Lašišų taukai – norintiems gyventi sveikai

Praėjusio šimtmečio pabaigoje mokslininkai paskelbė daug darbų, įrodančių, kad apie 50 proc. žmonių mirčių tiesiogiai susijusios su netaisyklinga mityba. Didžiausia problema – gausus riebalų vartojimas. Iš pastarųjų per parą turėtume gauti ne daugiau kaip 30 proc. energijos, tačiau mūsų šalyje šis procentas dažnai viršija 40 procentų. Tai nereiškia, kad turime atsisakyti riebalų vartojimo, jokiu būdu ne. Tačiau svarbu žinoti, kokius riebalus rinktis, kadangi nuo jų kilmės ir sandaros labai priklauso savybės ir poveikis žmogaus organizmui.
 

Riebalų rūgštys


Riebalai sudaryti iš glicerolio ir riebalų rūgščių. Pastarosios būna sočiosios, mononesočiosios ir polinesočiosios. Gyvulinės kilmės riebaluose vyrauja sočiosios, o augalinės kilmės riebaluose daugiau mononesočiųjų ir polinesočiųjų riebalų rūgščių.
Sočiosios riebalų rūgštys dalyvauja cholesterolio apykaitoje, daug jų vartojant didėja cholesterolio koncentracija kraujyje. Jis pradeda kauptis kraujagyslių sienelėse – vystosi aterosklerozė, kurios padarinys gali būti išeminė širdies liga, smegenų insultas, protarpinis šlubumas.
Mononesočiosios riebalų rūgštys mažina cholesterolio ir mažo tankio lipoproteinų koncentraciją, kurie dalyvauja vystantis aterosklerozei, ir didina didelio tankio lipoproteinų, stabdančiuose aterosklerozę, koncentraciją. Todėl jos vertingos išeminės širdies ligos profilaktikai.
Polinesočiosios (omega – 3) riebalų rūgštys – svarbiausios iš visų riebalų rūgščių, kadangi organizmas pats jų nepasigamina, o jos yra būtinos gyvybinei organizmo veiklai.

 

Omega – 3 riebalų rūgščių šaltiniai


Pagrindinis šių rūgščių šaltinis yra žuvies taukai, o labiausiai vertinamos jūrinių žuvų riebalų rūgštys, ypač lašišinių (pvz., Atlanto lašišos). Lašišos yra labai jautrios cheminiams teršalams, todėl jas galima laikyti aplinkos švarumo indikatoriumi. Tačiau, nors mes ir gyvename prie jūros, žuvis, o tuo labiau lašiša, mūsų kasdieninėje mityboje būna retai. Todėl mums būtina vartoti maisto papildų. Beje, juose ir naudingųjų riebalų rūgščių kiekis yra didesnis nei žuvyje. Be to, želatininės kapsulės riebalų rūgštis saugo nuo ardančio aplinkos poveikio.
 

Sveika širdis su lašišų taukais


Amerikos maisto ir vaistų administracija (FDA), omega 3- riebalų rūgštis patvirtino kaip cholesterolio kiekį mažinantį maisto papildą. Jos sumažina „blogojo“ cholesterolio koncentraciją, trigliceridų kiekį (iki 30-50 proc.) kraujyje, o pastarieji taip yra svarbūs aterosklerozės vystymuisi. Todėl galima drąsiai teigti, kad omega-3 pakankamas vartojimas apsaugo kraujagyslių sieneles nuo aterosklerozinių plokštelių susidarymo, gerina kraujagyslių sienelių elastingumą, padeda reguliuoti arterinį kraujo spaudimą, mažinti kraujo klampumą, krešėjimą bei trombų susidarymo pavojų ir taip sumažina išeminės širdies ligos išsivystymo ar jos komplikacijų riziką.
 

Lašišų taukai ir uždegiminės ligos


Žvejai nuo seno žuvų taukus naudojo kaip vaistą nuo bendro organizmo išsekimo, kvėpavimo takų infekcijoms gydyti ir kaip profilaktikos priemonę imunitetui stiprinti. Klinikiniais tyrimais įrodyta, kad lašišų taukai skatina medžiagų, slopinančių uždegimą, gamybą, todėl gerėja lėtinių (pvz., reumatoidinio artrito), alerginių ligų eiga.
 

Lašišų taukai – gerai nuotaikai


Dažnai pamirštamas ypatingas lašišų taukų poveikis nervų sistemai. Polinesočiosios riebalų rūgštys gerina nervinių impulsų plitimą ir perdavimą, užtikrina smegenyse esančių serotonino ir dopamino receptorių veiklą. Esant šių riebalų rūgščių trūkumui, pasireiškia depresija, sunkiau sutelkti dėmesį, orientuotis įvairiose situacijose. Omega -3 riebalų rūgštys gerina protinę veiklą, atmintį, nuotaiką, todėl rekomenduojamos žmonėms, kuriuos vargina migrena ir lėtinio nuovargio sindromas, taip pat moterims sumažinti priešmenstruacinio sindromo simptomams.

 

Lašišų taukai būtini ir vaikams


Omega-3 riebalų rūgštys ypač reikalingos besivystančioms vaikų ir paauglių smegenims, kai kurie mokslininkai tvirtina, kad žmogaus smegenys net negalėtų vystytis, jei negautų jų pakankamai. Yra atliktas ne vienas tyrimas, liudijantis, kad nepakankamai šių rūgščių gaunančių vaikų testų rezultatai prastesni, jie blogiau sutelkia dėmesį, dažniau pasižymi hiperaktyvumu ir kitais elgesio sutrikimais. Taip pat lašišų taukai būtini ėduonies ir rachito profilaktikai, jie yra vitaminų A ir D šaltinis, dėl to gerėja kalcio pasisavinimas organizme, stiprinami kaulai, be to šie vitaminai palaiko sveiką odą ir gerina regėjimą.

Populiariausi straipsniai

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai