Džiovinti vaisiai - sveikatos šaltinis

Džiovintų vaisių parduotuvėse dabar yra įvairiausių. Razinos, slyvos, abrikosai, datulės, papajos, ananasai... Yra tokių, kurių net pavadinimus sunku atsiminti ar ištarti. Ką žinome apie jų naudą sveikatai, jų pasirinkimo ypatumus bei taisyklingą vartojimą? Turbūt daugelis ne kažin ką. Išties tai labai naudingi mūsų sveikatai produktai, kurie, beje, ant mūsų stalo turėtų būti dažniau nei įprasta dabar. Žiniomis ir patarimais apie visa tai dalijasi Kauno visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos saugos skyriaus sveikatos ekologė Inga VANAGIENĖ.
 

Kuo naudingi džiovinti vaisiai?
Džiovinti vaisiai turi daug skaidulų, vitaminų, natūralaus cukraus. Jie ypač naudingi dėl sudėtyje esančios ląstelienos, kuri pagerina virškinimą. Įdomu tai, kad, vaisiams džiūstant, išgaruoja vanduo, todėl juose atsiranda santykinai daugiau naudingųjų maistinių medžiagų.
Populiarios juodosios, geltonosios razinos. Kokiais atvejais jas valgyti rekomenduojama labiausiai?
Razinos – tai džiovintos vynuogės. Jose gausu kalio, magnio, natrio, vitaminų, todėl jos stiprina širdį, nervų sistemą. Maistinės skaidulos gerina virškinimą, mažina cholesterolio kiekį kraujyje, todėl tinka vartoti aterosklerozės bei kitų ligų profilaktikai. Beje, maistinės skaidulos taip pat mažina susirgimo vėžiu tikimybę.
Razinas rekomenduojama valgyti ir sergant peršalimo ligomis, sloga, kosuliu.
Turbūt daugelis žino, kad džiovintos slyvos gerina virškinimą, laisvina vidurius. O kuo jos dar naudingos sveikatai?
Džiovintos slyvos ne tik gerina virškinimą, skatina žarnyno peristaltiką, bet ir dėl jose esančių vitaminų (ypač A, C) bet taip pat stiprina regėjimą, didina organizmo atsparumą peršalimo ligoms.
Džiovintų slyvų sudėtyje nemažai ir mineralinių medžiagų, kas itin naudinga nervų sistemai, raumenims stiprinti, vandens apykaitai organizme.
Medikai yra pastebėję, kad žmonės, kurie valgo džiovintų slyvų, jaučiasi stipresni, darbingesni, mažiau pavargsta. Tai lemia slyvose esanti geležis.
Dėl visų minėtų savybių džiovintų slyvų ypač reikėtų valgyti šaltuoju metų laikotarpiu.


Ką galite pasakyti apie džiovintus abrikosus?
Iš visų džiovintų vaisių būtent džiovinti abrikosai turi daugiausia kalio, fosforo ir geležies, todėl, jei jų valgysite, pagerės medžiagų apykaita, širdies, raumenų darbas, sumažės fizinė ir emocinė įtampa. Fosforas labai svarbus kaulams. Jei norite būti darbingi ir jaustis žvaliai, kasdien suvalgykite po kelis džiovintus abrikosus. Šie vaisiai ypač naudingi sergantiesiems mažakraujyste.
Ar džiovinti obuoliai pakeičia žalius obuolius?
Džiovinti obuoliai pasižymi tuo, kad juose yra nemažas kiekis vitamino C – santykinai daugiau nei žaliuose (nes vanduo išgaruoja). Todėl, valgydami džiovintus obuolius, stiprinsime dantenas, dantis, kaulus, kraujagysles, imuninę sistemą, taip pat gerės ir geležies absorbcija. Tačiau nereikėtų pamiršti, kad džiovintų obuolių energinė vertė yra didesnė nei žaliųjų obuolių, todėl jų vartoti reikėtų saikingai.
Kokių naudingų medžiagų yra datulėse?
Datulės – kalio, kalcio, fosforo, magnio, geležies šaltinis. Todėl valgant datules gerėja raumenų, širdies veikla, sveikai vystosi dantys. Magnis mažina streso žalingą poveikį. Įdomu tai, kad datulėse yra medžiagų, chemine sudėtimi artimų aspirinui. Datulėse gausu ir eterinių aliejų.
Kuo ypatingos papajos, ananasai, vyšnios?
Papaja ypatinga tuo, kad joje yra visų vandenyje tirpių vitaminų, mineralinių medžiagų – K, Mg, Ca, Zn, Fe ir kt.
Ananasas puikiai padeda suvirškinti maisto produktus, todėl po sočių pusryčių, pietų ar vakarienės verta išgerti ananasų sulčių arba suvalgyti riekelę šviežio ananaso.
Tai padės išvengti nemalonaus sunkumo jausmo skrandyje ir greičiau pasisavinti daug baltymų turintį patiekalą.
Džiovintose vyšniose gausu geležies. Šios uogos reguliuoja kraujo krešėjimą, tinka infarktų ir insultų profilaktikai.
Svarbu žinoti perkant džiovintus vaisius
• Skonis ir kvapas turi būti būdingi tos rūšies vaisiui, neturėti pašalinio skonio ir kvapo. Galimas lengvas sieros dioksido kvapas.
• Spalva turi būti vienoda, būdinga tai rūšiai
• Džiovinti vaisiai turi būti elastingi, žievelės nesugadintos, spaudžiant turėtų nesulipti.
• Džiovintuose vaisiuose neturi būti akivaizdžiai matomų žemės ūkio kenkėjų, erkių ar kitų parazitų.
• Vaisiai neturi būti pažeisti bakterijų, grybelių, pelėsinių grybų sukeltų ligų.
• Pirkdami džiovintų vaisių vaikui, įsitikinkite, ar jis nebus alergiškas.
• Prieš vartojant džiovintus vaisius rekomenduojama nuplauti tekančiu vandeniu.

 

SŽ įspėja


Nerekomenduojama vartoti džiovintų vaisių sergant kepenų ligomis, jei yra rimtų virškinamosios sistemos ar inkstų funkcijos sutrikimų.
Džiovintų vaisių saikingai turėtų vartoti vyresniojo amžiaus žmonės, nes fosforo perteklius maiste gali slopinti aktyvaus vitamino D susidarymą ir sutrikdyti kalcio balansą organizme. Tai padidina osteoporozės riziką.

 

Populiariausi straipsniai

Lankytojų komentarai

Ar kazko nesupratau?
2014-06-14 19:38
Kai kurie vaisiai gerina virskinima,o gale raso,kad nerekomenduojama vartoti ju esant virskinimo sutrikimams??(think)
Pranas
2014-01-25 14:30
Datules labai naudingos , Bet ju luoba kaip ir pupu nenaudinga. todel jas reikia pamerkti vakare ir ryte isgerti ju skisti vsisisi lengvai nusilupa Lieka labainaudingas ir saldus saldainis . be kenksmingu astriu pleveliu, primenancius zuvu zvinius.
laimute
2012-11-19 13:08
Geri patarimai gera nauda.Naudojant dziovintus vaisius pagerini savo sveikata,ir tuo paciu liekneji jei saikingai vartoji.
UDCaspnehjuxtINPE
2012-03-23 22:23
That insight would have saved us a lot of effrot early on.
SVETLANA
2011-04-03 21:44
TAIP DŽIOVINTI VAISIAI SVEIKA - SUTINKU,BET KOKYBĖ PRASTA.NORFOJE DAŽNAI PASTEBIU,KAD RAZINOS SULIPUSIOS GABALE,DATULĖS BALKSVOS...IR MUSYTĖS UŽKANDŽIAUJA...SEKMĖS SVEIKAI GYVENTI!!!
rimazujeviene
2011-03-27 13:05
Aciu uz straipsni.labai patiko.taip paprasta-kasdien suvalgyt kelis dziovintus vaisius.siais metais galvoju viso kas pas mus uzauga pati ir susidziovinsiu.
OP
2011-03-20 11:04
LABAI GERAS STRAIPSNIS.MANO PAZYSTAMA NEPLAUNA,, SAKO NUSIPERKU DATULES JOS PAKUOTEJE SVARIOS.DABAR LIEPIAU PASKAITYTI.SUPRATO KAD KLYDO.
jana
2010-12-31 10:35
labai naudingi patarimai padeda žmogaus sveikatai aciu
MH
2010-11-04 22:30
HM, ką tu čia nusišneki? :D Valgyk vyšnias ir būk laiminga(s)...
Beje, apie vyšnias parašyta visai kitaip "Šios uogos reguliuoja kraujo krešėjimą" - įsiskaityk.
vidute
2010-10-14 12:23
kokius dziovintus vaisius galima naudoti sergant 1 tipo cukriniu diabetu
janina
2010-04-25 15:51
noriu sužinoti džiovinti vaisiai tai tie kurie parsiduoda maximose ir kituose prekybos centruose.Bet man tie vaisiai kelia įtarimą ,kad yra mirkomi kažkokiuose mirkaluose .man atrodo kad nėra jie sveiki,o gal aš klystu
mmm
2010-02-04 15:35
ir man mazakraujyste kaip ir, nestumo metu gan daznas reiskinys...tai tikiuosi abrikosai bus i nauda :]
romena
2010-01-24 17:48
aciu uz informacija:)puikiai paruostas straipsnis,idomu..:) labai megstu razinas ir datules:P
HM
2009-12-21 13:53
Klaidinga info apie vyšnias. Vyšnios krešina kraują, o tai pavojinga tiems, kurių kraujas ir taip linkęs greitai krešėti.
LAIMA
2009-12-04 13:40
Aš naudoju džiovintus obuolius, labai sveika. Graži oda, nesergu tokiomis ligomis kaip kosulys, sloga.Jaučiuosi gana žvaliai, padeda virškinimo sistemai.
dviese
2009-03-24 13:51
kiek girdejau is patikimu saltiniu sako labai padeda pameginsim isvalyti zarnyna turetu padeti straipsnis geras
Rasakila
2009-03-13 15:34
aciu uz naudinga straipsni, glaustas konkretus.
ruta
2009-01-28 12:59
ačiū už naudinga informaciją
snaige
2008-12-19 16:35
o kokius dziovintus vaisiu galima naudoti sergant I tipo cukriniu diabetu?
farfalla
2008-11-22 10:07
man kaip tik nustate mazakraujyste,dabar jau zinau,kur gausu gelezies,tad dziovintais vaisiais smaliziausiu kiekviena diena:) geras straipsnis.
nesvarbu
2008-09-19 00:26
Labai geras ir informatyvus straipsinis. Labai aciu!
eugenija
2008-06-12 11:34
labai naudingi patarimai padeda žmogaus sveikatai
Rodyti daugiau komentarų

Parašykite savo nuomonę

  • :)
  • (happy)
  • :D
  • (super)
  • (hi)
  • (red)
  • (fu)
  • (fool)
  • (weird)
  • :P
  • :(
  • (hooray)
  • (bad)
  • (think)
  • 8|
  • (ok)

Straipsniai šioje grupėje

Video

Naujausi gydytojų atsakymai

Mūsų draugai