Nepamirškite vitamino C

Vitaminas C – vienas geriausiai žinomų vitaminų, jo rūgštų skonį pažįstame nuo pat vaikystės. Jis „gerbiamas“ ne tik mūsų senelių ir mamyčių, bet ir gydytojų. Vitaminas C, arba askorbo rūgštis, pradžioje buvo vartojamas kaip vaistas skorbuto ligai gydyti, tuo paaiškinamas jo pavadinimas – askorbo rūgštis – rūgštis „nuo skorbuto“.
 

Kas sukelia skorbutą?


Skorbutas – liga, kurią sukelia didelis vitamino C trūkumas organizme. Yra žinoma, kad askorbo rūgštis yra būtina kolageno sintezei, tai viena svarbiausių jungiamojo audinio sudedamųjų dalių, kuris įeina į kaulų, odos, raumenų, kraujagyslių, kremzlių struktūrą. Vitaminas C taip pat reikalingas dentino, kuris sudaro danties struktūros pagrindą, sintezei. Sergant šia liga, atsiranda bendras silpnumas, nuovargis, sąnarių tinimas, kaulų silpnumas, pradeda trūkinėti smulkiosios kraujagyslės, gali kraujuoti dantenos, iš nosies, blogai gyja žaizdos, slenka plaukai, iškrenta dantys, vystosi mažakraujystė. Laiku nepradėjus gydyti, liga gali baigtis mirtimi.
Jūreiviai, kareiviai, tyrinėtojai labiausiai rizikuoja susirgti, kadangi jų maisto racioną sudaro ilgai negendantys produktai – duonos gaminiai ir sūdyta mėsa, o vaisių ir daržovių, kuriuose daug vitamino C, jie vartoja mažais kiekiais arba beveik nevartoja.

 

Vitamino C atradimo istorija


Vitamino C atradėju laikomas Škotijos laivo chirurgas Džeimsas Lindas (James Lind). Ketverių metų trukmės jūrų kelionės metu nuo skorbuto mirė daugiau kaip tūkstantis jūreivių. Lindas pradėjo nagrinėti šią ligą ir priėjo prie išvados, kad dažniausiai ja sirgo jūreiviai, kurių maisto racionas buvo labai apribotas. Gydytojas nusprendė paįvairinti sergančių jūreivių racioną ir pastebėjo, kad citrusiniai vaisiai, gydant šią ligą, buvo veiksmingiausi.1753 m. buvo išspausdintas Lindo mokslinis veikalas apie skorbutą, o nuo 1975 m. visiems Didžiosios Britanijos jūreiviams buvo kasdien skiriama laimo sulčių, ir skorbutas greitai išnyko. Deja, Didžioji Britanija buvo vienintelė šalis, kuri pripažino, kad skorbuto priežastis – vienoda (skurdi) dieta. Todėl kitose šalyse, ypač JAV, skorbuto paplitimas nesumažėjo.
Pirmą kartą gryną vitaminą iš kopūstų, apelsinų ir paprikos 1928 m. išskyrė mokslininkas Albert Szen–Gyorgyj. Lygiagrečiai Charles G. King išskyrė tą patį junginį iš citrinų ir apelsinų ir pavadino jį vitaminu C. Didžiosios Britanijos vaistininkas Walter Norman Haworth ištyrė šio junginio cheminę struktūrą ir lygiagrečiai su endokrinologu Tadeus‘u Reichstein‘u 1933 m. pirmą kartą dirbtinai susintetino vitaminą C. Tai buvo pirmasis dirbtinai susintetintas vitaminas.


 

Vitamino C savybės ir šaltiniai


Kadangi vitaminas C yra vandenyje tirpus vitaminas, žmogaus organizme jo atsargų nesusidaro. Todėl jo būtina gauti kiekvieną dieną su maistu.
Vitamino C poreikis organizme padidėja tam tikrais atvejais: sergant peršalimo ligomis, sergant lėtinėmis ligomis, patyrus stresą, moterims, vartojančioms kontraceptikus, žmonėms, reguliariai vartojantiems aspiriną, nėščioms moterims, žindyvėms, rūkantiems žmonėms, po operacijų, po traumų.
Pagrindiniai vitamino C šaltiniai yra daržovės ir vaisiai. Vitaminas C jautrus šviesai, karščiui, todėl geriausia juos vartoti šviežius arba minimaliai termiškai apdorotus.
Šimte gramų erškėtuogių yra net 2000 mg vitamino C, 100 g juodųjų serbentų – 200 mg, 100 g raudonųjų paprikų – 190 mg, brokolių – 90 mg, briuselio kopūstų – 80 mg, žemuogių – 60 mg, apelsinų – 50 mg, citrinų – 40 mg, česnakų – 31 mg vitamino C. Pageidautina suvartoti 5 porcijas daržovių ir vaisių kiekvieną dieną (apie 200 mg vit. C per parą), tačiau, kaip rodo tyrimai, vyrai ir moterys su maistu gauna vidutiniškai 84 ir 73 mg vitamino C per parą. Todėl jo rekomenduojama vartoti papildomai. Vitaminas C yra gaminamas tablečių, kapsulių, kramtomųjų tablečių, miltelių, skystosios formos pavidalu. Vitamino C preparatus rekomenduojama nekramtyti, užgerti stikline vandens ir 30 min. po to nesigulti.
 

Vitamino C funkcijos


Dalyvauja kolageno ir dentino sintezėje.
Dalyvauja žaizdų gijimo procese.
Padeda greičiau pasveikti nuo peršalimo ligų, sumažina žmonių, gyvenančių ekstremaliomis sąlygomis sergamumą peršalimo ligomis net 50 proc.
Sumažina kataraktos (liga, dėl kurios smarkiai pablogėja regėjimas) išsivystymo riziką.
Pagerina geležies pasisavinimą organizme.
Apsaugo nuo skorbuto.
 

Rekomenduojama vitamino C paros norma (RPN)


Vaikams iki 12 mėn. – 35 mg
Nuo 1–3 metų – 40 mg
Nuo 4–10 metų – 45 mg
Nuo 11–14 – 50 mg
Nuo 15–18 – 60 mg
Moterims– 60–75 mg
Vyrams– 60–90 mg
Nėščiosioms moterims – 80 mg
Žindyvėms – 100 mg
Ligoms gydyti ir jų profilaktikai vartojamos didesnės dozės, rūkantiems žmonėms reikia vartoti 30 proc. daugiau.
Vartojant vitamino C didesnėmis dozėmis (daugiau nei 1 g per dieną), gali pasireikšti nepageidaujamas poveikis – viduriavimas, pykinimas, rėmuo, diskomfortas skrandžio srityje, odos sudirginimas. Tai taip pat gali paskatinti vario koncentracijos sumažėjimą organizme ar akmenų formavimąsi inkstuose.
 

Vitamino C nerekomenduojama vartoti


Esant alergijai šiam preparatui.
Sergant inkstų akmenlige.
Esant įgimtam tam tikro fermento trūkumui.
Sergant ciroze, podagra, paroksizmine naktine hemoglobinurija, inkstu nepakankamumu, nerekomenduojama vartoti didelėmis dozėmis.
 

Sąveika su kitais vaistais


Vitaminas C:
• sustiprina acetaminofeno, aspirino nepageidaujamą poveikį,
• padidina aspirino, geriamųjų kontraceptikų koncentraciją kraujyje,
• susilpnina kraują skystinančio vaisto (varfarino) veiksmingumą,
• pagerina geležies preparatų pasisavinimą organizme, todėl gali būti skiriamas derinyje gydant mažakraujystę,
• nikotino turintys produktai (cigaretės, cigarai, kramtomasis tabakas, nikotino pleistrai), geriamieji kontraceptikai, antibiotikas tetraciklinas susilpnina vitamino C poveikį.

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

mono
2009-04-01 21:11
vitaminas C labai gerai gerina imunitetą, tačiau dar geriau man jį stiprina šią žiemą atrastas toks augalinės kilmės maisto papildas Tonussan, kuris ne tik kad stiprų imunitetą palaiko, bet ir dar šalia viso to puikiai enrgijos suteikia! Taigi va - du zuikiai vienu šūviu!

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai