Tegul virškinimo sutrikimai neapkartina jūsų kelionės

Manoma, kad įvairūs virškinimo sutrikimai, kuriais skundžiasi vis daugiau žmonių, yra nulemti šiuolaikinio gyvenimo būdo – nuolatinio skubėjimo, įtampos bei su tuo susijusios netvarkingos mitybos. Atrodytų, vasarą tikrai pailsėsime nuo visų stresų, rūpesčių – juk bus atostogos, ilsėsimės, tad visi negalavimai praeis savaime. Deja, dažnai būna atvirkščiai – įvairių virškinimo sutrikimų dar padaugėja. Nors įtampos lyg ir nelieka, bet atsiranda kitų priežasčių – kitoks nei įprastai maistas, kitokios jo gaminimo ir valgymo sąlygos, ne toks mitybos režimas. Ir virškinamoji sistema „neatlaiko“.
 

Kelionės autobusu ar automobiliu sutrikdo virškinimą


Labai dažnai virškinimas sutrinka ilgose kelionėse autobusu ar automobiliu. Keliaujant tokiu būdu, dažniausiai valgomas sausas (įvairūs sausainiai, džiūvėsiai, traškučiai ir pan.) ar koncentruotas maistas (košės, sriubos iš pakelių). Jis jau savaime nėra sveikas, o dar ir mažai judama, daugiau sėdima. Jautresnių skrandžių savininkus po kurio laiko apima nevirškinimo, pilnumo jausmas, kamuoja pilvo pūtimas.
Dažnai kelionėse valgoma ir įvairių vaisių. Tai, aišku, sveikas maistas, tačiau jo sudėtyje yra daug skaidulų ir angliavandenių. Valgant daug šių medžiagų turinčio maisto, dalis jo lieka nesuvirškinta, todėl virškinamajame trakte ima daugintis bakterijos, gaminančios dujas. Žmogui pradeda pūsti vidurius. Tas pats gali atsitikti ir kai netoleruojama maisto produktuose esančios laktozės ar polisacharidų. Jų gausu pieno produktuose, ypač saldžiuose – o tai juk ir ledai, be kurių daugelis nė neįsivaizduoja vasaros ir atostogų.
 

Svečiose šalyse skrandis „streikuoja“


Tą yra patyręs ne vienas rečiau ar dažniau keliaujantis. Kodėl taip atsitinka? Jeigu svečioje šalyje „sustreikavo“ skrandis, vadinasi, gali būti pasibaigęs maisto produktų vartojimo terminas; maiste gali būti toksinių medžiagų (atsargiai ragaukite jūros gėrybes, jose šių medžiagų būna ypač dažnai) ar neįprastų europiečiams bakterijų, nuo kurių vietiniai gyventojai nesuserga, o mums tai – „patikima“ skrandžio negalavimų pradžia.
Nesvarbu, kas sukėlė virškinamosios sistemos nepasitenkinimą, pojūčiai bus panašūs: pilvo skausmas, šleikštulys, vėmimas, viduriavimas, karščiavimas.


 

Kokia išeitis?


Jei nenorite, kad kelionę sugadintų nemalonūs sveikatos sutrikimai, išvykę į svečią šalį laikykitės keleto rekomendacijų:
• Venkite gatvės prekeivių pagaminto maisto.
• Valgykite termiškai apdorotą maistą ir geriausia, kavinėse, restoranuose ar baruose.
• Vandenį gerkite tik parduodamą buteliais.
• Prieš valgį plaukite rankas.
• Vaisius ir daržoves plaukite vandeniu iš butelio.
• Dažniau suvalgykite sriubos ar kitų karštų patiekalų.
• Būtinai turėkite vaistinėlę. Šalia kitų vaistų ir priemonių nuo įvairių sveikatos sutrikimų, joje turėkite ir preparatų nuo įvairių skrandžio negalavimų. Jeigu dėl neigiamos reakcijos į nepažįstamą maistą pradėtų graužti rėmuo, pravers skrandžio rūgštingumą mažinantys vaistai (pvz., Raniberl). Sutrikus virškinimui, prireiks jį gerinančių preparatų, kitaip sakant, virškinimo fermentų (pvz., Mezym forte). Pilvo pūtimą mažiau varginantį padarys kitas medikamentas – Espumisan.
 

Kokie produktai vasaros metu pavojingiausi?


• Pavojingiausi pieno produktai, ypač ledai, jei jie jau buvo atitirpę ir po to dar kartą užšaldyti.
• Taip pat visos šaltos sriubos, gaminamos su pienu, kefyru ar grietine (šaltibarščiai).
• Vasarą pavojingi minkštai virti ar neapkepti iki galo kiaušiniai.
• Šaltai rūkyti bei vytinti mėsos produktai saugesni nei karštai rūkyti.
• Nusprendę gamtoje kepti šašlykus, geriau nusipirkite šviežios mėsos ir iš jos šašlykus ar kepsnius paruoškite patys. Prekybos centre parduodami šašlykai gali būti pagaminti ne iš pačios šviežiausios mėsos.
 

Kaip apsaugoti vaiką nuo virškinimo sutrikimų


Dažnai vaikai atsisako valgyti karštomis vasaros dienomis. Tokiomis dienomis netenkama daug skysčių, sumažėja virškinimo sulčių gamyba .Tad vasarą rekomenduojama truputį pakeisti maitinimo režimą. Vietoj pietų vaikui reikėtų pasiūlyti antrus pusryčius, pvz., kefyrą, varškę, jogurtą arba košę, vaisius, sultis. Po miego ganėtinai išalkęs vaikas lengvai susidoros su tuo valgiu, kurį pagaminote jam pietums.
Konsultavo MPVC šeimos klinikos gydytoja Evelina RUDZIKIENĖ

 

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai