Vitaminas C reikalingas ne tik rūkaliams ar saldumynų mėgėjams

Tikriausiai ne vienam iš mūsų žiemą, dažniau nei kitu metų laiku, tenka išgirsti: „Gal sergi?“ ar „Prastai atrodai“. Kartais paraudusios akys arba sloga ir yra peršalimo ar ligos pasekmė, tačiau neretai šaltuoju metų laiku kankina ir kiti nemalonumai, tokie kaip nuovargis, padidėjęs stresas, nemiga ar depresija. Dėl to papilkėja veido oda, nuo šildymo išsausėja bei parausta akys ar pradeda slinkti plaukai. Labai dažnai šių nepatogumų priežastis labai paprasta – vitamino C trūkumas.
 

Vitamino C nauda


Vitaminas C (askorbo rūgštis) svarbus medžiagų apykaitai ir naudingas sergant daugeliu ligų – astma, vėžiu, katarakta, ateroskleroze, egzema, hepatitu, odos opomis. Vitaminas C stiprina kraujagysles, skatina žaizdų gijimą, padeda pasisavinti geležį.
Šiuo metų laiku ypač reikėtų išskirti daugeliui žinomą, bet labai svarbią askorbo rūgšties savybę: jis stiprina organizmo atsparumą, yra naudinga imuninei sistemai bei kaip antioksidatorius saugo organizmą nuo ligas sukeliančių laisvųjų radikalų.
Be viso to, vitaminas C yra būtinas jungiamojo audinio, kaulų ir dantų formavimuisi, didesnių jo dozių reikia, kai ilgai negyja žaizdos, vartojant antibiotikų, taip pat dializuojamiems ligoniams. Askorbo rūgštis dalyvauja cholesterolio apykaitoje, stabdo aterosklerozės vystymąsis.

 

Rekomenduojamos paros normos


Reikėtų žinoti, kad rekomenduojama vitamino C paros norma suaugusiesiems yra 70 mg (nėščioms moterims per parą rekomenduojama gauti 80-90 mg). Tačiau paskutiniuoju metu mokslininkų nuomonės dėl optimalios vitamino paros dozės vis dažniau išsiskiria: vieni tvirtina, kad būtų labai naudinga kasdien suvartoti po 250 mg, kiti teigia, kad idealiausia būtų gauti 250 mg iš natūralių produktų, o dar 500 mg suvartoti papildomai, treti įsitikinę, kad 1000–2000 mg 2–3 kartus per parą – pats tas. Pažymėtina, kad ligos ar streso metu galima suvartoti iki 2 g vitamino C per parą. Vis dėlto normaliomis sąlygomis per dieną viršyti 1 g nereikėtų.
 

Daugiausia vitamino C – daržovėse


Vis dėlto dėl vieno dalyko dauguma mokslininkų sutaria: geriausia kuo daugiau vitamino C gauti iš natūralių produktų, t.y. vaisių ir daržovių.
Gauti 250 mg iš natūralių produktų yra visiškai įmanoma – svarbu vaisių ar daržovių salotų, virtų daržovių patiekalų valgyti 2–3 kartus per dieną.
Daugiausiai vitamino C yra šiuose vaisiuose bei daržovėse: erškėtuogėse, šaltalankio uogose, juoduosiuose serbentuose, saldžiuosiuose pipiruose, brokoliuose, žiediniuose kopūstuose, Briuselio kopūstuose, žaliose ropėse, žemuogėse. Citrusiniuose vaisiuose ir svarainiuose (neretai vadinamuose „lietuviškąja citrina”) yra daug ypač veiklios vitamino C formos, kurios nėra kituose augaluose.
Papildyti trūkstamą vitamino C kiekį galima vartojant priedų arba papildų.
Ir dar pora įdomių faktų: rūkaliai pasisavina tik 60 proc. gaunamo vitamino C, taip pat nereikėtų jo vartoti kartu su saldumynais, kadangi tokiu atveju pasisavinimas taip pat sumažėja!

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Citrina
2014-11-28 09:25
naudoju vitaminą c, kuris visiškai nerūgštus :D Įsigijau jį efarmos vaistinėje,, vadinasi - Acerolos vyšnia. pasirodo, ji daug geresnis vitamino c šaltinis, nei bet kokie citrusiniai vaisiai. žinoma, dar geriau būtų kokių juodųjų serbentų suvalgyti saują kasdien, bet turbūt ne kiekvienas gali sau tokią prabangą leisti.... (think)
kakas
2014-11-20 20:37
(hooray)
Julijana
2011-03-21 16:25
Saunus Jusu straipsnis!:)tuoj puoliau i saldyt.kamera issitraukt juoduju serb.(gaila,kad saltalankiu uogu nebeturiu:( nuo siol tikrai rinksiu ir saltalankius,taip par ersketrozes...Ziema jauciaus normaliai,o dabar pradejo gerkle streikuot!Bet viskas bus gerai:))
angelekruk
2009-06-14 14:03
Aciū, kad rasote aktualiomis gerai sveikatai palaikyti temomis.Ne taip daznai atsiverciu jusu internetini puslapi ,bet kai ten ilendu,randu labai geru straipsneliu.Aciū

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai