Ar sveika valgyti kiaušinius?

Pokalbis su Kauno visuomenės sveikatos centro sveikatos ekologe Žaneta Pavilonyte ir akcinės bendrovės „Vievio paukštynas“ veterinarijos laboratorijos vedėja veterinarijos gydytoja Romualda Vaitkūniene.
 

[klausimas]Kuo žmogui naudingi kiaušiniai?[/klausimas]
Ž. P. Kiaušiniai – labai vertingas produktas, turintis įvairių maisto medžiagų, būtinų žmogaus organizmui. Kiaušinio baltyme yra lengvai pasisavinamų aminorūgščių, o trynyje esančiuose riebaluose – lecitino, cholino, arachido rūgščių. Kiaušiniuose nemažai mineralinių medžiagų: kalcio, fosforo, geležies, magnio, kalio, natrio, taip pat A, E, D ir B grupės vitaminų.
R.V.: Kiaušiniai stiprina žmogaus sveikatą, didina atsparumą ligoms, skatina augimą, todėl ypač jų reikia vaikystėje ir paauglystėje. Vaikas, suvalgęs vieną kiaušinį, gauna apie 80 proc. visos dienai reikalingos energijos.
Nors kiaušiniuose, kaip ir kituose gyvulinės kilmės maisto produktuose, yra cholesterolio, jo kaupimąsi organizme stabdo lecitinas, esantis kiaušinio baltyme. Beje, net 70–80 proc. mažiau cholesterolio yra vyresnių vištų kiaušiniuose. Juos nesunku atpažinti pagal svorį (sveria per 65 g).
[klausimas]Ar skiriasi vištų, ančių bei putpelių kiaušinių maistinė vertė?[/klausimas]
Ž. P.: Vištų, ančių bei putpelių kiaušinių sudėtis daug nesiskiria. Tačiau vandens paukščių (ančių, žąsų) kiaušiniai gali būti užkrėsti salmonelėmis. Tad saugiau valgyti vištų kiaušinius, kurie nebus užteršti, nes vištos auginamos geromis sąlygomis pramoniniu būdu. O sveikas paukštis, aišku, nepadės ir užterštų kiaušinių.
R. V.: Šiuolaikinė vištų auginimo technologija, optimalios gyvenimo sąlygos, aukšta sanitarinė produkcijos kontrolė garantuoja aukštą kiaušinių kokybę.
Kiaušinis nėra labai kaloringas produktas. 100 g kiaušinių turi tik 157 kcal (toks pat kiekis kiaulienos – 355–489 kcal., „Mėgėjų dešros“ – 301 kcal).


Vištų kiaušiniuose esantis vitaminų ir mikroelementų kiekis gali svyruoti, tai priklauso nuo pašarų. Galima nusipirkti kiaušinių, kuriuos padėjo vištos, lesintos lesalais su didesniu jodo bei kitų mikroelementų kiekiu, kitomis vertingomis medžiagomis. Papildyti pašarai padidina kiaušinių biologinę vertę. Valgant tokius kiaušinius, organizmas papildomas vertingomis biologiškai veikliomis medžiagomis.
Rūšinius putpelių kiaušinius rekomenduojama valgyti alergiškiems žmonėms, negalintiems pasisavinti didesnio baltymo kiekio. Putpelių kiaušiniuose taip pat yra daug vitaminų, mineralinių medžiagų. Tačiau vištų, putpelių, ančių kiaušinius patartina pirkti ne turguje, o firminėse parduotuvėse ar prekybos centruose.
[klausimas]Kuo vertingi žmogaus sveikatai kiaušiniai, papildyti jodu? [/klausimas]
Ž. P.: Tokie kiaušiniai teigiamai veikia skydliaukę. Lietuvos (kaip ir visų Baltijos šalių) gyventojams trūksta jodo. Esant ir nedideliam jo trūkumui organizme, pasireiškia nuovargis, jautrumas, dirglumas, mažėja darbingumas. Kai jodo trūksta nėščiosios maiste, naujagimiui gali atsirasti kretinizmas, struma (gūžys), kūdikis gali gimti mažesnio svorio (retais atvejais jodo trūkumas sukelia net vaisiaus žūtį). Jodo trūkumas vaikystėje ir paauglystėje gali išprovokuoti endeminę strumą, hipotireozę, protinio ir fizinio vystymosi sutrikimus. Kai trūksta jodo, sunkiau mokytis, sukoncentruoti dėmesį. Esant ilgalaikiam jodo stygiui, vystosi struma (gūžys).
Vienas iš būdų išvengti minėtų negalavimų – valgyti maisto produktus su didesniu jodu kiekiu, tarp jų ir jodu papildytus kiaušinius.
[klausimas]„Vievio paukštynas“ ateityje prikėjams žada pasiūlyti „Omega“ kiaušinius. Papasakokite apie juos.[/klausimas]
R. V.: Omega kiaušiniai – tai viena iš „sumodeliuotųjų kiaušinių“ rūšių. Jų trynyje esančių riebalų rūgščių kiekis padidinamas papildant vištų lesalą tam tikrais komponentais. Lesinant vištas lesalu, kuriame gausu naudingųjų riebalų rūgščių bei riebaluose tirpių vitaminų, galima tinkamai subalansuoti kiaušinio trynyje esančių lipidų kiekį. Tam į lesalus pridedama šalto spaudimo lietuviškų linų sėmenų, žuvų taukų, jūrų dumblių. „Omega“ kiaušinyje yra daug n-3 riebalų rūgščių (350 mg viename kiaušinyje). Trynyje esant didesniam polinesočiųjų riebalų rūgščių kiekiui, sočiųjų riebalų rūgščių kiekis sumažėja, todėl trynyje esantys riebalai tampa daug naudingesni sveikatai.
Amerikoje atlikti tyrimai patvirtino, kad kiaušiniai „Omega“ su polinesočiosiomis riebalų rūgštimis atlieka dvejopą funkciją. Pirma, vartojamas organizmui naudingas papildytas produktas. Antra, polinesočiosios ir riebalų rūgštys neleidžia kauptis organizme cholesteroliui. Tyrimuose dalyvavę pacientai, kenčiantys nuo per didelio cholesterolio kiekio kraujyje, tokių kiaušinių galėjo suvalgyti net iki 12 per savaitę, ir jų serume cholesterolio kiekis nepadidėdavo.
Žmogus, suvalgęs du kiaušinius „Omega“, gauna parai reikalingą polinesočiųjų riebalų rūgščių kiekį..
[klausimas]Kodėl n-3 riebalų rūgštys yra svarbios žmogaus mitybai?[/klausimas]
R. V.: Per praėjusius 20 metų buvo atlikta nemažai įvairių tarptautinių tyrimų, kurių rezultatai parodė, jog su maistu gaunamos n-3 riebalų rūgštys sumažina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis. Taip pat pastebėtas teigiamas n-3 rūgščių (ypač DHA) poveikis kenčiantiems nuo trombozės, aritmijos. Daugelio Europos šalių įmonės, gaminančios mišinėlius kūdikiams, į jų sudėtį deda DHA riebalų rūgšties, kuri būtina tinklainės ir nervų sistemos vystymuisi. Daugelyje Jungtinių Amerikos Valstijų vidurio vakaruose gyvenančių žmonių valgo nepakankamai riebios žuvies, būtinos, kad organizmas gautų pakankamai n- 3 riebalų rūgščių. Todėl jie papildomai valgo kiaušinių su didesniu šių rūgščių kiekiu.
[klausimas]Kiek rekomenduojama valgyti kaušinių?[/klausimas]
Ž. P.: Sveikas žmogus, nesvarbu, kokio amžiaus, kiaušinių gali valgyti tiek, kiek nori. Tačiau, remiantis sveikos mitybos piramidės principu, be kiaušinių, rekomenduojama vartoti ir kitų šios maisto grupės produktų. Šioje vertingoje sveikos mitybos produktų grupėje yra mėsa, paukštiena, žuvis, ankštinės daržovės, kiaušiniai, riešutai. Kasdien iš šios grupės rekomenduojama suvalgyti 2–3 porcijas. Vieną porciją sudaro: vienas kiaušinis, 60–100 g liesos mėsos; 60–100 g vištienos ar žuvies; 1/2 stiklinės virtų pupelių; 2 šaukštai žemės riešutų.
Žmonėms, alergiškiems kiaušiniams, patartina į gaminamus patiekalus jų dėti kuo mažiau arba atsisakyti visiškai.
Kuo kiaušiniai žalesni, tuo sunkiau pasisavinami. Geriausiai skrandis virškina kiaušinį, kurio ir baltymas, ir trynys yra gerai išvirę.

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

rimidija
2015-03-08 09:20
kaip gydytis kai sustreikuoja skrandis suvalgius kiausini
Nevargau is paukstynu kiausini
2013-03-29 18:31
paziurekit laida per tv SIAUBAS(bad)
Prieš srovę
Kudabienes laida
Buvęs žemės ūkio ministro patarėjas prašo prieš Vėlykas patikrinti, ar kiaušiniuose nėra genetiškai modifikuotų organizmų. Ką lesa vištos?
Plačiau http://www.tv3play.lt/play/304272/?autostart=true

Žiaurūs bandymai su žiurkėmis ir kaip patikrinti kiaušinius buitinėmis sąlygomis? Mums gresia onkologinė mirtis ar imsime skraidyti kaip vištos?
Serija 28 - Sezonas 2013
Trukmė: 20:59
Patalpinta: 2013-03-26 20:30
Andra
2012-04-19 10:05
Dirbu fitneso trenere,tad kiausiniu reikia suvalgyti tiek man tiek mano klientams. Sio straipsnio neperskaiciau ne iki puses,nes lietuviskai tariant "susinervinau’. Apie kokia subalansuota mityba galima kalbeti vistoms fermose???? visi puikiai zinome kaip jos ten maitinamos. Ir apskritai ar gali buti sis straipsnis "svarus" jei interviu imama apie kiausinius is "Vievio paukstyno" atstoves? Perku anciu kiausinius is moters kuri paukscius augina kaime...ir galiu pasakyti kad energijos pries treniruote turiu daug daugiau....o ir rezultatai dziugina.....
jonas
2010-04-11 10:40
nesamones raso, seria modifikuotais pasarais( paukstynai) ir kiausiniai geresni nei kaimiski, gera reklama
p.s. visuose kombinuotuose pasaruose yra GMO
Andrius
2009-02-16 13:02
as suvalgau apie 5 vienu kartu :D Nesamone, galima ir daugiau
Mok
2008-03-11 12:53
Labai mėgstu kiaušinius, tačiau esu girdėjusi jog moterys per savaitę gali suvalgyti tik du.
Rodyti daugiau komentarų

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai