Apie osteoporozę be užuolankų

Osteoporozė yra kaulų liga, trumpai apibrėžiama kaip sumažėjęs kaulų stiprumas arba kaulų išretėjimas ir struktūros pasikeitimas, padidinantis jų lūžių riziką. Kaulų mineralinis tankis ( t.y. mineralinių medžiagų, ypač kalcio, kiekis kaule) yra geriau ištyrinėtas, tuo tarpu kaulo kokybės charakteristikos mokslininkams nėra visiškai aiškios, tačiau galima sakyti, kad ji gali būti apibūdinama mikrolūžiais bei mineralizacijos lygiu.
 

Osteoporozinių kaulų lūžių moterims rizikos veiksniai


• Amžius
• Priešlaikinė menopauzė
• Amenorėja (mėnesinių nebuvimas)
• Baltoji rasė
• Ankstesni lūžiai
• Mažas kaulų mineralinis tankis (osteopenija)
• Gliukokortikoidų terapija
• Pirmos eilės giminėms buvę netrauminiai lūžiai
• Prastas regėjimas
• Mažas kūno svoris
• Neuroraumeniniai sutrikimai
• Rūkymas
• Dažnas alkoholio vartojimas
• Ilgas fizinis nejudrumas
• Kalcio ir vitamino D trūkumas
 

Apie kaulų lūžius


Rimčiausi kaulų lūžiai – klubikaulio ir stuburo slankstelių lūžiai. Klubikaulių lūžiai siejami su ilgu gydymu ligoninėje, invalidumu ir, deja, su padidėjusia mirties rizika.
Slankstelių lūžiai sukelia lėtinį nugaros skausmą, stuburo deformaciją, apriboja judesių laisvę, suvaržo normalų kasdieninį gyvenimą bei judėjimą.
Visa tai atsiliepia ir psichologiškai: mažėja pasitikėjimas savimi, atsiranda negatyvus požiūris į savo kūną, nuotaika dažniausiai būna bloga.
 

Osteoporozės gydymas


Be gyvenimo būdo pakeitimo, dietos ir fizinio aktyvumo, yra keletas veiksmingų terapijų, galinčių labai sumažinti lūžių riziką.


 

Yra 4 pagrindiniai osteoporozės gydymo žingsniai:


• lūžių prevencija,
• kaulų mineralinio tankio stabilizavimas ar padidinimas,
• lūžių ir skeleto deformacijų sukeltų simptomų mažinimas,
• fizinio pajėgumo didinimas.
Šiems tikslams pasiekti amerikiečių medikai rekomenduoja piramidinį gydymą.
 

Kritimų prevencija ir kaulų apsauga


Maždaug 30 proc. vyresnių nei 60 metų žmonių pargriūva bent kartą per metus. Kritimai gali turėti labai rimtų pasekmių sergantiesiems osteoporoze ar osteopenija, todėl labai svarbi vyresnių žmonių kritimų prevencija.
Kritimų rizikos veiksniai: anksčiau buvę kritimai, alpimas, sąmonės praradimas, raumenų silpnumas, lygsvaros sutrikimai, susilpnėjęs regėjimas, taip pat kai kurie medikamentai. Aplinkos veiksniai, tokie kaip kliūtys, slidžios grindys, per silpnas apšvietimas, gali taip pat padidinti kritimų riziką.
 

Osteoporozė skaičiais


Vitamino D trūkumas taip pat nepalankiai veikia raumenų tonusą, jėgą, koordinaciją, todėl didėja kritimų rizika.
Vien JAV osteoporozė nustatyta daugiau nei 10 mln. vyresnių nei 50 metų žmonių, dar 33,6 mln. diagnozuota osteopenija – sumažėjusi kaulų mineralinė masė.
Šie žmonės priklauso osteoporozės ir jos komplikacijų rizikos grupei.
Osteoporozės paplitimas tarp 65–74 m. amžiaus moterų yra 19 proc., o tarp vyresnių nei 85 metų – net 50 proc.
Prognozuojama, kad, senėjant žmonijai, 2010 m. žmonių, sergančių osteoporoze (vyresnių nei 50 m. amžiaus), skaičius JAV padidės iki 12 mln., o 2020 m. iki 14 mln.
Išlaidos JAV, susijusios su osteoporoze ir jos gydymu, yra milžiniškos: 2002 metais tiesioginės išlaidos osteoporozės kaulų lūžiams gydyti pakilo nuo 12 mlrd. iki 18 mlrd. JAV dolerių. O kur dar netiesioginės išlaidos dėl, pvz., prarasto darbingumo ar priežiūros ir slaugos, lūžus kaulams?
Prognozuojama, kad jos per ateinančius du ar tris dešimtmečius padvigubės ar netgi patrigubės.
Kauno medicinos universiteto klinikų Reumatologijos klinikos vadovė doc. Asta BARANAUSKAITĖ apie vitaminą D ir jo poveikį kaulams.
Vitaminas D reguliuoja kalcio pasisavinimą. Kai jo trūksta, pablogėja kalcio pasisavinimas iš maisto, todėl netgi gaunant kalcio pakankamai su maistu, jis nepatenka į organizmą. Kai kalcio trūksta, jis imamas iš kaulų, dėl to jie silpnėja ir didėja tikimybė lūžti. Biologiškai veiklus vitaminas D – kalcitriolis, veikiantis kaulus, raumenis, nervus, pagaminamas inkstuose iš vitaminų D3 ir D2.
Vitaminas D3 sintetinamas odoje, veikiamas ultravioletinių saulės spindulių. Tai pagrindinis vitamino D šaltinis ir, nors ši forma biologiškai neveikli, po tam tikrų biocheminių procesų odoje, kepenyse ir inkstuose iš jos gaunamas būtent tas veiklus vitaminas D – kalcitriolis.
Vitamino D2 yra kai kuriuose maisto produktuose, ypač riebioje žuvyje, kiaušiniuose.
Išskyrus kai kurias inkstų ligas, nerekomenduojama vartoti kalcitriolio – manoma, kad organizmas kaip papildo turėtų gauti vitamino D3 ir pats iš jo pasigaminti reikiamą kalcitriolio kiekį.
Rekomenduojama:
• Kasdien pabūti saulėje 15 min., kad ji apšviestų veidą ir rankas iki alkūnių.
• Keletą kartų per savaitę valgyti riebios jūros žuvies.
Pagyvenusių žmonių oda praranda sugebėjimą sintetinti vitaminą D netgi ilgai būnant saulėje ir, gaunant su maistu vitamino D nepakankamai, vyresniems žmonėms dažnai jo ima trūkti. Jo trūksta beveik visiems asmenims, patyrusiems kaulų lūžius, ir daugiau negu pusei moterų, sergančių osteoporoze.
Kadangi vitamino D gaunama nepakankamai, rekomenduojama papildomai vartoti vitamino D turinčių maisto papildų.
Europoje rekomenduojama 400 tarptautinių vitamino D3 vienetų vartoti kiek­vienam vyresniam nei 65 m. amžiaus žmogui. Amerikoje šios normos šiek tiek didesnės: suaugusiesiems iki 50 m. rekomenduojama 200 TV, 51–70 m. amžiuje – 400 TV, vyresniems nei 70 m. – 600 TV per dieną.
• Fizinis aktyvumas yra būtinas kaulams formuotis ir tvirtėti.
• Sveika mityba ir subalansuota dieta yra svarbu normaliam augimui.
• Tinkamas kalcio vartojimas laikomas svarbiausiu veiksniu tinkamai kaulų masei palaikyti.
• Vitaminas D yra būtinas kalciui pasisavinti žarnyne.
 

Osteoporozė ir menopauzė


Viena iš osteoporozės priežasčių – staigus estrogeno kiekio sumažėjimas pomenopauzės laikotarpiu.
Ištirti, ar neserga osteoporoze, rekomenduojama vyresnes nei 65 metų moteris, taip pat vyresnes nei 40 metų moteris, patyrusias su traumomis nesusijusių lūžių.
Nuo liepos mėnesio Lietuvoje kompensuojamas preparatas pažangesniam osteoporozės gydymui. Jo vienoje tabletėje, vartojamoje tik kartą per savaitę, yra ne tik savaitinė vaisto osteoporozei gydyti – natrio alendronato, kurio lūžių riziką mažinantis poveikis yra nepralenktas, dozė, bet ir rekomanduojama savaitinė vitamino D3 dozė (2800 TV).
Tyrimai įrodė, kad jau po 15 gydymo savaičių naujuoju preparatu, vitamino D kiekis buvo reikšmingai pagerėjęs.
Preparatą patogu vartoti, nes jis geriamas tik kartą per savaitę. 

Apie kaulų lūžius


Rimčiausi kaulų lūžiai – klubikaulio ir stuburo slankstelių lūžiai. Klubikaulių lūžiai siejami su ilgu gydymu ligoninėje, invalidumu ir, deja, su padidėjusia mirties rizika.
Slankstelių lūžiai sukelia lėtinį nugaros skausmą, stuburo deformaciją, apriboja judesių laisvę, suvaržo normalų kasdieninį gyvenimą bei judėjimą.
Visa tai atsiliepia ir psichologiškai: mažėja pasitikėjimas savimi, atsiranda negatyvus požiūris į savo kūną, nuotaika dažniausiai būna bloga.
 

Osteoporozės gydymas


Be gyvenimo būdo pakeitimo, dietos ir fizinio aktyvumo, yra keletas veiksmingų terapijų, galinčių labai sumažinti lūžių riziką.
 

Yra 4 pagrindiniai osteoporozės gydymo žingsniai:


• lūžių prevencija,
• kaulų mineralinio tankio stabilizavimas ar padidinimas,
• lūžių ir skeleto deformacijų sukeltų simptomų mažinimas,
• fizinio pajėgumo didinimas.
Šiems tikslams pasiekti amerikiečių medikai rekomenduoja piramidinį gydymą.
 

Kritimų prevencija ir kaulų apsauga


Maždaug 30 proc. vyresnių nei 60 metų žmonių pargriūva bent kartą per metus. Kritimai gali turėti labai rimtų pasekmių sergantiesiems osteoporoze ar osteopenija, todėl labai svarbi vyresnių žmonių kritimų prevencija.
Kritimų rizikos veiksniai: anksčiau buvę kritimai, alpimas, sąmonės praradimas, raumenų silpnumas, lygsvaros sutrikimai, susilpnėjęs regėjimas, taip pat kai kurie medikamentai. Aplinkos veiksniai, tokie kaip kliūtys, slidžios grindys, per silpnas apšvietimas, gali taip pat padidinti kritimų riziką.
 

Osteoporozė skaičiais


Vitamino D trūkumas taip pat nepalankiai veikia raumenų tonusą, jėgą, koordinaciją, todėl didėja kritimų rizika.
Vien JAV osteoporozė nustatyta daugiau nei 10 mln. vyresnių nei 50 metų žmonių, dar 33,6 mln. diagnozuota osteopenija – sumažėjusi kaulų mineralinė masė.
Šie žmonės priklauso osteoporozės ir jos komplikacijų rizikos grupei.
Osteoporozės paplitimas tarp 65–74 m. amžiaus moterų yra 19 proc., o tarp vyresnių nei 85 metų – net 50 proc.
Prognozuojama, kad, senėjant žmonijai, 2010 m. žmonių, sergančių osteoporoze (vyresnių nei 50 m. amžiaus), skaičius JAV padidės iki 12 mln., o 2020 m. iki 14 mln.
Išlaidos JAV, susijusios su osteoporoze ir jos gydymu, yra milžiniškos: 2002 metais tiesioginės išlaidos osteoporozės kaulų lūžiams gydyti pakilo nuo 12 mlrd. iki 18 mlrd. JAV dolerių. O kur dar netiesioginės išlaidos dėl, pvz., prarasto darbingumo ar priežiūros ir slaugos, lūžus kaulams?
Prognozuojama, kad jos per ateinančius du ar tris dešimtmečius padvigubės ar netgi patrigubės.
Kauno medicinos universiteto klinikų Reumatologijos klinikos vadovė doc. Asta BARANAUSKAITĖ apie vitaminą D ir jo poveikį kaulams.
Vitaminas D reguliuoja kalcio pasisavinimą. Kai jo trūksta, pablogėja kalcio pasisavinimas iš maisto, todėl netgi gaunant kalcio pakankamai su maistu, jis nepatenka į organizmą. Kai kalcio trūksta, jis imamas iš kaulų, dėl to jie silpnėja ir didėja tikimybė lūžti. Biologiškai veiklus vitaminas D – kalcitriolis, veikiantis kaulus, raumenis, nervus, pagaminamas inkstuose iš vitaminų D3 ir D2.
Vitaminas D3 sintetinamas odoje, veikiamas ultravioletinių saulės spindulių. Tai pagrindinis vitamino D šaltinis ir, nors ši forma biologiškai neveikli, po tam tikrų biocheminių procesų odoje, kepenyse ir inkstuose iš jos gaunamas būtent tas veiklus vitaminas D – kalcitriolis.
Vitamino D2 yra kai kuriuose maisto produktuose, ypač riebioje žuvyje, kiaušiniuose.
Išskyrus kai kurias inkstų ligas, nerekomenduojama vartoti kalcitriolio – manoma, kad organizmas kaip papildo turėtų gauti vitamino D3 ir pats iš jo pasigaminti reikiamą kalcitriolio kiekį.
Rekomenduojama:
• Kasdien pabūti saulėje 15 min., kad ji apšviestų veidą ir rankas iki alkūnių.
• Keletą kartų per savaitę valgyti riebios jūros žuvies.
Pagyvenusių žmonių oda praranda sugebėjimą sintetinti vitaminą D netgi ilgai būnant saulėje ir, gaunant su maistu vitamino D nepakankamai, vyresniems žmonėms dažnai jo ima trūkti. Jo trūksta beveik visiems asmenims, patyrusiems kaulų lūžius, ir daugiau negu pusei moterų, sergančių osteoporoze.
Kadangi vitamino D gaunama nepakankamai, rekomenduojama papildomai vartoti vitamino D turinčių maisto papildų.
Europoje rekomenduojama 400 tarptautinių vitamino D3 vienetų vartoti kiek­vienam vyresniam nei 65 m. amžiaus žmogui. Amerikoje šios normos šiek tiek didesnės: suaugusiesiems iki 50 m. rekomenduojama 200 TV, 51–70 m. amžiuje – 400 TV, vyresniems nei 70 m. – 600 TV per dieną.
• Fizinis aktyvumas yra būtinas kaulams formuotis ir tvirtėti.
• Sveika mityba ir subalansuota dieta yra svarbu normaliam augimui.
• Tinkamas kalcio vartojimas laikomas svarbiausiu veiksniu tinkamai kaulų masei palaikyti.
• Vitaminas D yra būtinas kalciui pasisavinti žarnyne.
 

Osteoporozė ir menopauzė


Viena iš osteoporozės priežasčių – staigus estrogeno kiekio sumažėjimas pomenopauzės laikotarpiu.
Ištirti, ar neserga osteoporoze, rekomenduojama vyresnes nei 65 metų moteris, taip pat vyresnes nei 40 metų moteris, patyrusias su traumomis nesusijusių lūžių.
Nuo liepos mėnesio Lietuvoje kompensuojamas preparatas pažangesniam osteoporozės gydymui. Jo vienoje tabletėje, vartojamoje tik kartą per savaitę, yra ne tik savaitinė vaisto osteoporozei gydyti – natrio alendronato, kurio lūžių riziką mažinantis poveikis yra nepralenktas, dozė, bet ir rekomanduojama savaitinė vitamino D3 dozė (2800 TV).
Tyrimai įrodė, kad jau po 15 gydymo savaičių naujuoju preparatu, vitamino D kiekis buvo reikšmingai pagerėjęs.
Preparatą patogu vartoti, nes jis geriamas tik kartą per savaitę.

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai