Funkcionalusis maistas. Kas tai?

Kalbant apie mitybą, atrodo, nebeįmanoma nieko naujo sugalvoti: valgome, virškiname, pilnėjame arba ne ir t.t. Tačiau kad ir kaip būtų keista, ši tema maždaug kartą per penkerius metus pasipildo naujomis „sensacijomis“.
 

Pastarąjį dešimtmetį atsirado nauja sąvoka, išskirianti kai kuriuos maisto produktus į atskirą grupę, tai – funkcionalusis maistas. Funkcionalusis maistas – tai potencialiai sveikatinantys maisto produktai ar maisto komponentai, kurie gali duoti naudą sveikatai be tradicinių maisto medžiagų (baltymų, riebalų, angliavandenių), esančių jų sudėtyje.
Funkcionalųjį maistą galima suskirstyti į dvi dideles grupes:
1. Maisto produktai, kurių sudėtyje natūraliai yra komponentų, turinčių įtakos žmogaus sveikatai (pvz., česnake – alicinas, citrusiniuose vaisiuose – limolenas ir pan.).
2. Maisto produktai, pramoniniu būdu papildyti sveikatinamaisiais komponentais (pvz., duona su skaldytais grūdais, pieno ir mėsos produktai su probiotinėmis bakterijomis ir kt.).

 

Priedai, kurių natūraliai yra maisto produktuose


Šių priedų yra tiek daug ir įvairių tiek savo chemine sudėtimi, tiek ir įtaka sveikatai, kad galima juos suskirstyti į kelias grupes.
• Antioksidatoriai.
• Antikancerogenai.
• Antimikrobinės bei antivirusinės medžiagos.
• Virškinamosios sistemos funkcijų skatintojai.
• Imunitetą stiprinančios medžiagos.
• Nervų sistemos veiklą reguliuojančios medžiagos.
• Fitoestrogenai.
• Antihipertenziniai.
• Hipocholesteroleminiai
• Mažai alergiją keliantys maisto komponentai


 

Pramonės gaminamas funkcionalusis maistas


Funkcionalusis maistas neapsiriboja vien natūraliai gamtoje esančiais maisto produktais. Maisto pramonė aktyviai įsijungė į sveikatinamojo maisto gamybos procesą. Ji pradėjo gaminti sveiką biologiškai veikliomis medžiagomis papildytą maistą, darantį teigiamą fiziologinį poveikį žmogaus organizmui.
Kas įprastinį maistą paverčia funkcionaliuoju? Tai probiotikai, naudingosios žarnyno bakterijos (bifido-, lakto- ir kt.) maistinės skaidulos, polinesočiosios, ypač omega-3 riebalų, rūgštys, augalų ekstraktai, vitaminai ir antioksidantai bei kitos fiziologiškai veik-lios medžiagos.
Pavyzdžiui, mėsos ar pieno produktai su probiotikais, naudingosiomis žarnyno bakterijomis ir maisto skaidulomis teigiamai veikia virškinimą, skatina natūralių organizmo bakterijų veiklą. Maistinės skaidulos padeda iš organizmo pašalinti sunkiuosius metalus, lengvina virškinimą. Jos iš dalies gali pakeisti riebalus, nepablogindamos gaminio ypatybių, pagerina gaminio tekstūrą.
Maisto produktų, kurių sudėtyje yra įvairių augalų ekstraktų, vartojimas mažina riziką susirgti įvairiomis ligomis, nes jie žmogaus organizme sujungia laisvuosius radikalus, teigiamai veikia žmogaus imuninę sistemą.
Maistas, turintis mažesnį riebalų kiekį, pasižymi širdies ligų riziką mažinančiu veikimu.
Taigi funkcionalusis maistas – tai ne nauja maisto rūšis, o tiesiog sąvoka, apibūdinanti maisto produktus ir leidžianti mums pasirinkti tuos, kurie pasižymi vienokiomis ar kitokiomis sveikatinamosiomis savybėmis. Tačiau, galvojant apie maisto sveikatinamąjį poveikį, visuomet reikia atsiminti, kad šis poveikis – profilaktinis, bet ne terapinis. Uždegimo proceso nesustabdysime valgydami uždegimą slopinančiu poveikiu pasižymintį maistą, pavyzdžiui, avižas.
 

Įdomu


Maistas gali pagerinti atmintį...
Tinkamas maistas gali padėti smegenims.
Pienas, jogurtas ir grūdai turi B vitamino, kuris pagreitina reakciją, protas tampa aiškesnis, koncentruotas ir energingesnis.
Mėsa, maistingos kruopos, sausai keptos pupelės ir žirniai, tamsios daržovės bei džiovinti abrikosai puikiai padės atminčiai, nes šiuose produktuose yra atmintį sustiprinančios geležies.
Valgydami braškių, įvairių vaisių ir daržovių, padėsite smegenims geriau dirbti. Puodelis kavos taip pat gali padėti. Aiškiau mąstysite, pagerės reakcija ir budrumas. Tačiau kavą gerkite su saiku, nes galite padaryti daugiau žalos nei naudos.
Atsisakykite cigaretės, venkite užteršto oro ir nevalgykite atšalusio maisto - tai naikina smegenų ląsteles.
...ir pakelti nuotaiką
Nuotaiką gali pakelti sūris, bananai, kuriuose yra norepinefrino bei serotonino. Atsipalaiduoti padeda ir pomidorų veiklioji medžiaga 5-hidroksitriptaminas. Petražolėse esantis apijinas pagerina nuotaiką, o pipirai (ypač čili) teikia smegenims endorfino, kuris gerina mąstymą ir nuotaiką.
Žinoma, visos šios medžiagos veikia silpnai ir pamažu.
Kiek staigesnis yra šokolade esančių žvalinamųjų medžiagų poveikis. Tačiau jis trunka tik keletą minučių…
Gydytojo dietologo konsultacijų kabinetas „Dietos sistema“
Vilnius, Pamėnkalnio g, 25-2, klinika „Cor Sanum“
Telefonas (8 ~ 5) 212 0329

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai