Trys klausimai apie vitaminą D

Kaip manote, kodėl pietuose žmonės laimingesni nei šiaurėje? Viena iš priežasčių gali būti ta, kad pietuose gyvenantiems žmonėms daug rečiau trūksta vitamino D – riebaluose tirpios medžiagos, kuri padeda palaikyti ne tik normalią kaulų, dantų ir raumenų būklę, tačiau reikšmingai prisideda prie stipraus imuniteto, geros nuotaikos palaikymo, atsparumo stresui ir blogoms emocijoms. Kam dažniausiai trūksta vitamino D? Koks vienas svarbiausių vitamino D šaltinių? Ką valgyti, kad papildytume vitamino D atsargas?

 

Kam dažniau trūksta vitamino D?

 

Vitamino D poreikis daug didesnis kūdikiams ir vyresniems žmonėms, todėl šioms amžiaus grupėms jo gali tekti vartoti papildomai. Pastebėta, kad vitamino D dažniau trūksta tiems, kurie daug būna patalpose ir (arba) gyvena ten, kur saulėtų dienų per metus – ne tiek jau ir daug. Trumpai tariant, tikimybė, kad suomiui truks vitamino D, yra daug didesnė nei tikimybė, kad vitamino D truks italui. Vis dėlto labai svarbu, kaip asmuo maitinasi – kadangi vienas iš svarbiausių vitamino D šaltinių yra riebi žuvis, labai tikėtina, kad jūrinėse valstybėse gyvenantys ir dažnai riebia žuvimi besimėgaujantys asmenys vitamino D trūkumo nepatirs, priešingai nei tie, kurie gyvena žemyninėse valstybėse ir riebios žuvies valgo vos kelis kartus per metus. Įdomu tai, kad vitamino D trūkumą gali nulemti ir tamsesnis gymis, tad vertėtų pabrėžti, kad vitamino D gali pritrūkti bet kuriam pasaulio gyventojui. Pastebėta, kad vitamino D gali trūkti ir dėl tam tikrų virškinimo sistemos sutrikimų, kurių metu žarnynas nesugeba tinkamai įsisavinti riebalų. Kadangi vitaminas D yra būtent riebaluose tirpus vitaminas, jo įsisavinimas gali sumažėti dėl tam tikrų ligų, kurių metu sutrinka normalus riebalų virškinimas ir įsisavinimas. Ir tai tik keletas galimų vitamino D trūkumo priežasčių – jų gali būti daug daugiau.

 

Kaip gauti daugiau vitamino D?

 

Saulė yra natūralus vitamino D šaltinis, todėl kiekvienas žmogus turėtų bent kažkiek pabūti saulėtoje aplinkoje. Buvimas gryname ore ne tik paskatina natūralius vitamino D gamybos procesus, bet ir gerina nuotaiką, stiprina imuninę sistemą, padeda pasijusti laimingesniems. Iki 15 minučių pabuvimas saulėtoje aplinkoje nenaudojant jokių apsauginių priemonių ne tik nekenksmingas, o netgi naudingas – atidengus didesnius odos plotus, galima prisidėti prie spartesnės vitamino D gamybos. Vis dėlto saule piktnaudžiauti nereikėtų – ja mėgautis galima tiek, kiek tai sveika, saugu ir naudinga organizmui, be to, nepatariama saule mėgautis tuomet, kai ji itin aktyvi. Ypatingai atsargiems reikėtų būti šviesesnio gymio asmenims.

 

Kokiuose maisto produktuose yra daug vitamino D?

 

Norėdami papildyti savo mitybą vitaminu D, valgykite daugiau riebios žuvies. Rinkitės lašišą, skumbrę, upėtakį, silkę ir kitas riebesnes žuvis. Galima papildomai vartoti žuvų taukų, tik atkreipkite dėmesį į tai, ar žuvų taukai papildomai praturtinti vitaminu D. Vitamino D taip pat apstu pieno produktuose – jo yra ne tik šviežiame piene, bet ir kefyre, jogurte, varškėje, rūgpienyje, įvairiausiuose sūriuose. Jei mėgstate kepenėles, tai taip pat puikus vitamino D šaltinis – rinkitės jautienos, menkių kepenėles. Nepamirškite valgyti kiaušinių trynių, grūdinių produktų, avokadų. Rytui puikiai tiks sumuštinis iš pilno grūdo duonos, sūrio ir avokado. Bent porą kartų per savaitę valgykite riebios žuvies ir vakarais pasimėgaukite stikline kefyro  - taip savo mitybą tikrai papildysite reikšmingu vitamino D kiekiu ir pasirūpinsite ne tik normalia savo kaulų, raumenų ir dantų būkle, bet ir pagerinsite organizmo adaptogenines savybes, stiprinsite atsparumą blogoms emocijoms ir nejausite apatijos, kuri taip pat gali būti vitamino D trūkumo ženklas.

Dėl papildomo vitamino D vartojimo ir kraujo tyrimo atlikimo būtinai pasitarkite su savo gydytoju.

 

Parengė vaistininkė Rūtelė Foktienė

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Mūsų draugai