Nugaros skausmai pavasarį: kaip jų išvengti?

Pavasarį, kai, atšilus orams, išsiruošiame pasikapstyti darže ar griebiamės sodo darbų, dažnai persistengus ima stipriai mausti nugarą. Persistengiame? Perpučia? O gal per daug aptingome per žiemą? Kodėl po žiemos pradėjus darbuotis sode ar darže daug kam pradeda skaudėti nugarą, kaip šio skausmo išvengti, o, jei nepavyko, – jį numalšinti, konsultuoja „Ortopedijos technikos“ gydytoja neurologė Laima ŠPAKAUSKIENĖ.
 

Kodėl ima skaudėti?


Nors nugaros skausmai nėra būdingi tik pavasario sezonui, tačiau kodėl būtent šiuo metų laiku padaugėja žmonių, besiskundžiančių aštriu stuburo skausmu juosmens srityje? Atsakymas yra paprastas – pavasario saulė taip ir kviečia pasidarbuoti lauke. Ir dažnas nejaučia savo galimybių ir, paprastai tariant, persistengia. Juk žiemą retas mankštinasi ar kitaip ruošia ne tik stuburą, bet ir visą kūną būsimiems krūviams.
Nugaros skausmus juosmens srityje galima paaiškinti dar ir tuo, kad būtent juosmeniui tenka laikyti didžiausią kūno masės dalį, taip pat bet kokį nešamą svorį. Juosmuo labiau nei viršutinės stuburo dalys dalyvauja sukantis ar lenkiantis.
Neretai tokių nugaros skausmų priežastimi tampa netaisyklinga laikysena, sunkių daiktų nešiojimas, vėjo perpūtimas ar peršalimas. Keliant sunkų svorį, stiprūs skausmai atsiranda įtrūkus tarpslanksteliniam diskui. Ilgai darbuojantis pasilenkus ar toje pačioje padėtyje, greitai pervargstama, pertempiami nugaros raumenys, todėl taip pat ima skaudėti. Vyresnio amžiaus žmonėms net mažiausias krūvis gali sukelti apatinės nugaros dalies skausmą, nes senstant tarpslanksteliniai diskai praranda elastingumą, o stuburą fiksuojantys raumenys silpsta.


 

Kaip išvengti skausmo?


Didžiausias indėlis, siekiantiems išvengti nugaros skausmų pavasario lauko darbų maratone, – stiprinti nugaros ir kitus raumenis daug judant. Nevenkite dažniau pasivaikščioti, apsilankyti baseine, žiemą – paslidinėti lygumoje. Kasdien paskyrę bent 10–15 minučių stuburo mankštai, pastebėsite, kad darbai sode ar darže – nelygu nugaros skausmams. Na, o jei šią žiemą dar nesuspėjote išlavinti nugaros raumenų, būtinai įvertinkite savo fizines galimybes ir dirbkite mažiau, su didesnėmis pertraukėlėmis, per jas pasirąžykite, ištempkite į viršų rankas, pamankštinkite nugaros raumenis.
Bet ką dirbant labai svarbu, kad nugara nebūtų sulenkta. Grėbiant lapus sode ar darbuojantis kastuvu būtina pasirinkti įnagį, kurio kotas būtų ne per trumpas, kad nereikėtų pernelyg pasilenkti, o stuburas būtų tiesus. Svarbu atsiminti, kad sunkius daiktus reikia nešti išsitiesus ir laikyti juos kuo arčiau kūno. Kelti reikia pritūpus, taip, kad rankos būtų sulenktos, o nugara tiesi. Sunkius daiktus būtina kelti palengva – jokiu būdu ne staigiu judesiu. Ką nors nešant ar keliant svorį, turi būti jaučiami kojų, o ne nugaros raumenys, abi rankos turi būti vienodai apkrautos. Jeigu dirbant tenka ilgai būti nepatogioje padėtyje, rekomenduojama bent kas valandą daryti trumpas pertraukėles, pasimankštinti. Taip pat labai svarbu dažnai keisti kūno padėtį – pernelyg ilgai netupėti, neklūpėti, nebūti pasilenkus. Dėmesį reikėtų atkreipti ir į tai, ar nugara yra pakankamai šiltai uždengta, juk pavasario orai – itin apgaulingi, tad tikslinga įsigyti šildomąjį korsetą, kurio dėka nugara visuomet bus apsaugota. Prieš sėdant pailsėti ant šaltos žemės reikėtų iš anksto pagalvoti, jog ir tai gali sukelti nemenkus nugaros skausmus.
 

Jei skausmo išvengti nepavyko


Stuburo skausmas pertempus paprastai trunka nuo kelių dienų iki 2–3 savaičių.
· Gydant pirmiausia rekomenduojama sumažinti fizinį aktyvumą, daugiau pagulėti. Geriausia gulėti ant nugaros ant kieto, lygaus pagrindo, sulenkus kojas per kelių sąnarius, šiek tiek pakėlus kojas, pasidėjus jas ant pagalvės ar sulankstytos antklodės. Tokioje padėtyje stuburas visiškai atpalaiduojamas. Labai ilgai „užsigulėti“ nepatartina, nes ilgiau gulint dar labiau susilpnės raumenys, stabilizuojantys stuburą. Tad, pasijutus šiek tiek geriau, rekomenduojama palaipsniui grįžti prie įprastinės fizinės veiklos.
· Šiluma gali atpalaiduoti skausmingą nugaros raumenų spazmą, tad rekomenduotina pagulėti šiltoje vonioje, tačiau reikėtų įsitikinti, ar joje galima įsitaisyti taip, kad stuburas būtų tiesus ir nebūtų pernelyg apkrauta apatinė jo dalis. Priešingu atveju geriau tiesiog ilgiau pastovėti po šiltu dušu, jo srovę nukreipiant į skaudamą vietą.
· Vienas seniausių receptų nugaros skausmui gydyti – vaistažolių vonios. Gydymo kursas – 10–15 vonių (kas antrą dieną). Tokios vonios gerina kraujotaką, gydo uždegimus ir, svarbiausia, slopina skausmą. Vartoti rekomenduojama ramunėlės žiedus, šakeles, stiebus, eglės žievę, spyglius, kaštonus, jūros druską, ajerų šaknis.
· Galima dėti ir šiltus kompresus, taures juosmens srityje, tačiau bet kokiu atveju šildyti rekomenduojama ne ilgiau kaip 20–30 minučių. Veiksmingi ir įvairūs kompresai (pvz., tarkuotų krienų; spiritinis kaštonų užpilas), uždėti ant skaudamos vietos. Dėti juos nugaros, kaklo, juosmens srityje geriau nakčiai. Tokie kompresai gerina kraujotaką, taip malšindami skausmą. Tačiau reikia atsiminti, kad kompresai – tai visas gydymo kursas, kurio rezultatai pastebimi po 5–10 procedūrų. Veiksminga skaudamą vietą įtrinti, o tam galima naudoti čiobrelių užpilą (didelis kiekis čiobrelių žolės užpilamas trupučiu verdančio vandens), kėnių aliejų. Jei skausmas ypač stiprus, vertėtų išmėginti šaltus kompresus – ledo gabalėlių maišelį įsukite į rankšluostį ir palaikykite priglaudę ten, kur skauda. Profesionalus masažas taip pat dažnai padeda atsikratyti skausmo.
· Padeda ir berecepčiai vaistai nuo uždegimo, nuskausminamieji, įvairūs geliai ar tepalai. Pastaruosiuose esančios veiksmingosios medžiagos malšina uždegimą būtent pažeistoje vietoje, nesukeldamos sisteminio poveikio. Nugaros skausmui gydyti labiausiai tinka geliai ir tepalai, kuriuose yra sudedamųjų medžiagų, plečiančių kraujagysles ir pagerinančių pažeistos vietos kraujotaką. Taip pat tokie, kurių sudėtyje yra mentolio. Šis veikia dirginamai ir greitai malšina skausmą. Daugumos tepalų sudėtyje yra vaistinių medžiagų, kurios turi uždegimą ir skausmą malšinantį poveikį, tad išnyksta raumenų spazmai, pažeistoje vietoje normalizuojasi kraujotaka.

 

Susiję straipsniai

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai