Sutrikimas, apie kurį garsiai nekalbama

Vidurių užkietėjimas, arba obstipacija, – tai tuštinimosi sutrikimas, pasireiškiantis sunkiu, retu, skausmingu ar nevisaverčiu tuštinimusi kietos konsistencijos išmatomis. Tai yra dažna problema, paliečianti 2–34 proc. suaugusiųjų bei dažniausias kūdikių ir vaikų negalavimas, susijęs su sutrikusiu virškinimu. Kaip šio sutrikimo išvengti ir kokios priemonės padeda jį pagydyti?
 

Kartu su vidurių užkietėjimu būna ir kitų simptomų: vidurių pūtimas, pilvo ir tarpvietės skausmai, vaikams – pykinimas, apetito sumažėjimas, galvos skausmai, bloga nuotaika, irzlumas, nuovargis.
Normalus tuštinimosi dažnis yra nuo trijų kartų per dieną iki trijų kartų per savaitę, kiekvienam žmogui jis skiriasi ir priklauso nuo amžiaus.
 

 

Priežastys, kurios sukelia vidurių užkietėjimą, gali būti įvairios


Ligų ir sindromų sukelta obstipacija vadinama simptomine. Ją gali sukelti plonojo ir storojo žarnyno, tiesiosios žarnos ir šlapimą išskiriančios sistemos ligos, metaboliniai, endokrininiai sindromai ir ligos, kai kurios neurologinės ligos ir psichikos sutrikimai (depresija, neurozė, psichozė, šizofrenija, bulimija ir kt.), vaistai.
Kai nepavyksta išsiaiškinti konkrečios priežasties, obstipacija vadinama funkcine. Vaikams ji sudaro 90 proc.
Kitos obstipacijos priežastys gali būti susijusios su nesveiku gyvenimo būdu, tai:
· netinkama mityba – per mažas skysčių ir maisto skaidulų vartojimas,
· badavimas (paauglystėje),
· gausus gyvulinių riebalų ir saldumynų vartojimas,
· neįvairus maistas,
· nepakankamas fizinis aktyvumas,
· blogi tuštinimosi įpročiai: kartotinis valingas potraukio tuštintis slopinimas, kai jis atsiranda netinkamu metu (važiuojant į darbą, posėdžiaujant) ar nepakanka laiko iki galo pasituštinti,
· mokyklos tualeto vengimas (pamatys kiti vaikai),
· tuštinimuisi nepritaikytų indų naudojimas, ilgesnį laiką mūvint sauskelnes,
· nesirūpinimas tuštinimosi privatumu,
· psichogeniniai ir socialiniai veiksniai: stresas, pervargimas, nepakankamas miegas,
· piktnaudžiavimas laisvinamaisiais vaistais.
 

Ligą sukėlusių priežasčių šalinimas


Kai yra simptominė obstipacija, gydoma pagrindinė liga, esant funkcinei, – šalinamos ją sukėlusios priežastys.
Dieta yra svarbiausia žarnyno funkcionavimui, vien tik jos korekcija gali būti veiksminga ilgai trunkančiam nesunkiam vidurių užkietėjimui gydyti. Patartina valgyti reguliariai, tuo pačiu metu, nepersivalgyti. Daug skaidulų turinti dieta yra svarbi ne tik vidurių užkietėjimo valdymui, bet ir sumažina su dieta susijusių lėtinių ligų riziką suaugusiesiems.
Rekomenduojami maisto produktai, kuriuose daug skaidulinių medžiagų: rupių miltų duona, sėlenos, grikių, kviečių kruopos, avižų dribsniai, ankštiniai (pupelės, žirniai), riešutai, vaisiai (avokados, datulės, slyvos, razinos, džiovinti abrikosai), daržovės (burokai, morkos, artišokai, briuselio, žiediniai kopūstai, pastarnokai).
Daržoves ir vaisius patartina valgyti su žievele. Reikia suvartoti ne mažiau kaip 20–25 g ląstelienos per dieną, vartojant ir maisto papildų, turinčių šių reikalingų medžiagų. Ląstelienos kiekį maiste reikia didinti palaipsniui (per 2 savaites). Dažniausiai papildomai duodama sėlenų (pradedant nuo 1–2 arbatinių šaukštelių iki 3 valgomųjų šaukštų per dieną). Skoniui pagerinti pridedama medaus, sirupo, vaisių ar, sumaišius su javainiais, dedant į kitus maisto patiekalus. Gydymo trukmė – mažiausiai 1 mėn., skaidulų vartojimo kursą pakartoti 3–4 kartus per metus. Šalutinis maisto skaidulų poveikis – pilvo pūtimas, padidėjęs dujų išsiskyrimas.
Be to, reikia vengti arba mažinti maisto racione vidurius kietinančių produktų – mėsos, ryžių, rafinuotų miltinių patiekalų – blynų, makaronų, baltos duonos, bandelių ir pan. kiekį.
Taip pat svarbus pakankamas skysčių kiekis (1,5–2 l per parą), jei nesergama širdies ir inkstų ligomis. Tai ypač aktualu vartojantiesiems diuretikų (šlapimo išsiskyrimą skatinančių vaistų), pagyvenusiems žmonėms, skiriant skaidulomis praturtintą dietą.
Naudinga rytais 30 min. prieš valgį išgerti stiklinę drungno vandens, suvalgyti saują per naktį mirkytų džiovintų vaisių mišinio.
Reikia vengti labai saldžių arba labai rūgščių skysčių, kofeino turinčių maisto produktų (kavos, kokakolos), rekomenduotini sulfatų turintys mineraliniai vandenys, slyvų, rabarbarų sultys.
Būtinas fizinis aktyvumas – kasdienė rytinė mankšta, specialūs pratimai pilvo presui ir raumenims, pasivaikščiojimai gryname ore ne trumpiau kaip 30 min. per dieną, sėdimo pobūdžio veiklos (darbas su kompiuteriu, televizijos žiūrėjimas) mažinimas.
Patartina sudaryti ir lavinti tuštinimosi režimą: jei yra galimybė, patenkinti tuštinimosi poreikį, kai jis atsiranda, nustatyti reguliarų laiką pasituštinti, pvz., 20–40 min. po pusryčių, mėginti tai daryti, nors ir nėra noro tuštintis, patogiai atsisėdus, nesistanginant; reguliariai po valgio nueiti į tualetą (ypač vaikams, nes vaikas žaisdamas dažnai pamiršta nueiti į tualetą).
Kartais reikalinga psichoterapija – psichologo, psichoterapeuto, socialinio pedagogo ir socialinio darbuotojo konsultacija ir pagalba.
Reikia nustoti vartoti visus nebūtinus vaistus, galinčius sukelti ir sustiprinti obstipaciją, vidurių laisvinamuosius vaistus ir valomąsias klizmas, kadangi normalus tuštinimasis – tai nebūtinai tuštinimasis kasdien, todėl to ir nereikia siekti.
 

Kai reikia vaistų


Kai nepadeda nemedikamentinio gydymo priemonės, reikėtų vartoti vaistų.
Dažniausiai vartojami šių grupių vaistai:
· turinį ir kiekį formuojantys laksantai;
· osmosiniai laisvinamieji; saugūs ir veiksmingi; neturi rimtų nepageidaujamų poveikių, veikia lėtai, todėl yra pakankamai saugūs vartojant ir ilgą laiką
· žarnų peristaltiką stimuliuojančių prokinetikų skiriama rečiau, esant sunkiai gydomam vidurių užkietėjimui, pradeda veikti po keleto valandų;
· išmatų minkštikliai labiau tinka pagyvenusiems žmonėms, retai skiriama vaikams.
 

Profilaktika


* Racionali mityba (maisto produktai, kuriuose daug skaidulinių medžiagų)
* Pakankamas skysčių kiekis
* Fizinis aktyvumas (mankšta, pasivaikščiojimai)
* Streso, pervargimo mažinimas, miego sureguliavimas
* Tuštinimosi režimo formavimas

Susiję straipsniai

Mūsų draugai