Prieš praveriant vaistinės duris

Tikriausiai ne vienas iš mūsų galėtumėme pasakyti, kad apsilankymas vaistinėje prilygsta vizitui gydytojo įstaigoje. Taip, vaistinėje nereikia užsiregistruoti iš anksto, užtrunkama kur kas trumpiau. Tačiau ir vaistinėje, ir gydymo įstaigoje susiduriame su ta pačia problema: kaip gauti geriausią vaistą už mažiausią kainą bei pagerinti sveikatą? Kaip tai padaryti greitai ir per daug neatsitraukiant nuo kasdienių darbų?
 

Kada vertėtų kreiptis į gydytoją, užuot ieškojus greitos pagalbos vaistinėje?


Eilės prie šeimos gydytojų kabinetų, išankstinė registracija dažnai atbaido mus nuo vizito gydymo įstaigoje. Konsultantais tampa šeimos nariai, draugai, kolegos ir visų pirmiausia – vaistininkas. Tačiau yra pavojaus ženklų, kurie turėtų jus versti kreiptis į gydymo įstaigą, o ne į artimiausią vaistinę. Būkite budrūs, jeigu:
- dažnai kartojasi galvos, sąnarių skausmai, o viena įprastinė nuskausminamųjų vaistų dozė nepadeda,
- kelias dienas laikosi padidėjusi temperatūra, o vaistai ją sumažina labai trumpam,
- jeigu jaučiate krūtinės ar nugaros skausmą,
- jeigu turite nuolatos pučia vidurius, jie dažnai užkietėja ar, atvirkščiai – dažnai viduriuojate,
- jeigu tirpsta rankos ar kojos, dažnai kartojasi mėšlungis,
- pasikeitė apetitas (padidėjo ar sumažėjo, staiga užsimanėte valgyti keistus produktus ar nevalgomus daiktus), kamuoja troškulys, ėmė maloniai kvepėti keisti daiktai (pvz., benzinas),
- tinsta rankos ar kojos,
- jaučiate širdies plakimus.


 

Kaip prašyti ir būti suprastam?


Dažniausiai nesusikalbėjimo su vaistininku priežastis yra nežinojimas, ko tiksliai nori. Paklausus, kas labiausiai kankina vaistinės darbuotojus, jie nurodo žmonių nežinojimą, kaip vadinasi vaistas, bandymą prašyti „tų, raudonų (mėlynų, baltų ir t.t.), didelių ar mažų tablečių, kurias vakar rodė per vieną televizijos laidą). Beje, dažnas pirkėjas ne juokais supyksta, jeigu nesupranta, apie ką jis kalba – juk reklamuojamų vaistų nedaug, kaip galima jų nežinoti? Tačiau pažvelkime į šią situaciją iš kitos prekystalio pusės. Juk vaistininkas negali peržiūrėti visų laidų apie sveikatą, išklausyti visų reklamų per televiziją ir radiją ar perskaityti visų žurnalų... Be to, jis negali kiaurai matyti, kuo jūs sergate. Todėl, dar prieš praverdami vaistinės duris:
- Apgalvokite, kuo skundžiatės, tiksliai suformuluokite labiausiai varginantį negalavimą ir kitus, kiek silpnesnius. Geriau kaip žirnius išberti savo skundus nei stovint ilgos eilės priekyje galvoti, kas nutiko...
- Aiškiai pasakykite vaisto, kurį jau žinote, pavadinimą. Jeigu sunku jį ištarti, tiesiog užsirašykite ant lapelio ir paduokite. Taip būsite lengviau suprastas.
- Jeigu sudomino vaistas, reklamuotas per žiniasklaidos priemones, užsirašykite jo pavadinimą ir kam jis skirtas. Net jeigu padarysite rašybos klaidą, vaistininkui bus lengviau rasti medikamentą pagal panašų pavadinimą nei pagal apibūdinimą: baltas, didelis, vakar reklamuotas...
Jeigu tokį vaistą esate vartojęs anksčiau, tiesiog atsineškite jo dėžutę ar tuščią lapelį.
Tai tiksliausias būdas gauti tai, ko norite, ar paprašyti pigesnio vaisto analogo.
 

Prieš praverdami vaistinės duris


Jeigu nusprendėte, kad gydytojo pagalbos nereikia ar norite laikinai numalšinti nemalonius simptomus iki vizito gydymo įstaigoje, galite kreiptis į vaistininką. Tačiau dar prieš praverdami vaistinės duris turite prisiminti keletą paprastų patarimų:
- nesivadovaukite draugų ar šeimos narių patarimais. Tai, kas tinka jiems, gali pakenkti jums. Dažnai panašūs simptomai rodo skirtingas ligas, ir jūs gersite neveiksmingus ar net kenksmingus vaistus.
- Aklai nepasitikėkite reklama. Tiesiog įsidėmėkite vaisto pavadinimą ir paklauskite vaistininko, kaip jis veikia, ar tinka jums ir kokį geresnį vaistą gali rekomenduoti.
- Neskubėkite prisipirkti daugybės skirtingų vaistų ir papildų. Tai nebūtinai yra tiesiausias kelias į išgijimą. Peržiūrėkite namų vaistinėlę. Kartais pigus ir įprastas vaistas gali padėti labiau.
- Nesiviliokite sudėtiniais vaistais, kurie, rodos, gydo viską. Kartais, tai kas tinka viskam, gali netikti niekam. Prieš pirkdami tokius vaistus, pasikonsultuokite su vaistininku ir įsitikinkite, ar nėra geresnio varianto.
- Paklauskite vaistininko, per kiek laiko turėtų padėti vaistas, nesitikėkite ryte atsibusti žvalūs ir sveiki. Jeigu per nurodytą terminą sveikata negerėja ar net blogėja, kuo skubiau kreipkitės pagalbos į šeimos gydytoją.
- Atminkite, kad maisto papildai nėra vaistai, todėl juos vartodami nepagysite. Nusipirkite jų dar būdami sveiki. Kokį papildą pasirinkti, gali patarti tiek šeimos gydytojas, tiek vaistininkas, tačiau niekada nepasitikėkite draugų rekomendacijomis.
 

Kaip gauti geriausią vaistą už palankiausią kainą?


Kita problema perkant vaistą yra jo kaina. Net ir žinant, ko jums reikia, dažnai pastebima, kad vaistininkas perša patį brangiausią preparatą. Tad ką daryti? Kaip susišnekėti su vaistininku ir pasiekti savo tikslą?
Prieš perkant bet kokį vaistą reiktų atsiminti, kad jo kainą didele dalimi lemia gamintojas. Kompanija, kuri sukuria naują vaistą, visuomet stengsis jį parduoti už kuo didesnę kainą ir taip atgauti tyrimams išleistus pinigus. Tokie – etiniai, arba patentiniai, – vaistai kainuoja iki kelių kartų brangiau. Kompanijos, kurios įgyja teisę į vaisto receptūrą, imasi gaminti tokius pačius, tik gerokai pigiau kainuojančius vaistus. Tai – generiniai vaistai. Tiek etiniai, tiek generiniai vaistai veikia vienodai, gali skirtis tik tabletės dydis, spalva, priedai. Todėl perkant vaistą visada reikia pasakyti, kokio vaisto jums reikia, ir paprašyti pigiausio šio vaisto analogo. Pvz., kolega rekomendavo vaistą nuo rėmens graužimo ir žūtbūt norite jį išbandyti. Pasakykite vaistininkui tą pavadinimą, kurį žinote ir paklauskite, ar nėra pigesnio analogo. Tas pats galioja ir perkant vaistus pagal receptus ar kompensuojamųjų vaistų knygeles. Šiuose dokumentuose rašomas ne vaisto prekinis pavadinimas, o jo pagrindinė veiklioji medžiaga. Tad tereikia paduoti receptą vaistininkui ir paprašyti pigiausio varianto.
Dažna problema, su kuria susiduria perkantieji kompensuojamuosius vaistus, yra klaidinanti šeimos gydytojų reklama. Neretai tenka išgirsti, kaip giriami vienos ar kitos firmos vaistai, rekomenduojama padavus receptų knygelę prašyti vienos kurios nors firmos vaisto, nors turinčių tą pačią veikliąją medžiagą analogų yra galybė. Dažniausiai paklausus, kuo šis vaistas geresnis, logiško atsakymo neišgirsite. Pvz., gydytojas skiria vaistą kraujospūdžiui mažinti ir primygtinai giria vienos kurios nors firmos gaminį, nors lygiai tokį patį vaistą gamina ir kelios kitos firmos. Neapsigaukite! Jūs turite teisę rinktis. Dėl kompanijos gamintojos vaistas netaps geresnis ar blogesnis, tad tik jūs galite spręsti, ką pirkti. Atsižvelkite į savo sveikatą, pasakykite vaistininkui, kokiems tablečių priedams esate alergiški ar netoleruojate, kiek pinigų galite skirti priemokai, ir jums padės apsispręsti, ką geriau rinktis.
Jeigu turite prieigą prie interneto, galite pasinaudoti svetaine www.vaistai.lt Į paieškos sistemą įrašykite norimą vaistą ir gausite informacinį aprašymą bei vaisto sudėtį. Paspaudę ant vaisto veikliosios medžiagos, gausite sąrašą medikamentų, kurių sudėtyje yra reikiamas preparatas. Šalia vaisto nurodoma kompanija gamintoja bei maksimali kaina. Tokiu būdu galėsite pats pasirinkti ką norite ar bent jau lengviau susikalbėsite su vaistininku.
Šią temą pratęsime kitame „Sveiko žmogaus“ numeryje – viename straipsnyje visi patarimai netilpo. Pasinaudoję mūsų patarimais, pastebėsite, kad daug lengviau susikalbėti su vaistininku. Vaistininkas yra toks pats žmogus, kaip ir mes, tad jis gali būti geru draugu. Svarbiausia išmokti pačiam aktyviai dalyvauti gydymo procese, o ne vien tikėtis, kad būsite permatytas kiaurai.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai