2008-03-25

Mineralinis vanduo – sveikam ir ligoniui

Tiesa, kad be vandens galime išbūti tik kelias paras, o be valgio, gerdami tik vandenį, išgyventi iki 40 parų, – sena kaip pasaulis. Kai žmogaus organizmui stinga vandens, atsiranda įvairių sveikatos sutrikimų: kraujyje padaugėja medžiagų apykaitos produktų, kurie toksiškai veikia organizmą, kyla kraujo spaudimas, atsiranda dusulys, odoje atsiveria opų, išsausėja oda, paūmėja virškinamosios sistemos, nervų ligos. Visko neišvardinsi.
 

Kraujo kiekis, cirkuliuojantis mūsų organizme, priklauso nuo išgerto skysčių kiekio. Jei suvartojate mažiau skysčių, sumažėja kraujo kiekis, jo mažiau patenka į širdį, smegenis, raumenis ir kitus svarbius organus. Gaunant mažiau deguonies, sutrinka organų veikla. Tad gurkšnoti vandenį reiktų nuolat, nelaukiant troškulio.

 

Kokį vandenį gerti?


Sveikiausia gerti natūralų mineralinį, mineralizuotą ar šaltinio vandenį. Kava, arbata, vynas, alus ar tonizuojamieji gėrimai neįeina į „gėrimo“ sampratą.
Gerti galima švarų, filtruotą, šaltinio vandenį, tačiau nereikėtų gerti vandens iš nežinomų vandens šaltinių, upelių ar šulinių. Pasak Druskininkų „Eglės“ sanatorijos direktoriaus medicinai Arvydo Balčiaus, profilaktiškai tikslinga gerti stalo mineralinį vandenį. O norint gydyti ligas ar sustiprinti sveikatą, reikėtų rinktis gydomųjų versmių vandenį, kuris pasižymi didesne mineralizacija.
Reikėtų teisingai pasirinkti ir geriamo vandens temperatūrą. „Šaltas vanduo didina motorinį ir sekrecinį skrandžio aktyvumą, stiprina žarnyno peristaltiką, laisvina vidurius. Jei jus vargina užkietėję viduriai, reikėtų greitai ir dideliais gurkšniais gerti šaltą vandenį, jis suteiks organizmui stimuliuojamąjį poveikį. Tuo tarpu, jei norite slopinti žarnyno veiklą, atpalaiduoti žarnyno raumenis, rekomenduojama gerti šiltą vandenį – lėtai ir mažais gurkšneliais”, – pataria Arvydas Balčius.
Kitas patarimas itin aktualus mėgstantiems labai šaltą vandenį (tiesiog iš šaldytuvo). Reikėtų šio įpročio atsisakyti, nes toks vanduo kenkia tulžiai, kasai, skrandžiui.
Geriamąjį vandentiekio vandenį reikėtų laikyti atvirame inde, kad išgaruotų chloras.
Kai daugiau geriate, padidėja ir šlapimo kiekis, – jei taip nėra, gali būti, kad sutrikusi inkstų veikla. O, daugiau geriant ir dažniau šlapinantis, iš organizmo išplaunamas didesnis natrio kiekis.
Labai naudinga gerti mineralinį vandenį su didesniu kalcio kiekiu. Tuomet stiprėja raumenys, motorinis žarnyno aktyvumas, gerėja širdies funkcija, didėja kraujo krešumas.
 

Kiek gerti?


Pasak sveikatos specialistų, sveikas suaugęs žmogus per parą turėtų išgerti apie 1,5–2 l. Skysčių poreikis karštą dieną ar sportuojant vandens poreikis dar padidėja.
 

Skysčių poreikis


Pirmiesiems 10 kg kūno masės – 1000 ml
Antriesiems 10 kg kūno masės – 500 ml
Kiekvienam tolesniam kūno masės kilogramui pridedama dar po 20 ml.
Pavyzdžiui, jei žmogaus kūno masė yra 70 kg, skysčių poreikis skaičiuojamas taip:
pirmiesiems 10 kg kūno masės – 1000 ml,
antriesiems 10 kg kūno masės – 500 ml,
likusiesiems 50 kg kūno masės – 20 ml x 50 = 1000 ml;
Iš viso reikia 2500 ml skysčių
 

Kaip pasirinkti mineralinį vandenį?


Natūraliame mineraliniame vandenyje gausu jame ištirpusių mineralinių medžiagų, mikroelementų, todėl jis palankiai veikia mūsų organizmą. Svarbu, kad šis vanduo būtų išpilstomas gręžinio teritorijoje.
Paaugliams, nėščioms moterims naudinga gerti tokį mineralinį vandenį, kuriame yra daugiau jodo, kalcio, fluoro, geležies.
Beje, mineralinis vanduo, kuriame yra didesnis fluoro kiekis, netinkamas gerti vaikams iki septynerių metų amžiaus.
Jei turite polinkį į vidurių užkietėjimus, patartina gerti mineralinį vandenį, kuriame yra daugiau kaip 600 mg/l sulfatų.
Jei yra aukštas kraujo spaudimas, nereikėtų vartoti tokio mineralinio vandens, kuriame natrio (Na) yra daugiau kaip 20 mg/l. Didesnis natrio kiekis organizme didina kraujo spaudimą.
Fluoruotas mineralinis vanduo (fluoro koncentracija ne mažesnė kaip 1 mg/l) tinka dantų ėduonies profilaktikai (didžiojoje Lietuvos teritorijoje vandentiekio vandenyje yra fluoro trūkumas).
Mineralinį vandenį reikėtų kaitalioti, t.y. negerti ilgai vienos rūšies, nes kitas turės kitų organizmui naudingų medžiagų.
Rinkdamiesi atidžiai perskaitykite informaciją, kuri yra nurodyta etiketėje.
 

Mineralizuotas vanduo


Tai yra natūralus mineralinis vanduo, praskiestas geriamuoju vandeniu pridėjus mineralinių medžiagų (natrio ir kalcio chlorido, natrio karbonato, magnio karbonato ir kt.) Beje, jis labiau gaivina, geriau malšina troškulį nei mineralinis vanduo. Todėl mineralizuotą vandenį mitybos specialistai pataria gerti po didesnio fizinio krūvio darbo ar treniruočių metu ir pan.
 

Šaltinio vanduo


Tai originalios cheminės sudėties požeminis vanduo, kuris nėra oficialiai pripažintas natūraliu geriamuoju mineraliniu vandeniu. Jis išgaunamas iš požeminių vandens telkinių, versmių, gręžtinių šulinių.
 

Su angliarūgšte ar be jos?


Kuris sveikiau? Pasak mitybos specialistų, jei esate sveikas, angliarūgštė tonizuoja skrandžio ir žarnyno motorinę funkciją, pagerina vandens skonį. Be to, jis geriau tonizuoja, atgaivina, yra malonesnio skonio.
Tačiau, jei sergate skrandžio ar kepenų ligomis, pavyzdžiui, dvylikapirštės žarnos ar skrandžio opalige, angliarūgštė dirgins skrandžio sistemą, todėl geriau gerti negazuotą vandenį.
 

Rekomenduojama gerti daugiau vandens:


• sergantiesiems kepenų ir tulžies pūslės ligomis (pagerėja tulžies nutekėjimas į žarnyną),
• esant skrandžio apsinuodijimui (ūminiam ar lėtiniam),
• sergantiems vidurių užkietėjimu,
• po ilgiau trukusio vėmimo, viduriavimo, išsekus organizmui.
Tuo tarpu sergant inkstų ar širdies funkcijos nepakankamumu, atsiradus patinimams ar nutukus, geriamo vandens kiekį reikėtų sumažinti.
 

Tai įdomu


Jūs galite padaryti testą: jei jūsų šlapimas yra šviesus, vadinasi, jūsų organizmui vandens netrūksta. Kuo šlapimas tamsesnis, tuo labiau užterštas jūsų organizmas, tuo labiau jam trūksta vandens.
2008 kovo 25
Nika Vagnerienė
Susijusi informacija

Parašykite savo nuomonę

Jūsų vardas: El. pašto adresas:
Jūsų komentaras:
:) (happy) :D (super)
(hi) (red) (fu) (fool)
(weird) :P :( (hooray)
(bad) (think) 8| (ok)
Apsaugos kodas:
 
Sveikas žmogus
Rubrikos
Naudinga informacija
Neradote ko ieškote?
Pabandykite pasinaudoti paieška:
© Sveikas žmogus 2014. Visos teisės saugomos