šeimos viduje, kurie ardydavo šeimos vienybę ir griaudavo jos gerovę.
Musulmoniškuose kraštuose moteris vidutiniškai gimdo 5-6 kartus. Vyras su keliomis žmonomis gali sugyventi tuziną ar daugiau vaikų. Poliginijoje gyvenantis vyras praktiškai būdavo mažytės visuomenės viešpats. Kaip šeima, taip ir visuomenė buvo patriarchalizuota ir hierarchizuota. Esant daug vaikų, neretai komplikuodavosi paveldėjimo klausimai, nors islamiška teisė gana išsamiai apibrėžia paveldėjimo sąlygas.
Islame, skirtingai nuo krikščionybės, santuoka nėra vienkartinė ir amžina - musulmonams leidžiama išsiskirti ir vesti (tekėti) neapibrėžtą skaičių kartų. Todėl turintis žmoną vyras galėdavo vesti kitą, nekreipdamas dėmesio į jau turimos žmonos nuomonę - jis bet kada galėjo su ja išsiskirti. Skyrybos islame formaliai yra gana ilgas procesas, bet jos lengvai pasiekiamos - vyrui tereikia tris kartus pasakyti: “Išskirta, išskirta, išskirta”. Tokiu būdu vyras, turintis keturias žmonas, galėdavo atsisakyti vienos iš jų ir jos vieton vesti kitą moterį.
Kaip minėta, poliginija, nors leista islamo, nebuvo nei privaloma, nei itin paplitusi. Turėti daugiau nei vieną žmoną tuo pačiu metu išgalėjo tik pasiturintys, tačiau pradedant dvidešimtojo šimtmečio antrąja puse vis daugiau musulmoniškų valstybių savo šeimos kodeksuose uždraudė poliginiją. Šiuo metu tik nedaugelyje kraštų ji tebėra legali. Kai kurie Kuveito, Saudo Arabijos, Umano ir kitų Arabijos pusiasalio gyventojai turi po dvi žmonas, bet tai nėra paplitusi praktika.
Poliginija islame suprantama kaip Dievo malonė žmogui. Ja, be abejo, labiausiai pasinaudojo vyriškoji giminė. Trylika šimtmečių ji buvo nekvestionuota islmiškojo pasaulio dalis. Dvidešimtas amžius pakeitė ir pačių musulmonų požiūrį į poliginiją - pripažindami ją savo kultūrų dalimi, jie daugelyje valstybių ryžosi jos atsisakyti. Dabartiniais laikais poliginija siejama su moters beteisiškumu, netoleruotinu emancipuotos moters išnaudojimu. Kraštuose, kuriuose poliginija dar tebeliko legali, moterys vis dažniau iškelia šūkį: “Mano vyras - tik man vienai!”. Visai galimas dalykas, kad greitu laiku poliginija liks tik istorinė tradicija, o ne dabarties fenomenas.
Apipjaustymas, arba cirkumcizija (lot. Circumcisio – apskritas pjūvis), – apyvarpės pašalinimas chirurginiu būdu. Išgirdę šį žodį, didžioji dalis vyrų nusipurto, susiraukia, o kartais netgi pradeda tyliai mintyse keiksnoti. Na, šiuo atveju jų storžieviškumu kaltinti nereikėtų, kadangi – sutikime – procedūra ne iš maloniausiųjų. Tačiau, nepaisant jos atgrasumo, apipjaustymas vykdomas visame pasaulyje. Dažniausiai – dėl religinių sumetimų, tačiau yra nemažai atvejų, kai jis grindžiamas higienos ar estetikos sumetimais. Dar visai neseniai JAV apipjaustomi buvo net apie 90 proc. vyrų, kadangi didžiojoje šalyje buvo manoma, kada tai – būtina higienos priemonė. ...
Skaityti daugiauEglę ir Darių Kauneckus dauguma žino kaip Ajurvedos pradininkus Lietuvoje. Jau prieš daugelį metų jie susidomėjo ezoterika, pradėjo ieškoti atsakymų į klausimus, kas aš esu, iš kur atėjau ir kokia mano paskirtis šiame gyvenime. Tačiau svarbiausia priežastis, paskatinusi ieškoti Ajurvedos žinių, – šeimos sukūrimas. Eglė pasakoja, kad jiems buvo labai svarbu palanki dvasinė ir fizinė aplinka, norėjosi švariai pradėti, nešioti, auginti savo atžalas, rūpintis jų sveikata ir dvasiniu gyvenimu. Kai susikaupė tikrai nemažai žinių ir patirties, atėjo ir natūralus noras dalinti. Taip atsirado Ajurvedos centras SPA Shanti, vienijantis norinčiuosius eiti savęs pažinimo, tobulėjimo, fizinės ir dvasinės sveikatos stiprinimo keliu. ...
Skaityti daugiauVaikai į pasaulį turėtų ateiti tik laukiami, deja... vieni gimdo nelaukiamus, kiti laukia ir niekaip negali susilaukti kūdikio. Pradėtos ir laukiamos gyvybės nutrūkimas - didžiulė tragedija kiekvienai moteriai ir šeimai, deja, neretai šios tragedijos kartojasi......
Skaityti daugiauTyrimai rodo, kad dažniausios žindančių motinų pirmųjų savaičių problemos yra skaudantys speneliai bei kietos ir skausmingos krūtys. Tad trumpai apie pačią pradžią, problemas bei galimus sprendimo būdus konsultuoja VšĮ „Mamos centras“ vadovė Živilė BALTRUŠAITIENĖ....
Skaityti daugiauką tik pasirodė jūsų knyga „ausų, nosies ir gerklės ligos“. kuo ji ...
Skaityti daugiauStatistikos duomenimis, 2005 m., palyginti su 1900 m., vyresnių nei 65 vyrų metų, padaugėjo 7 kartus, o vyresnių negu 85 metų – net 31 kartą. Žmogui senstant, mažėja lytinių hormonų kiekis, o tai pasireiškia tam tikrais simptomais. Moterims šis laikotarpis vadinamas menopauze, vyrams – andropauze. Apie vyriškojo klimakso problemas bei jo palengvinimo būdus kalbamės su Medicinos centro „Neuromeda“ psichiatre-psichoterapeute Zita ALSEIKIENE ir Kauno medicinos universiteto onkologijos ligoninės gydytoju urologu Dainiumi KANIUŠU....
Skaityti daugiauŽurnalo viršelio veidu jūs, mieli skaitytojai, išrinkote dvidešimtmetį vilnietį Simoną Dailidę. „Esu abstinentas ir vegetaras. Su draugais organizuojame blaivius vakarėlius „Varom!“, bėgimus „Už blaivią Lietuvą“. Be to, užsiimu joga, rytais važiuoju prie ežero dviračiu, vasarą savanoriauju, būnu vadovu vaikų sveikatingumo stovyklose. Esu patriotas iki kaulų čiulpų smegenų. Myliu Lietuvą, noriu matyti ją sveikesnę ir blaivesnę ir nebijau to pasakyti garsiai”, – pasakoja apie save Simonas....
Skaityti daugiauVieniems vaikučiams jau kelių mėnesių momenėlis užsidaro, kitiems – tik pusantrų ar dvejų metukų. Be galo daug nuomonių ir įvairiausių mitų, kodėl taip yra, taigi jaunoms mamytėms iškyla daug klausimų, susijusių su momenėlio užsidarymu, išsipūtimu, įdubimu, pulsavimu ir, žinoma, vitamino D vartojimu. Šiais klausimais konsultuoja bendrosios praktikos gydytojas MINDAUGAS RUBIKAS....
Skaityti daugiau„Pašalink priežastį – išeis liga“, – taip gydymo esmę apibūdino Hipokratas. Netaisyklingas kvėpavimas – taip pat gali būti viena iš daugelio ligų priežasčių, kurią pašalinus, išnyks ir ligos. Kaip kvėpuoti taisyklingai ir kas vyksta mūsų organizme kvėpuojant, pasakoja KMU Kardiologijos instituto mokslo darbuotoja medicinos mokslų daktarė gydytoja Lina JASIUKEVIČIENE....
Skaityti daugiauŠiek tiek statistikos. Pasaulinės sveikatos organizacijos duomenimis, septintajame dešimtmetyje dėl ūminių apsinuodijimų į ligoninę buvo guldomas 1-as iš 1000 gyventojų, aštuntajame – jau 2, dabar šis skaičius išaugo iki 2,7. Lietuvoje šis rodiklis svyruoja nuo 2,8 iki 4,1. Yra žinoma apie 700 įvairių cheminių junginių, kuriais apsinuodijama dažniausiai. Neretai apsinuodijama medikamentais. Apie dažniausias to priežastis, požymius ir pirmąją pagalbą kalbamės su KMUK Nefrologijos klinikos gydytoju klinikiniu toksikologu Jonu ŠURKUMI....
Skaityti daugiauNe vienam žmogui, sergančiam ūmine ar lėtine liga, iškyla klausimas: kaip nuvykti pasigydyti į sanatoriją? Apie tai, ką reiktų žinoti apie reabilitacinį gydymą, kalbamės su Kauno teritorinės ligonių kaso direktoriaus pavaduotoju Regimantu ANDRIŪNU....
Skaityti daugiauBendraujant su tėvais tenka patirti, jog trūksta elementarių žinių apie normalų berniukų lytinių organų vystymąsi bei pasitaikančius nesklandumus. Tėvai, o ypač berniuko tėvas, tai turėtų žinoti....
Skaityti daugiau[klausimas]jau keletą metų periodiškai jaučiu galvos svaigimą, kartais einant...
Skaityti daugiauSveikatos metų žaliasis kalendorius kiekvienam Sakoma, kad lašas po lašo ir akmenį pratašo. Šią patarlę galima pritaikyti ir ekologiškam gyvenimo būdui: jei kiekvienas mūsų šiais metais kas savaitę ar mėnesį padarys nors mažą darbelį saugodamas gamtos išteklius, oro švarą, savo ir artimųjų sveikatą, tai visi gyvensime geriau. Juolab kad 2013-ieji paskelbti Sveikatos metais....
Skaityti daugiauIstorija Žmogaus genetikos centras - tai kol kas vienintelė įstaiga Lietuvoje, kur teikiamos genetinės konsultacijos, sistemingai užsiimama paveldimų ligų tyrimais ir profilaktika. Molekulinės genetikos laimėjimai neleidžia atsilikti šioje perspektyvioje mokslo ir laboratorinių tyrimų srityje, išmokta diagnozuoti paveldimas ligas ne tik pagal jų kliniką, bet ir pagal jas lemiančias genų mutacijas. 1989 m. V.Kučinsko ir V.Jurgelevičiaus pastangomis Lietuvoje pradedami molekuliniai-genetiniai paveldimų ligų tyrimai. 1991 m. įkurta Lietuvos žmogaus genetikos draugija. Jos pirmininku išrinktas prof. V.Kučinskas, branduolį sudaro centro darbuotojai. Į ją įėjo Lietuvos specialistai, besidomintys žmogaus ir medicininės genetikos problemomis. 1992 m. Žmogaus genetikos centre pradėjo veikti Lietuvos paveldimų ligų ir įgimtų vystymosi defektų registras, kuriame kaupiami duomenys apie visus įgimtų anomalijų atvejus mūsų krašte. Sukaupus bent 10 metų duomenis apie įgimtas anomalijas Lietuvoje, bus galima įvertinti kai kurių jų paplitimo priežastis, numatyti galimus profilaktikos kelius, analizuoti Lietuvos populiacijos ypatumus. 1994 m. pradėta rengti kasmetinius darbinius pasitarimus, į kuriuos kviečiami Lietuvos gydymo įstaigų atstovai. Pasitarimų metu centro specialistai supažindina Lietuvos gydytojus su savo darbo rezultatais ir problemomis, genetikos naujovėmis, tariamasi, kaip geriau organizuoti įgimtų vystymosi defektų ir paveldimų ligų profilaktiką....
Skaityti daugiauKalbėdami apie ateitį, esame linkę fantazuoti. Įsivaizduokite mažą į smegenis įdedamą kortelę, kuri padeda išvengti epilepsijos traukulių, arba specialias technologijas, kurios padeda valdyti rankos arba kojos protezą taip, tarsi tai būtų savo pačių galūnė. Dalis tų fantazijų išsipildo, tačiau dar dažniau mokslas pasuka kita linkme ir sukuria kažką tokio, apie ką net negalėjome pagalvoti. Taigi ko laukti galime jau dabar?...
Skaityti daugiau
Lankytojų komentarai
Parašykite savo nuomonę