Laikas sėsti ant dviračio

Olandai sveikesni ir dirba produktyviau nei mes, sulaukusieji vidutinio amžiaus viena diena serga trumpiau nei kitų Europos valstybių piliečiai. Olandijos gyventojų geros sveikatos paslaptis paprasta – jie kasdien vyksta į darbą mindami dviratį. O kuo prastesni mes? Tad šį pavasarį – ant dviračio ir pirmyn!

 

Ir šventadieniais, ir į darbą

 

Pasivažinėjimą dviračiu daugelis sieja su laisvadieniais, iškyla į gamtą. Tačiau prisiminkite, kad dviračiu galima važiuoti ir į darbą. Tai ekonomiška ir sveika. Važiuodami dviračiu į darbą taupysite laiką ir pinigus: nereikės stumdytis automobilių kamščiuose, į baką nereikės pilti degalų ar mokėti už bilietą visuomeniniame transporte.

Be to, važiavimas dviračiu pataiso nuotaiką. Pedalų mynimas po darbo padės išsklaidyti negeras mintis ir netgi atsikratyti streso. Visa tai, pasak Europos mokslininkų atlikto tyrimo, žmogaus gyvenimą pailgina nuo 3 iki 14 mėnesių.

Norime priminti: jei šiemet iki pirmojo važiavimo dviračiu mažai judėjote, nepulkite iš karto važiuoti didelių atstumų. Važinėjimo laiką reikėtų didinti palaipsniui, o jeigu pasirinkote ilgą atstumą, nepamirškite pailsėti.

Važinėtis dviračiu nerekomenduojama sergantiesiems tromboflebitu, ryškiu venų išsiplėtimu (varikoze), jei skauda stuburą, juosmens srityje.

 

Poveikis širdžiai

 

Važiavimas dviračiu veikia daugelį mūsų organizmo funkcijų. Pasak asmeninio trenerio Dainiaus Simanavičiaus, tokia treniruotė visų pirma naudinga širdžiai ir kraujagyslių sistemai. Minant pedalus taip pat mažėja riebalinis audinys, išvengiama streso, geriau pasisavinamas deguonis, stiprinami apatinės kūno dalies raumenys, lavinama ištvermė.

Dviratis – gera priemonė širdžiai stiprinti. Pedalų mynimas tinka žmonėms, kurių padažnėjęs pulsas ar padidėjęs kraujo spaudimas. Juolab kad kiekvienas gali pasirinkti norimą mynimo intensyvumą. Važiavimas dviračiu mažiau apkrauna širdį nei bėgimas, slidinėjimas ar važiavimas riedučiais.

Važiavimas dviračiu tinkamas žmonėms, kenčiantiems nuo streso, įtampos, nerimo. Buvimas gryname ore padeda organizmui geriau pasisavinti deguonį, atsikratyti blogų minčių, atsipalaiduoti. Įrodyta, kad streso hormonas, kurį gamina žmogaus organizmas, gali būti slopinamas tik fiziniu krūviu, todėl pasivažinėję dviračiu jausitės ne tik fiziškai energingesni, bet ir emociškai stabilesni.

Gerai sveikatai palaikyti pakanka 3 kartus per savaitę po 30 minučių važiuoti dviračiu tokiu tempu, kad pulsas padažnėtų 60 proc. Pradedantiesiems per pusvalandį rekomenduojama nuvažiuoti 6–10 km. Vėliau rekomenduojama važinėtis 2,5–3 val.

 

Mažina antsvorį, lavina raumenis

 

„Dviratį patartina rinktis žmonėms, turintiems antsvorio. Ši priemonė ne tik padės sudeginti nereikalingas kalorijas, bet ir pagreitins medžiagų apykaitą, nuo kurios priklauso žmogaus kūno svoris“, – pataria specialistas. Apskaičiuota, kad, valandą pavažinėjus dviračiu, sudeginama nuo 185 iki 540 kcal (priklauso nuo greičio).

Svarbu tai, kad važiavimas dviračiu nėra toks žalingas mūsų kojų sąnariams kaip, pavyzdžiui, bėgimas. Tai ypač aktualu žmonėms, turintiems antsvorio, kadangi bėgimas ar ėjimas yra pavojingas jų kelių sąnariams.

Važiuojant dviračiu labiausiai apkraunama apatinė raumenyno dalis, šlaunų keturgalvis, dvigalvis ir blauzdų raumenys. Jų apkrova taip pat priklauso nuo pasirinkto važiavimo intensyvumo ir raumenų įtampos. Kad ir kokia jūsų nuomonė apie šią transporto priemonę, ji, be abejonės, yra viena efektyviausių savo sveikatai stiprinti. Dviratis nekenkia nei aplinkai, nei žmogaus organizmui.

 

Kaip išsirinkti dviratį?

 

Pirmasis priesakas – pasirinktas dviratis turi atitikti jūsų ūgį, mat netinkama transporto priemone važiuojantis žmogus greičiau pavargsta (per daug įsitempia raumenys).

Rinkdamiesi dviratį prisiminkite, kad važiavimas dviračiu visuomet turi teikti malonumą, geru dviračiu sveikas žmogus be jokių treniruočių 30 km per porą valandų numins be didelių pastangų. Dabar galite galvoti, kokio tipo dviračio norite.

 

Universalieji dviračiai skirti važinėti vidutinio sudėtingumo sąlygomis, t. y. jais tinka važiuoti tiek įprasto kraštovaizdžio keliais, tiek miško takais ir kalvotomis vietovėmis. Universaliu dviračiu patogu važiuoti kietu gruntu, pavyzdžiui, asfaltu, skalda, arba įprastais miško takais. Šio tipo dviračio ratai yra didesni, ir tai svarbiausias jo privalumas. Be to, jo padangos yra siauresnės, o tai suteikia pranašumo važiuojant kietesniu gruntu. Prie universalaus dviračio pritvirtinę bagažinę ir žibintus, turėsite idealų kelionių dviratį.

 

Plento dviračiai skirti važinėti asfaltuotu keliu, plentu. Šie modeliai sportiniai ir jie nėra tokie patogūs ir saugūs, kaip universalieji. Plento dviratį tegul perka mėgstantieji važiuoti ilgas distancijas asfaltuotu keliu. Tiesa, plento dviračiai yra populiariausi Vakarų Europoje.

Kalnų dviračiai skirti sportiškiems žmonėms, kurie važinėja nelygiais, akmenuotais ar minkštais ir smėlėtais miškų takais. Kalnų dviratis netinka pradedantiesiems – neįgudusiems jį suvaldyti gali būti sunku.

Dviračiai vaikams kuriami daugiausia dėmesio skiriant mažųjų saugumui. Rinkdami dviratį vaikui nepamirškite svarbiausios taisyklės – ši transporto priemonė turi atitikti vaiko ūgį. Dviračių moterims ypatumas – žemesnis rėmas. 

Dviračiai taip pat skiriasi rėmo geometrija, svoriu, sudedamosiomis dalimis ir kaina. Prieš pirkdami dviratį būtinai ant jo pasėdėkite, pavažiuokite kelis šimtus metrų. Ant dviračio turite jaustis patogiai, jūsų sėdėsena neturėtų būti raidės „L“ formos, antraip kentės stuburas. Naują dviratį geriausia pirkti specializuotoje parduotuvėje – galėsite pasikonsultuoti su specialistu. O jei rinksitės naudotą, teks pasikliauti savo intuicija.

 

Tinkama apranga – saugumo garantas

 

Apsirengti dviratininkui galima kuo tik širdis geidžia – Europos miestuose merginos važinėja net su mini sijonėliais. Svarbu, kad drabužiai būtų pakankamai ryškūs, tuomet mieste dviratininką greičiau pastebi automobilių vairuotojai. Saugumo sumetimais vis dėlto turėtumėte vilkėti specialius atšvaitus turinčią liemenę, batus, kuprinę iš šviesą atspindinčių medžiagų.

Dviratininkui patariama dėvėti šalmą, pirštines ir akinius. Statistika skelbia, kad 80 proc. mirčių autoavarijose įvyksta dėl galvos traumos. Pirštinės dviratininkų rankų odą saugo nuo nugairinimo, nuospaudų, ypač ankstyvą pavasarį ar vėlyvą rudenį. Akiniai reikalingi akims apsaugoti nuo dulkių, mažų vabzdžių ir ryškios saulės šviesos.

 

Dviratininko taisyklės

 

Dar 19 amžiaus pabaigoje dviračio tėvu vadinamas prancūzų išradėjas Paul de Vivie paskelbė Protingo dviratininko taisykles.

Važinėdami dviračiu sustokite retai ir trumpam.

Valgykite tik išalkę, gerkite tik pajutę troškulį.

Niekada nepavarkite tiek, kad nesinorėtų nei valgyti, nei gerti. Keliaudami dviračiu negerkite vyno, nerūkykite, nevalgykite mėsos.

Apsirenkite papildomai vos pajutę šaltį, nusirenkite dar prieš sukaisdami.

Gerai įvertinkite savo jėgas – nevažinėkite dideliu greičiu, ypač pirmomis kelionės valandomis.

Šiandieniniams dviratininkams dar patariame laikytis kelių eismo taisyklių, pagarbiai elgtis su kitais eismo dalyviais (tuomet ir jie atsakys tuo pačiu). Gatvėse nedarykite staigių manevrų, prieš sukdami rodykite posūkį ranka. Tamsiu paros metu nepamirškite gabaritinių žibintų, drabužių su atšvaitais. Nesivažinėkite su ausinuku – dviratininkas turi ne tik matyti, bet ir girdėti jį supančią aplinką. Nekalbėkite mobiliuoju telefonu, netgi turėdami laisvų rankų įrangą.

Nuomonė

Rimvydas Varnauskas, dizaineris, prisiekęs dviratininkas

 

Dviračiu važinėju nuo vaikystės, jaunystės, jis man yra ne tik susisiekimo priemonė, bet neatsiejama gyvenimo dalis, gyvenimo būdas.

Manau, kad, dviračiu važinėdamas kasdien į darbą ir iš jo vasarą, žiemą, užsigrūdinau. Taigi teisingas yra teiginys, kad vaikščiojimas, bėgiojimas, važinėjimas dviračiu iš tiesų užgrūdina ir sustiprina organizmą. Ir nėra tokio blogo oro, kuriuo negalėtum išvažiuoti su dviračiu. Mūsų klimato sąlygos palankios dviratininkams. Prieš keletą metų teko lankytis Amsterdame. Šį miestą pavadinčiau dviratininkų rojumi Žemėje. Ten yra visai kitokios važinėjimo dviračiu tradicijos, perduodamos iš kartos į kartą. Dviratis Nyderlanduose iš tiesų yra neatsiejama gyvenimo dalis: juo važiuojama į darbą, vežami vaikai į mokyklą ar darželį, gabenami pirkiniai. Ten dviratininkams visi duoda kelią (dviratininkų takuose) ir visur praleidžia. Lietuvoje dviratininkas kol kas negali jaustis visateisiu eismo dalyviu. Kartais dviratininko, net vilkinčio specialią liemenę, vairuotojai beveik nepastebi…

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Begėdis
2014-06-01 15:29
Keliamės gyventi į Amsterdamą :)
Dviratininkas
2013-04-29 15:50
Nekenčiu automobilių vairuotojų. Svolačiai trukdo važiuoti!

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai