„Juokas – raminamieji, neturintys šalutinio poveikio.“

Kaip nugalėti vidinę įtampą, kuri trukdo pajusti gyvenimo džiaugsmą, gali išprovokuoti ligą? Šis klausimas rūpi daugeliui, gal todėl Indijoje, JAV, Japonijoje, Skandinavijos šalyse, Vokietijoje, Danijoje vis labiau populiarėja juoko joga. Ją 1995 m. atrado indų gydytojas Madan Kataria. Šiuo metu daugiau nei 60-tyje pasaulio šalių veikia per 6 tūkst. juoko jogos klubų. Tokių užsiėmimų pradininkas Baltijos šalyse ir Lietuvoje – sertifikuotas juoko jogos mokytojas Stepas Šafranauskas sutiko papasakoti apie juoko jogos fenomeną, poreikį ir naudą sveikatai.
 

Juoko jogos praktika užsiimate jau 6-erius metus. Kokia šios technikos esmė?


Juoko joga apima jogos kvėpavimo, tempimo ir atsipalaidavimo pratimus. Ši praktika fenomenali tuo, kad dirbtinai sukeltas juokas netrukus virsta nuoširdžiu juoku! Juoko jogos užsiėmimo metu juokiamasi be priežasties, t.y. juokiamasi NE iš ko nors, o SU kažkuo, todėl pasikeičia požiūris į save, į kitą žmogų, nebijome suklysti. Vyksta tarsi išsilaisvinimo procesas: ištirpsta vertinimai, susireikšminimai, baimė. Įprastai šia praktika užsiimama grupėje; ji veiksmingesnė, kai šalia – mums pažįstami žmonės.

 

Kaip vyksta juoko jogos užsiėmimas? Ar daugeliui dalyvių pavyksta pasiekti ramybės būseną? Nuo ko tai priklauso?


Įprastinis juoko jogos seansas trunka apie 45 minutes. Jį sudaro trys pagrindiniai etapai. Pirmasis – tai juoko mankšta, kurios metu juokas yra imituojamas įvairiais pratimais. Pavyzdžiui, tariant juoko garsus „cha–cha“ ar „chi–chi“ yra atliekami ir specialūs plojimo delnais pratimai. Kaitaliojant juoko, plojimo, tempimo ir kvėpavimo pratimus, palaipsniui įsivyrauja bendra žaisminga nuotaika.
Antrajame etape vyksta juoko meditacija, kurios metu siekiama patirti juoko be priežasties būseną. Ji artima kiek primirštam vidinio džiugesio jausmui. Kaip tai vyksta? Pavyzdžiui, visiems atsigulus ant nugaros (suformavus apskritimą, galvomis į rato vidurį), liečiantis pečiais ir užsimerkus arba susėdus visiems krūvoje ir žiūrint vienas į kitą, nejučiomis pradedame juoktis.
Trečiajame etape yra atliekami fiziniai atsipalaidavimo pratimai, skirti nusiraminti po aktyviosios juoko jogos dalies.
Esame skirtingi, todėl ne visiems pavyksta greitai įsijausti į neįprastus juoko jogos pratimus. Tiek išankstinis neigiamas nusistatymas, tiek per didelis atsipalaidavimas (kartais virstantis perdėtu kvailiojimu) trukdo perprasti juoko jogos esmę – patirti prigimtinę juoko „iš vidaus“ būseną.
Kita vertus, ir didieji skeptikai užsiėmimo pabaigoje kartais stebisi, kaip galėjo iš anksto taip neigiamai reaguoti, nežinodami, kas įvyks.
 

Kokią naudą mūsų organizmui suteikia juoko terapija?


Galima sakyti, kad juoko joga – viena iš juoko terapijos rūšių. Aišku, ji skiriasi nuo to, kai, pavyzdžiui, siekiama prajuokinti žiūrint komedijas: vienam gali būti juokinga, kitam ne, o trečiam – paprasčiausiai ne ta nuotaika.
Juoko jogos metodika yra įdomi tuo, kad žmogus pradeda juoktis nepaisant jo valios ar noro. Fiziologinė ir psichologinė juoko jogos nauda jaučiama tik po keliolikos užsiėmimų, tačiau neretai žmonės atsipalaiduoja gana greitai užmiršdami kasdieninius rūpesčius.
Apskritai juokas teikia neįkainojamą vertę žmogaus sveikatai. Juokiantis jūsų organizme vyksta daugybė biocheminių ir fiziologinių reakcijų: giliau kvėpuojate, todėl gaunate daugiau deguonies, išsiskiria „laimės hormonai“ endorfinai, sumažėja streso hormonų, gerėja nuotaika. Tai labai naudinga psichikai: „tirpsta“ neigiamos mintys, nelieka nerimo, atslūgsta įtampa, atsipalaiduoja veido ir viso kūno raumenys, tampate fiziškai stipresni, atsparesni ligoms. Po kelių užsiėmimų susinormalizuoja kraujospūdis, gerėja protinė veikla, miegas. Pasak medikų, juoktis labai naudinga sergantiesiems bronchitu ir bronchine astma, nes padidėja plaučių tūris ir deguonies kiekis kraujyje. Tuomet iš kvėpavimo takų lengviau išsivalo gleivės. Juokas stiprina ir širdį, nes, padažnėjus pulsui, gerėja kraujotaka, išsiplečia kraujagyslės, geriau atsipalaiduoja raumenys.
 

Gal galėtumėte pateikti keletą mokslinių tyrimų, kurie pagrįstų juoko jogos naudą?


Juokas, kaip reiškinys, profesionaliai pradėtas tyrinėti gana neseniai – rimtesni moksliniai medicininiai tyrimai atliekami vos keliasdešimt metų. Juoko jogos užsiėmimų teikiamą naudą tyrė Indijos, JAV, Danijos universitetų mokslininkai.
Pavyzdžiui, 2006 m. Bangalore (Indija) buvo atliktas 18 dienų trukęs tyrimas, kuriame dalyvavo 240 informacinių technologijų specialistų, suskirstytų į dvi grupes. Viena dalyvavo juoko jogos užsiėmimuose, kita – atliko tik fizinius pratimus. Dalyviams prieš užsiėmimą, po jo ir praėjus dar kelioms savaitėms buvo atliekami fiziologiniai, imunologiniai ir psichologiniai testai. Apibendrinus rezultatus paaiškėjo, kad dalyvavusių juoko jogos užsiėmimuose sveikatos tyrimai akivaizdžiai geresni: susinormalizavo kraujospūdis, pagerėjo širdies veikla, sumažėjo streso lygis, padidėjo teigiamų emocijų ir pan.
2007 m. Jungtinėse Amerikos Valstijose atliktas tyrimas nustatė, kad juoko joga stiprina optimizmą, didina pasitikėjimą savimi, gerina nuotaiką.
 

Kokias atvejais nerekomenduojama užsiimti juoko joga?


Juoko jogos užsiėmimuose gali dalyvauti bet kuris žmogus, bet kokio amžiaus. Tačiau yra ir tam tikrų apribojimų.
Nereikėtų praktikuoti juoko jogos bent jau 3 mėnesius, jeigu patyrėte traumą, esate po operacijos, taip pat jei sergate rimtomis širdies ligomis, angina, glaukoma.
Jums gali netikti juoko joga, jeigu turite šlapimo nelaikymo problemų, diagnozuota disko išvarža, vargina nugaros skausmai, įkyrus kosulys ar itin aukštas kraujo spaudimas.
Nepatartina užsiimti juoko joga sergant sunkiomis psichikos ligomis, tokiomis kaip epilepsija, šizofrenija.
Užsiėmimų metu atliekami aktyvūs fiziniai pratimai, todėl reikėtų pasisaugoti ir kūdikio besilaukiančioms moterims.
Minėtais atvejais ar turint kitų rimtų sveikatos negalavimų prieš nusprendžiant praktikuoti juoko jogą būtina pasikonsultuoti su gydytoju.
 

Kas atvyksta į juoko jogos užsiėmimus?


Juoko jogos seminaruose ir užsiėmimuose dalyvauja įvairaus amžiaus ir profesijų žmonės – moksleiviai, mamos, verslininkai, brandaus amžiaus žmonės. Dažniausia juos atveda žmogiškas smalsumas.
Sunkiausiai juoko jogą perpranta tokio tipo žmonės, kurie stengiasi viską teoriškai ir logiškai įvertinti, pagrįsti, o ne įsijausti į pačių užsiėmimų esmę.
Beje, esu pastebėjęs, kad moterys yra atviresnės, lankstesnės, jos lengviau nei vyrai įsisavina netradicinius dalykus.
 

Ką dar norėtumėte pasakyti ar palinkėti mūsų skaitytojams?


Skaitytojams norėčiau palinkėti kasdienybėje atrasti kuo daugiau galimybių pasijuokti, kad ir iš paprastų dalykų. Taip pat vertėtų išmokti pasijuokti iš savęs, tuomet tikrai nepritrūksite progų būti... pralinksminti.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

panelė repšienė
2015-06-12 15:28
yra silpnapročių , nuo kurių įgyjama savaime juoko terapija.....http://www.sveikaszmogus.lt/Files/Smile/liuks.gif

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai