Neleiskite savo kūnui išdžiūti

Visus metus laukėte atostogų. Pagaliau! Jūs gulite prie baseino ar jūros, švelnus vėjelis glosto jūsų kūną, saulutė maloniai šildo, pamažu apima miegas... Po kelių valandų jus pažadina artimieji. Maža to, kad nudegėte, bet ir jaučiatės prastai. Akivaizdu, kad jus ištiko saulės smūgis.
 

Perkaisti pavojinga


Kai kūnas perkaista, sutrinka organizmo termoreguliacijos mechanizmai. Perkaisti galima ne tik būnant tiesioginiuose saulės spinduliuose ar karštoje erdvėje. Perkaisti galima, kai yra aukšta oro temperatūra, didelė santykinė oro drėgmė, kai būnama nevėdinamose patalpose ar kai labai daug ir sunkiai dirbama karštos aplinkos sąlygomis (pvz., šiltnamyje, atliekant lauko darbus ir t.t.).
Perkaitimo požymiai atsiranda staiga. Tikrai juos pastebėsite. Pakilus kūno temperatūrai (daugiau 38° C), atsiranda galvos skausmai, mieguistumas, žiovulys, sutrinka pusiausvyra, kalba tampa nerišli, parausta veidas, padažnėja pulsas (110–160 k./min.), kvėpavimas tampa sunkesnis.
Perkaisti ypač pavojinga sergantiesiems sunkiomis lėtinėmis ligomis, išsekusiems ligoniams, vaikams ir vyresnio amžiaus žmonėms, karščiuojantiesiems, nutukusiems, kuriems sutrikusi skydliaukės funkcija.


 

Saulė gali smūgiuoti


Mama, liepdavusi vaikystėje einant į lauką nepamiršti kepurės, buvo teisi. Vasarą būtina saugoti galvą nuo tiesioginių saulės spindulių. Jei nepridengta galva ilgesnį laiką būna saulėje, įšyla galvos smegenų dangaluose esantys kraujo indai, jie plečiasi, didėja intrakranijinis slėgis kaukolėje, dėl to vystosi smegenų hiperemija.
Simptomai gana panašūs į kūno perkaitimo požymius: skauda galvą, atsiranda spengimas ausyse, pykina, apima apatija, suglembama, galima netekti sąmonės.
Gausiai prakaituojant organizmas netenka daug skysčių drauge su ištirpusiomis druskomis. Dėl to gali sutrikti raumenų dirglumas ir išsivystyti jų traukuliai. Todėl, esant karštoje aplinkoje ilgesnį laiką ir gausiai prakaituojant, būtina kompensuoti skysčių ir elektrolitų balansą, geriant mineralizuotą ar pasūdytą vandenį.
 

Organizmas nuo karščio ginasi prakaituodamas


Aplinkos temperatūrai kylant, kraujas, plūsdamas į oda, padidina prakaitavimą. Prakaitas pro odą atiduoda šilumą aplinkai ir apsaugo organizmą nuo perkaitimo. Prakaite yra natrio chlorido, todėl jis sūroko skonio. Svarbu nestabdyti prakaitavimo, nes, garuodamas nuo odos, prakaitas atvėsina kūną. Prakaitavimas padidėja ir fizinio krūvio metu – taip organizmas į aplinką atiduoda šilumą, kuri pasigamina raumenims dirbant. Labiau prakaituoja turintys antsvorio žmonės, nes kūnas per riebalų sluoksnį sunkiau aplinkai atiduoda šilumos perteklių. Nedirbdamas žmogus per parą vėsioje aplinkoje išprakaituoja iki 500 ml prakaito.
Prakaitavimo intensyvumas priklauso nuo aplinkos temperatūros – kuo aplinkoje šilčiau, tuo daugiau prakaituojama. Mūsų klimato zonoje per parą išprakaituojama nuo 250 ml iki 5 litrų. Intensyviai sportuojant ir esant aukštai aplinkos temperatūrai, išprakaituojama iki 8–10 litrų per parą.
Gausiai prakaituojant netenkama daug skysčių, druskų, todėl gali sutrikti širdies ir kitų organų veikla, varginti mėšlungis. Derėtų gerti natūralius mineralinius negazuotus vandenis.
 

Gerkite mineralinį vandenį


Specialistai teigia, kad mineraliniuose vandenyse ištirpusių įvairių mineralinių medžiagų sudėtis ir lemia mineralinio vandens kokybę bei naudą žmogaus organizmui. Vienintelis mūsų šalyje vidutinės mineralizacijos iš 689 m gylio kalcinis magninis sulfatinis mineralinis vanduo – Tichė.
Nustatyta, kad Tichė yra fiziologiškai tinkamas žmogaus organizmui mineralinis vanduo.
Išgėręs 1 litrą mineralinio vandens Tichė, suaugęs žmogus per parą gaus 20 proc. kalcio ir 16 proc. magnio rekomenduojamos paros normos. Vaikas, išgėręs pusę litro mineralinio vandens Tichė, gaus 30 proc. magnio ir 50 proc. kalcio rekomenduojamos paros normos.
Vienintelis mūsų šalyje vidutinės mineralizacijos sulfatinis kalcinis magninis vanduo Tichė išgaunamas iš giluminio šaltinio, esančio net 689 metrų gylyje ir maistui skirtais nerūdijančio plieno vamzdžiais, be sąlyčio su oru ir be sulaikymo talpose, tiesiai iš žemės versmės atiteka į pilstymo automatą ir butelius.
Prekybos centruose ieškokite naujienos – silpnai gazuoto natūralaus mineralinio vandens Tichė bei funkcinių produktų grupės „Mona Plius“.
• Žmogui kasdien reikia išgerti 2–3 litrus vandens.
• Žmogaus organizmui kasdien reikia 10 litrų. Jį pasigamina pats, endogeniniu būdu: su seilėmis – 1,5 litro, 1,5 litro pagamina skrandžio sultys, 0,7 litro – kasa, 3 litrus – žarnynas, 0,5 – tulžis.
• Vandens paviršiuje yra nepaprastai didelė molekulių įtampa. Todėl jo paviršiumi gali lengvai bėgioti kai kurie vabzdžiai.
• Vandenį sudaro vandenilis ir deguonis. Vandenilio yra trys izotopai – lengvas, sunkus, ypač sunkus. Deguonį sudaro taip pat trys – vieno molekulinis svoris – 16, kito – 17, trečio – 18. Taigi vanduo yra keturiasdešimt dviejų medžiagų mišinys. Didžiausią dalį sudaro lengvasis vanduo.
 

Pirmoji pagalba ištikus saulės smūgiui


• Skubiai išneškite žmogų iš karštos aplinkos.
• Paguldykite pavėsyje ar vėsioje aplinkoje.
• Atsagstykite drabužius.
• Paguldykite ant nugaros.
• Kojas šiek tiek pakelkite. Taip pagerės galvos ir širdies kraujotaka.
• Būtina žmogų šaldyti – pasinaudokite sudrėkinta (37 oC ) paklode, rankšluosčiu, šaltu kompresu, ledu.
• Jei žmogus sąmoningas – duokite gerti vandens.
• Skubiai kreipkitės į medikus.
 

Kaip išvengti saulės smūgio


• Kad nesutriktų elektrolitų, kalio, natrio, kalcio pusiausvyra, patartina vartoti daug skysčių.
• Gerkite mineralinį vandenį.
• Skysčius reikia gerti nuolat, po truputį, visą dieną ir nelaukti, kol ims kamuoti troškulys.
• Patartina daugiau valgyti skystų produktų, lengviau pasisavinamų liesų pieno produktų, daugiau vartoti vaisių ir daržovių.
• Kylant kūno temperatūrai, organizmas stengiasi išspinduliuoti energiją, todėl nereikėtų storai rengtis, geriausiai rinktis šviesius, nesintetinius drabužius, nepamiršti galvos apdangalo.

 

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai