Kodėl nesiseka mokykloje?

Pradėjęs lankyti mokyklą, vaikas patenka į naują socialinę aplinką, susiduria su įvairiomis užduotimis ir reikalavimais. Jis turi ne tik sparčiai mokytis, bet ir rasti savo vietą bendraamžių grupėje, laikytis nustatytų taisyklių. Nemaža dalis pirmokų, padedant pedagogams ir tėvams, lengvai adaptuojasi mokykloje, noriai ir sėkmingai mokosi. Tačiau vaikai, turintys vienokių ar kitokių vystymosi sutrikimų, susiduria su įvairiais mokymosi sunkumais. Vienas iš dažniausiai pasitaikančių sunkumų pradinėse klasėse yra skaitymo (disleksija) išr rašymo (disgrafija) sutrikimai.
 

Pagrindinės disleksijų ir disgrafijų atsiradimo priežastys yra nevisavertė galvos smegenų zonų, dalyvaujančių rašymo ir skaitymo procesuose, veikla, erdvės suvokimo sutrikimai bei vėluojantis kalbos vystymasis. Šiems vaikams būdinga, kad jų mokymosi pasiekimai yra kur kas mažesni nei jų intelektiniai sugebėjimai. Tėvai ir mokytojai dažnai kaltina tokius mokinius tingėjimu, išsiblaškymu ar nenoru mokytis. Kaskart matydamas pilną klaidų sąsiuvinį, girdėdamas kritines pastabas, vaikas pradeda jausti nepasitikėjimą savo jėgomis ir praranda norą mokytis.
 

Kaip atpažinti vaikus, kuriems būdingi rašymo ir skaitymo sutrikimai?


Vaikus, kuriems būdingi skaitymo ir rašymo sutrikimai, svarbu skirti nuo daugelio vaikų, kuriems pasitaiko skaitymo mokymosi pradiniuose etapuose sunkumų, pedagogiškai apleistų, neturinčių motyvacijos ar sunkaus elgesio moksleivių. Paprastai šiems mokiniams kiti mokymosi dalykai sekasi daug geriau nei skaitymas ar rašymas. Vienas iš pagrindinių požymių yra stabilios, specifinės klaidos. Mokydamiesi skaityti vaikai sunkiai įsimena raides, sukeičia jas pagal garsų ar grafinį raidžių (b, d) panašumą, nemoka jungti raidžių į skiemenis. Dažnai nepakankamai supranta perskaitytus žodžius, tekstą, skaitymo įgūdžiai sunkiai automatizuojami, ilgam išlieka lėtas skaitymo tempas.
Rašymo sutrikimams būdinga: panašaus skambesio garsų sukeitimai (skardus ir duslus priebalsis, ilgas ir trumpas balsis), žodžių struktūros iškraipymai, panašių raidžių sukeitimai bei gramatinės klaidos. Rašydami mokiniai sunkiai pritaiko išmoktas taisykles. Pagal tai, kokio pobūdžio klaidos vyrauja, skiriamos įvairios disgrafijų rūšys. Tiksliai įvertinti, ar vaikas turi rašymo arba skaitymo sutrikimų, gali ugdymo įstaigoje dirbantys specialistai (logopedai, psichologai, specialieji pedagogai), apibendrinę klasės mokytojos pastebėjimus, anamnezės bei kalbos įvertinimo duomenis.
Dažnai tokie mokiniai pradeda vėliau kalbėti, jiems būdingas skurdus žodynas, gramatinės klaidos, garsų tarimo ir diferencijavimo trūkumai. Tiesioginio ryšio tarp garsų tarimo trūkumų atsispindėjimo rašte nėra nustatyta, tačiau šnekamoji kalba ir rašymas yra glaudžiai susiję.


 

Pagalba vaikams, kuriems būdingi rašymo ir skaitymo sutrikimai


Kalbos sutrikimai trukdo mokytis rašyti ir skaityti, trikdo bendravimą, todėl svarbu kuo anksčiau kreiptis į specialistus ir laiku įveikti kalbos sutrikimus. Įvertinti vaiko kalbą bei nustatyti rašymo bei skaitymo sutrikimus turėtų mokymo įstaigoje, vaikų poliklinikoje ar privačiuose kabinetuose dirbantys logopedai. Užsiėmimai paprastai skiriami 2-3 kartus per savaitę. Jų trukmė priklauso nuo vaiko amžiaus, gebėjimo sutelkti dėmesį. Logopedinio darbo pradžioje šie moksleiviai mokomi atpažinti ir, remdamiesi klausa, išskirti pagrindinius žodžio elementus: garsus, skiemenis, jų nuoseklumą žodžiuose. Atliekamos garsų diferencijavimo bei garsinės analizės pratybos. Svarbu įveikti ir garsų tarimo trūkumus, mokyti skirti panašiai skambančius garsus (s-š, k-t, g-d, p-b), plėsti žodyną, formuoti taisyklingą gramatinę sandarą. Daugelis vaikų stokoja mokymosi motyvacijos, todėl svarbu pasirinkti įdomią kalbinę medžiagą, pateikti trumpus, aiškius nurodymus. Kiekviena sėkmingai atlikta užduotis leidžia vaikui pajusti sėkmę bei formuoja teigiamą požiūrį į mokymąsi.
Rašymo ir skaitymo sutrikimų korekcija - ilgas procesas, kuriame turi aktyviai dalyvauti ne tik pedagogai, bet ir vaiko šeima, pats moksleivis. Kiek laiko vaikui bus reikalinga specialistų pagalba, nulemia sutrikimo pobūdis, jo sunkumas bei individualios vaiko asmenybės savybės. Sėkmingai pašalinti mokymosi sunkumus padeda glaudus šeimos ir pedagogų bendradarbiavimas bei kantrus darbas ir nuoširdus noras padėti vaikui.
VšĮ Kalbos korekcijos centras
Savanorių pr. 284 (Ortopedijos technikos įmonė)
Registracija tel. (8*614)1 48 55

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

vsvirginija
2012-04-15 12:53
sveiki.vakar mano vaikui nustate erdves sutrikima.susitariau pas lokopede lankytis.man vaikas atrode ,kad kazkuo skiresi nuo kitu,bet niekas negalejo pasakyti kokia problema.jis eina i pirma klase pradeda po truputi skaityti,bei rasyti,tik sunkiai sekasi.labai sunku susutarti ,kad jis mokytusi.kuo as dar galeciau jam padeti,norisi padaryti viska kas imanoma.ir noreciau daugiau informacijos apie tokia liga.
Rebeldevai
2008-01-24 19:17
todel kad negalvojam
sirse
2007-04-30 21:11
Nuostabus straipsnis: informatyvus, švietėjiškas. Logopedei linkiu tolimesnes sekmes darbe.

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai