Žingsniai be skausmo. Sąnarių ligų profilaktika

Žmogaus skeletą sudaro apie 280 įvairaus dydžio sąnarių, jų harmoningas darbas leidžia nevaržomai judėti. Tačiau yra ir dešimtys reumatinių ligų, galinčių juos pažeisti. Sąnarių ligos aktualios ne tik ilgą amžių nugyvenusiems seneliams – skaudu, bet suserga ir vaikai. Plačiau apie tai papasakojo Varėnos pirminio sveikatos priežiūros centro bendrosios praktikos gydytojas Ričardas GULBINAS.
 

Sąnarių ligos – senatvės našta?


Senėjant organizmui, mūsų sąnariai „susmunka“ – netekdama vandens nyksta sąnario kremzlė, kinta pokremzlinis kaulinis audinys, formuojasi naujos kaulinės struktūros (osteofitai). Ilgainiui reumatinės degeneracinės ligos progresuoja ir gali visiškai „supančioti“ žmogų.
Nors gerokai dažniau degeneracinės ligos vargina pagyvenusius – griežto amžiaus slenksčio nėra! Tam tikrų sporto šakų atstovai ir antsvorio turintys žmonės negalavimus gali pajusti vos sulaukę keturiasdešimties. Esamos gretutinės ligos, genetiškai nulemtas polinkis, infekcijos, patirtos traumos, medžiagų apykaitos bei hormoniniai sutrikimai taip pat gerokai paankstina ligos pradžią.
Tačiau, kol esame sveiki, nė mintis nesukirba, kad vieną dieną gali prireikti lazdelės. O juk niekas nežino, ką likimas yra paruošęs. Todėl rūpintis savimi ir tausoti sveikatą reiktų nuolatos – ne tik pajutus pirmuosius ligos simptomus.
 

Ką „mėgsta“ sąnariai?


Pastaraisiais metais netyla mokslininkų diskusijos apie gliukozaminoglikanus (chondroitinsulfatą ir keratansulfatą) – vienus pagrindinių kremzlės struktūrinių elementų. Šie organiniai junginiai turi savybę „sujungti“ daug vandens molekulių, taip didindami kremzlės amortizacijos galimybes. Kadangi gliukozaminoglikanai per 45 dienas „susidėvi“, chondrocitai (kremzlinės ląstelės) juos gamina nuolat – vyksta natūrali kremzlės regeneracija. Deja, senstant kremzlinių ląstelių sintetinė funkcija silpsta, o gaminami gliukozaminoglikanai dėl savo struktūros pakitimų vandens molekulių prijungia kur kas mažiau. Netekdama drėgmės, kremzlė pradeda „džiūti“ lyg kempinė, darosi trapesnė, praranda tvirtumą ir atsparumą kasdien tenkantiems krūviams. Štai kodėl vyresniame amžiuje ar po įvairių traumų patariama gliukozaminoglikanų vartoti papildomai.


Nuo osteoartrito ir kitų sąnarių ligų plačiai vartojami gliukozamino hidrochlorido preparatai. Vieno iš tokių – ArthroStop Plus sudėtyje yra ir metilsulfonilmetano (MSM), bosvelijų rūgšties ir mangano. Tai sustiprina teigiamą preparato poveikį sąnariams.
 

„Svarbiausia – nesirgti!“


Prarastą sveikatą sugrąžinti sunku, o dažniausiai – ir neįmanoma. Todėl, kad ir kiek būtų kalbama, verta dar sykį priminti: subalansuota ir racionali mityba – mūsų sveikatos pamatas! Galbūt nuolat skubantiems žmonėms sunkoka laikytis visų rekomendacijų, tačiau reiktų kiek dažniau mikrobangėje šildytą sumuštinį iškeisti į gardų kepsnį ir šviežias salotas, o raudoną limonadą į stiklinę pieno, kad gautume būtiną vitaminų ir mineralų kiekį.
Jungiamojo audinio tvirtumui ir atsinaujinimui itin svarbus kolageno sintezėje bei baltymų apykaitoje dalyvaujantis vitaminas C. Žmogus jo privalo gauti su maistu. Labai svarbu žinoti, kad vitaminas C nepatvarus deguonies ir aukštos temperatūros poveikiui, todėl daržoves virkime taip, kad vanduo visai jas apsemtų, ar troškinkime garuose.
B grupės vitaminai ne mažiau reikalingi. Tiesioginio poveikio kremzlės sudedamųjų dalių sintezei jie neturi, tačiau, gerindami sąnario audinių kraujotaką, užtikrina pakankamą kremzlės aprūpinimą deguonimi bei maisto medžiagomis, o tai būtina jos tvirtumui palaikyti.
Seniai žinomas ir kalciferolio (vitamino D) teigiamas poveikis kaulėjimo procesui. Tad nepamirškime pasimėgauti saulės spinduliais, nes būtent tuomet organizmas sintetina reikiamą medžiagos kiekį. Be to, vitaminas D dalyvauja pagrindinių kaulinio audinio mineralų – kalcio (Ca) ir fosforo (P) apykaitoje.
Dažnai džiaugiamės automobilių privalumais, pamiršdami, kad judėti – sveika! Kasdienis saikingas fizinis krūvis gerina ne tik nuotaiką, bet ir sąnarių būklę, stiprina raumenis bei imuninę sistemą. Juolab kad reguliariai sportuodami galime atsikratyti nereikalingų kilogramų, kurie yra tik papildoma našta sąnariams.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai