Aš jaučiu, tu jauti, mes jaučiame

Visi esame patyrę išgyvenimų, jausmų antplūdžių ir apie tai pasakoję, tačiau ar visada teisingai įvertiname, suprantame savo ir aplinkinių jausmus bei elgseną šių išgyvenimų metu? Čia yra pateikiama keletas labiausiai paplitusių mitų ir faktų apie emocijas. Viliamės, kad tai padės geriau suprasti emocijas ir sėkmingai panaudoti šias žinias savo gyvenime.
 

1. Mitas. Emocijos ir emocinis elgesys yra tas pats.


Faktas: jūsų elgesys (juokas, verkimas, šnairavimas, šūkavimas ir kt.) parodo, ką jūs jaučiate, bet tai nėra jausmas. Jūs galite jausti pyktį ir nesielgdamas piktai kitų žmonių atžvilgiu (arba atvirkščiai).
 

2. Mitas. Privalote kontroliuoti savo emocijas.


Faktas: emocijos teikia jums naudingą informaciją, padedančią geriau valdyti mintis ir veiksmus. Bet pačios emocijos negali būti kontroliuojamos. Bandymas jas kontroliuoti, keisti ar ignoruoti būtų tas pats kaip lipnia juosta apklijuoti mašinos prietaisus, kad jų rodmenys jūsų neerzintų. Tačiau taip darydami jūs prarandate nepaprastai svarbią informaciją, reikalingą saugiai važiuoti; galite gauti baudą už greičio viršijimą, jūsų mašina gali perkaisti ar baigtis benzinas.
Skirdami dėmesį savo jausmams – savo emociniams „prietaisams“, bet ne bandydami juos nuslopinti ir ignoruoti, jūs turite daug daugiau šansų lengviau suvaldyti save, tinkamai pasielgti.

 

3. Mitas. Jeigu jauti, kad taip yra, vadinasi, taip ir yra iš tiesų.


Faktas: jausmai nekeičia faktų.
Pavyzdys: jautimasis kvailu, nekeičia fakto, jog jūs turite gerą galvą. Jautimasis bjauriu nekeičia fakto, jog jūs turite pakankamai patrauklų kūną. Jautimasis geriausiu, nekeičia fakto, jog yra kitų, kurie tuos pačius dalykus daro daug geriau nei jūs.
 

4. Mitas. Privalote ką nors daryti, kad atsikratytumėte varginančių jausmų.


Faktas: fiziškai jausmai negali išlįsti ar kaip nors būti išmesti iš jūsų kūno. Jūs galite apibrėžti ką jaučiate: „Aš jaučiuosi įsitempęs ir susijaudinęs“ arba galėtumėt elgtis taip, kad parodytumėt kaip jaučiatės (pvz., sugniaužtas kumštis, pakeltas balso tonas, suraukti antakiai), bet jausmai negali būti „išspjauti“ kaip maisto kąsnis, esantis tarp dantų. Kartais pakanka tiesiog pakalbėti apie savo jausmus, ir tai suteikia daug didesnį palengvėjimą.
 

5. Mitas. Patys laimingiausi ir daugiausiai pasiekę yra tie žmonės, kurie vadovaujasi savo jausmais.


Faktas: geriausi sprendimai yra padaromi, naudojant 90 proc. proto ir 10 proc. širdies, o ne atvirkščiai. Emocijos tėra atsakomoji reakcija, o ne vadovaujanti sistema.
 

6. Mitas. Nagrinėdami nemalonių jausmų priežastis ir nuolat apie juos kalbėdami, jų atsikratysime.


Faktas: kuo daugiau galvosite apie nemalonius jausmus ir gilinsitės į juos, tuo labiau būsite linkę juos jausti. Geriau jau prisipažinti sau ir pasakyti, kad jaučiatės prislėgtas, bei užsiimti kuo nors konstruktyviu negu „knaisiotis“ emocijose. Laimei, nemalonūs jausmai, kaip ir alyvos dėmė švariame šaltinyje, galiausiai išnyks.
 

7. Mitas. Kalbėjimas apie nemalonius jausmus yra geriausias būdas jų atsikratyti.


Faktas: be abejo, kalbėjimas naudos suteikia (įskaitant ir geresnį savęs bei kitų supratimą, šiltesnius tarpusavio santykius, objektyvesnį mąstymą ir geresnį požiūrį); tačiau automatiškas kartojimas: „aš jaučiuosi blogai, ach, kaip blogai aš jaučiuosi“ savijautos nepagerins. Tai, kas išeina iš burnos, nebūtinai pakeičia tai, kas yra galvoje.
Pavyzdys: pramuštgalviškas važiavimas mašina 180 km/h greičiu, visa gerkle klykiant: „Aš važiuoju per greitai“ situacijos niekaip nepagerina.
 

8. Mitas. Esant prislėgtai nuotaikai, blaivus mąstymas pagerins savijautą.


Faktas: emociniam skausmui, taip pat kaip ir fiziniam, užgydyti reikia laiko. Liūdnos mintys yra tas pat kaip ir nudegimas. Galima sekundei ar dviem ranka paliesti įkaitusį lygintuvą, nepadarant jai didesnės žalos, bet, laikant ilgiau, nudegimo laipsnis didėja, o jai gydyti reikalingas laikas ilgėja. Emocinių žaizdų gijimo laikotarpis yra maždaug dešimt kartų ilgesnis už tą laiką, kurį praleidote kęsdami emocinius skausmus. Pavyzdžiui, jei jūs keturias minutes galvojate apie liūdnus dalykus, jums prireiks apie keturiasdešimt minučių, kol pagysite nuo jų.
 

9. Mitas. Kai kurios emocijos turėtų būti pašalintos.


Faktas: kaip ir tekantis žemyn upe vanduo, emocijos gali būti nukreipiamos viena ar kita kryptimi, bet jos negali „išsijungti“.
Pavyzdys: kai jaučiatės piktas arba nuliūdęs, nors tai ir nėra malonu, jūs negalite taip paprastai nutraukti jausmų srovės. Nemalonūs jausmai visada turi kokią nors priežastį, ir ta priežastimi privalu tinkamai pasirūpinti, prieš pasijuntant geriau. Egzistuoja daugybė dirbtinių ir nesveikų būdų, tariamai „išjungiančių“ ar nuslopinančių jausmus (alkoholis, narkotikai, maistas, televizija ir kt.). Kita vertus, smegenys pačios gali pasigaminti cheminių medžiagų, pvz., endorfinų, kurie natūraliu būdu sukelia galingą anestezinį arba malšinamąjį poveikį kūno pojūčiams.
 

10. Mitas. Emocijos yra neprotingos/nelogiškos.


Faktas: emocijos – tai natūrali ir logiška jūsų organizmo reakcija į tai, kas įvyko su jumis/kas jus paveikė, kas dedasi galvoje. Nors kartais ir gali atrodyti, kad jausmai neturi loginio ryšio su situacija, bet jie vis tiek yra nuosekli reakcija į tai į susiklosčiusią situaciją ir to, kas vyksta galvoje. Liūdnos mintys – negatyvių (neigiamų) jausmų priežastis, o ramios (geros, teigiamos) mintys atitinkamai yra ramių jausmų priežastis.
Įspėjimas: nors natūraliai ir logiškai emocijos išplaukia iš mąstymo, pats mąstymas gali ir nebūti logiškas.
Pavyzdys: vis giliau ir giliau klimpstantis į skolas asmuo galbūt ir nejaučia jokio streso, nes mano, jog viskas yra gerai. O tai visai nelogiška.
 

11. Mitas. Kai kurie žmonės neturi jausmų.


Faktas: visi sveiki žmonės turi jausmus, nesvarbu, parodo juos ar ne. Tačiau daugybei žmonių dar reikėtų išmokti teisingai išreikšti tai, ką jie jaučia. Kiti išmoksta ignoruoti ar slopinti savo jausmus, klaidingai stengdamiesi apsisaugoti nuo emocinio skausmo.
 

12. Mitas. Jūs turite būti blogos nuotaikos, nes blogai jaučiatės.


Faktas: kaltindami save dėl blogos savijautos, sakydami sau, kad neturėtumėt būti prastos nuotaikos, pirmiausia priverčiate save jaustis dar prasčiau. Daug geriau būtų užsiimti kokia prasminga veikla arba tiesiog palaukti, kol nuslūgs emocinės bangos/audros ir pasijusite geriau.
 

13. Mitas. Laimingi žmonės patiria nedaug emocinio skausmo.


Faktas:kad patirtumėte malonumą/pasitenkinimą, privalote pažinti skausmą. Visi žmonės kartkartėmis patiria emocinį skausmą, kartais net neįsivaizduojamais mastais. Net jei ir atrodo, kad kai kurie žmonės patiria mažiau skausmo nei kiti, sunku tvirtinti, kokį skausmą jie iš tiesų jaučia, kol patys neatsidursite jų kailyje.
 

Gyvename tėkmėje


Dvidešimt keturias valandas per parą jūsų organizme teka emocijų srovė, čia nuslūgdama, čia patvindama. Laimei (ar nelaimei), kad ir kaip jaustumėtės konkrečiu gyvenimo momentu, galiausiai tai tikrai baigsis, nepaisant jūsų pastangų. Prisiminkite tai reikiamu momentu ir viskas taps paprasčiau ir aiškiau.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai