Taisyklinga laikysena – gražus žmogus

Kartais tėvai nepakankamai skiria dėmesio savo atžalų laikysenai. Tikėdamiesi, kad vaikas išaugs, sutvirtės savaime, į gydytojus ortopedus jie kreipiasi tik vaikui pajutus stuburo skausmus, kai skoliozė (stuburo iškrypimas) pasiekia 20°-50°s pagal Cobb’ą. Netaisyklinga laikysena nustatoma net 25–30 proc. paauglių. Šių stuburo ir krūtinės ląstos deformacijų padeda atsikratyti ankstyva diagnostika, profilaktika ir kompleksinis gydymas.
 

Kas lemia laikyseną?


Tai įprasta kūno padėtis, kai žmogus, ypač neįtempdamas raumenų, sugeba tiesiai laikyti liemenį ir galvą, taisyklinga laikysena nebūna įgimta. Ji priklauso nuo stuburo ir jo linkių. Kai vaikas išmoksta laikyti galvą, pirmasis linkis susiformuoja kaklo srityje. Pradėjus savarankiškai sėdėti, susiformuoja krūtinės linkis. Juosmens dalies linkis susiformuoja, kai vaikas išmoksta stovėti ir vaikščioti. Stuburo linkiai galutinai susiformuoja vaikui sulaukus 7–8 metų. Svarbiausia stuburo funkcija – atraminė, o jo linkiai formuoja taisyklingą laikyseną, sudaro sąlygas tinkamai vidaus organų – širdies, plaučių, stemplės, bronchų, trachėjos – padėčiai. Kai kūnas juda, stuburas taip pat apsaugo nugaros ir galvos smegenis nuo sutrenkimų.
Taisyklinga laikysena priklauso ir nuo raumenyno, jo taisyklingo išsivystymo. Raumenų svoris sudaro apie 24 proc. viso vaiko svorio. Jei raumenys silpni, vaikas greitai pavargsta, negalėdamas ilgai išbūti vienoje padėtyje, ją keičia kita, dažnai netaisyklinga. Laiku neperspėjus, netaisyklinga padėtis tampa įprastinė. Laikysena ypač pakinta nuo netaisyklingo sėdėjimo, nuo blogo darbo vietos apšvietimo, netaisyklingo stovėjimo, sunkių daiktų nešiojimo ant vieno peties ar viena ranka, netaisyklingo gulėjimo, sutrikusio regėjimo ir t.t. Nekreipiant į tai dėmesio, krūtinės ląsta susiaurėja, suplokštėja, net įdumba. Menčių kampai atsikiša ir atitolsta nuo stuburo, jų aukštis tampa nevienodas. Nugara palinksta, pilvas išsipučia, vidaus organai susispaudžia, dėl to prasideda įvairūs negalavimai.


 

Kaip patikrinti laikyseną?


Reikia atsistoti prie vertikalios plokštumos, liesti ją pakaušiu, mentėmis, sėdmenimis, blauzdomis ir kulnais. Tada pasitempti aukštyn taip, kad apatinė smakro riba būtų lygiagreti grindimis. Žengus žingsnį pirmyn pasitikrinti, ar laikysena liko ta pati. Tokią laikyseną reiktų išlaikyti sėdint, stovint, einant. Mokantis taisyklingos laikysenos, nepakanka tik gražiai laikyti galvą. Reikia įprasti ją laikyti išdidžiai, todėl reikėtų lavinti raumenų grupes, padedančias taisyklingai laikyti kūną.
Siūlome smagią mankštą su kamuoliu, kuri lavina jėgą, ištvermę, pusiausvyrą, stimuliuoja širdies, kraujagyslių bei plaučių veiklą.
Krūtinės raumenims
Atlikite atsispaudimus, remdamiesi šlaunimis į kamuolį. Kartokite 3 k. po 12–15 atsispaudimų.
Visam kūnui ir pusiausvyrai
Atsisėskite ant kamuolio, ištieskite rankas į šonus ir pamažu ridenkitės į šoną, kol atsiremsite tik viena koja. Nugarą išlaikykite tiesią, o visą kūną – įtemptą. Kartokite 3 k. po 8–10 pasiridenimų.
Nugarai ir koordinacijai
Atsigulkite ant kamuolio, atsipalaiduokite ir palengva ridenkitės atgal, kojomis visą laiką remdamiesi į grindis. Paskui pagulėkite dar 20–30 s ir atsistokite.
Sėdmenų raumenims
Atsigulkite nugara ant grindų, pėdas užkelkite ant kamuolio. Pakelkite klubus aukštyn. Lėtai leiskite sėdmenis žemyn.
Apatinės pilvo dalies raumenims
Atsigulkite nugara ant grindų, o kelius prilenkite prie krūtinės, kamuolį padėkite tarp kelių ir sėdmenų. Leiskite kojas žemyn, sustokite pusiaukelėje (nepasiekė grindų). Taip laikykite 5 sekundes.
Pilvo, liemens ir kojų raumenims
Gulite ant grindų, kojos ištiestos, pėdos laiko kamuolį. Kaire pėda iš apačios, dešine iš viršaus spausti kamuolį, kryžiuoti kojas į vieną ir kitą pusę.

 

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai