Šiluma kaulų nelaužo, tačiau...

Nors oras jau džiugina savo šiluma, ir, atrodytų, kad galime atsipūsti ir nesirūpinti savo sąnariais, – juk net ir patarlė byloja, kad „šiluma kaulų nelaužo“. Tačiau, kad tai būtų teisybė, sąnariais reikia rūpintis visus metus, ne tik artėjant šaltajam sezonui, bet ir vasarą. Juk ir vasarą sąnariams būna visokių išmėginimų – tai ir darbas sode, darže, maudynės šaltame vandenyje, sėdėjimas ant šaltos žemės, sąnarių sustingimas važiuojant autobusu ir pan. Žmogus nuolat juda. Jo sąnariams tenka didelis krūvis. Todėl svarbu, kad sąnariai būtų judrūs, o sąnarių kremzlės elastingos, stangrios bei stiprios.
 

Iš ko sudarytas kremzlinis audinys?


Kremzlė – nuolat atsinaujinanti struktūra. Kremzlės audinį sudaro ląstelės (chondrocitai) ir II tipo kolageno skaidulų tinklas, kurio tarpus užpildo hialurono rūgštis, gliukozaminas, chondroitino sulfatas ir kiti proteoglikanai. Šie junginiai pritraukia daug vandens, todėl suteikia kremzlei elastingumo. II tipo kolagenas – tai vienas svarbiausių kremzlinio audinio atraminių baltymų. Jis sudaro apie 50 proc. kremzlių svorio (sauso). Kolageną kremzlėse gamina chondrocitai, dalyvaujant kremzlės matrikso baltymams.
 

Koks yra sąnario kremzlės ir sąnarinio skysčio vaidmuo?


Aplink sąnarius yra sąnarių kapsulės. Sąnario kapsulė yra padengta iš vidaus plonu dangalu – sinovija, kuri gamina sąnarinį skystį. Sąnarinis skystis – tirštas, klampus, jis užpildo sąnario ertmę, sutepa sąnarinius paviršius, leidžia sąnariui būti lanksčiu. Kai sutrinka sąnarinio skysčio gamyba, rytais jaučiamas sąnarių sąstingis. Jis gali būti trumpalaikis ir trukti keliolika minučių arba ilgalaikis, trunkantis ilgiau nei vieną valandą. Sąnarinio skysčio gali sumažėti dėl natūralių organizmo senėjimo procesų. Kita svarbi sąnario skysčio užduotis – maitinti kremzlę. Fizinio krūvio metu maistingosios medžiagos su sąnario skysčiu įspaudžiamos į kremzlę. Krūviui sumažėjus, skystis vėl grįžta į ertmę tarp sąnarių ir taip pašalina nusidėvėjimo produktus (šlakus) iš kremzlės. Sąnarys turi ir kremzlę, kuri yra lygi ir dengia sąnarių kaulų paviršių. Sąnarinis skystis ir sveikos sąnarių kremzlės užtikrina, kad kaulai galėtų lengvai ir be skausmo judėti. Kai sąnarys pažeidžiamas, vystosi židininis kaulo kraujotakos sutrikimas, kremzlė praranda fiziologinius ryšius su pokremzliniu kaulu, tampa pažeidžiama ir palaipsniui nyksta. Kremzlės pradeda irti todėl, kad chondrocitai nepajėgia gaminti visaverčio kremzlinio audinio, o smulkėjančios proteoglikanų molekulės mažiau sutraukia vandens. Kremzlės sausėja, mažėja jų elastingumas, todėl sąnarių paviršiai nusidėvi ir atsiranda sąnarių pakitimų.
 

Kokie pakitimai ir simptomai atsiranda kremzlei dėvintis?


Kremzlių susidėvėjimas – natūralus procesas. Iš pradžių juntamas sąnario traškėjimas, vėliau atsiranda skausmas, sąnarys gali patinti. Iš pradžių skausmas būna iš ryto, kol atsikeliama ir išsijudinama, taip pat baigiantis dienai, kai sąnariai pavargsta. Ilgainiui sąnarius pradeda skaudėti dažniau ir anksčiau, pvz., iki vidurdienio. Kai kremzlė beveik visai sunyksta ir kaulas liečiasi su kaulu, skausmas nenurimsta ištisai, skauda ir dieną, ir naktį. Atsiranda būdingas aštrus, lyg peilis ar stiklas, skausmas. Tuomet jau reikalinga medikamentinė pagalba.


 

Kodėl vasarą reikia rūpintis sąnariais?


Daugumai žmonių atrodo, kad sąnariais reikia rūpintis tuomet, kai artėja šaltasis sezonas arba juos pradeda skaudėti. Tai netiesa. Sąnariais reikia rūpintis visus metus, net ir vasarą, kai šilumos yra pakankamai ir su sąnariais rimtų sunkumų lyg ir nebūtų. Pirmas dalykas todėl, kad šaltajam sezonui reikia ruoštis iš anksto ir nelaukti, kol pradės skaudėti sąnarius, ir, antra, vasarą sąnariams taip pat tenka nemažas krūvis ir įvairūs išmėginimai dirbant sode ar darže, maudantis šaltame vandenyje ar ilgai keliaujant automobiliu ar autobusu, kai dėl nepatogios padėties ir nuovargio sustingsta sąnariai, ir, žinoma, sąnariams kenkia net ir sėdėjimas ant šaltos žemės.
 

Kad sąnariai būtų lankstūs, svarbu juos saugoti ir atsižvelgti į šiuos veiksnius:


Antsvorio sumažinimas – sumažėjus kūno svoriui, sumažėja ir sąnarių skausmas, nes sumažėja krūvis, tenkantis sąnariams.
Visavertė mityba. Labai svarbu, kad neužmirštumėte sveikos mitybos piramidės rekomendacijų. Būtina kartu su maistu gauti vitaminų, mikroelementų bei mineralinių medžiagų. Tuomet pagerės bendra savijauta, ir, žinoma, sąnarių būklė.
Bendras grūdinimasis. Svarbu grūdinti sąnarius. Tam tiks masažai, įvairios vandens procedūros, pvz., trynimai, plekšnojimai, vėsaus vandens srovė, kontrastinis dušas, vonelės. Visa tai pagerins ir suaktyvins aplinkinių audinių kraujotaką ir mitybą. O pratinimas prie vėsaus vandens sąnariams bus tik į naudą, nes juos mažiau gels atvėsus orams.
Fizinis aktyvumas – labai svarbu tinkamai mankštintis. Tinka važiavimas dviračiu, plaukimas, gimnastika ir trumpi pasivaikščiojimai lygiu paviršiumi, taip pat mankšta gulint. Prieš pradedant mankštintis, reikėtų truputį pajudėti, kad sąnariai šiek tiek apšiltų. Nes kitaip sąnarys bus mažiau judrus ir lengviau pažeidžiamas. Žmonių nejudrus gyvenimo būdas mažina sąnarių kraujotaką, o kartu ir kremzlės elastingumą. Kremzlė bei raiščiai maisto medžiagų gauna iš sąnarinio skysčio, kuriuo būna užpildytas sąnarinis tarpas, todėl, norint geriau pamaitinti kremzlę, būtina judėti, nes kremzlė yra lyg kempinė, kuri, sąnariui esant ramybės būklės, sugeria tą skystį, o sąnarį apkrovus bei kremzlei susispaudus su kita sąnarį sudarančia kremzle, sąnarinis skystis iš kremzlės tarsi išgręžiamas.
 

Vengti per didelio krūvio pažeistam sąnariui.


Vartoti maisto papildus (chondroprotektorius), kurių sudėtyje yra gliukozamino ir chondroitino. Gliukozamino sulfatas gali slopinti sąnarių skausmą ir uždegimą, mažinti pažeidimus. Taip pat skatinti organizmą gaminti proteoglikanus, kurie skatina kremzlių atsinaujinimą. Chondroitino sulfatas gali užtikrinti pakankamą sąnarinio skysčio kiekį ir taip lengvinti sąnario judrumą. Taip pat gali sumažinti sąnario kremzlę ardančių fermentų poveikį ir taip padėti apsaugoti sąnarius.

 

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai