2008-03-25

Kad organizmas nepritrūktų geležies

Vis greitėjant gyvenimo tempui, sunku pakankamai dėmesio skirti savo mitybai. Nuolatinis laiko stygius verčia maitintis greitai paruošiamu maistu. Bulvių traškučių pakelis ir buteliukas kokakolos – gana dažni moksleivio priešpiečiai. Toks maistas ne tik sukelia virškinimo sutrikimų, bet iš jo negaunama žmogaus organizmui reikalingų vitaminų ir mikroelementų. Jame nėra ir organizmui reikalingo mikroelemento – geležies (Fe). Per parą su maistu organizmas jos turi gauti iki 10–15 mg, kitaip gali vystytis geležies stokos anemija (mažakraujystė), Tai viena iš dažniausiai pasitaikančių anemijų rūšis, ypač moterims ir vaikams. Apie tai, ką turėtume daryti, kad organizmas nepritrūktų geležies, pasakoja VšĮ Alytaus poliklinika bendrosios praktikos gydytoja Zita KIGUOLIENĖ.
 

Dėl nepakankamo geležies kiekio organizme sumažėja hemoglobino ir raudonųjų kraujo kūnelių (eritrocitų) gamyba, sumažėja jų skaičius kraujyje, todėl sutrinka kūno organų ir audinių aprūpinimas deguonimi (nes pagrindinė eritrocitų funkcija – su hemoglobinu, esančiu jų viduje, pernešti deguonį iš plaučių į visus organus ir audinius).

 

Dvi geležies stokos vystymosi stadijos


1. Latentinė, kai anemijos dar nėra, tik geležies stoka audiniuose.
2. Geležies stokos anemija.
 

Kas rodo, kad organizmui trūksta geležies


Geležies stokos anemija pasireiškia bendru silpnumu ir greitu nuovargiu, sumažėja fizinė galia ir ištvermė. Geležies stokai būdingi distrofinio pobūdžio odos, nagų ir plaukų pokyčiai. Oda plona, sausa, gali atsirasti skausmingų įtrūkimų. Plaukai lėčiau auga, plonėja, netenka blizgesio, tampa sausi, ima lūžinėti. Klasikinis požymis – skonio jutimo susilpnėjimas, išnykimas, rijimo sutrikimas (disfagija), virškinimo sutrikimas. Būdinga nuotaikų kaita, polinkis į depresiją. Atsiranda mieguistumas, širdies plakimas, dusulys. Ligai sunkėjant, aprašytieji simptomai stiprėja, atsiranda galvos svaigimas. Vėliau dėl deguonies trūkumo smegenyse pasidaro sunku susikaupti ir dirbti protinį darbą. Aplinkiniai pastebi ligonio odos blyškumą, kuriam būdingas žalsvas atspalvis.
Geležies stokos anemijos gydymas pradedamas stengiantis pašalinti geležies stoką sukėlusią priežastį. Geležies stoką stengiamasi koreguoti gydant geriamaisiais (rečiau parenteriniu būdu vartojamais) geležies preparatais 3–6 mėnesius. Geležies stokos anemija dažna ir ilgai gydoma, tad, be abejo, geriau jos išvengti koreguojant mitybą.
 

Kokiuose produktuose aptinkama geležies


Geležies yra daugybėje maisto produktų. Ypač – raudonoje mėsoje (jautienoje, veršienoje, kepenyse), gana daug žuvyje, paukštienoje, burokėliuose, pupose, pupelėse, žaliuosiuose žirneliuose, raudongūžiuose kopūstuose, krienuose, petražolėse, dilgėlių, burokų lapuose, grybuose, kiaušinių tryniuose, avižiniuose dribsniuose, džiovintuose vaisiuose, riešutuose, slyvose, granatuose, žemuogėse, vynuogėse, morkose, pomidoruose, net bulvėse.
Labai mažai geležies yra piene, jo produktuose, įvairiuose riebalų produktuose, daugumoje vaisių, šakniavaisių, aukščiausios rūšies miltuose.
 

Ar vienodai geležis pasisavinama iš gyvulinės ir augalinės kilmės maisto?


Viena iš galimų anemijos priežasčių nurodomas vegetarizmas, nors, kaip matome, daugelyje vaisių ir daržovių geležies yra. Taip atsitinka todėl, kad geležis iš maisto produktų pasisavinama labai nevienodai. Geriausiai – iš gyvulinės kilmės maisto produktų (paprasčiau sakant – mėsos).
Vertingiausia šiuo požiūriu geležis, esanti liežuvyje (5 mg/100g), triušienoje (4,4 mg/100 g), kalakutienoje (4 mg/100 g), vištienoje (3 mg/100 g), jautienoje (2,8 mg/100 g). Blogiau pasisavinama geležis, esanti kepenyse (nors bendras geležies kiekis kepenyse yra 3 kartus didesnis nei mėsoje) bei žuvyje.
Iš augalinės kilmės produktų organizmas geležies pasisavina mažiau. Tyrimų duomenimis, iš daržovių absorbuojama 2–10 proc. geležies, o iš raudonos mėsos – net 20–40 proc.
 

Pasisavinimą gerina tinkamas maisto derinimas


Kad organizmas iš maisto pasisavintų kuo daugiau geležies, reikia ne tik pasirinkti tinkamus produktus, bet ir mokėti derinti maistą. Visi žinome, kad nepatariama mėsos užsigerti pienu. Kodėl? Mat pieno produktai trukdo pasisavinti geležį. Geriausiai geležis pasisavinama su vitaminu C, todėl mėsą patariama valgyti su daržovėmis, be to, valgant daržoves kartu su mėsa, žuvimi ar paukštiena, geležies pasisavinimas iš augalinių produktų pagerėja net 3 kartus! Tai dviguba nauda.
Geležį iš organizmo šalina ne tik pienas, bet ir kava, arbata, ypač stipri, sėlenos, špinatai, augalinė ląsteliena, kalcio ir fosforo junginiai.
Antacidiniai vaistai, kurių sudėtyje yra aliuminio, magnio ir kalcio, arba kolestiraminas su geležimi sudaro netirpius junginius, todėl pastarosios įsiurbiama mažiau.
2008 kovo 25
Parengė vaistininkė Jūratė ŽIDONIENĖ
Susijusi informacija

Lankytojų komentarai

ponas-baubas
2014-08-16 16:05
norejau suzinoti kiek gelezies vistienoje(think)
DAINIUS
2014-01-18 12:15
Norit gyventi ilgai ir laimingai valgykit visko po truputi,bet su saiku.Tame tarpe ir mesa. Musu gimineje visi virsyja 90 metu. Valgydami vadovaujames duotu protu,o ne mada.
(hi)(hooray)
Agnoolia
2013-03-20 16:38
Esu vegetarė, mano hemaglobinas 115. Ką patartumėte vartoti, kokių daržovių, vaisių daugiau? Kas dar padėtų pasididinti? Dėkui.
Agnė
2013-02-23 18:35
Dar geležies trūkumas gali būti dėl gausių mėnesinių. (mano gydytoja taip sakė)
Jomajo
2013-01-09 21:55
Aš aišku nedarysiu išvadu nepasitarusi su daktare, bet plius minus supratau, kad man tikrai didelis geležies trūkumas. Na ką padarysi, nesu tu daržovių su geležim megėja kuriose jų daugiau. O mėsos darbe nėra, vadinas valgau ją retai, o savo maistą atsinešus spėju parodyčiau nepagarbą kolektyvui ir ypatingai virėjams. Ką gi, matyt teks pradėt kažką alternatyvaus vartoti.
M
2011-09-09 13:31
Ar galima sustoreti kai vartoji gelezies prieparatus?
Sveiki
2011-08-07 21:44
Aš Esu vegetaras. Norėčiau sužinuoti , labiau apie kieki geležies kaip čia


Vertingiausia šiuo požiūriu geležis, esanti liežuvyje (5 mg/100g), triušienoje (4,4 mg/100 g), kalakutienoje (4 mg/100 g), vištienoje (3 mg/100 g), jautienoje (2,8 mg/100 g). Blogiau pasisavinama geležis, esanti kepenyse (nors bendras geležies kiekis kepenyse yra 3 kartus didesnis nei mėsoje) bei žuvyje.

O kiek yra Daržovėsio ir kokiose.?

Nors aš daržovių mažai valgau ir panašiai.
Mano Hemoglobinas 160~ ir daugiau. Tad man iš kraujo jsi nepasišailina nors ir nepakankamai jo gaunu su maistų, nes valgau tik 1 kart į dieną.
Bet norėčiau pagalbos su domenimis
monika
2011-06-29 13:13
nu kaip pasikaiciau sita teksta apie anemija jau manau kad ir sergu as ja. cia viska tiesybe raso mano oda isbalus,miegiusta esu, piktybine, valgau ne daznai bet kaip uziena, mesos nedaug valgau, kaip as einu gatve man dusulys uziena kartais bet trunka vos kelias sekundes, mane saltis dar krecia, kvepavimas sulytejo, o kaip dirbu isvis negaliu dirbt fizinio darbo nes man akys temsta kartais atrodo kad nualpsiu. as bijau ka nors sunkaus daryt, nusipirkau vitaminu su gelezim gal pades.
paslaptis
2011-06-24 14:55
aciu uz trumpa bet aisku straipsni
Aldona
2011-05-09 09:44
Labai aktuali tema. Tik man atrodo prieštaringa tai, kad geležis iš mėsos geriau įsisavinama, kai valgoma su daržovėmis, tuo tarpu augalinė ląsteliena iš organizmo šalina geležį. Ar tai reiškia, kad su mėsa geriau valgyti ne pačias daržoves, kuriose yra ląstelienos, o geriau užsigerti daržovių sultimis?
anonimas
2010-07-06 13:50
geras straipsnis.:)
rokas
2010-05-28 14:26
špinatuose esanti oksalo rūgštis jungiasi ir matyt sudaro nepalankią terpę špinatuose esančiai geležiai įsisavinti. Na ir kas kad geležies špinatuose daug.
....
2010-05-08 16:34
Dabar tikrai supratau, kad sergu anemija ;((( Viskas atitinka....
aurimas seimys
2010-03-25 13:08
geras
voriuke
2010-01-29 11:27
Bet as skaiciau, kad spinatuose kaip tik daug gelezies!!!!!!!!!!
Jolita
2009-07-27 19:13
Man tai labai gera gelezies preparatas Ferro folgamma, nes sis vitaminas visiskai nedirgina skrandzio.Vartoju apie metai laiko ferro folgamma ir savijauta gera,nuovargis dingo ir aplamai kazkaip gerai jauciuosi.
Indra
2009-05-25 14:46
kazkaip idomiai, nelabai man aisku del spinatu. Juose kaip zinia nemazai gelezes, bet jos organizmas nepasisavina?
;;;;
2009-04-10 15:04
as laukiuosi jau 29 sav. mano hemoglobino kiekis siuo metu 101, dar nukrito nuo 103 nors geriu gelezi idomu butu zinoti priezasti, geriu ir kalci juk jo reikia mano vaikeliui kaip ir visu kitu vitaminu, o ir maitinuosi neblogai, mesa derinu su darzovem, pasilepinu zuvimi... ar tai del to jog valgau daug pieno produktu ? bet ta irgi daktarai besilaukianciom rekomenduoja....
margo
2009-03-10 22:19
naudojant gelezies prieparatus butina naudoti papildomai B grupes vitaminus ir foline rugsti taip pat vitamina C . O gelezies prieparatus uzgerti rugsciomis sultimis . ir dar labai gerai gerti aronijos ir spanguoliu sultys.
asta
2008-10-14 13:25
po jusu straipsnio padariau isvada,kad reikia gerti maziau kavos(nes siuo metu geriu vitaminus su gelezimi),tuomet bus didesnis vitaminu isisavinimas. aciu labai!
nesakysiu:)
2008-06-12 15:51
aciu uz straipsni. as dabar nesuprantu vieno dalyko. mano 9 men suneliui gydytoja israse gelezies ir prie to pacio dar liepe gerti kalci.po menesio tokio gerimo musu kraujukas pasitaise nuo 109 iki 112. tai dabar man aisku, kodel niekas negereja. aciu , zinosiu, kad kalcis prie gelezies netika ir neduosiu:)

Parašykite savo nuomonę

Jūsų vardas: El. pašto adresas:
Jūsų komentaras:
:) (happy) :D (super)
(hi) (red) (fu) (fool)
(weird) :P :( (hooray)
(bad) (think) 8| (ok)
Apsaugos kodas:
 
Sveikas žmogus
Rubrikos
Naudinga informacija
Neradote ko ieškote?
Pabandykite pasinaudoti paieška:
© Sveikas žmogus 2014. Visos teisės saugomos