Saule mėgaukimės saugiai

Įdegęs kūnas yra neatsiejamas nuo vasaros, tačiau nesaikingas deginimasis gali sukelti daug problemų. Kokios jos ir kaip tinkamai saugotis saulės, konsultavo kosmetikė Indrė Buslienė.
 

Svarbu prieš einant degintis


Susiruošus pirmam deginimuisi saulutėje ir norint per vasarą gražiai įdegti bei nenukentėti nuo saulės spindulių, svarbu žinoti, kad pradėti degintis rekomenduojama išbūnant saulėje ne ilgiau kaip 30 minučių ir nesikaitinant nuo 10 iki 16 valandos, kadangi tuo metu saulė yra pati aktyviausia. Taip pat labai svarbu pasirinkti tinkamą apsauginį kremą. Jį išsirinkti reikia atsižvelgiant į savo odos tipą bei vietą, kurioje deginamasi. Pietų šalyse saulės aktyvumas yra didesnis nei Lietuvoje, todėl rekomenduojama rinktis kremą su didesniu apsauginiu filtru (SPF 30 ar 35).

 

SPF. Kas tai?


Produktai, skirti apsisaugoti nuo saulės, yra žymimi parametru – SPF. Tai apsaugos nuo saulės faktorius, išreikštas skaičiais, kurie nurodo buvimo laiką saulėje, kurį galima paskaičiuoti pagal formulę: SPF x 10 min. Tai reiškia, kad, pavyzdžiui, pasitepus kremu, kuris turi apsaugos nuo saulės filtrą SPF 15, saugiai degintis galima apie 150 minučių.
 

Apsauginiai kremai nuo saulės


Apsauginiai kremai nuo saulės minkština, maitina odą bei saugo ją nuo neigiamo saulės poveikio. Jais išsitepti reikia kiekvieną kartą iš anksto (20–30 minučių prieš išeinant į lauką), o ne tada, kai jau gulima prieš saulę. Apsauginiai kremai nuo saulės būna dviejų rūšių – atsparūs vandeniui ir ne. Svarbu nepamiršti, kad, naudojant pastaruosius, pakartotinai išsitepti reikia kiekvieną kartą po maudymosi.
Viena didžiausių žmonių klaidų, naudojančių apsauginius kremus, tai netinkamas kremo kiekio pasirinkimas. Per mažas priemonės kiekis tinkamai neapsaugo nuo neigiamo saulės poveikio. Suaugusiam žmogui reikia apie 30 gramų apsauginio kremo, todėl, jei tūbelėje yra 120 gramų kremo, vienu kartu reikia sunaudoti ¼ tūbelės. Veidą ir kūną galima tepti tuo pačiu apsauginiu kremu nuo saulės.


Prieš renkantis apsauginį kremą, reikia žinoti savo odos tipą:
I tipas. Šviesūs plaukai ir oda, mėlynos akys, strazdanotas veidas. Jautri oda, neilgai pabuvus saulėje, greitai nudegama, praktiškai niekada neįdegama. Saulės filtras SPF ne mažesnis nei 25.
II tipas. Pilkšvi plaukai, jautri oda. Pabuvus saulėje, oda parausta. Įdegis bronzinis. SPF ne mažesnis kaip 25.
III tipas. Rusvi plaukai, oda gali būti šviesi, bet dažniausiai tamsesnio atspalvio. Oda parausta nestipriai, įdegis rudas. SPF 15–25.
IV tipas. Plaukai tamsūs, akys taip pat. Saulėje oda įdega iš karto rudai. SPF 10–20.
Vasaros sezono pradžioje, kadangi oda dar nėra prisitaikiusi prie UV spindulių, rekomenduojama naudoti stipresnes apsaugines priemones nuo saulės (SPF 25–40). Vėliau galima pereiti prie silpnesnių, atsižvelgiant į savo odos tipą.

Kūdikių, ypač iki 3 metų, odai labai kenkia tiesioginiai saulės spinduliai, todėl juos reikia itin saugoti nuo saulės. Rekomenduojama būnant saulėje pridengti drabužiais, tepti tik daugiausiai SPF turinčiais apsauginiais kremais.
Tiems žmonėms, kurie dėl įvairių priežasčių negali būti saulėje (dėl ligos, atliktų procedūrų ar pan.), rekomenduojama naudoti kremą nuo saulės su SPF 50 filtru. Šis kremas visiškai nepraleidžia saulės spindulių. Lūpoms taip pat naudoti pieštukus, turinčius SPF 50.
 

Saulės sukeliami pavojai


Nesaikingas deginimasis ne tik sausina odą, ją daro mažiau elastingą, raukšlėtą, bet ir sukelia rimtas ligas. Viena iš jų – melanoma. Tai vienas pavojingiausių odos navikų. Melanoma prasideda melanocituose – ląstelėse, kurios gamina melaniną, pigmentą, kuris suteikia odai atspalvį. Melanoma atsiranda melanocitams supiktybėjus. Įrodyta, jog jos išsivystymą skatina besaikis deginimasis. Labiausia susirgti melanoma rizikuoja tie žmonės, kurie daug laiko praleidžia saulėje, kurių oda saulėje nudega labai greitai (I odos tipas) ar tie, kurie daugiausiai laiko per metus praleidžia uždarose patalpose, bet kelis kartus per metus intensyviai deginasi saulėje. Vaikystė ar paauglystėje itin ilgas laikas, pralestas saulėje, padidina riziką ateityje susirgti melanoma.
Padėti apsisaugoti nuo melanomos gali pasirinkta tinkama apranga, galvos apdangalai, apsauginius kremai nuo saulės. Itin gausiai tepti odą apsauginiais kremais reikia tada, kai ši dar neįpratusi prie saulės ar yra I odos tipo.
 

Priemonės po deginimosi


Vasarą odą reikia rūpestingai drėkinti, kadangi deginantis bei maudantis ji labai išsausėja. Jai drėkinti galima naudoti kremus, skirtus po deginimosi saulėje. Šie kremai savo sudėtyje taip pat turi odą raminančių bei vėsinančių savybių, kurios mažina saulės sukeltą diskomfortą.
Nestipriai nudegus, jaučiamas perštėjimas. Blogiausiu atveju, jei neturima jokio tinkamo kremo, skausmui sumažinti galima naudoti liaudiškas priemones – kefyrą ar rūgpienį. Pajutus, kad nudegimas saulėje gali būti labai stiprus, naudoti priemones, turinčias pantenolio ar bepanteno, skirtas nudegimams buityje.
Skausmingai nudegus saulėje, praėjus diskomfortui, nudegimas pamirštamas. Oda nepamiršta nieko. Dėl nudegimo metams bėgant ji greičiau sensta, atsiranda pigmentinių dėmių, galima susirgti įvairiomis ligomis. Norint to išvengti, nebūtina visą vasarą užsidaryti namuose ir nesirodyti saulėje. Svarbiausia – saikingai mėgautis saule ir naudoti tinkamus apsauginius kremus.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Kristina
2010-06-04 11:34
Sveiki,

Vertėtų tokius straipsius rašyti atsakingiau. straipsnis neinformatyvus ir pateikia klaidingą informaciją, remiantis kuria žmonės gali nukentėti.. SPF faktorius rodo apsaugą tik nuo UVB spindulių, kurie sudaro tik 5% saulės spindulių ir įtakoja pagrinde paraudimą/nudegimą. Daug pavojingesni yra UVA spinduliai, kurie įtakoja senėjimą, navikų atsiradimą ir pan. Jie sudaro didžiąją dalį visų žemę pasiekiančių spindulių, todėl nevertėtų remtis vien SPF rodikliu.
Vertėtų atkreipti dėmesį ar kremo sudėtyje yra titano oksido ir cinko oksido - kremai su šiuo junginiu apsaugos ir nuo UVB, ir nuo UVA spindulių.

Pagarbiai,
Kristina

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai