Priemonės, apie kurias būtina žinoti moterims

„Man – 54-eri. Mane kamuoja nuolatinis šlapimo nelaikymas. Dėl šios problemos esu priversta atsisakyti aktyvaus gyvenimo būdo, vengiu būti dideliuose susibūrimuose, negaliu važinėti visuomeniniu transportu, nes manau, jog visi aplinkiniai žino, kad mano kelnaitės šlapios. Ir kas skaudžiausia – atsirado problemų šeimoje, jaučiuosi nepatraukli savo vyrui. Bet apie mane varginančią problemą tiesiog gėda kam nors pasisakyti. Gal jūs galite man padėti ir atsakyti: ar galima tai išgydyti? į ką man kreiptis pagalbos? ar vaistinėse parduodami įklotai, skirti šlapimui sugerti, išties gelbsti? Taip pat baiminuosi, kad juos naudojant neatsirastų kitokių problemų“ V.K., Pakruojis Atsakyti į klausimus šiai ir kitoms skaitytojoms paprašėme „Vaisingumo klinikos“ gydytoją akušerę ginekologę Redą VERBICKIENĘ.
 

Vidutiniškai 10–20 proc. vyresnio amžiaus moterų nelaiko šlapimo. Dauguma jų – gimdžiusios, patyrusios tarpvietės plyšimus, gimdymo traumas.
Paprastai moterys nepradeda apie tai kalbėti su medikais pačios, neretai nepasinaudoja priemonėmis, kurios galėtų palengvinti būklę. Taip nukenčia gyvenimo kokybė: atsisakoma įprasto aktyvaus gyvenimo ir laisvalaikio leidimo būdo, bet kokių veiksmų, kurie provokuoja nevalingą šlapimo nutekėjimą. Neretai moterys dėl to išgyvena depresinę nuotaiką, tampa uždaros, prislėgtos, kinta santykiai šeimoje.
[klausimas]Kokios yra dažniausios šlapimo nelaikymo priežastys?[/klausimas]
Vieniems pacientams jį išprovokuoja fizinis krūvis, pakitus spaudimui pilvo ertmėje (kosint, čiaudint, greičiau paėjus ar bėgant, pakėlus sunkų daiktą), t.y. kai slėgis šlapimo pūslėje yra didesnis nei jėga, kontroliuojanti šlapimo pūslės kaklelį ir šlaplę. Tai įtampos šlapimo nelaikymas.
Kito tipo patologiją lemia šlapimo pūslės dirglumas, t. y. kai raumuo, „atsakingas“ už šlapinimąsi, veikia nevalingai ir dėl to išteka šlapimas. Trečias tipas – mišrus.
[klausimas]Kokie gydymo metodai?[/klausimas]
Gydoma įvairiais metodais, atsižvelgiant į ligos priežastis.
Svarbu koreguoti gyvenimo būdą (visavertiškai maitintis, pakankamai judėti, atsikratyti antsvorio, nerūkyti, saikingai vartoti kofeino turinčius produktus, vengti vidurių užkietėjimo). Labai veiksmingi reguliariai atliekami pratimai (vadinamieji Kėgelio pratimai), skirti tarpvietės ir dubens dugno raumenims stiprinti. Reikia stipriai sutraukti tarpvietės raumenis 10 s ir po to juos atpalaiduoti. Kartoti 10–15 kartų, bent 3–4 kartus per dieną. Norint išmokti sutraukti reikiamus raumenis, pirmomis dienomis patariama to pasimokyti šlapinantis, t.y., pradėjus šlapintis, reikia valingai nutraukti šlapimo srovę. Gerų rezultatų pasiekia apie 80 proc. pacienčių, kurios pratimus atlieka taisyklingai ir reguliariai.
Taip pat labai svarbu naudoti tinkamas asmens higienos priemones, su kuriomis galima aktyviai gyventi.
[klausimas]Ar moterims pakanka žinių apie galimybes kontroliuoti šlapimo nelaikymą?[/klausimas]
Žinios tikrai nėra pakankamos. Kartais pacientės, matyt, iš įpročio ir nežinojimo, kad yra tinkamesnių priemonių, vis dar naudoja marlę ir vatą. Arba pasirenka, pavyzdžiui, netinkamus įklotus – ne skirtus šlapimo nelaikymui, o kasdieninei higienai ar naudojamus menstruacijų dienomis.
Yra sukurti specialūs gaminiai šlapimui sugerti – įklotai, anatominės formos sauskelnės, sauskelnės, apsauginiai paklotai. Jie yra patikrinti įvairiais testais ir pažeisti odos ar, kaip klausia skaitytoja, sudaryti kitų problemų, tikrai negali. Priemonės nepastebimos aplinkiniams, greitai bei patikimai sugeria šlapimą ir, svarbiausia – panaikina nemalonų šlapimo kvapą.
Renkantis pirmiausia reikia atkreipti dėmesį į reikiamą sugerti šlapimo kiekį.
Įklotai tinka tuomet, kai šlapimo nelaikymas lengvas (išsiskiria pavieniais lašeliais) ar vidutinis (ne visuomet spėjama nueiti į tualetą).
Kai šlapimo nelaikymas sunkaus laipsnio (šlapimo pūslės veikla visiškai nekontroliuojama), patogiausia naudoti sauskelnes. Renkantis jas būtina įvertinti kūno sandarą, ypač klubų apimtį. Taip pat reikia atkreipti dėmesį, kad sauskelnės gaminamos su įvairiais tvirtinimo mechanizmais (elastinėmis kelnaitėmis, juosta ar įprastinės, su plačiu juosmeniu). Pasirinkimas priklauso nuo ligos sunkumo bei žmogaus aktyvumo.
Visais atvejais rekomenduotina rinktis priemones, kurios pagamintos iš natūralaus pluošto ir, žinoma, labai svarbu, kad jos būtų pagamintos iš orui laidžios medžiagos.
[klausimas]Koks gydytojas gali padėti? [/klausimas]
Paprastai kreipiamasi į akušerį-ginekologą, tačiau gali prireikti ir urologo, neu­rologo bei kitų specialistų pagalbos. Vis dėlto labai patariu moterims nesigėdyti ir kreiptis į savo šeimos gydytoją, jis gali geriausiai padėti ar, reikalui esant, nusiųsti pas reikiamą specialistą.

Susiję straipsniai

Mūsų draugai