Rėmuo: nemalonu, bet valdoma

Kai rūgštus skrandžio turinys patenka į stemplę, žmogų vargina rėmuo. Neretai dėl to būna ne tik nemalonus deginimo, graužimo pojūtis, bet ir kosulys, gerklės perštėjimas. Jei rėmuo ir atpylimas rūgščiu turiniu vargina bent du kartus per savaitę ir trikdo kasdieninę veiklą, gydytojas jau gali diagnozuoti gastroezofaginio refliukso ligą (GERL), kurios vienas iš pagrindinių simptomų ir yra rėmuo.
 

Kaip išvengti klaidų


Svarbiausia rėmens šalinimo sąlyga – skrandžio turinio agresyvumo mažinimas.
Skrandžio turinio rūgštingumui mažinti nuo seno vartoti antacidiniai vaistai – tai vaistai, kurie chemiškai neutralizuoja rūgštį. Tačiau reakcijos metu išsiskyręs anglies dvideginis dirgina skrandžio gleivinę ir dar labiau padidina rūgšties gamybą. Taigi rūgštingumas sumažinamas trumpam – tik 1–1,5 val., tad šie vaistai rėmeniui gydyti nerekomenduojami.
Yra žmonių, kurie, kamuojant rėmeniui, vartoja „liaudišką vaistą“ rūgštingumui mažinti – geriamąją sodą. To daryti taip pat nerekomenduojama. Soda trumpam numalšina rėmenį, bet, sunaikinus skrandžio rūgštis, organizmas labai greitai mobilizuoja jėgas ir išskiria dar daugiau rūgšties.
Geriausia iškart vartoti veiksmingų vaistų, kurie greitai ir ilgam nuslopina rūgšties išsiskyrimą (nes slopina rūgšties gamybą). Tai H2 receptorių antagonistų grupės vaistai, pvz., ranitidinas.
Ranitidino skiriama ir diagnozavus GERL – palaikomajam gydymui, siekiant išvengti rėmens simptomų pasikartojimo bei pagerinti gyvenimo kokybę, išvengti naktinių refliukso pasikartojimų.
 

 

Mityba ir gyvensena esant rėmeniui


Rekomenduojama vengti persivalgyti. Netinka gazuoti gėrimai – jie sukelia skrandžio pūtimą, skatina antrinę rūgšties sekreciją.
Dažniausios žmonių, kuriuos kamuoja rėmuo, klaidos yra šios: pavalgius atsigulti, pavalgius sportuoti, dėvėti aptempiančius drabužius, susiveržti diržu.
Jeigu yra antsvorio, būtina jį mažinti. Sureguliavus kūno masę, nemalonių simptomų sumažėja, jie tampa mažiau „įkyrūs“. Tuo tarpu rūkantiesiems, ypač sergantiems GERL, simptomai stipresni, ligos eiga sunkesnė.
 

Kaip ir kada valgyti?


• Nepersivalgykite. Valgykite geriau daž­niau, bet mažomis porcijomis.
• Gerai sukramtykite.
• Valgykite reguliariai.
Po valgio neprigulkite, nesilenkite žemyn.
• Nevalgykite vėliau kaip 3 val. iki eidami miegoti.
• Venkite kavos (nepatariama daugiau kaip 3 puodeliai per dieną), negerkite stiprios juodos kavos.
• Venkite gazuotų gėrimų, vyno, šam­pano, alaus, stiprios arbatos, rūgščių sulčių.
• Ribokite suvartojamų riebalų kiekį.
• Venkite šaltų patiekalų ir užkandžių.
 

Atsisakykite šių maisto produktų bei prieskonių


• Aštrių patiekalų.
• Aštrių prieskonių, taip pat mėtos, pipirmėtės, cinamono, česnakų.
• Dujų susidarymą skatinančių daržovių: kopūstų, ridikų, ropių, špinatų, žalių svogūnų
• Pomidorų padažo
• Šokolado, riebaus maisto, koncentruoto sultinio
• Rūkytų, sūdytų, marinuotų, raugintų produktų
• Šviežių mielinės tešlos kepinių
 

SŽ rekomenduoja


Norint veiksmingai ir ilgam sumažinti padidėjusį rūgštingumą, reikia vengti minėtų rizikos veiksnių, gyvenseną derinti su veiksmingu medikamentiniu gydymu. Rekomenduotinas ranitidinas (Raniberl) ar kiti H2 receptorių blokatorių grupės vaistai. Raniberl patikimai kontroliuoja rūgštingumą. Vartojamas 2 kartus per dieną, puikiai tinka ne tik padidėjusiam rūgštingumui ir rėmeniui gydyti, bet ir opaligei bei GERL gydyti ir ilgalaikei profilaktikai.

Susiję straipsniai

Mūsų draugai