Nuo vaisto iki nuodo - vienas žingsnis

Išbėgame į darbą ir nė nesusimąstydami prie lovos, virtuvės spintelėje paliekame migdomuosius, antidepresantus ar kitus iš pažiūros nepavojingus vaistus. Vaikai, likę vieni ir po spinteles ieškodami paslėptų saldainių, susigundo spalvotomis, kartais net saldžiu sluoksniu apvilktomis tabletėmis. Įvyksta baisiausia – vaikas apsinuodija. Tačiau daug dažniau vaistų perdozuoja suaugusieji. Prisižiūrėję reklamų apie „stebuklingus“ peršalimą gydančius vaistus, juos maišo ar net vartoja dvigubomis dozėmis. Dažnai, perdozavus vaistų, išsivysto kepenų ląstelių pažeidimas ir funkcijos nepakankamumas. Kaip atpažinti ir padėti apsinuodijusiajam vaistais, klausiame Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų gastroenterologės doc. Danutės SPEIČIENĖS.
 

Apsinuodijimų vis daugėja


Pastaraisiais metais labai išaugo apsinuodijimų vaistais skaičius. Didžioji dalis apsinuodijimų vaistais – netyčiniai. Netyčia apsinuodija skubantys, neatsargiai besielgiantys ar tingintys perskaityti vaisto informacinį lapelį asmenys. Vaistų prisiragauja be priežiūros palikti vaikai, pagyvenę žmonės pamiršta, kad vaistų jau išgėrė.
Gydytojai pripažįsta, kad prie to smarkiai prisideda ir ant kiekvieno kampo besipuikuojanti bei greitai išgydyti žadanti vaistų reklama. Norėdami greičiau pasveikti ir sugrįžti į normalų gyvenimą, žmonės prisiperka ir didesnėmis dozėmis vartoja vaistų, kurių ta pati veiklioji medžiaga. Nesikonsultavę su gydytoju, vienu metu geria kelių vaistų nuo peršalimo, kurių sudėtyje yra paracetamolio, o, tikėdamiesi didesnio efekto, kartu dar praryja ir paracetamolio tabletę. Taip, nežinodami ir neįtardami nieko blogo, pagydę peršalimą, sužaloja kepenis.


Išties daugelio tos pačios veikliosios medžiagų prekiniai pavadinimai skiriasi. Tas pats paracetamolis gali vadintis tailenoliu, eferalganu, koldreksu, tera-flu, acetaminofenu ir kitaip.
Kita apsinuodijusių vaistais dalis – tai bandžiusieji žudytis.
 

Dažniausiai nukenčia kepenys


Kepenys yra žmogaus organizmo laboratorija. Čia ne tik nukenksminamas alkoholis, vaistai ir kiti toksinai, bet ir gaminami kraujo transportiniai, krešėjimo baltymai. Būtent kepenyse metabolizuojama didžioji dalis vaistų, todėl nepaprastai svarbu jas tausoti.
Viena dažniausių apsinuodijimo vaistais ir kepenų toksinio pažeidimo priežastis – jau minėtasis paracetamolis. Vartojant su alkoholiu ar didesnę nei terapinė dozę (tai 2–4 g per dieną ), šis iš pažiūros nekaltas vaistas yra dažniausia ūminio vaistų sukelto kepenų nepakankamumo priežastis. Buvo manoma, kad jis visai neturi jokio šalutinio poveikio. Tačiau dabar vis dažniau kalbama apie perdozuoto ar su kitais vaistais (antihistamininiais) vartojamo paracetamolio sukeltus kepenų pažeidimus.
Sergant kepenų ligomis beveik visuomet pažeidžiamos kepenų ląstelės ir jų membranos, sudarytos iš riebalų ir fosfolipidų sluoksnio. Todėl, pasireiškus bet kokiems kepenų pažeidimams, rekomenduojama vartoti vaistų, atnaujinančių pažeistą kepenų ląstelių membraną (pvz., Essentiale). Essentiale ne tik palengvina kepenų ląstelių funkciją, bet ir skatina jas greičiau atsinaujinti.
 

Apsinuodijimo požymiai skirtingi


Be minėtojo paracetamolio, dažnai apsinuodijama antidepresantais, širdį veikiančiais vaistais (glikozidais).
Nors tabletės iš pažiūros vienodos, tačiau jos visos veikia skirtingai. Kaip ir jų poveikis, taip ir apsinuodijimo vaistais požymiai skiriasi. Kartais priežasties negali nustatyti net medikai. Dažniausiai žmogų pykina, svaigsta galva, vemia. Sunkesnių apsinuodijimų metu ištinka koma. Vieniems užtenka medikų konsultacijos, kitiems prireikia ilgo ir varginančio gydymo intensyviosios terapijos skyriuje.
Apsinuodijus kai kuriais vaistais, požymiai išryškėja ne iš karto. Pvz., apsinuodijus paracetamoliu, pirmą parą gali nepasireikšti jokių simptomų, tik vėliau žmogų pradeda pykinti, ligonis pradeda vemti. Parą ar dvi būklė pagerėja, ir vėl atsiranda vėmimas, skausmas kepenų srityje, apsinuodijęs žmogus pagelsta, sutrinka sąmonė.
Perdozavus antidepresantų, pradeda džiūti burna, atsiranda traukuliai ir išsivysto sąmonės sutrikimai. Jokiu būdu negalima tokio ligonio vimdyti, nes gali netekti sąmonės.
 

Reikalinga skubi pagalba


Apsinuodiję nedelsdami skambinkite į apsinuodijimų kontrolės ir informacijos biurą ar kvieskite greitąją medicinos pagalbą. Pirmiausia patartina skambinti į Apsinuodijimų kontrolės ir informacijos biurą Vilniuje (telefonas (8 ~ 5) 236 2052). Skambinti galima iš visos Lietuvos.
Į šį centrą galima skambinti apsinuodijus vaistais, grybais, toksinėmis medžiagomis. Čia jums bus suteikta išsami informacija apie priešnuodžius, pirmą pagalbą ir tolimesnius veiksmus.
Jei nežinote apsinuodijimo priežasties, jokiu būdu nebandykite padėti patys. Nežinojimas gali tik dar labiau pakenkti. Apsinuodijus antidepresantais, vėmimo provokavimas gali sukelti stiprius traukulius. Tačiau, apsinuodijus paracetamoliu, kaip galima greičiau būtina išprovokuoti vėmimą. Toksikologijoje per pirmąją valandą atliekama 70 proc., o per antrąją 90 proc. darbo, lemiančio gydymo sėkmę. Jei pagalba pavėluos, vėliau bus galima gydyti tik apsinuodijimo vaistais komplikacijas.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Rasa Dr
2011-05-03 23:07
Aciu uz konsultacija, issamus paaiskinimas kas gali buti ir ko negali isgerus nesuderinamu vaistu tikrai nuramino.

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai