Egzaminams artėjant

Moksleiviams, studentams ir kitiems aktyviai besimokantiems atėjęs pavasaris – metas, kai prasideda egzaminai, o smegenų ląstelės „turi pradėti dirbti“ vis smarkiau. Tuomet dauguma tėvelių pradeda galvoti, kaip besimokančiajam sukurti ramią, mokslui tinkamą aplinką, o gal ir parūpinti vitaminų ar maisto papildų atminčiai gerinti. Nes, negaudami jų pakankamai, besimokantieji darosi irzlūs, sunkiau įsimena didėjantį informacijos kiekį.
 

Dėl nemigos, nuovargio, streso egzaminų metu žūsta milijonai neuronų, trūkinėja informaciją saugantys neuronų tinklai. Seniau buvo teigiama, jog neuronai nesugeba daugintis, o jų saugoma informacija prarandama amžiams. Labai įdomus faktas, kad atsiranda vis daugiau duomenų, teigiančių, jog neuronai sugeba daugintis. Tačiau tam smegenys turi gauti pakankamai visų būtinų medžiagų.
 

Koks maistas naudingas smegenims?


Smegenų energijos šaltinis yra gliukozė, bet ne iš saldumynų, o gaunama su avižinių, perlinių kruopų ar ryžių košėmis. Su saldumynais gauta gliukozė labai greitai paverčiama riebalais, o smegenys badauja. Tuo tarpu su košėmis gauta gliukozė pasisavinama iš lėto, ir smegenys nuolat aprūpinamos energetinėmis medžiagomis. Įrodyta, kad geresnių rezultatų pasiekia tie, kurie valgo pusryčius. Jų smegenys nuo pat ryto gauna energijos, reikalingos nepriekaištingam neuronų darbui.
Venkite riebalų. Riebus maistas ilgainiui sukelia smegenų kraujagyslių pakitimus. Smegenys blogiau aprūpinamos krauju.
Galvos smegenų ląstelėms naudingi riešutai, ypač graikiniai. Jie yra vitamino E šaltinis (šis vitaminas atitolina ląstelių senėjimą). Antrąją vietą pagal naudingumą užima žemės riešutai. Juose gausu magnio, o jo reikia nerviniams impulsams perduoti. Daug magnio ir lapinėse daržovėse. Smegenų veiklą gerinančiu poveikiu pasižymi melisų, žarotūnių, ginkmedžio preparatai.


Labai svarbios omega 3 rūgštys. Jos apsaugo nuo daugybės ligų, mažina blogojo cholesterolio koncentraciją, greitina neuronų atsinaujinimą.
 

Praktiniai patarimai norintiesiems išlaikyti ir pagerinti atminį


· Žinių „kalimas“ – seniai išbandytas, populiarus mokymosi metodas, tačiau tai mažiausiai efektyvus būdas ko nors išmokti. O, jeigu pabandytumėte minutėlę susikaupti ir suprasti, ką mokotės, įsiminti būtų daug lengviau.
· Daug lengviau įsiminti tai, kas prasminga. Žodžius įsiminti daug paprasčiau nei netvarkingai išrikiuotų raidžių eilę, sakinius – lengviau nei padrikus žodžius, o įsiminti mintis – lengviausia. Jeigu kas nors įdomu, tai įsimename be jokių pastangų, tarsi savaime.
· Jeigu norite gerai įsiminti tai, ką skaitote, atpasakokite tekstą (garsiai ar mintyse) – tai daug efektyviau, negu jį dešimt kartų perskaityti iš naujo.
· Įsiminti labai sunku, jeigu: skubate, nerimaujate, išgyvenate stresą, esate išsiblaškęs, pavargęs, jus veikia stiprios emocijos, vaistai, liga ir t.t.
· Tyla ir ramybė – ištikimiausios atminties pagalbininkės. Darbas šauniausiai bus atliktas tuomet, kai nuotaika bus gera, o protas – pailsėjęs.
· Dirbant didžiulę reikšmę turi maksimali koncentracija ir protinių jėgų sutelkimas vienam tikslui. Tačiau tokia būsena pasiekiama ne iš karto, todėl iš pradžių mokykitės lengvesnių dalykų.
· Žmonės – ne robotai, todėl nemanykite, kad kada nors galėsite mokytis daugybę valandų be poilsio. Jei įtemptai dirbote 40–50 minučių, 10–15 minučių pailsėkite.
· Atmintį ir darbo efektyvumą pagerina gyvenimas pagal patarlę: „Ką gali padaryti tuoj, niekad nesakyk rytoj“.
· Pasikartoti išmoktą tekstą reikėtų tris kartus: po 15–20 min., antrą kartą po 8–9 val., o trečią kartą po 24 val. Labai naudinga pasikartoti 15–20 min. prieš miegą ir anksti ryte, kai esate pailsėjęs.
· Vieni geriau įsimena, jei perrašo tekstą, kiti – jį išgirdę, treti – pamatę, o dar kiti – klausydamiesi tylios muzikos. O jūs? Nedvejodamas pasinaudokite tuo metodu, kuris jums labiausiai padeda.
· Jeigu per tris minutes neatsimenate to, ko reikia, ilgiau kankintis neverta – žvilgtelkite į tekstą.
Apie asociacijas rašė dar Aristotelis. Panaudokite savo ir artimųjų gimimo datas prisimindami skaičius, daiktų savybes prisimindami jų pavadinimus. Jeigu norite geriau įsiminti naujo pažįstamo veidą, galite jį palyginti su kokiu nors simpatišku žvėreliu ar netgi vaisiu (pvz., kriauše). Tai visiškai nekaltas pokštas, padedantis išlaikyti mintyse daugybę nuostabių dalykų.
· Taip pat įrodyta, kad reguliariai sportuojantys vaikai mokosi geriau ir gauna aukštesnius pažymius nei nesportuojantys. Šis efektas daug ryškesnis berniukams nei mergaitėms. Viena iš aukštesnių protinių gebėjimų priežasčių – geresnis smegenų aprūpinimas krauju.
 

Kokie preparatai gerina atmintį?


Šiuo metu vaistinėse galima pamatyti daug preparatų atminčiai gerinti. Tai įvairūs žolių preparatai (ginkmedis ir ženšenis), nervinių ląstelių mitybą gerinančios medžiagos (aminorūgščių deriniai, fosfatidilserinas ir lecitinas), atitinkamų vitaminų ir mikroelementų rinkiniai (vit. A, C, E, B grupės, folio r., selenas) bei visų šių medžiagų deriniai. Visi jie veikia atmintį skirtingose grandyse.
Lietuvoje senai žinomas ir plačiai vartojamas yra vinpocetinas. Dėl savo savybių preparatas labai tinkamas atminčiai gerinti. Tai – augalinės kilmės vaistas – žiemės (lot. Vinca major) sėklų ekstraktas. Jo sudėtyje yra daugybė medžiagų, kurios aktyvina galvos smegenų žievės kraujotaką, daro smegenis atsparesnes deguonies trūkumui, pagerina galvos smegenų ląstelių medžiagų apykaitą, deguonies ir gliukozės pasisavinimą, todėl pagreitėja smegenų ląstelėse vykstantys nervinio impulso plitimo procesai. Vaistas gerina galvos smegenų kraujotaką, nes mažina kraujo klampumą, mažina kraujagyslių pasipriešinimą, jam veikiant padidėja funkcionuojančių kapiliarų skaičius, jų diametras.
Vaistas vartojamas daugiau kaip 40 metų, tad visos jo gydomosios savybės gerai žinomos. Po atliktų mokslinių tyrimų nustatyta, kad vinpocetinas pagerina atmintį ir pažintines funkcijas. Jis taip pat buvo patvirtintas kaip atmintį gerinantis augalinės kilmės maisto papildas, tad jo sėkmingai gali vartoti ir sveiki žmonės. Vartojant vinpocetino pagreitėja mąstymas, gerėja atmintis (lengviau įsimenama nauja informacija, pagerėja informacijos atgaminimas), pagreitėja reakcija (tai ypač svarbu vairuotojams, dirbantiems gamyklose su įrengimais, ir kt.), pagerėja dėmesys, sumažėja nuovargis, atsiranda daugiau energijos.
Vaisto gali vartoti kiekvienas, pastebėjęs pablogėjusią atmintį, sumažėjusį budrumą, dėmesio koncentracijos sunkumus, mokymosi spartos ar informacijos įsiminimo problemas, pailgėjusį reakcijos laiką. Jis puikiai tinka studentams ir moksleiviams egzaminų metu ir visiems dirbantiems įtemptą protinį darbą,.
Jo siūloma vartoti ryte ar dieną. Vartojant kaip maisto papildą, galima pradėti nuo mažesnių dozių. Mokslininkai teigia, kad tai saugus preparatas, neturintis sunkesnių šalutinių poveikių, todėl jo galima vartoti ilgą laiką. Taip pat reikia pažymėti, kad vinpocetinas nesukelia alerginių reakcijų, prie jo nepriprantama, jis nekeičia kraujo ir šlapimo formulių bei neveikia gliukozės koncentracijos kraujyje, todėl jo saugiai vartoja ir sergantieji cukralige. Taigi žmonėms, kuriems rūpi atminties gerinimas dabar ar ateityje, gali saugiai vartoti šio augalinės kilmės vaisto.

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Solveiga
2010-12-19 14:40
as vaistineje pirkau nepamenu kokioje, lyg ir eurovaistineje, tai mokejau netoli 30 litu, tai kaledinei dovanelei tikrai nebrangu, Brain booster galetu ir man kaledu senis atnesti :),visus su artejanciom sventem sveikinu!
As
2010-11-28 23:23
na pats buvau gaves dovanu pabandyti, tai tikrai jutau poveiki nuo to boosterio :)) o siaip tai pagrindinis dalykas vis kartoti kazkokia info, spresti kryziazodzius, loginius zadimus galima pazaisti, nes nesu dar senas, bet jauciu kaip suslubuoja atmintis, kai reikia kazka prisiminti.
Mantas
2010-11-20 13:22
O kiek kainuoja tas brain boster? As kaip tik sprendziu ka man pavartojus is tokiu papildu del smegenu.
Toma
2010-11-10 01:32
Jo... Sesija arteja, kambarioke vartojo "Brain Booster" sake jai padejo, as vartojau Tanakan, bet siais metais tikrai bandysiu pirmaji...
Solveiga
2010-11-07 20:44
Is papildu labai geras yra BRAIN BOOSTER,pries kokius egzus pora menesiu visada pavartoju, Latviu gamintoju papildas su gama amino rugstimi, vitaminu B kompleksu,folio rugstimi,tikrai padeda atminciai gerinti,susikaupimui ir panasiai,po kapsule per diena uztenka gerti.
studente
2009-06-03 16:03
Na galvojau kad tik as viena cia tokia gudri ir vartoju Tanakana:), as taip pat artejant sesijai visuomet mamos paprasau kad nupirktu man si preparata,man padeda jis :)
Evelina
2009-05-19 09:32
Na as pries egzaminus vartojau gan stipru ginkmedzio preparata Tanakan, tai tikrai jis man padejo sukoncentruoti demesi ir susikaupti egzaminams, manau visada ji pavartosiu esant reikalui.
Aldona
2009-04-20 03:49
kai reikia islaikyti sukoncentruota demesi ir buti zvaliai, tai man geriausiai padeda tonussan. jo deka visus egzaminus ir islaikiau, nes lengviau isiminiau informacija, kuria mokiausi
tante
2009-03-18 22:28
pritariu - šeimos gydytojas man irgi patarė sesijos metu pagerti Tonussan - jaučiu, kad tikrai suveikė, nes ir galėjau pasimokyti ilgiau, nei įprastai,ir nuovargio nejausti - dedu taip pat pliusą!
mega
2009-03-06 18:51
egzaminai yra pats didžiausias, maksimalių išbandymų metas vsiiems, besimokantiems, manau.. Tonussan ir mitai -man mama nupirko šiais metais, tai pradžioje labai juokiausi, sakiau kad kur čia kažkoks augalinis papildas gali padėti - bet dabar atsiimu savo žodžius, nes man jis tikrai gerai suveikė taip pat, ir atmintis pagerėjo, ri energijos daugiau atsirado, ir apskritai, man kur kas lengviau ir geriau visas organizmo tonusas jaučiasi ;)
lape
2009-03-05 21:25
o taip, egzaminas artejant atminties nebuvimasnera geras zenklas. man tai padejo maisto papildas. augalinis (su sibiro zenseniu) be to ilgai trunka jo veikimas ypac jei vartoji reguliariai (bent di tris menesius). taigi va, reikia itemptai mokytis, o beto dar viska atsiminti ;D. tai as tonussan geriu. ir jis man, dievaz, pagelbeja. kaip atrodo man, tai labai gera investicija i sekminga egzaminu islkaikyma ir apskritai savo sveikata ir savijauta. ;DD
Rodyti daugiau komentarų

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai