Kaip išvengti antsvorio?

Pasaulio sveikatos organizacija nutukimą priskiria pavojingiausioms sveikatai būklėms, tuo tarpu Vakarų šalyse nutukimas įgyja epidemijos pagreitį. Nuo 1995 iki 2000 metų nutukusių žmonių skaičius pasaulyje padidėjo vidutiniškai nuo 200 iki 300 milijonų. Kartu su nutukimo paplitimo augimu, daugėja ir su nutukimu susijusių cukrinio diabeto bei širdies ir kraujagyslių ligų atvejų. Fenomenas pastebimas ne tik Vakarų šalyse, bet ir Azijoje.
 

Svarbus nutukimo plitimą skatinantis veiksnys yra riebus ir kaloringas maistas. Per pastaruosius 30 metų amerikiečių kalorijų suvartojimas padidėjo vidutiniškai 160 kcal per dieną: padidėjo maisto porcijos ir maisto kaloringumas. Kadangi vis dažniau naudojami tokie “energiją taupantys įrenginiai” kaip automobiliai, fizinis aktyvumas, atvirkščiai nei kalorijų suvartojimas, turi tendenciją mažėti.
Ypatingas dėmesys šiuo metu skiriamas nutukimo profilaktikai. Sveiki gyvensenos, fizinio aktyvumo ir mitybos įpročiai turi būti diegiami gerokai anksčiau negu atsiranda antsvorio.

 

Kaip išvengti antsvorio?


Siekiant išvengti antsvorio svarbiausia turėti stabilius ir tinkamus valgymo bei fizinio aktyvumo įpročius. Tai ne badavimas, dietų laikymosi priepuoliai, bet sveikatinantis gyvenimo būdas.
Kokie sveiko gyvenimo būdo principai?
• Reguliarus, mažiausiai 3 kartų per dieną valgymo režimas, būtinai valgant pusryčius.
• Nuolatinis svorio tikrinimas, kai kas sveriasi net kasdien, tačiau pakanka kartą per savaitę.
• 3-5 kartų per savaitę, 30-45 minučių trukmės papildomas fizinis aktyvumas, “sudeginant” apie 700-1000 kcal per savaitę. Beje, tinkamiausias svorio palaikymo pratimas - vaikščiojimas.
• Riebalų suvartojimo ribojimas, stengiantis valgyti daugiau angliavandenių, turinčių daug skaidulinių medžiagų. Riebiame maiste didesnė kalorijų koncentracija - tame pačiame kiekyje maisto yra daugiau kalorijų negu neriebiame.
Jei pastebėjote, kad didėja svoris, prisiminkite paprastą energijos balanso lygtį:
Energijos balansas = energijos suvartojimas - energijos išeikvojimas
Svoris nei didėja, nei mažėja tada, kai energijos balansas yra nulinis, t.y. kai gaunama energija lygi išeikvojamai energijai. Jei svoris didėja, vadinasi, per daug gaunate ir per mažai išeikvojate.
Nei moterys, nei vyrai neturėtų svorio didėjimo “priskirti amžiui”. Metams bėgant svoris linkęs didėti dėl lėtėjančios medžiagų apykaitos, tačiau to būtent ir reikia išvengti.


 

Riebalų reikšmė


Riebalai yra puikus energijos šaltinis, iš vieno gramo riebalų organizmas gauna daugiau energijos negu iš bet kurios kitos maisto medžiagos - net 9 kcal. Riebalų yra įvairių rūšių, kai kurių iš jų būtinai turime gauti su maistu, jie yra labai svarbūs, nes organizmas jų nesintetina.
Riebalinis audinys yra puiki energijos saugykla. Žmonėms toks energijos kaupimas tapo nebereikalingas, tačiau organizmo gebėjimas kaupti riebalus išliko. Nutukusio žmogaus riebalų ląstelės gali būti kelis šimtus kartų didesnės negu lieso.
Riebalai pagerina maisto skonį, nes juose tirpsta įvairios aromatingosios medžiagos. Riebalai izoliuoja kūną nuo šaltos aplinkos temperatūros. Be to, riebalai yra kai kurių vidaus organų apvalkalas - taip jie apsaugomi nuo sutrenkimo. Kai kurios labai svarbios medžiagos, pvz., vitaminai A, E, D, K, yra tirpūs riebaluose, jiems pasisavinti būtinas tam tikras riebalų kiekis. Kiekvieną organizmo ląstelę supa lipidinė membrana. Poodinis riebalų sluoksnis suteikia kūnui būdingą formą, odai - lygumo.
Riebalų būtinai turi būti racione, tačiau jų pakanka labai nedaug. Riebalų natūraliai yra daugelyje kasdien vartojamų maisto produktų, todėl nebūtina jų dėti į maistą papildomai.
Jei vien gerų norų riebalų suvartojimui sumažinti nepakanka, antsvorio ir nutukimo profilaktikai galima pasitelkti maisto papildus, mažinančius jų pasisavinimą.
Pasaulyje įvairiose pramonės šakose labai plačiai vartojamas angliavandenių biopolimeras chitosanas. Šis junginys išgaunamas iš vėžiagyvių, natūraliai maiste tokio biopolimero nėra. Chitosano molekulės krūvis yra teigiamas, skirtingai nuo kitų skaidulinių maiste esančių medžiagų. Tai leidžia chitosanui prisijungti neigiamo krūvio riebalų molekules. Žarnose ši medžiaga sujungia riebalus, todėl dažnai chitosanas yra preparato Redusan veiklioji medžiaga ir vadinamas riebalų “magnetu”, jis padeda sumažinti riebalų pasisavinimą ir yra saugus. Plačiausiai chitosanas vartojamas Japonijoje kaip funkcinio maisto komponentas.
Nustatyta, kad chitosanas pasižymi cholesterolį bei kraujospūdį mažinančiu poveikiu. Nekokybiškų chitosano preparatų nerekomenduojama vartoti esant maisto alergijai vėžiagyviams, nes juose gali būti alergiją sukeliančių vėžiagyvių liekanų.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai