Kad maistas netaptų dantų priešu

Kad galėtume drąsiai šypsotis, svarbu gražūs dantys. Tai žinoma kiekvienam, bet ne kiekvienam žinoma, ką daryti, kad jie negadintų šypsenos. Pasirodo, reikia pradėti nuo...maisto. Koks maistas mūsų dantims būtinas, o kokio vertėtų atsisakyti, kalbame su VŠĮ Šilainių poliklinikos ir Aleksoto PSP klinikos gydytoja odontologe Audrone Mažutiene.
 

Pirmiausia pradėkime nuo to, kokios produktuose esančios medžiagos būtinos mūsų dantims


Mūsų dantims reikalingi baltymai, mineralinės medžiagos ir vitaminai. Visa tai mes gauname su maistu. Ypač reikia atkreipti dėmesį į nėščiųjų mitybą, kad netrūktų minėtų medžiagų, nes dantų mineralizacija prasideda jau penktą šeštą nėštumo mėnesį. Labai svarbūs vitaminai. Vitaminas A būtinas formuojantis kaulams ir dantims. Jo yra kepenyse, žuvų taukuose, piene, kiaušinio trynyje. Vitaminas D svarbus kalcio ir fosforo apykaitai. Jo yra kiaušiniuose, svieste, grietinėje. Labai svarbūs B grupės vitaminai, vitaminas C, kuris užkerta kelią apydančio ligoms. Jo daug šviežiuose vaisiuose ir daržovėse. Kalcio druskos sudaro pagrindinę dantų masę. Daugiausiai kalcio turi pieno produktai: pienas, sūris, varškė. Todėl pienas būtinas vaikų mityboje – tai natūralus kalcio šaltinis. Taip pat svarbu pakankamai gauti fosforo. Jo yra mėsoje, žuvyje, bulvėse, pomidoruose.

 

Teko girdėti, kad smulkiau kramtant dantys labiau dėvisi...


Šitą nuomonę priskirčiau prie tų pačių mitų, kurie teigia, kad dantų valymas keletą kartų per dieną kenkia danties emaliui. Japonijoje, kurios gyventojai yra laikomi viena sveikiausių tautų pasaulyje, gyvas prietaras, kad kuo daugiau vaikas kramto – tuo jis protingesnis, todėl mažiesiems specialiai duodama kietesnio, sunkiau kramtomo maisto, kad žandikauliai turėtų progos kaip reikiant padirbėti.
 

Ką daro saldus maistas?


Saldus maistas sutrikdo daugelio mineralinių medžiagų pasisavinimą. Cukraus skilimo burnoje metu susidaro rūgštys, kurios įsiskverbia į mikrobinių apnašų plėvelę ir pradeda veikti danties emalį. Jei nebūtų dantų apnašų ir juose esančių bakterijų, būtų galima išvengti danties ir apydančio ligų.
 

Teko skaityti, kad sultys labai žeidžia dantų emalį, kaip ir ką daryti – juk norisi ir reikia, gal galima kaip nors neutralizuoti neigiamą poveikį?


Vaisių sultyse yra cukraus ir įvairių rūgščių, kurios žaloja emalį. Dėl šios priežasties sultys nelaikomas geru dantų draugu. Jų išgėrus burną reikia išskalauti vandeniu.
 

O kaip dėl dabar taip jaunimo pamėgtus gėrimų, tokių kaip kokakola, ko juose yra ir kodėl jie kenkia?


Turbūt kiekvienam teko girdėti apie kokakolos ir panašių gėrimų žalą dantims. Visi gazuoti gėrimai skatina patogeninių bakterijų, kurios skatina karieso atsiradimą, augimą ir dauginimąsi. Tokiuose gėrimuose yra daug cukraus, apie kurio žalą dantims visi žinome. Rūgštys, esančios kokakoloje, ėsdina emalį ir taip silpnina dantį. Gėrime yra pigmentinių medžiagų, kurios gali lemti dantų spalvos pokyčius (geltonavimą ar rausvėjimą). Geriant labai šaltą gėrimą, dantys ypač jautrūs pigmentinių medžiagų poreikiui, norint tai sumažinti, reikia gerti per šiaudelį.
 

Kodėl reikia vengti labai karšto ir šalto maisto?


Labai karšto ir šalto maisto valgymas ar gėrimų gėrimas sukelia danties minkštimo, pulpos, uždegimus, kurie sukelia danties skausmus. Jei jums jau skauda dantį, toks maistas tik pablogins būklę. Ribokite karšto ar šalto maisto kiekį ir išvengsite visų skausmų.
 

Yra produktų, tokių kaip kava juodoji arbata, kurie tamsina dantis, o gal yra tokių, kurie balina?


Taip, yra tokių produktų, kurie balina dantis. Tai yra obuoliai ir kietos daržovės, kuriuos kramtant pašalinamos apnašos nuo dantų, ir dantys atrodo baltesni. Sūris ir pieno produktai stabdo dantenų ligų vystymąsi ir puikiai valo apnašas. Tinka rupus maistas ir becukrė kramtoma guma. Jei norite, kad dantys būtų balti, reikia vengti šokolado, kavos, spalvotų gazuotų gėrimų, mėlynių.
 

Tad vis dėlto ar dantų būklė labiau priklauso nuo paveldimumo, nuo amžiaus, nuo valgomo maisto?


Dantų būklė labiausiai priklauso nuo racionalios mitybos, burnos ertmės higienos ir profilaktikos priemonių, deja, paveldimumas lemiamos įtakos čia neturi. Šiandien žmonės daugiau valgo pusgaminių, saldumynų, todėl dantys dažnai kenčia. Reikia racionaliai maitintis. Maistas turi būti įvairus. Reiktų valgyti maistą, turintį daug skaidulų ir ląstelienos, mažiau vartoti saldumynų. Suvalgius saldumynų, gerai išsivalyti dantis. Beje, rytais ir vakarais valant dantis reikia nepamiršti nuvalyti liežuvio, nes kartu su liežuvio apnašomis pašalinami toksinai ir kenksmingi mikroorganizmai, pagerėja skonio receptorių funkcija, seilių išsiskyrimas ir sudėtis. Labiausiai dantų būklę veikia sacharidai, nevisavertis maistas, mažai chloro turintis vanduo, bendrosios organizmo ligos ir stresinės būklės. Tik racionali mityba, burnos ertmės higiena ir sveika gyvensena padės išlaikyti dantis sveikus.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Mūsų draugai