Troškina: ką gerti?

Pagaliau sugrįžus ilgai lauktam pavasariui ir artėjant išsvajotai vasarai, visi daugiau poilsiausime, keliausime, darbuosimės ar tiesiog būsime gamtoje ir, žinoma, dažniau gersime – kas mineralinį vandenį, kas girą, sultis, kokakolą ar spalvotus limonadus – visų skonis skirtingas. O ką gerti sveikiau? Kas geriau numalšina troškulį, suteikia daugiau energijos? Apie tai pasakoja Kauno visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos saugos skyriaus vedėja, vyriausioji specialistė – mitybos higienos gydytoja Asta LIUBINAITĖ.
 

Seniai žinoma, kad be maisto žmogus gali išgyventi keliasdešimt, o be vandens - tik keletą dienų. Vandens kiekiui organizme sumažėjus vos 2 proc, pradedamas jausti troškulys, energijos stygius, o, netekus 5 proc. vandens, gali aptemti sąmonė. Taigi vanduo yra labai svarbus žmogui. Per parą sveikas suaugęs žmogus turi išgerti apie du litrus skysčių, o karštą dieną ar sportuodamas - dar daugiau, nes gausiau prakaituojant organizmas netenka skysčių daugiau.
Jau pirmasis troškulio jausmas rodo, kad organizmas yra lengvai dehidruotas - jam trūksta vandens. Todėl, norint gerai jaustis, reiktų nelaukti troškulio pojūčio ir skysčių gurkšnoti po truputį visą dieną.
Gerti reiktų kuo dažniau ir gėrimus rinktis kokybiškus.
Troškulį geriausiai malšina natūralus mineralinis, paprastas geriamasis vanduo, natūrali gira, sultys ir kt.

 

Mineralinis vanduo


Natūralus mineralinis vanduo gaivina, turi daug mineralinių medžiagų, mikroelementų.
Neretai klausiama: kokį mineralinį vandenį sveikiau gerti: su angliarūgšte ar be jos? Sveikam žmogui angliarūgštė tonizuoja skrandžio ir žarnyno veiklą, o sergančiajam skrandžio, dvylikapirštės žarnos ar kepenų ligomis, virškinamąją sistemą ji gali dirginti.
Tiems, kurių aukštas kraujo spaudimas, nereikėtų gerti mineralinio vandens, kuriame yra daug natrio. Jiems tinka vanduo, kuriame natrio koncentracija mažesnė kaip 20 mg/l (etiketėje nurodyta “Tinka mažesnio natrio kiekio dietai”).


Kūdikiams ir vaikams iki 7 metų amžiaus nerekomenduojama dažnai gerti mineralinio vandens, kuriame yra daugiau kaip 1,5 mg/l fluorido.
Apskritai patartina gerti ne vienos, o kelių skirtingų rūšių mineralinį vandenį, kad organizmas gautų daugiau ir įvairesnių mineralinių medžiagų bei mikroelementų.
Karštą dieną sportuojant ar aktyviai dirbant su prakaitu netenkama daug vandens, druskų, todėl tokiais atvejais reiktų gerti natūralaus mineralinio vandens, turinčio daugiau mineralinių druskų, arba mineralizuoto vandens (tai geriamuoju vandeniu praskiestas natūralus mineralinis vanduo).
Kaip gaivusis gėrimas gali būti vartojamas ir buteliuose parduodamas šaltinio vanduo. Tai natūraliai švarus vanduo, kuris nėra papildytas kitomis medžiagomis, išskyrus vandens prisotinimą anglies dvideginio. Geras šaltinio vanduo turi būti iš požeminių vandens telkinių - versmių, gręžtinių šulinių.
 

Duonos gira, sultys


Geriant sultis, organizmas aprūpinamas vitaminais, mineralinėmis medžiagomis, bioflavonoidais, o jei jos tirštos, ir maisto skaidulomis - pektinu. Pektinas sujungia iš aplinkos į organizmą patenkančius sunkiuosius metalus ir taip apsaugo organizmą nuo toksinio jų poveikio. Sultyse esantys bioflavonoidai, vitaminai A, C saugo nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio. Vitaminas C, kurio daug yra citrusinių vaisių, uogų sultyse, didina organizmo atsparumą peršalimo ligoms, stiprina imuninę sistemą, gerina geležies pasisavinimą iš kitų produktų.
Nemažai Lietuvos gyventojų mėgsta girą. Nors jos pasirinkimas didelis, deja, asortimente nemažai giros su sintetiniais prieskoniais. Gerai, kad ne visa. Džiugu, kad Lietuvoje turime sveiką natūralų daryklos “Gubernija” produktą - duonos girą. Jos ne tik puikus savitas skonis bei aromatas, bet svarbiausia - joje nėra konservantų, saldiklių ar kitų nenatūralių priedų. “Gubernijos” duonos gira gaminama iš natūralios žaliavos - duonos džiūvėsėlių, o pastarieji - iš ruginio salyklo. Natūraliosios kvapiosios medžiagos suteikia gėrimui saldžiai rūgštoką skonį. Gira saldinama natūraliu cukrumi ir turi vienintelį maisto priedą - natūralią citrinos rūgštį.
 

Geriausi gėrimai - tik su natūraliais priedais


Pasak mitybos specialistų, gerti natūralią girą ir sultis - sveika, ypač, kai jie be konservantų ir saldiklių (beje, gėrimai su saldikliais visiškai netinkami kūdikiams ir mažiems vaikams). Su šiais gėrimais organizmas gauna ir įvairių vitaminų, todėl gira, sultys ne tik malšina troškulį, bet ir suteikia gyvybinės energijos.
Beje, labai vertingos tik išspaustos (ypač namuose) šviežios sultys - morkų, burokėlių, obuolių, serbentų ir kt., tačiau, deja, šiam malonumui retai turime laiko.
Jei vis dėlto retkarčiais norisi pasmaguriauti saldžiaisiais gėrimais, geriau rinktis tuos, kurių sudėtyje yra ne dirbtinių saldiklių, o cukraus, ne sintetinių dažų ir kvapiųjų medžiagų, o sulčių. Norint numalšinti troškulį ir gerai jaustis, nepatartina vaisvandenių gerti kasdien. Įpraskime rūpintis savo ir artimųjų, ypač vaikų, sveikata ir prieš pirkdami gėrimą perskaityti, kas parašyta jo etiketėje.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai