Būti gabiam nelengva

Dauguma tėvų, pastebėję, kad jų vaikas ypač gabus, pajunta ne vien susižavėjimą ir pasididžiavimą – atsiranda nerimas, baimės jausmas. Dažniausiai jie bando išsiaiškinti, kokios vaiko intelekto vystymosi galimybės ir kuria kryptimi jį toliau lavinti. Pastaruoju metu daug dėmesio skiriama tokių vaikų ugdymui. Tačiau pirmiausia, į ką vertėtų atkreipti dėmesį, – tai psichologinės problemos, su kuriomis toks vaikas gali susidurti.
 

Ką reiškia būti gabiam?


Labai svarbu laiku ir tinkamai padėti vaikui plėtoti savo gabumus. Todėl pirmiausia reikia gerai žinoti, kas tai yra, mokėti atpažinti, kokiais gabumais apdovanotas vaikas, žinoti tinkamiausius jų lavinimo būdus.
Nėra visuotinai priimto talentingumo apibrėžimo, nors IQ testai buvo viena dažniausiai naudojamų standartizuotų priemonių, leidžiančių įvertinti sugebėjimus. Daugelis ekspertų mano, kad tokie tyrimai gali neatskleisti daug tikrai gabių žmonių.
Gabumai gali pasireikšti daugelyje sričių, tokių kaip dailė, muzika, kalba, mokslas arba matematika. Tačiau galima išskirti kai kuriuos bendrus gabių vaikų bruožus.
Tai:
• galimybė gerai ir greitai įsisavinti naujas žinias,
• priežasties–pasekmės suvokimas,
• kūrybingumas,
• laki vaizduotė,
• gera atmintis,
• gilinimasis į veiklą, kuri domina,
• suvokimas ir įžvalga.
Literatūros duomenimis, apie 15 proc. ypač gabių vaikų susiduria su sunkumais. Tokie vaikai mieliau bendrauja ir greičiau randa bendrą kalbą su suaugusiais ar vyresniais vaikais, jų interesai labai skiriasi nuo bendraamžių. Ypač gabūs vaikai dažniau būna nepriimami bendraamžių dėl to, kad gyvena pasaulyje, kuris dažnai kitiems prastai suprantamas, jie turi daugiau žinių, tuo sukelia pyktį ir pavydą, todėl dažnai jaučiasi vieniši ir izoliuoti.
Kartais dėl įvairių priežasčių ypač gabių vaikų mokslo pasiekimai būna gerokai blogesni nei galėtų būti, pvz., jie praranda interesą mokytis dėl per lengvų, neįdomių užduočių ar negatyvios aplinkinių nuomonės.

 

Gabių vaikų problemos


Gabūs vaikai susiduria su ypač aštriomis adaptacijos, bendravimo, savęs pažinimo, savęs vertinimo ir kitomis asmenybinėmis problemomis. Savo bendraamžius intelektine branda toli pralenkę vaikai netenka grupės, su kuria galėtų identifikuotis. O augant (ypač paauglystės laikotarpiu) identifikacija su grupe tampa vis svarbesnė.
Gabiam vaikui gali kilti sudėtinga pasirinkimo problema: ar rinktis bendraamžių grupės palaikymą, ar didelius mokslinius laimėjimus. Turėdami labai stiprų loginį mąstymą, pastabumą, sugebėjimą analizuoti situaciją, humoro jausmą, itin gabūs vaikai kartais tampa „nenormalūs“, „pavojingi“ ir todėl – labai kandūs. Dėl to kyla problemų ne tik su bendraamžiais, bet ir su mokytojais. Šios problemos gali būti dar viena gabumų realizavimo kliūtis.
 

Bendri gabių vaikų sunkumai yra:


• nuobodulys ir nekantrumas,
• nusivylimas, kai idealiai neatliko užduoties,
• taisyklių ir tradicijų nepaisymas,
• nesugebėjimas bendrauti su bendraamžiais.
 

Sutrikimai, dažnai painiojami su gabių vaikų bruožais


Kartais dėl gabiems vaikams būdingų elgesio ypatumų. Jų asmenybės bruožai gali būti painiojami su kai kurių sutrikimų požymiais.
Dėmesio trūkumo ir hiperaktyvumo sutrikimas (DTHS)
Tokie požymiai, kaip impulsyvumas, nekantrumas, jautrumas ir didelė energija yra dažni vaikų DTHS, tačiau jie būdingi ir gabiems vaikams. Yra gabių vaikų, kuriems pasireiškia DTHS, tačiau tokių nėra daug. Jų raidos lygis yra kitoks nei daugumos vaikų. Kaip rezultatas, jie gali būti nedėmesingi ir impulsyvūs tam tikrose situacijose.
Depresija ir bipolinis sutrikimas
Gabūs vaikai pasižymi intensyviais nuotaikos svyravimais. Jie gali jaustis kitokie, atstumti nuo kitų bendraamžių. Šios savybės dažnai yra nustatomos vaikams, sergantiems depresija, ypač bipoliniu sutrikimu. Tačiau tokie simptomai nebūtinai reiškia, kad gabus vaikas kenčia nuo nuotaikos sutrikimų, tačiau jiems gali reikti patyrusių vaikų psichiatrų konsultacijos.
Obsesinis-kompulsinis sutrikimas
Gabūs vaikai linkę būti perfekcionistais ir idealistais. Jie gali nusiminti, kai negali įgyvendinti savo idėjų. Toks elgesys gali būti klaidingai palaikytas obsesinio-kompulsinio sutrikimo bruožu.
Miego sutrikimai
Košmarai, miego sutrikimai ir lunatizmas yra labiau paplitę tarp gabių vaikų. Kai kurie talentingi vaikai miega daug mažiau negu kiti. Gydytojas gali padėti įvertinti tokių vaikų miego ir psichologines problemas.
 

Problemos šeimoje


Tėvams ir kitiems šeimos nariams gali trūkti informacijos apie gabius vaikus. Tokie vaikai gali pasirodyti išdykę ar keisti. Jie gali būti kritikuojami ar baudžiami už elgesį, kuris kyla dėl smalsumo, impulsyvumo ir jautrumo.
Gabiems vaikams ypač svarbu, kad juos suprastų ir priimtų tokius, kokie yra, ir palaikytų. Tik tokiu atveju gyvenime viskas vyks be didelių trikdžių. Jei namie jie nuolat susiduria su pavydu, su nesupratimu, savaime suprantama, kad ilgainiui kils keblumų. Tačiau tokių keblumų analogiškomis aplinkybėmis kils ir vidutiniškai gabiam vaikui.
 

Ar tikrai jie tokie skirtingi


Marburgo universiteto profesorius dr. Detlefas H. Rostas ir kolegos atliko tyrimą, bandydami išsiaiškinti, ar gabiems vaikams kylančios problemos labai skiriasi nuo ne tokių gabių bendraamžių problemų. Teigiama, kad gabūs žmonės yra socialiai izoliuoti, neturi draugų. Įprasta tapo sieti genijų ir beprotybę. Kaip sako mokslininkas, iš tikrųjų negalima sakyti, kad esama kažkokios ypatingos itin gabių žmonių problemos. Yra tik itin gabūs žmonės, turintys problemų. Tačiau problemų turi ir vidutiniškai gabūs žmonės. Pažvelgę į duomenis, kuriais remiantis atsirado šie mitai, matosi, kad tai – pavieniai atvejai, ir tokių atvejų apibendrinamas pateikiamas kaip dėsnis. Pavyzdžiui, jei labai gabus vaikas nusižudo, tai vertinama taip, kad itin gabūs vaikai linkę į savižudybę. Pamirštama, kad nusižudo ir daug vidutinių gabumų vaikų. Be to, žurnalistai mielai rašo apie tuos itin gabius vaikus, kurie kažkuo kitokie. Apie itin gabius vaikus, kurie normalūs, nerašoma.
Be abejo, jei tokie vaikai nerealizuoja savo gebėjimų mokykloje, gali kilti problemų: jie nuobodžiauja, tad gali pradėti trukdyti kitiems, tyčia blogai mokytis, tačiau dėl to kalti anaiptol ne dideli jų gebėjimai, o mokytojų nesugebėjimas vesti diferencijuotą pamoką. Jei mokytojas pateikia užduotis kiekvienam mokiniui pagal jo gebėjimus, ir itin gabūs vaikai gali puikiai jaustis. Tada nekyla ir būtinybės kurti atskiras mokyklas itin gabiems vaikams.
Taigi, jei jūsų vaikas gabus, reikėtų ne tik koncentruotis į jo sugebėjimų vystymą. Reikėtų daugiau dėmesio skirti ir jo bendravimui su aplinkiniais, patarti iškilus problemoms. Nors, prof. dr. Detlefo H. Rosto nuomone, gabiųjų problemos per daug nesiskiria nuo bendraamžių, tačiau tokių problemų gali kilti dažniau vien dėl to, kad kiti sunkiau tokius vaikus supranta.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Egle
2012-11-15 19:01
Idomu buvo skaityti. Mano sunus yra gabus ir tikrai mokykloje kyla del to problemu. Bet as dziaugiuosi augindama toki vaika.
Laukute
2011-01-30 20:48
Manau labai geras straipsnis. Ir pakankamai taiklus. Pati esu is tu gabiuju vaiku ir deja esu susidurusi su dauguma cia isvardintu problemu. Labai tiksliai pasakyta, kad geijai siejami su beprociais. Mano atveju,as lengviau bendrauju su suaugusiais nei su bendraamziais, nes pastarieji man laiko tiesiog durnele. Daznai kazka pasakius,aplinkiniai ima juoktis, o suagusieji sako, kad labai taikliai ar protingai pasakyta.

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai