Jodo reikia gauti kasdien ir pakankamai

Pasaulio sveikatos organizacija pripažino, kad jodo trūkumas yra vienas svarbiausių maisto veiksnių, darančių įtaką gyventojų sveikatai. Mažiausiai trečdalis pasaulio gyventojų nuolat kenčia nuo jodo trūkumo sukeltų sutrikimų. Iš jų 655 milijonų skydliaukė padidėjusi, 43 milijonams pasireiškia įvairaus laipsnio psichikos sutrikimų.
 

Jodas kaupiasi kaklo priekyje esančioje endokrininėje liaukoje – skydliaukėje. Jis yra būtinas skydliaukės hormonų – tiroksino ir trijodtironino – sintezei. Nuo šių hormonų priklauso daugelis organizmo funkcijų, žmogaus išvaizda, temperamentas, intelektas. Jie dalyvauja medžiagų ir energijos apykaitoje, reguliuoja organizmo augimą, psichikos ir fizinį vystymąsi. Skydliaukės hormonai turi įtakos daugeliui organizmo sistemų: kepenų, inkstų, širdies, smegenų, dauginimosi. Jodo nepakankamumas – plačiausiai pasaulyje paplitusi ir lengviausiai pašalinama žmonių psichikos pažeidimų priežastis.

 

Jodo trūkumas sukelia įvairius sveikatos sutrikimus


Suaugusiems žmonėms jodo trūkumas pasireiškia skyd-liaukės padidėjimu ir jos komplikacijomis, hipotireoze, protiniais sutrikimais, reprodukcinės funkcijos susilpnėjimu.
Esant jodo trūkumui, padidėja radioaktyviojo jodo pasisavinimas ir kaupimas skydliaukėje branduolinių katastrofų atveju.
Net ir esant nedideliam jodo trūkumui organizme, pasireiškia nuovargis, sumažėja darbingumas, padidėja jautrumas, nervingumas.
Jodo trūkumas vaikystėje ir paauglystėje gali sukelti endeminę strumą, hipotireozę, protinio ir fizinio vystymosi sutrikimus. Vaikams sunkiau sekasi mokslas, jie negali susikaupti, sukoncentruoti dėmesio. Jodo trūkumo regionuose gyvenančių žmonių intelekto koeficientas 15–20 proc. mažesnis nei sveikų rajonų gyventojų.
Jau 14–16 savaičių vaisiaus skydliaukė motinos organizme pradeda funkcionuoti. Stokojant jodo sutrinka vaisiaus nervų sistemos ir smegenų vystymasis. Gali išsivystyti protinis atsilikimas, kurčnebylystė, žvairumas. Padidėja mirtingumas, persileidimų tikimybė. Gali išsivystyti kretinizmas.


 

Pagrindinis jodo šaltinis – maisto produktai


Šiek tiek jodo yra vandenyje ir ore. Tačiau su įkvepiamu oru net prie jūros patenka ne daugiau kaip 2 proc. reikalingo organizmui jodo. Net 94 proc. šio mikroelemento gaunama su maisto produktais.
Lietuvoje vartojamuose maisto produktuose trūksta jodo, nes šio mikroelemento beveik nėra nei šalies gėlame požeminiame vandenyje, nei dirvožemyje.
 

Produktai, kuriuose jodo yra daugiausiai


Daugiausiai natūralaus jodo yra jūros gėrybėse: žuvyse, dumbliuose, moliuskuose. Šim­te gramų žuvų yra iki 832, žuvų taukų – 510–870, austrių – 100–200, dumblių – iki 1100 µg jodo. Kuo giliau ir kuo toliau nuo kranto gyvena jūros dumbliai, tuo daugiau juose randama jodo.
Labai daug jodo yra jūros kopūstuose. Džiovintuose jūros kopūstuose jo gali būti iki 30 000 µg/100 g.
Natūralaus jodo yra ir svogūnuose, prieskoninėse lapinėse daržovėse, tačiau kur kas mažiau.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

irena
2009-09-29 14:27
aciu uz straipsni
neriq
2009-07-05 08:33
Pritariu.Labai teisingai parasyta.

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai