Lieknas kūnas – ne tik grožis, bet ir sveikata

Nereikia manyti, kad tvirtas lieknas kūnas yra tik graži išorė, reikalinga aktoriams, šou laidų vedėjams ar sporto klubų instruktoriams. Tikrai ne. Kai turime antsvorio, o dar blogiau – esame nutukę, iš paskos įkyriai seka eilė sveikatos susirgimų. Mokslininkai yra suskaičiavę, kad Lietuvoje net apie 60 proc. gyventojų turi antsvorį, o nutukusiųjų yra apie 27 proc. Apie tai, kaip gydyti nutukimą ir dėl jo kylančias ligas, pasakoja KMUK gydytoja endokrinologė Lina BARSIENĖ.
 

„Apkūnesnio sudėjimo žmonės turi daugiau įvairių sveikatos problemų. Jie dažniau serga cukriniu diabetu, širdies kraujagyslių, nervų sistemos, sąnarių, plaučių, tulžies pūslės ligomis, hipertenzija, piktybiniais navikais (krūties, gimdos kaklelio, storųjų žarnų, stemplės, kasos, inkstų, prostatos) ir t.t.”, – sako endokrinologė.

 

Cukrinis diabetas


Nutukę žmonės dažniau serga antro tipo cukriniu diabetu. Augant svoriui, didėja antro tipo cukrinio diabeto išsivystymo rizika. Nustatyta, jog, palaikant normalų svorį, pusės cukrinio diabeto atvejų galima būtų išvengti. Neramina, kad ši liga vis dažniau nustatoma jaunesniame amžiuje. Antrojo tipo cukrinis diabetas yra svarbus širdies ir kraujagyslių ligų rizikos veiksnys. Yra žinoma, kad cukrinis diabetas širdies ir kraujagyslių ligų riziką padidina du net keturis kartus. Net 75 proc. sergančiųjų antrojo tipo diabetu miršta dėl širdies ir kraujagyslių ligų.
Esant antsvoriui, žmogus įgyja atsparumą savo paties insulinui, dėl to didėja gliukozės kiekis kraujyje, vystosi arterinė hipertenzija, dislipidemija (padidėja cholesterolio, trigliceridų, sumažėja didelio tankio lipoproteidų t.y. gerojo cholesterolio koncentracija kraujyje), didėja širdies ir kraujagyslių komplikacijų rizika.
Kraujo serume cholesterolio sumažėjimas 1 proc. išeminės širdies ligos riziką sumažina 2-3 proc.
Taigi svorio korekcija antrojo tipo cukrinio diabeto, dislipidemijos profilaktikai labai svarbi.
Reikėtų pasirūpinti tinkama gyvensena. Norint sumažinti cholesterolio kiekį būtina koreguoti mitybą. Daugiau vartokime skaidulinių produktų, grūdų, daržovių, javainių, ribokime gyvulinius riebalus, atsisakykime fermentinių sūrių, kiaušinių.
Judrūs žaidimai ar fiziniai pratimai sukelia malonų nuovargį, taip pat mažina cholesterolio kiekį kraujyje. Be to, po fizinių pratimų raumenys tampa jautresni insulinui ir greičiau pasisavina gliukozę. Rekomenduojama kasdien daryti fizinius pratimus, palaipsniui didinant jų krūvį bei trukmę nuo 30 iki 45 min.
 

Širdies kraujagyslių ligos


Per didelis svoris neigiamai veikia ir širdies veiklą. Nutukusiems asmenims dažniau padidėja arterinis kraujospūdis. Arterinė hipertenzija yra išeminės širdies ligos, smegenų kraujagyslių ir periferinių arterijų ligų, širdies ir inkstų nepakankamumo rizikos veiksnys.
Sumažinus arterinį kraujo spaudimą 2-6 mmHg, mirtingumas sumažėja 3-7 proc.
Taigi arterinę hipertenziją būtina gydyti.
Reikėtų žinoti, kad normalus kraujo spaudimas turi būti ne aukštesnis 139/89, sergant cukriniu diabetu ir kitomis lėtinėmis ligomis – 130/80. Nutukimas sunkina arterinės hipertenzijos kontrolės galimybes, todėl reikia vartoti daugiau medikamentų, bei didinti jų dozes.
„Svarbiausias arterine hipertenzija sergančio paciento gydymo tikslas – sumažinti sergamumą širdies kraujagyslių ligomis. Todėl būtina šalinti ir valdyti visus rizikos veiksnius: atsisakyti rūkymo, mažinti ir stabilizuoti svorį (netekus 5,1 kg svorio, sistolinis arterinis spaudimas sumažėja apie 4,5, o diastolinis – 3,5 mmHg), gydyti dislipidemiją, atsisakyti alkoholio, nes tai – vienas iš rizikos veiksnių, įtakojančių miokardo infarkto riziką”, – teigia endokrinologė Lina Barsienė.
Jei sergate cukriniu diabetu, reikalinga griežta glikemijos kontrolė. Turite mažinti druskos kiekį maiste (vartoti ne daugiau kaip 5 g per dieną, papildomai maisto nesūdyti). Svarbu nepamiršti ir reguliariai mankštintis – kasdien 30-45 min. Atlikti vidutinio intensyvumo pratimus.


 

Nervų sistemos sutrikimai


Antsvoris, o ypač nutukimas sukelia eilę dvasinių, fizinių bei socialinių problemų. Būna sunkiau judėti, o pažvelgus į veidrodį rečiau savimi džiaugiamės, atsiranda nepasitikėjimas savimi.
Patiriant nuovargį, nervinę ar emocinę įtampą, svarbu išmokti atsipalaiduoti, nusiraminti. Labai padeda rami muzika, rytinė mankšta (nors 10-15 min.) pasivaikščiojimai gamtoje, taip pat nesudėtingi fiziniai pratimai, kurių trukmė, dažnumas ir intensyvumas turi būti nustatomas kiekvienam individualiai pagal poreikį ir galimybes. Psichinė sveikata kovojant su antsvoriu yra labai svarbi.
 

Didėja rizika susirgti vėžiu


Tyrimų metu nustatytas ryšys tarp nutukimo ir susirgimo vėžiu. Nutukus vėžio rizika padidėja 20-40 proc. Nutukę žmonės dažniau serga stemplės, žarnyno, kepenų, tulžies pūslės, inkstų, endometriumo, gimdos kaklelio, kiaušidžių, krūties piktybiniais navikais, leukemija, mieloma, limfoma.
Sumažinus nutukusių žmonių svorį, per vienerius metus Europos Sąjungos šalyse būtų galima išvengti 36 000 naujų vėžio atvejų: 12 800 krūties vėžio, 14 000 gimdos gleivinės vėžio ir 21 500 storosios žarnos vėžio atvejų.
 

Sąnarių, juosmens skausmai


Nutukę žmonės dažniau serga tulžies pūslės uždegimu, akmenlige; jiems dažnai skauda sąnarius, ypač kelių, juosmeninės stuburo dalies.

Nutukimas turi įtakos degeneracinei sąnarių ligai, osteoartritui, kuri pasireiškia susidėvėjus sąnario kremzlei. Osteoartritą dažniausiai sukelia nutukimas, senėjimo procesas, sąnarių pažeidimas, paveldėjimas ir kt. Ši liga gali pažeisti bet kurį sąnarį, tačiau dažniausiai nukenčia rankų, klubų, kelių ir stuburo sąnariai.
Nutukę vyresniojo amžiaus žmonės dažnai kenčia nuo sąnarių skausmų, nejudrumo (ypač ryte ar po ilgesnio ramybės periodo); jų sąnarių lankstumas sumažėja, vargina patinimai, nemalous jausmas sąnarį lankstant, sąnario „užsikirtimas“. Šie simptomai ryškėja palaipsniui.
Osteoartritas yra nepagydoma, progresuojanti liga, todėl norint išlikti aktyviam, sumažinti skausmus reikalingas specialus gydymas. Nepamirškite, kad labai svarbu reguliariai ir adekvačiai pažeidimui mankštinti pažeistą sąnarį, važinėti dviračiu, plaukioti, atlikti specialius pratimus. Ypač juos gerai daryti vandenyje, nes sąnariai ne taip apkraunami. Būtina atsikratyti antsvorio, nes jis didina klubų, kelių sąnariams tenkantį krūvį.
Dėl nutukimo kenčia ir mūsų reprodukcinė sveikata. Nutukusių moterų mėnesinių ciklas dažnai nereguliarus; jos negali pastoti, o pastojusios neišnešioja vaisiaus. Nutukusioms moterims dažniau diagnozuojamas gestacinis diabetas (angliavandenių apykaitos sutrikimas nustatomas nėštumo metu, tokios moterys ateityje turi būti stebimos dėl antrojo tipo cukrinio diabeto išsivystymo), hipertenzija, preklampsija. Nutukę vyrai skundžiasi erekcijos sutrikimais.
 

Ką valgyti, norint numesti svorio?


Dieta ir fizinis aktyvumas – svarbi kompleksinio nutukimo gydymo dalis.
Pasak gydytojos L. Barsienės, mitybos režimas turi būti individualiai pritaikytas atsižvelgiant į mitybos įpročius, gyvenseną, kūno masės indeksą, fizinį aktyvumą. Pagrindinis mitybos įpročių keitimo principas – didinti sudėtinių angliavandenių ir skaidulinių medžiagų kiekį (daržovių, vaisių, kruopų, gaminių iš rupių miltų) ir mažinti suvartojamų kalorijų kiekį (per dieną suvartojant 500 kcal mažiau, per savaitę galima netekti 0,5 kg kūno svorio). Skaidulų daugiausiai yra sėlenų ir rupių miltų duonoje duonoje, miežių, grikių, avižų kruopose, pupelėse, avižų dribsniuose, daržovėse, vaisiuose. Valgyti patartina dažnai (4-5 kartus per dieną), nedidelėmis porcijomis, įvairų, visavertį maistą, stengtis nevartoti riebių maisto produktų ir riboti daug angliavandenių turinčius produktus. Išskiriami trys pagrindiniai valgymai ir du užkandžiai maždaug tuo pačiu dienos metu. Tarpai tarp valgymų neturėtų būti ilgesni kaip šešios valandos. Mažinkite gyvulinės kilmės riebalų kiekį maiste – ribokite riebios jautienos, kiaulienos, nenugriebto pieno, sviesto, grietinėlės vartojimą. Venkite kepenų, smegenų, ikrų, grietinės. Daugiau vartokite kefyro, liesos varškės, jogurto, pasukų, liesos žuvies ar mėsos, taip pat riešutų. Šie produktai yra turtingi kalciu, baltymais ir suteikia sotumo jausmą. Dažniau mėsos produktus keiskite žuvimi. Geriau rinkitės liesus mėsos, paukštienos (be odelės) produktus. Daugiau vartokite morkų, kopūstų, kitų daržovių ir žalumynų, nes jose gausu vitaminų, mineralinių medžiagų, skaidulų. Sumažinkite cukraus kiekį ir konditerijos gaminius savo racione, nes juose daug angliavandenių ir riebalų, jie labai kaloringi. Turint didesnį ar mažesnį antsvorį sveika kiekvieną rytą valgyti avižų selenas, avižinius dribsnius. Vakarienei tinka vaisiai, daržovės su aliejumi, žolelių arbatos. Nepiktnaudžiaukite besaikiu užkandžiavimu, dietomis, nes po jų svoris paprastai dar greičiau priauga.
 

Ką daryti, jei, nepaisant visų priemonių, svorio atsikratyti nepavyksta?


I šį klausimą atsako vaistininkė Jūratė Židonienė
Tokiu atveju patarčiau kreiptis į gydytoją. Gali būti, kad jis kartu su mažai kaloringa dieta ir fiziniu aktyvumu paskirs preparato, skirto apetitui slopinti ir padedančio veiksmingiau mesti antsvorį.
Vienas iš tokių – sibutraminas (vaistinėse jis parduodamas, pavyzdžiui, Lindaxa pavadinimu). Jis paprastai skiriamas papildomam gydymui pagal kūno svorio mažinimo programą dėl netinkamos mitybos nutukusiems pacientams. Sibutraminu gydoma tada, kai kūno masės indeksas (KMI) 30 kg/m2 ar didesnis, arba jei KMI 27 kg/m2 ar didesnis, bet yra rizikos veiksnių, pavyzdžiui, žmogus serga II tipo cukriniu diabetu arba dislipidemija.
Sibutraminas sustiprina sotumo pojūtį ir kartu padidina energijos atidavimą, todėl kartu su dieta ir fiziniu krūviu padeda sumažinti svorį.
Vaistas vartojamas taip, kaip paskiria gydytojas. Jis jus supažindins su dozėmis ir vartojimo ypatumais. Gydytojas seks jūsų būklę vartojant vaistus – pirmuosius 3 mėnesius pas jį reiks lankytis bent kartą per dvi savaites, vėliau – rečiau. Jei vartojant vaistą maksimalia doze per 4 savaites kūno svoris sumažėja mažiau nei 2 kg, gydymą reikia nutraukti. Vaisto galima vartoti iki vienerių metų.

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

LAima
2009-06-01 20:51
lankau baseina ir malonumas ir figura grazeja... tik peti uzsigavau stipriai, patepiau fastum, tai skausma numalsino, laisviau jauciuosi

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai