„Subalansuota moterims“, bet... ar tinka vyrams?

Vitaminų nauda visiems žinoma, nes stresas, rūkymas, alkoholio vartojimas, nevisavertė mityba gali sukelti jų trūkumą. Tačiau kai tokia vitaminų gausybė, sunku išsirinkti. Kartais galima pagalvoti, o kam sukti galvą, kokius pirkti. Vienas pacientas paklausė: „Kas būtų, jeigu vartočiau vitaminus, skirtus moterims? Ar yra koks skirtumas, ar vis dėlto reikėtų atsižvelgti į tai, kam jie skirti?“
 

Žinoma, kad...


Vitaminai – nedidelės molekulinės masės biologiškai veiklūs organiniai junginiai, būtini organizmo normaliai medžiagų apykaitai ir gyvybinei veiklai. Žmogaus organizmo ląstelėse jie nesintetinami, todėl turi būti gaunami su maistu.
Vitamino terminą 1912 metais pirmasis pavartojo lenkų biochemikas Kazimieras Funkas (Kazimierz Funk). Žodis sudarytas iš lotyniško žodžio vita (gyvenimas) ir priesagos -amin (aminas), kadangi tuo metu visi žinomi vitaminai priklausė aminams, nors dabar žinoma ir daug kitokių klasių vitaminų.
Pavadinimai vitaminams iš pradžių buvo suteikiami atsižvelgiant į ligas, kurių simptomus jie panaikina (antirachito, antiskorbuto, antipelagros, antiberi-beri vitaminai). Tačiau tam tikros avitaminozės sukelia labai įvairius ir kintamus simptomų derinius. Teigiama, kad vitaminai raidėmis pradėti žymėti pagal jų atradimo eilę: A pirmąjį kartą aprašytas 1913 m., B (B1) – 1926 m., C 1925 m., D 1922 m., E 1922 m., H 1935 m., K 1935 m.
Vitaminai (polivitaminai) visų pirma yra sveikatinimo priemonė, skirta organizmui stiprinti, taip pat reikalingomis maistinėmis medžiagomis, esant jų trūkumui ar padidėjusiam poreikiui, papildyti.

 

Vitaminų poreikį lemia:


• maisto sudėtis – jei mityba nevisavertė, neracionali, tai gali trūkti vitaminų;
• aplinkos temperatūra – kai ji aukštesnė ar žemesnė nei įprasta, daugelio vitaminų reikia daugiau;
• fizinis krūvis – vitaminų ir mineralinių medžiagų poreikis gali būti padidėjęs, kai žmogus sportuoja arba daug dirba fiziškai;
• infekcijos – sergant infekcinėmis ligomis padidėja daugelio vitaminų poreikis;
• moters organizmo fizinės būklės pasikeitimas (nėštumas, žindymas) – taip pat padidėja organizmo vitaminų poreikis;
• vyresnis amžius – daugiau vitaminų reikia senyvo amžiaus žmonėms, nes dėl virškinamojo trakto pokyčių jų organizmas prasčiau įsisavina visas mitybines medžiagas.
 

Į ką pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį?


Pirmiausia reikėtų pažiūrėti, kokia preparato sudėtis, todėl vitaminams taikomos tokios taisyklės:
- profilaktiškai ilgesnį laiką galima vartoti polivitaminus, kurių dozė neviršija paros poreikio (tokia informacija nurodoma ant kai kurių vitaminų pakuočių ir daugelyje farmakologijos žinynų);
- polivitaminus ir kompleksinius maisto papildus, kuriuose veikliųjų medžiagų dozės gerokai viršija rekomenduojamas paros normas, rekomenduojama vartoti 1-3 mėn. trukmės kursais.
- moterims ir vyrams reikia skirtingų dozių;
- svarbu atsižvelgti ir į amžių, nes vyresniems žmonėms reikalingos didesnės vitaminų dozės;
- vaikams atitinkamai nuo suaugusiųjų skiriamos mažesnės vitaminų ir maisto papildų dozės.
Maisto papildai ir vitaminai yra skiriami atsižvelgiant į lytį, amžių, fizinį aktyvumą bei individualius žmogaus organizmo poreikius.
Vyrams, kurie rūpinasi savo sveikata ir nori išsaugoti vyriškumą, vitaminai ir jų dozės parinktos taip, kad atitiktų fiziologinius poreikius. Paprastai tokiuose preparatuose yra optimalus kiekis cinko, seleno, molibdeno, vitaminų C ir E, reikalingų lytiniam pajėgumui. Taip pat veikliosios medžiagos derinamos atsižvelgiant į įvairius daugiau vyrams būdingus rizikos veiksnius, pvz. rūkymas, didesnės rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis.
 

Moterims, gali būti skiriami:


1) bendrai savijautai gerinti;
2) hormoninei pusiausvyrai palaikyti – pvz., menopauzės metu vitaminų sudėtis yra tokia, kuri padeda lengviau įveikti nemalonius jos simptomus.
3) nėščioms ir maitinančioms motinoms – vitaminai parinkti taip, kad užtikrintų gerą moters ir besivystančio kūdikio savijautą. Nėštumo metu svarbu, kad organizme būtų pakankamas geležies kiekis, reikalingas mažakraujystės profilaktikai ir pakankamas kalcio kiekis, kuris stiprintų motinos ir kūdikio kaulus. Taip pat turi būti didelis folio rūgšties kiekis, kuris reikalingas vaisiaus nervų sistemai.
4) vyresnio amžiaus moterims skirti vitaminai turi tokių savybių, kurios lėtina senėjimo procesus. Tokiuose produktuose būna didesnis kalcio kiekis nei reikia jaunesnio produktyvaus amžiaus moterims.
Vaikams skiriamos mažesnės vitaminų ir maisto papildų dozės nei suaugusiesiems. Todėl vitaminai kuriami taip, kad dozė atitiktų poreikį, atsižvelgiant į vaiko amžių, fizinę būklę.
Sportininkams – reikalingi dar didesni vitaminų ir papildų kiekiai, nes jų organizmas daug ir sunkiai dirba, prakaituoja ir netenka reikiamų medžiagų.
 

Reikia nepamiršti, kad vitaminų perdozavimas pavojingas


Organizmui kenkia ir vitaminų trūkumas, ir perteklius. Tiesa, vitaminų pertekliaus sukeltų ligų (hipervitaminozės) praktiškai nepasitaiko, nes daugumos vitaminų, išskyrus riebaluose tirpius vitaminus A, D, E, perteklius iš organizmo pasišalina su šlapimu. Gausiai vartojamos mineralinės medžiagos bei mikroelementai gali kauptis.
Yra ištirta, kad vitaminai ir mineralai tarpusavyje sąveikauja. Ilgalaikis neracionalus vitaminų ir maisto papildų vartojimas gali sutrikdyti normalų šių svarbių medžiagų balansą organizme. Lentelėje pateikta kai kurių vitaminų ir mineralų tarpusavio sąveika.
 

Vitaminai ir mineralai gali sąveikauti tarpusavyje


Vitaminas -> Sąveika su kitais vitaminais ar mineralais
Vit. B6 -> Gerina magnio pasisavinimą
Vit. D -> Gerina kalcio ir fosforo pasisavinimą
Vit.C -> Padeda geriau pasisavinti chromą ir geležį
Varis -> Sustiprina geležies teikiamą naudą
Selenas -> Sustiprina vitamino E poveikį
Kalcis -> Mažina geležies pasisavinimą
Cinkas -> Mažina vario, geležies ir kalcio pasisavinimą
Vitaminų preparatai ne veltui yra skirstomi į tam tikras grupes (vyrams, moterims, vaikams) – skiriasi juose esančių vitaminų ir mineralų kiekiai bei dienos dozės. Rekomenduojama niekada neviršyti etiketėje nurodytos paros dozės. Asmenys, vartojantys įvairių vaistų, prieš rinkdamiesi vitaminus bei maisto papildus turėtų pasitarti su savo gydytoju. Esant reikalui, šeimos gydytojai gali rekomenduoti atlikti biocheminį kraujo tyrimą. Atlikus tyrimą, sužinoma, ar organizme pakanka kalio, magnio, chloro, kalcio, fosforo, vario, geležies. Tuomet tiksliau galima pasirinkti ir dozuoti maisto papildus.

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Alte
2009-02-18 07:33
Man siaip but zvaliai ir kovot su sparciu gyvenimo tempu ziema labai padeda tonussan maisto papildas. Jo sudetis augaliniu pagrindu.Turi tonizuojanciu savybiu- is tikro isvaiko mieguistuma, zvalina, ir siaip nuovargis ne taip jauciamas ir su stresu padeda kovot. Tiesiog i viska kitom akim zvelgiu ir ziema daug grazesne atrodo :)Be to imuniteta stiprina

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai