Šviesos terapija – ginklas nuo žiemos depresijos

„Lietuviai panašūs į paukščius. Tik ateina ruduo, jie iš karto nori traukti į šiltus kraštus. O, kadangi ilgam išskristi gali labai retas, žiemą visi skundžiasi depresija ir svajoja, kaip gera būtų gyventi ten, kur šilta ir šviečia saulė“, – vienoje radijo laidoje dėstė vidutinio amžiaus moteris. Medikai jai atsakytų, kad tokie norai – būti ten, kur daugiau šviesos, –visiškai normalūs, nes šviesa žmogui yra būtina. Kaip, beje, ir beveik visiems kitiems gyviems organizmams Žemėje.
 

„Kai trūksta saulės šviesos, depresija tampa normaliu reiškiniu. Žmonės Lietuvoje labai dažnai skundžiasi, kad žiemą blogiau jaučiasi, kad jiems nieko nesinori, kad auga svoris. Bet tai normalu, nes tai natūralios organizmo reakcijos“, – sakė Druskininkuose veikiančios „Eglės“ sanatorijos medicinos direktorius Arvydas BALČIUS.
Jo pateikta statistika tai pagrindžia. Saulėtą dieną šviesos stiprumas siekia 50 000, o kartais ir iki 100 000 liuksų. Žiemą patalpose jis yra vos 100–200 liuksų, taigi net 250 kartų mažesnis. Vidutiniškai žmogus žiemą kasdien gyvena vidutiniškai 500 liuksų šviesoje.
Trumpėjant dienai, mažėja galimybė „sugaudyti“ minimaliai per parą reikalingą šviesos kiekį. Todėl pamažu beveik visus žmones ima kamuoti žiemos depresija. Ir kuo žiema gilyn – tuo depresija stipryn.
Pasak A.Balčiaus, organizme, kuris negauna pakankamai šviesos, keičiasi kai kurių hormonų kiekis ir jų biologinis veiklumas. Medikai „žiemos depresiją“ profesionalia kalba vadina sezoniniu afektiniu sutrikimu, kuris skatina įvairius neigiamus reiškinius. Žmogus greičiau pavargsta, mažėja jo nervų sistemos atsparumas, dažnesni miego sutrikimai. Sumažėja darbingumas, žmogus apskritai mažiau aktyvus. Kita vertus, didėja apetitas, todėl pavasarį paprastai tenka nerimauti dėl kelių priaugtų kilogramų. Be to, gali stipriau reikštis priešmenstruacinis sindromas, psichikos sutrikimai.


Organizmo gyvybiškumą padeda atkurti šviesos terapija. Tai – akimis matomos šviesos naudojimas gydymo tikslu. Paprastai tariant, šviesos terapijos metu žmogus „panardinamas“ į ryškią šviesą. Kad ši terapija būtų veiksminga, reikia, kad akis pasiektų bent 2500 liuksų stiprumo šviesa.
„Šviesa yra vienas stipriausių išorinių stimulų, skatinančių tam tikrų hormonų ir medžiagų gamybą galvos smegenyse, o jos juk atsakingos už mūsų aktyvumą ir gerą savijautą. Todėl ryšys elementarus: mažiau šviesos – mažiau gyvybiškumo“, – aiškino specialistas.
Pasak A.Balčiaus, pro akies tinklainę ir optinius nervus šviesos sukeliami impulsai pasiekia šviesai jautrias smegenų sritis, koordinuojančias fiziologinį organizmo ciklą pagal dienos ir nakties režimus. Veikiant šviesai, smegenyse pagaminama mažiau miego hormono melatonino. Kita vertus, didėja serotonino ir norepinefrino kiekis, o šios medžiagos skatina gerą savijautą ir puikią nuotaiką.
Specialistų įsitikinimu, šviesos terapijos reikėtų imtis nelaukiant, kol pasireikš „žiemos depresijos“ požymiai. Gerokai sutrumpėjusi diena yra pakankama priežastis vykti į šviesos terapijos procedūras – bent kartą per savaitę. Viduržiemį jas rekomenduojama atlikti 3–5 kartus per savaitę.
Procedūros trukmė – 30 minučių. Jos metu galima skaityti, bendrauti su kitais žmonėmis arba tiesiog atsipalaiduoti. Akys turi būti atmerktos, tačiau tiesiai pažiūrėti į intensyvią šviesą spinduliuojančią lempą leidžiama tik retkarčiais.
„Veiksmingiausia procedūras atlikti iš ryto ir ne vėliau kaip šeštą valandą vakaro. Skirtąjį pusvalandį galima išskaidyti į kelias trumpesnes atkarpas. Reikia pažymėti, kad, perkopus 30 minučių per dieną limitą, procedūros poveikis nesustiprėja“, – kalbėjo A.Balčius.
Teigiamą šviesos poveikį sustiprina fiziniai pratimai ir sveika mityba. Ši terapija yra itin saugus gydymo būdas, neturintis beveik jokio neigiamo poveikio sveikatai.
„Be abejo, prieš skirdamas procedūrą, medikas turėtų įsitikinti, kad žmogus neserga akių ir psichikos ligomis, nevartoja organizmo jautrumą šviesai didinančių medikamentų, taip pat preparatų, kuriuose yra ličio“, – sakė A.Balčius.

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai