Antioksidantai

Geriantieji arbatą rečiau serga širdies ligomis ir vėžiu, tačiau iki šiol ne visai aišku, kodėl taip yra. Viena iš priežasčių galėtų būti tai, kad arbatoje yra didelis antioksidantų kiekis. Antioksidantai, kurių esama vaisiuose bei daržovėse, sulaiko kenksmingus laisvuosius radikalus, kurie gaminasi vykstant cheminėms organizmo reakcijoms – kai deguonis sudegina gliukozę tam, kad išlaisvintų energiją. Laisvieji radikalai gali pakenkti tokioms ląstelių sudėtinėms dalims, kaip dezoksiribonukleino rūgštis ir baltymų molekulės, o tai sudaro palankias sąlygas širdies ligoms, vėžiui ir kitiems sveikatos sutrikimams. Antioksidantai padeda išvengti kraujo krešulių ir uždegimo. Dėl antioksidantų naudinga vartoti daug vaisių ir daržovių. Visų rūšių arbatžolės gaminamos iš to paties krūmo Camellia sinensis, kuriame, kaip žinoma, yra didelis flavanoidų, vieno iš stipriausių antioksidantų tipų, kiekis.
Naujausi tyrimai parodė, kad kitas gausus sveikatą teikiančių antioksidantų šaltinis yra kava. Dažnai manoma, kad kava gali pakenkti sveikatai, nes joje yra kofeino. Tačiau duomenų, įrodančių, kad saikingas kasdienis kofeino vartojimas išties kenkia sveikatai, nepakanka. Diskusijose apie kavą užmirštamas svarbus dalykas – galima nauda, kurią teikia kavoje esantieji antioksidantai.
Antioksidantų gausu augaluose, o kavamedis – ne išimtis. Tyrimai rodo, kad skrudinamose kavos pupelėse antioksidantai koncentruojasi, dėl to kavoje antioksidantų yra keturis kartus daugiau, negu arbatoje.


Buvo tiriami ir kiti galimi antioksidantų šaltiniai. Paaiškėjo, kad šokolade yra didelis katechinais vadinamų antioksidantų kiekis. 50-yje g tamsiojo šokolado esančių antioksidantų galia prilygsta dviems stiklams raudonojo vyno, keturiems puodeliams arbatos, šešiems obuoliams ar 15 stiklinių apelsinų sulčių. Nustatyta, kad šokolade esantieji antioksidantai gerai rezorbuojasi organizme ir išlieka veiksmingi. Taigi, į sveiką dietą be baimės galima įtraukti ir šokoladą. Šokolado vartojimą reikia riboti tik dėl to, kad jame daug riebalų ir cukraus. Geresnis tamsusis šokoladas, nes jame mažiau cukraus.
Tyrėjai, kalbėdami apie vaisius ir daržoves, sako, kad kuo jie ryškesni, tuo geresni. Tūkstančiai vaisių ir daržovių sudėtinių dalių naudingi mūsų sveikatai, bet patys naudingiausi yra pigmentai, kurie nudažo augalą. Ryškiai raudona, mėlyna ir vyšninė braškių, mėlynių ir gervuogių spalva priklauso nuo antocianinų, kurie gali sumažinti pavojų susirgti vėžiu. Šiose uogose yra ir kita sudėtinė antivėžinė dalis, vadinama elagino rūgštimi, taip pat didelis kiekis C vitamino.
Mes žinome, kad valgyti brokolius ir morkas sveika. O svogūnus? Jų aštrų kvapą sukelia sieros sudėtinės dalys, mažinančios cholesterolį ir stiprinančios organizmo imunitetą. Svogūnuose yra pigmento, kuris saugo nuo širdies ligų. Dėl to daugiau šio pigmento turintieji raudonieji ir geltonieji svogūnai yra naudingesni už baltuosius.
Tur būt girdėjote, kad pomidorai naudingi dėl raudonojo pigmento likopeno, kuris gali kovoti su vėžiu, todėl visuomet reikėtų rinktis kuo raudonesnius pomidorus. Bet ar žinote, kad šio pigmento esama ir arbūzuose? Jis arbūzams suteikia spalvą. Kuo raudonesnis ir labiau prinokęs arbūzas, tuo jis skanesnis ir maistingesnis.
Australijos mokslininkai tiria, kokią naudą sveikatai duoda prieskoniai ir kiek jų reikėtų vartoti. Prieskoniai, kaip ir švieži vaisiai bei daržovės, arbata ar kava, turi daug antioksidantų, stiprinančių organizmo ląsteles. Įrodyta, kad kario lapai turi antioksidantų savybių. Manoma, kad jų turi ir imbieras bei česnakas, kuris mažina cholesterolio kiekį ir pavojų susirgti vėžiu. Tokią naudą gali duoti kasdien suvalgomas nedidelis česnako kiekis. Mokslininkai ieško žolių ir prieskoninių augalų naudingų aktyviųjų sudėtinių dalių, tačiau pripažįsta, kad visas augalas naudingesnis, negu išskirta jo aktyvioji sudėtinė dalis.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai