Esame skirtingi ir valgykime skirtingai

Praėjusiame „Sveiko žmogaus“ numeryje pasakojome apie pagrindinius mitybos pagal Ajurvedą principus. Šį kartą jūsų dėmesiui konkrečios rekomendacijos, ką valgyti atskirų konstitucijų žmonėms.
 

Kaphos tipo žmonių mityba


Savo subalansavimui kaphos turėtų vartoti aštrias, aitrias ir karčias žoles bei maisto produktus. Aštrus skonis sudarytas iš oro ir ugnies elementų. Jis pagerina kaphos tipo žmonių virškinimą, valo kūno šlakus. Kaphų, kaip ir vatų, virškinimo ugnis Agni yra mažiau kaitri, todėl jų virškinimas lėtesnis, didesnė tikimybė susidaryti kūno šlakams. Aštrus skonis ne tik aktyvina agni, bet gydo žarnyno atoniją, nutukimą, mažina vandens kaupimąsi kūne, aktyvina daugelį organizmo funkcijų. Aštrus skonis išjudina vangų kaphų mąstymą, tarsi suteikia „ugnį ir aistras“ jų emocijoms. Kartus skonis sudarytas iš eterio ir oro elementų. Jis suteikia kūnui lengvumo jausmą.
Kapchos tipo žmonės neturėtų vartoti saldumynų, riebaus ir sunkaus maisto, ledų, šaltų vaisvandenių iš šaldytuvo, turėtų riboti ir pieno produktus, ypač šaltu pavidalu vartojamus, pavyzdžiui, ledus. Blogai kaphos tipą veikia druska, kuri sulaiko jų organizme skysčius. Pirmenybę net ir vasarą reikia teikti šiltam, o ne šaltam maistui. Maistas turi būti kuklus – kruopų košė ar daržovių troškinys. Jokių padažų ant valgių nepilti. Skysčių (arbatų) kapchos tipo žmonės turėtų gerti mažiau negu vatos.

 

Jiems tinkantys produktai:


Grūdai ir ankštiniai. Grikiai, soros, kukurūzai, miežiai, visi ankštiniai.
Daržovės. Salierai, morkos, žalumynai, ridikėliai, burokėliai, kopūstai, šiek tiek bulvių.
Vaisiai. Visi džiovinti vaisiai. Kitus vaisius vartoti mažiau saldžius. Obuoliai, vyšnios, spanguolės, granatai, žemuogės.
Riešutai ir sėklos. Moliūgų ir saulėgrąžų sėklos nedideliais kiekiais.
Aliejai. Nedideliais kiekiais kukurūzų, migdolų, saulėgrąžų, garstyčių aliejus.
Gyvulinės kilmės produktai. Vištiena ir kalakutiena nedideliais kiekiais. Kartą per savaitę – kiaušinis.
Pieno produktai. Nedideliais kiekiais ožkų pienas, rūgpienis, ghi (lydytas sviestas).
Gėrimai ir saldumynai. Kartūs gėrimai su alijošiumi ar raugerškiu, mėtos vasarą. Žiemą įvairių žolių arbatos su prieskoniais, nedaug medaus.
 

Pitos tipo žmonių mityba


Agni virškinamojoje sistemoje veikia kaip speciali biologinė ugnis, kuri padeda virškinti maistą. Jei pitos išbalansuoti fiziniame plane ar emocijų lygiu, ši ugnis gali sukelti ir skrandžio opą. Šio tipo žmonėms ypač tiks visos sveikuoliškos dietos, kurias siūlo natūropatai, – daug vaisių, salotų, sulčių. Kito tipo žmonėms šaltas maistas sumažina agni ir gali sutrikdyti virškinimą, o pitos, laikydamiesi salotų ir sulčių dietos, jausis tiesiog idealiai. Pitos tipo žmonių maiste turi būti mažai druskos ir riebalų.
Jų pagrindinis maistas turėtų būti grūdai, daržovės ir vaisiai. Žiemą pusryčiams ypač tiks šilta avižų, miežių ar kviečių košė. Jiems tinka visi ankštiniai. Mėsos patartina valgyti labai mažai, nes gyvuliniai riebalai ypač didina došą pita, nors sviestas sudaro išimtį. Raudona mėsa ne tik didina šią došą, bet sukelia pyktį ir agresiją. Pitos tipo žmonėms naudingi saldūs pieno produktai.
Patartina visiškai atsisakyti kavos, juodosios arbatos, nes jose yra pitas dirginančių tonizuojamųjų medžiagų – kofeino ir tanino. Kas labai mėgsta arbatą, galėtų pamėginti gerti medaus krūmo (cyclopia intermedia) arba raudonąją arbatas, kuriose nėra taninų, bet labai daug mineralinių medžiagų, ypač geležies. Šios arbatos puikios alergiškiems žmonėms, kas aktualu Pitos tipui. Pitoms daugiau reikia B grupės vitaminų, kalcio ir geležies.
Pitos tipo žmonės pasižymi puikiu apetitu, jie suirzta nepavalgę. Todėl turi maitintis reguliariai, ypač nepraleisti pietų. Vakarienės negalima valgyti vėlai. Nereikėtų valgyti supykus, suirzus. Kadangi tarp šio tipo žmonių daug verslininkų, jie turėtų keisti valgymo įpročius, o dalykinių susitikimų metu vengti kavos, pyragėlių, bet valgyti vaisius.


Pitoms tinka saldus, kartus ir aitrus skoniai. Ypatingas kartaus skonio vaidmuo, nes jis sudarytas iš oro ir eterio elementų, kurių trūksta pitoms. Ypatingas kartaus skonio vėsinamasis ir valomasis poveikis, todėl karčios žolės padeda tiek karščiuojant, tiek valant kūno šlakus, ypač kraujagysles, kepenis. Tai padeda Pitoms subalansuoti savo virškinamąją sistemą.
 

Jiems tinkantys produktai:


Grūdai ir ankštiniai. Ryžiai, avižos, miežiai, rugiai. Ypač došą pita subalansuoja miežiai. Šio tipo žmonės gali vartoti daugiau ankštinių negu kitų tipų.
Daržovės. Brokoliai, briuselio kopūstai, gūžiniai kopūstai, agurkai, bulvės, salierai. Jie turėtų mažiau vartoti burokėlių, ridikėlių, ropių.
Prieskoniai. Pitos tipo žmonės aštrių prieskonių turėtų vengti. Jiems naudinga ciberžolė. Idealūs prieskoniai – pankolis, šafranas ir mėtos. Tinka kardamonas, cinamonas ir kalendra.
Aliejai. Vartoti nedaug aliejų, ypač vengti tų augalų aliejaus, kurie šildo, pavyzdžiui, garstyčių. Tinka alyvų, sojų, saulėgrąžų.
Vaisiai. Tinka vynuogės, obuoliai, apelsinai, kriaušės, slyvos, ananasai. Reiktų vartoti bananų, greipfrutų. Vengti rūgščių vaisių.
Riešutai ir sėklos. Ypač naudingas kokosas, saulėgrąžos. Tačiau sėklų dėl jų riebalingumo jiems reiktų vartoti negu vatos tipo žmonėms. Mažiau valgyti graikiškų ir kešju riešutų.
Gyvulinės kilmės produktai. Pitoms tinka paukštiena labai mažais kiekiais, žuvis nedideliais kiekiais. Negalima vartoti jokios raudonos mėsos. Vengti kiaušinių.
Pieno produktai. Pitos tipo žmonės turėtų nevartoti labai rūgščių ir sūrių pieno produktų, tokių kaip fermentiniai sūriai, o visi saldūs produktai jiems idealiai tinka. Stiklinė šilto pieno su žiupsneliu cinamono ar kardamono vakare nuramins aistras, sureguliuos došas ir padės užmigti.
Gėrimai ir saldumynai. Netinka stipri juodoji arbata, kava, stiprūs alkoholiniai gėrimai. Net vyno ypatingomis progomis jie turėtų tik paragauti. Labai tinka mėtų, ramunėlių, kraujažolės arbatos. Vasarą galima pasidaryti kartų toniką, įlašinus į vandenį alijošiaus sulčių ir įdėjus šiek tiek medaus. Žiemą į arbatas pitos turėtų dėti šafrano. Šafranas harmonizuos Pitos tipo žmogų, sureguliuos hormonų ir fermentų sistemas, valys kraują ir skaidrins dvasią.
 

Vatos tipo žmonių mityba


Vatos tipo žmonės turėtų maitintis reguliariai, vartoti šiltą, sunkų ir riebesnį maistą, gerti daugiau arbatos negu kitų konstitucijų žmonės. Jie turi vartoti visų šešių skonių maistą, bet daugiau saldaus, sūraus ir rūgštaus. Saldus skonis yra sudarytas iš žemės ir vandens stichijų, kurių ypač trūksta šio tipo žmonėms, derinio. Vatos turi vartoti daugiau pieno, kviečių, saldžių vaisių, natūralių sveikuoliškai paruoštų gardumynų. Retkarčiais reikia aštraus skonio, ypač žiemą, nes šis skonis sušildo. Šiems žmonėms būtina ypač rami ir dvasinga atmosfera valgio metu.
Vatos tipo žmonių virškinimas netolygus, kartais jie turi neblogą apetitą, o kartais ištisą savaitę maistas tarsi „stovi“ skrandyje. Tada šiems žmonėms žarnyne, stubure, sąnariuose prisikaupia šlakų, ypač jei jie nesilaikė mitybos rekomendacijų.
 

Jiems tinkantys produktai:


Grūdai ir ankštiniai: kviečiai, avižos, rudieji ryžiai. Kruopų košės turėtų būti skystesnės, su imbieru, ciberžole, kitais prieskoniais. Dėkite daugiau ghi arba paprasto sviesto. Ankštinių reikėtų vartoti kuo mažiau, tik truputį lęšių ir žaliųjų žirnelių.
Daržovės: Daržoves Vatos tipo žmonės gali vartoti labai įvairias, tik jos turėtų būti labai gerai išvirtos, šiltų košių (ne salotų su majonezu) pavidalu. Netinka kopūstai, bulvių, pomidorų ir agurkų reikėtų vartoti mažiau.
Vaisiai: tinka visi saldūs prinokę vaisiai – persikai, bananai, abrikosai.
Riešutai ir sėklos: visi riešutai ir sėklos labai naudingi, o ypač migdolai. Taip pat naudingi iš visų riešutų ar sėklų spausti aliejai.
Gėrimai ir saldumynai: įvairūs iš vaisių, grūdų, medaus paruošti saldumynai, daug arbatų, ypač iš tų augalų, kuriuos medicina priskiria adaptogenams, tokių kaip ženšenis, aralija, remanija, saldymedis.
Atraskite savo individualią mitybą ir, suderinę šių dienų mokslo žinias su Ajurvedos išmintimi, paturtinkite savo kūną, jausmus ir protą.
* Apie tai, kaip sužinoti, kokiai konstitucijai priklausote jūs, rašėme "Sveiko žmogaus" 2008 m. Nr.10

 

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai