Neurobika – tai treniruotė protui

Metams bėgant prastėja atmintis, darosi sunkiau susikaupti. Tačiau galbūt kaltininkas yra ne tik amžius ir jo nulemti mūsų organizme vykstantys procesai? Galbūt taip atsitinka ir todėl, kad vyresni žmonės mažiau lavina savo smegenis: juk naujų darbinių užduočių nėra, o gyvenimo rimtas ir veikla įprasta, atliekama automatiškai. Beje, nuolat poilsiaujančios ir nieko neveikiančios smegenys džiūsta bet kokiame, net ir jauname, amžiuje. Kad taip nenutiktų, smegenis reikia treniruoti. Mankšta kūnui – aerobika, o smegenims – neurobika. Konsultuoja Kauno miesto savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro psichologė Rasa Vaitkienė.
 
Kas gi ta neurobika?
Neurobika (angl. neurobics iš lot. neuro ir angl. aerobic) – smegenų „aerobika“. Šią protinę gimnastiką sukūrė du amerikiečiai – neurobiologas Lorensas Kacas ir rašytojas Menningas Rubinas. Neurobika – tai reguliariai atliekami multisensoriniai pratimai, kuriais stimuliuojamos ir aktyvinamos įvairios smegenų pusrutulių sritys. Pratimų tikslas – įtraukti kuo daugiau jutimų, koncentruoti dėmesį į pojūčius ir juos lavinti. Neurobikos metu siekiama padidinti deguonies kiekį galvos smegenyse ir taip pagyvinti nervinių ląstelių veiklą. Beje, jeigu anksčiau buvo manoma, kad nervinės ląstelės neatsikuria, šiandien ši nuostata paneigta. Manoma, kad treniruočių metu atsiranda naujos sinapsės (jungtys tarp nervinių ląstelių), todėl protiniai sugebėjimai gerėja. Tyrimų metu konstatuotas net naujų nervinių ląstelių susidarymas, nors anksčiau buvo laikomasi nuomonės, kad suaugusio žmogaus smegenyse nauji neuronai susiformuoti negali.
Moksliniais tyrimais patvirtinta, kad nuolatinė protinės veiklos stimuliacija gerina žmonių, sergančių Alzheimerio liga, demencija, taip pat ir vyresnio amžiaus žmonių pažintines funkcijas.
Rezultatų teks palaukti, bet jie bus
Smegenų veiklai stimuliuoti naudojamos įvairios technikos. Pvz., vietoje įprastinių veiksmų, anksčiau atliekamų tik kuria nors viena ranka, jie atliekami kita (pvz., valgoma, rašoma, valomi dantys ne dešine , o kaire ranka). Arba regėtus vaizdinius stengiamasi išlaikyti atmintyje ir po to atvaizduoti popieriuje, susieti su garsais arba kvapais, ar pagal pažįstamų vietovių garsus ir kvapus tiksliai atpažinti žinomą objektą, lokalizuoti jo buvimo vietą, ar atidžiai ištyrinėti egzotiškų vaisių kvapus, skonį.
Taigi neurobikos esmė – įprastus darbus atlikti neįprastais būdais. Neurobika – tai užsiėmimas kokia nors nauja veikla, kuri nėra automatinė, kuria užsiimant reikia pamankštinti smegenis. Kaip jau minėta, smegenų mankštinimas naujomis patirtimis gali pagerinti atmintį, mokymosi ir problemų sprendimo galimybes bet kokio amžiaus žmonėms. Taigi neurobika naudinga visiems, ne tik senjorams: vaikams ji padės geriau sutelkti dėmesį ir suvokti naują informaciją, suaugusiesiems – palaikyti smegenų tonusą ir apsisaugoti nuo atminties silpnėjimo.
„Rezultatų tą pačią akimirką nepamatysime, taip pat kaip ir tobulindami savo kūną ir atlikdami aerobikos pratimus: kūnas per vieną dieną nesustangrėja. Tas pats galioja ir laukiant neurobikos rezultatų, jie nebus matomi iš karto, tačiau kad jie tikrai bus, abejonių nekyla“, – įsitikinusi psichologė R.Vaitkienė.
Pratimai veiksmingi ir nieko nekainuoja
„Tikrai daugelis užsiima neurobika, tik nežino, kad šiuo terminu galima pavadinti, pvz., knygos skaitymą. Būtent skaitymas, o ne knygos įrašo klausymas, kas dabar gana populiaru, ypač veikia mūsų smegenis. Be abejo, ir akustiniai skaitymai turi naudos, jie mūsų smegenis stimuliuoja per kitus centrus, tačiau knygos puslapių lietimas, jų perbėgimas akimis ar skaitymas lėtai, įsigilinant – visai kitoks proto stimuliavimo procesas“, – pažymi pašnekovė.
Neurobika vadinama pratimų sistema, kuri apima daugybę mūsų kasdieninės veiklos sričių. Pvz., pratimas, susijęs su nauja aplinka. Kad pamatytume naujų gamtovaizdžių, nebūtinai vykti į tolimas šalis, juk labai daug gražių ir daugelio neaplankytų vietų yra ir Lietuvoje. Dar mažiau pastangų – pasivaikščioti kitomis miesto gatvelėmis, galbūt kitu laiku. Tai pagyvins mūsų smegenis, suteiks gerų emocijų. Kasdien keliaujate į darbą ar į parduotuvę. Pakeiskite kelionės maršrutą ir pamatysite visai kitus vaizdus. Net jei naujas kelias bus ilgesnis, šis potyris ne tik teigiamai atsilieps smegenų veiklai, bet ir padės išlaikyti kūno formas.
Kitas pratimas – kvapų pažinimas. Jam lavinti galima įsigyti įvairių eterinių aliejų ir pabudus ryte įkvėpti vis naujo kvapo. Tai padės pažadinti smegenis ir susikurti nuotaiką visai dienai.
Visiems žinoma, kad aklieji likusiais jutimais tiksliau ir aiškiau įsisavina informaciją, nes šie jų jutimai paaštrėja. Pabandykite pavaikščioti po butą užmerktomis akimis. Šis pratimas padidins dėmesį ir koncentraciją, nes nematant aktyvinamos sensorinės smegenų sritys, kurios dažniausiai mažai arba visai neveikia.
Rankos pakeitimas ką nors dirbant – jau minėtas ir labai paprastas pratimas. Visada valote dantis, šukuojate plaukus dešine ranka, pabandykite kaire, o jei esate kairiarankis – dešine. Taip vėlgi aktyviname kitus galvos smegenų pusrutulius, ir tai palankiai veikia kūrybinius sugebėjimus ir nestandartinį mąstymą.
Keiskite savo garderobą, aprangos stilių, įvaizdį, eksperimentuokite. Mokslo įrodyta, kad, pakeitus drabužius, keičiasi ne tik pojūčiai, bet ir mąstymo būdas.
„Didinkite pasitikėjimą savimi, sakykite sau komplimentų, juk gera nuotaika padeda geriau susidoroti su visais dienos rūpesčiais. Nebijokite naujų, net mažai pažįstamų, darbų. Smegenys greitai aktyvinasi, o patirtis įgyjama tik dirbant, atliekant naujas užduotis. Venkite standartinių atsakymų. Net į paprastus klausimus – kaip jautėsi, kaip sekasi, atsakykite šmaikščiai, nestereotipiškai. Pokštaukite – juk pokštai ne tik skatina protinę veiklą, bet ir vysto gebėjimą mąstyti kūrybingai. O vienas geriausių smegenų lavinimo būdų – naujos kalbos mokymasis“, – neurobikos pratimus vardija psichologė.
Ar galite vien pirštais atskirti monetų nominalus? Tai ir smulkiąją motoriką, ir smegenų veiklą aktyvinantis pratimas. Juo labai naudinga užsiimti laukiant autobuso: ir laikas prabėgs greičiau, ir naudos sveikatai turėsite. „Mezgimas, nėrimas vašeliu, kiti rankdarbiai yra nuostabi terapija visam organizmui ir smegenims taip pat“, – dėsto pašnekovė.
Jeigu domitės madomis ar gėlėmis, nusipirkite žurnalą ekonomikos tema. Nebūtina visam laikui pakeisti domėjimosi sritį, pakanka nors kartkartėmis paskaityti kitokių straipsnių.
„Pabandykite žiūrėti televizorių išjungę garsą ir atspėti dialogų esmę. Pakeiskite tempą. Jei esate lėtapėdis, pabandykite viską daryti greičiau (tvarkyti butą, ruošti maistą), o jei hiperaktyvus – pristabdyti tempą“, – siūlo psichologė.
Kita sritis – poilsio įvairovė. Jeigu savaitgalius leidžiate mieste, nuvykite į gamtą. Jei anksčiau niekada nesilankėte filharmonijoje, nueikite. Patirsite begalę naujų pojūčių, o jei nepatiks – visada galėsite išeiti. Jeigu mėgstate pasivaikščioti, išbandykite šiaurietišką ėjimą.
O svarbiausia, kad treniruotis galima bet kokiu metu ir bet kokioje aplinkoje: namie, pakeliui į darbą, per pietų pertrauką, ruošiant maistą, netgi maudantis.
Neurobika padeda:
• Maitinti smegenis nauja įkvepiančia informacija.
• Mėgautis įvairove ir ją vertinti.
• Lavinti ir plėsti savo kūrybinį mąstymą.
• Pakeisti savo gyvenimą – pradėti augti.
• Paįvairinti gyvenimą ir pasilinksminti.
Neurobika galima užsiimti bet kur ir bet kada
• Apsirengti ar nusiprausti po dušu užsimerkus.
• Klausytis muzikos uostant tam tikrus kvapus.
• Tamsoje vaikščioti po namus naudojantis tik atmintimi.
• Išmokti lytėjimu atskirti skirtingo nominalo monetas.
• Visą savaitę nežiūrėti televizijos.
• Ragauti įvairių egzotiškų patiekalų.
• Pakeisti maršrutą, kuriuo važiuojate į darbą.
• Neplanavus išvažiuoti pasivažinėti be jokio tikslo.
• Išmokti naujų dalykų: naujos kalbos, žaisti šachmatais ir pan.
• Eiti į muziejus, teatrus, koncertus net jei ir nelabai dažnai.
• Išvažiuoti į užmiestį palydėti saulėlydžio.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai