Kad būtų lengviau sulaukti pavasario

Šiuo metu gyvenimas daugumai iš mūsų tikrai nepagaili stresų, iššūkių, išbandymų, įtampos ir įpareigojimų. Nepanašu, kad jų sumažėtų ir artimiausioje ateityje. Vargu ar realu reaguojant į tikrai nemažą išorinių veiksnių spaudimą vien tik „nesijaudinti“ ir „neišgyventi“. Todėl, norint nepalūžti, nesusirgti, išlikti psichologiškai ir fiziškai atspariems bei darbingiems, tenka laikytis taisyklių, padedančių susitvarkyti su įtampa, nerimu ir juos lydinčiu nuovargio jausmu.
 

Jeigu jūsų paklaustų, ar jausti nuovargį gerai, ar blogai, turbūt daugelis spontaniškai atsakytų, kad blogai. Iš tikrųjų nėra taip. Nuovargis, kaip, pavyzdžiui, ir nerimas gali būti ir geras, padedantis ir apsaugantis, ir sutrikimo ar ligos simptomas. Skirtumas yra tas, ar tai, ką mes jaučiame, mums padeda, ar trukdo. Normalus nuovargio jausmas, atsirandantis po darbo, signalizuoja, kad mūsų nervų sistema ar mūsų kūnas turi pailsėti, kad galėtume būti vėl darbingi ir aktyvūs. Tokiu atveju pailsėję mes vėl atgauname jėgas ir jaučiamės pajėgūs pakankamai intensyviai dirbti. Liguistas nuovargis atsiranda be didesnio krūvio, mūsų darbingumas būna sumažėjęs kasdien, o poilsis jį padidina nedaug. Tokią būklę galima vertinti jau kaip išsekimą ir sveikatos sutrikimą, dažnai reikalaujantį medicininės intervencijos.
 

Liguistas nuovargio jausmas dažniau atsiranda:


- jautresnės nervų sistemos asmenims,
- neturint gerų tvarkymosi su stresinėmis situacijomis įgūdžių,
- patyrus labai stiprias, užsitęsusias psichologines traumas,
- žiemos ir pavasario pradžios metu,
- negaunant pakankamo reikalingų medžiagų asortimento su maistu,
- nereaguojant į poreikį pailsėti, „prievartaujant“ savo organizmą ir nervų sistemą, persidirbant, kai trūksta miego.
Gera žinia yra tai, kad tokios liguistos būsenos galima išvengti, ir tai padaryti ne taip jau ir sunku.
Laikydamiesi gana paprastų taisyklių, mes galime užtikrinti pakankamą ir nuolatinį nervų sistemos ir viso organizmo atsinaujinimą ir taip išvengti liguisto nuovargio ir išsekimo. Taigi ką daryti?


 

11 taisyklių, padedančių išvengti nuovargio, išsekimo ir išlikti darbingiems, net gyvenant intensyvų ir įtemptą gyvenimą


1. Laikykitės paros ir darbo poilsio režimo. Net ne tiek svarbu, kiek jūs miegosite (galima ir mažiau) ir kiek jūs dirbsite (galima ir daugiau), kaip svarbu, kad laikytumėtės tam tikro ritmo. Gulkitės ir kelkitės vienu metu (geriau anksčiau gultis ir anksčiau keltis negu, priešingai, nes tuo atveju daugiau išsiskirs reikalingo sveikatai, jaunatviškumui ir darbingumui augimo hormono). Maitinkitės tuo pačiu metu, 4–5 kartus per parą (tuo atveju jūsų smegenys ir organizmas bus aprūpinti pakankamu, bet ne per dideliu angliavandenių ir baltymų kiekiu). Bent pusvalandį pailsėkite (pajudėkite, pasivaikščiokite ar net pasnauskite) viduryje darbo dienos ir darykite bent po 5 minučių pertraukas kiekvieną darbo valandą.
2. Skirkite pakankamai laiko nakties miegui. Laikykitės taisyklės: geriau daugiau pamiegoti nei daugiau pavalgyti. Vieną dieną per savaitę skirkite tik poilsiui. Kiekvienais metais turėkite ne trumpesnes kaip 2–3 savaičių atostogas, nes per trumpesnį laiką organizmas nespėja atsigauti.
3. Mokėkite ilsėtis. Nesiilsėkite taip, kad dar daugiau nuvargtumėte. Užtrukę pobūviai, ypač jeigu gausiai valgoma ar geriama, intensyvus TV žiūrėjimas, net perpildytos įspūdžių kelionės dažnai išvargina ir sumažina darbingumą.


4. Darykite svarbiausius darbus. Susiformuluokite prioritetus. Pirmenybę teikite svarbiausiems (darantiems didžiausią teigiamą įtaką jūsų gyvenimui), o ne skubiausiems darbams. Tyrimais įrodyta, kad 80 proc. darbų galima padaryti su 20 procentų pastangų, o likusiems 20 proc. darbų reikės likusių 80 proc. pastangų, todėl pagalvokite, gal kurių nors darbų visai nereikia daryti.
5. Būkite fiziškai aktyvūs. Žmogus, kaip biologinė būtybė, turi pakankami intensyviai judėti. Norint išsaugoti sveikatą ir darbingumą, mes kasdien turime turėti fizinį krūvį, atitinkantį 10 km ėjimo pėsčiomis. Ypač efektyvus fizinis aktyvumas yra patyrus stresą ar jaučiant didesnį nerimą. Aerobiniai fiziniai pratimai (greitas ėjimas, bėgimas, dviratis, elipsinis treniruoklis, šokis ar intensyvūs judesiai) „sudegina“ streso hormonus („adrenaliną“) ir savaime, be papildomų pastangų pašalina įtampą, sukeliančią nuovargį bei išsekimą.

6. Mokėkite atsipalaiduoti. Kartais tai nėra lengva. Padėti gali mokymasis atpalaiduoti raumenis. Vien tik raumenų atpalaidavimas (kad tai pasisektų geriau, galima kelioms sekundėms prieš tai juos įtempti) pašalina ar sumažina intensyvius iš raumenų į smegenis sklindančių ir jas sekinančių nervinių impulsų srautus. Kitas veiksmingas ir greitas būdas yra gilus ir retas atpalaiduojantis kvėpavimas pilvu, akcentuojant iškvėpimą (iškvepiant pusantro karto ilgiau negu įkvepiant). Dar geriau išmokti profesionalių relaksacijos (pavyzdžiui, taikomosios relaksacijos, autogeninės treniruotės arba dėmesingumo ir įsisąmoninimo praktikos) metodikų. Tai galima padaryti ir medicinos centre „Neuromeda“.
7. Taisyklingai maitinkitės. Nepersivalgykite, tai nuo smegenų kraują „nutekina“ į pilvo organus ir didina nuovargį. Nebadaukite, naudokite gyvą, vitaminingą ir mineralų turintį maistą. Neperdozuokite angliavandenių, ypač greitai pasisavinamų, jie skatindami insulino išsiskyrimą gali sukelti silpnumo ir nuovargio jausmą. Valgykite pakankamai baltymų ir nesočiųjų riebalų rūgščių. Ypač vertingos yra omega 3 rūgštys, nes jos gerina ir smegenų mitybą.
8. Atsisakykite žalingų įpročių. Rūkymas ne atpalaiduoja, o suteikia atsipalaidavimo iliuziją, nes rūkydamas žmogus nukreipia dėmesį ir nutraukia aktyvią veiklą. Jeigu jums reikia, darykite pertraukėles, bet nerūkykite. Sutaupysite daugiau kaip 100 Lt per mėnesį, nesijausite apsinuodijęs ir išsaugosite sveikatą. Nors mažas alkoholio kiekis gali sumažinti nerimą, tai tikrai nėra tinkama priemonė siekiant padidinti darbingumą ir pagerinti sveikatą. Nerizikuokite tapti priklausomais nuo alkoholio, dažniausiai tai ateina nejučia, ir kai kuriems žmonėms alkoholizmas vystosi labai greitai.
9. Nusiteikite pozityviai. Susitelkite ne į problemas, bet į jų sprendimus. Pasitikėkite savimi ir kitais. Šypsokitės, kartais net per prievartą. Įrodyta, kad taip darant smegenyse vyksta tokie patys teigiami procesai, kaip ir natūraliai džiaugiantis. Susitaikykite su tuo, ko pakeisti negalite, bet ryžtingai keiskite tai, kas priklauso nuo jūsų. Atskirkite vieną nuo kito.

10. Naudokite pagalbines priemones. Šiuolaikinis medicinos mokslas ieško ir randa vis daugiau veiksmingų mūsų sveikatą stiprinančių priemonių. Kai reikia, vartokite maisto papildus. Pavyzdžiui, įrodyta, kad nuovargį gali sumažinti pakankamas magnio kiekis. Papildomai kasdien vartojant magnio preparatų, liguisto nuovargio simptomai sumažėdavo trečdaliui ar net pusei tiriamųjų. Taip pat gali padėti multivitaminų kompleksai, ypač specialiai tam pritaikyti, kofermento Q 10 preparatai, omega 3 riebalų rūgštys.
11. Ieškokite pagalbos sveikatos įstaigose – ne viską galite savo labui padaryti patys namuose, kartais reikalingi specialistų patarimai ir priežiūra. Naudinga nuvykti į sanatoriją. Ten bus atliktos specialiai nuovargiui mažinti skirtos procedūros. Kokios?

Tai gali būti audiovizualinė relaksacija, kurios metu jus veiks akustiniai ir optiniai stimulai. Procedūros metu gerėja savijauta, nuotaika, dėmesys, lėtėja širdies susitraukimų dažnis, mažėja arterinis kraujospūdis.
Žiemos „apsnūdimas“ ir depresija sanatorijoje gali būti gydoma matoma šviesa. Šviesa yra vienas iš stipriausių išorinių stimulų, skatinančių tam tikrų hormonų ir medžiagų gamybą galvos smegenyse, kurios yra atsakingos už mūsų aktyvumą, gerą savijautą. Šviesa sumažina miego hormono melatonino kiekį, kurį išskiria smegenyse esanti kankorėžinė liauka ir padidina serotonino ir norepinefrino atsipalaidavimą smegenyse, nuo kurių priklauso gera savijauta ir nuotaika. Šviesos terapija padeda atgauti gyvybiškumą. Sanatorijose šios procedūros atliekamos specialiai tam paruoštose patalpose (izoliuota nuo triukšmo, patogūs krėslai, specialus apšvietimas). Jos metu leidžiami klasikinės, šiuolaikinės muzikos įrašai, jūros ošimo, upelio čiurlenimo, miško garsai.
Nervų sistemai atpalaiduoti, stresui, nerimui, depresijai, vienatvės jausmui, nuovargiui ir perdegimo sindromui gydyti skirta aromaterapinė sinergija (eterinių aliejų mišinys). Tokio mišinio aromatas skatina vidinę ramybę ir pasitikėjimą savimi, sukuria saugumo jausmą, pakylėja nuotaiką, nuskaidrina protą. Tai padeda „sustyguoti“ organizmą ir nervų sistemą, vėl atrasti natūralų, individualų gyvenimo tempą ir ritmą.

Natūralus žmogaus šilumos poreikis patenkinamas skiriant įvairias vonias, mankšta baseine ir kt. – ko konkrečiai reikia jums, nustatys sanatorijose dirbantys specialistai.
Visas šias paslaugas ir dar daugiau, čia nepaminėtų, galima rasti Druskininkų „Eglės“ sanatorijoje.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Inceptum
2010-04-29 11:07
Kvėpavimo takais reikia rūpintis ir gydymo ir profilaktikos būdais. Mes nebrangiai parduodame naujus japoniškus inhaliatorius "OMRON" kaina 188 litai ir itališkus kaina 130 litų. Tai puiki priemonė Jums ar Jūsų vaikui nuo bronchito, laringito, astmos ir kitų ligų, bei profilaktika nuo peršalimo ligų. Pristatome visoje Lietuvoje. www.inceptum.lt
inceptum.jonava@gmail.com arba 8-614-64811
Liepa1
2009-04-04 17:08
O as siulyciau pasidometi Kinu kompanijos ”Fohow” preparatais, kurie veikia trim kriptim: Valo organizma, stiprina imunine sistema ir papildo ji reikiamomis medziagomis. Tai nera kokie nors eiliniai maisto papildai. Tai didziausios Kinu Kompanijos mokslines medicinos labaratorijos sukurti ir patikrinti preparatai. Kinu kompanijos konsultantas Lietuvoje yra Medicinos Mokslu Daktaras Profesorius A. Gamperis. Kai vaziuosite I ”Egles” sanatorija, napamirskite pasiimti ir kompanijos ”Fohow” preparatu. Turesite dviguba nauda! liepa1@yahoo.com
mega
2009-03-12 12:55
pritariu, jog pavasaris, apart jo smagumo, turi ir nelabai mielų akimirkų, kai neretai jautiesi pervargęs, nebe toks energingas, kaip anksčiau, be nuotaikos ir pan. Tuomet ir sunkiau susikaupti, ir sunkiau išlaikyti dabingumą.. Beje, mano mama šią žiemą pradėjo taip pat naudoti Tonussan maisto papildą, kuris, jos nuomoneyra tikras metų atradimas! Ir energizuoja, ir žvalina, ir apskritai visą gerą organizmo bklę palaiko. Taigi, kas gali būti geriau, kai pagalvoji, nei mėgautis gera savijauta, geriems orams atėjus?!
Elektra
2009-03-09 10:09
man kiekviena pavasari buna sunku, nes nuolat jauciuosi bejege, mieguista, kad ir kiek miegociau bunu nepailsejusi, pasyvi. bet dabar pabandziau tonussan naturalu zolini maisto papilda ir likau patenkinta, nes mano pavasariniai stresai dingo. rytais nesunku atsikelti, visa diena islieku energinga

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai